Gå til innhold

MÅ katten ha utedo?

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 minutter siden, Diamant20 skrev:

En annen ting å tenke på er at det er lurt å holde katten inne om natten. Folk er grusomme (hvis du orker, søk opp katten kaffe)

Herregud stakkars 😫🥺 Kan virkelig ikke forstå hvordan noen kan være så slemme!! Det er virkelig noe galt med noen mennesker... 

Men å holde katten inne om natten, er de ikke nattdyr og liker være ute når det er mørkt? 😖 Men om de blir knivstukket så er jo det selvfølgelig bedre å holde de inne... 

Jeg bor heldigvis i et veldig rolig boligområde med veldig få naboer, alle vet hvem alle er... er aldri noen som går rundt her som vi ikke vet hvem er 🙈 naboene mine er for det meste besteforeldre 😅

ts

Anonymkode: 30718...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt katt i 5 år og bodd på litt ulike steder (samme katt), når vi bodde i leilighet hadde hun kattedo inne, men foretrakk å gå ut. Men brukte den ved behov. Mens nå som vi bor i enebolig har vi ikke do inne. Vi har katteluke i døra som registrerer chippen hennes når hun skal inn. Så hun går inn og ut så mye hun vil. Så hun går på do ute.

Etter vi fikk katteluke så har hun blitt en mye mer tilfreds katt, på vår, sommer, høst når det er grei temperatur (bor på Sørlandet), så er hun ute nesten hele tiden. Kommer bare inn å spiser også ut igjen. Hun sover ute, på møblene eller under en busk i Hagen. Nå den siste måneden er hun mer inne. 

Anonymkode: 9d97d...e88

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud stakkars 😫🥺 Kan virkelig ikke forstå hvordan noen kan være så slemme!! Det er virkelig noe galt med noen mennesker... 

Men å holde katten inne om natten, er de ikke nattdyr og liker være ute når det er mørkt? 😖 Men om de blir knivstukket så er jo det selvfølgelig bedre å holde de inne... 

Jeg bor heldigvis i et veldig rolig boligområde med veldig få naboer, alle vet hvem alle er... er aldri noen som går rundt her som vi ikke vet hvem er 🙈 naboene mine er for det meste besteforeldre 😅

ts

Våre katter har i alle fall aldri hatt problemer med å bli holdt inne. Jesperpus holdes også inne om natta.

Skrevet

Her har vi faktisk kattedo både ute og inne og de brukes alle sammen. Jeg synes det er greit å ha en ute også, bor i tettbygd strøk og kattene foretrekker kattedoen fremfor å gjøre fra seg andre steder heldigvis. Ingen klager fra naboene! 

Anonymkode: aff3b...6f4

Skrevet
32 minutter siden, Diamant20 skrev:

Våre katter har i alle fall aldri hatt problemer med å bli holdt inne. Jesperpus holdes også inne om natta.

Jesperpus ❤️❤️❤️

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi faktisk kattedo både ute og inne og de brukes alle sammen. Jeg synes det er greit å ha en ute også, bor i tettbygd strøk og kattene foretrekker kattedoen fremfor å gjøre fra seg andre steder heldigvis. Ingen klager fra naboene! 

Så smart!! Men hvordan blir det med kattedoen når det er fuktig i luften ute? 😮 slik som været kan være nå på høsten og starten av vinteren... jeg bor på Østlandet, er veldig blaute vintere 🙈 Vil ikke all innholdet i kattedoen bli helt klumpete? Håper ikke dette er et skikkelig dumt spørsmål, jeg må påpeke igjen at jeg aldri har hatt katt eller kattedo før 😅😅

ts

Skrevet

Kommer jo an på hvordan man bor. Vi har hus med en liten hage. Vi har selvfølgelig kattedo inne (våre katter får ikke være ut om natta). I tillegg har vi satt opp en kattedo ute i hagen, med samme type sand som de har i kattedoen inne. Når de er ute på dagtid, bruker de kattedoen vi har satt opp utendørs. Da slipper vi klager fra naboer om at kattene "driter" i blomsterbedene deres. 

Anonymkode: c4590...9e1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hvordan man bor. Vi har hus med en liten hage. Vi har selvfølgelig kattedo inne (våre katter får ikke være ut om natta). I tillegg har vi satt opp en kattedo ute i hagen, med samme type sand som de har i kattedoen inne. Når de er ute på dagtid, bruker de kattedoen vi har satt opp utendørs. Da slipper vi klager fra naboer om at kattene "driter" i blomsterbedene deres. 

Anonymkode: c4590...9e1

Men hvordan blir sanden eller pelletsen i kattedoen om det er en blaut lang vinter? 😳 Er veldig fuktig luft hele vinteren her jeg bor, med mye nedbør. Slik jeg har forstått det så blir det jo hardt/klumper seg etter at katten har gjort sitt... er redd for at ute kattedoen skal bli helt hard. Håper ikke dette er et dumt spørsmål 🙈

ts

Skrevet

Med katteluke nei, uten katteluke ja.

Skrevet

Gamlepusen min går ikke på do ute om vinteren. Han er også blitt veldig uheldig med årene og krangler ofte med en ukastrert katt, og må da holdes inne mens han går på medisiner i ny og ne.

Kan være greit å ha en do inne i slike tilfeller.

Du må uansett skaffe deg et kattedo til de første månedene.

Anonymkode: b7b16...a0d

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan blir sanden eller pelletsen i kattedoen om det er en blaut lang vinter? 😳 Er veldig fuktig luft hele vinteren her jeg bor, med mye nedbør. Slik jeg har forstått det så blir det jo hardt/klumper seg etter at katten har gjort sitt... er redd for at ute kattedoen skal bli helt hard. Håper ikke dette er et dumt spørsmål 🙈

ts

Vi for vår del har kattedoen under tak, så det regner ikke oppi den. Du kan jo også velge en kattedo med tak, men kjøp/lag en størst mulig. Kattesand kommer forøvrig både som klumpende og ikke klumpende, så om du velger ikke klumpende sand  er det jo ganske sikkert. Ulempen er at du må tømme ut all sanden ved rengjøring om du velger ikke klumpende sand. 

Skrevet
På 6.11.2020 den 4.10, AnonymBruker skrev:

Utedo? Du mener kattedo? Nei, selvfølgelig må ikke katten ha kattedo hvis den får gå ut og gjøre fra seg der. Foreldrene mine har tre katter som er mesteparten av dagen inne og de har ikke kattedo. Kattene sier ifra hvis de vil ut på do, og så får de komme inn igjen når de vil de. De er ute på natta, og har flere lune steder de kan være så de ikke fryser. Garasje, låve, vedskjul ++. Husk at katter er ørkendyr og takler ikke så bra kulde. Så hvis katten din skal være en del ute så må du lage noen lune plasser til den.

Men går du for kattedo, så kan jeg anbefale kattedo med trepellets. Lukter mye mindre, mye billigere (skikkelig kattesand er DYRT), lettere å gjøre ren og støver ikke. Aberet er bare om katten godtar det. Det er ikke alle katter som gjør det. Akkurat nå er jeg fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har en villkatt boende på det ene badet mitt som nektet å gjøre fra seg i kattedoen med sand, men etter at jeg satte inn kattedoen med trepellets, så har hun bare gjort fra seg i kattedoen. Så hun foretrekker tydeligvis klart trepellets over kattesand. Her er noen doer, og trepellets kjøper jeg på felleskjøpet til 60 kr for en svær sekk som holder leeenge.

Anonymkode: 1b532...f6f

Bruker trepellets til hesten, men har ikke tenkt på å bruke dem i kattedoen☺️ Til hesten vanner jeg den så den løser seg opp og støver mindre. Legger du den tørr i kattedoen? Trekker pus med seg mye støv fra pelletsen rund i huset? Den kattesanda sitter fast i potene, så den rister han av seg på gulvet i gangen der doen står. Noe av sanda blir det hvite potespor av også, så pellets skal jeg absolutt prøve!

Anonymkode: 94167...2f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...