AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Er tidlig i fasen om å ønske meg katt og prøver lære mest mulig før beslutning MÅ katten ha utedo? Jeg husker besteforeldrene mine sin katt gikk alltid ut.. aldri noe problem med uhell inne. Ser på YouTube at noen også lærer katten til å bruke toalettet, med forskjellige utfall på hvor vellykket det ble 😅 Kan skjønne om en katt heller vil gjøre fra seg et lunt sted, men igjen, jeg husker så godt besteforeldrene mine sin katt som alltid smatt ut katteluka for å gå på do ute Så et annet sted at noen mente å ikke ha kattedo er dyreplageri... Men hunder gjør jo alltid fra seg ute? Og katten er jo da også så heldig at den kan velge selv når den går ut, ikke avhengig av meg eller trenger å holde seg etter mine tidsrutiner på døgnet Anonymkode: 30718...00c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Utedo? Du mener kattedo? Nei, selvfølgelig må ikke katten ha kattedo hvis den får gå ut og gjøre fra seg der. Foreldrene mine har tre katter som er mesteparten av dagen inne og de har ikke kattedo. Kattene sier ifra hvis de vil ut på do, og så får de komme inn igjen når de vil de. De er ute på natta, og har flere lune steder de kan være så de ikke fryser. Garasje, låve, vedskjul ++. Husk at katter er ørkendyr og takler ikke så bra kulde. Så hvis katten din skal være en del ute så må du lage noen lune plasser til den. Men går du for kattedo, så kan jeg anbefale kattedo med trepellets. Lukter mye mindre, mye billigere (skikkelig kattesand er DYRT), lettere å gjøre ren og støver ikke. Aberet er bare om katten godtar det. Det er ikke alle katter som gjør det. Akkurat nå er jeg fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har en villkatt boende på det ene badet mitt som nektet å gjøre fra seg i kattedoen med sand, men etter at jeg satte inn kattedoen med trepellets, så har hun bare gjort fra seg i kattedoen. Så hun foretrekker tydeligvis klart trepellets over kattesand. Her er noen doer, og trepellets kjøper jeg på felleskjøpet til 60 kr for en svær sekk som holder leeenge. Anonymkode: 1b532...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utedo? Du mener kattedo? Nei, selvfølgelig må ikke katten ha kattedo hvis den får gå ut og gjøre fra seg der. Foreldrene mine har tre katter som er mesteparten av dagen inne og de har ikke kattedo. Kattene sier ifra hvis de vil ut på do, og så får de komme inn igjen når de vil de. De er ute på natta, og har flere lune steder de kan være så de ikke fryser. Garasje, låve, vedskjul ++. Husk at katter er ørkendyr og takler ikke så bra kulde. Så hvis katten din skal være en del ute så må du lage noen lune plasser til den. Men går du for kattedo, så kan jeg anbefale kattedo med trepellets. Lukter mye mindre, mye billigere (skikkelig kattesand er DYRT), lettere å gjøre ren og støver ikke. Aberet er bare om katten godtar det. Det er ikke alle katter som gjør det. Akkurat nå er jeg fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har en villkatt boende på det ene badet mitt som nektet å gjøre fra seg i kattedoen med sand, men etter at jeg satte inn kattedoen med trepellets, så har hun bare gjort fra seg i kattedoen. Så hun foretrekker tydeligvis klart trepellets over kattesand. Her er noen doer, og trepellets kjøper jeg på felleskjøpet til 60 kr for en svær sekk som holder leeenge. Anonymkode: 1b532...f6f Oj så ikke før nå at «kattedo» ble redigert til «utedo» på mobilen min!! 😂😂 Dette visste jeg ikke, tusen takk for tips! 😄 Skal undersøke og lese om trepellets nå 😊 takk! ts Anonymkode: 30718...00c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Haha, jeg undret meg også over utedo;) men har lest om igjen nå;) Du vil trenge en kattedo hvertfall til å begynne med uavhengig om du får en kattunge eller en voksen katt, siden de ikke skal være ute første perioden i nytt hjem. Kattunger skal heller ikke ut alene før de er 8-10 måneder. Når du får pus uavhengig av alder vil det være tryggest for pus å kjøpe samme sand/pellets som den er vant med fra før, og heller bytte til ønsket løsning når pus begynner å bli trygg. Katter er veldig mye mer tilpasningsdyktige når de er trygge;) Jeg har prøvd de fleste løsninger gjennom årene, og opplever de dårligste løsningene er billig sand som ikke klumper og krystall sand. 🤢 Det blir stink, ekkelt og er ubehagelig å gå på. Prismessig er det ikke noe å spare på dårlig sand heller, da den ikke varer like lenge som god klumpesand og skaper mer avfall. Som skrevet i tråden har Felleskjøpet god pris på pellets. De har også ganske bra klumpesand som ikke er så dyr:) Mine katter bruker vanlig toalett som på YouTube:) jeg syns det er befriende å leve uten kasse, og ett «skyllenedtrykk» og en fyrstikk fra ingen lukt, og ren do 🙏🏻 Anonymkode: bab60...452 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Veldig søtt dersom dere bygger en liten utedo til katten deres, da. Anonymkode: fdf1f...cd6 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 Eh ja! Det er ganske nasty om katten gjør fra seg ute i hagen din over tid, og du må gå å plukke opp senere.. eller enda verre, om den gjør fra seg hos naboer.. Hvis du skal skaffe deg katt bør du ta ansvaret som følger med det, selvom det å tømme kassa er en kjip jobb. Du kan jo prøve lære de å gå på do-do. Noen katter kan også vegre seg for å gå ut når det er kaldt eller dårlig vær, så kan ende med ar du får noen uhyggelige overraskelser f.eks i sengen din.... Anonymkode: ea725...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Vår har kattedo, men når hu var ca 1 1/2 år sluttet hun helt å bruke den. Hu går heller ut, jeg har vel og merke gitt naboene beskjed om at de må si ifra hvis hu gjør fra seg på upassende steder slik at jeg kan prøve å gjøre noe med det. Kunne like gjerne fjernet hele doen, men vi syns det er greit å ha den stående hvis hun mot all formodning skulle få lyst til å bruke den nå, særlig mot vinteren. Anonymkode: 2be8d...a7b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Av hensyn til omgivelsene, synes jeg du bør ha kattedo, og trene katten til å bruke det. Ja, hunder gjør fra seg ute, men da plukker eierne opp etter den. Du vet ikke hvor katten til bestemoren din gikk for å drite. I naboens bed ender det ofte opp med. Vi plages veldig av to nabokatter som til stadighet driter i vår hage, og det er utrolig irriterende. Ikke minst når man har småbarn, og må passe på som en hauk så de ikke graver i kattedriten plutselig. Anonymkode: 744b5...273 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 Støtter forslaget om trepellets. Bruker det selv. En sekk koster max 70 kr på Felleskjøpet, og varer i et år hos meg. Katten min bruker nesten ikke doen inne, hun foretrekker å gå ute på do. Anonymkode: 700bc...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Haha, jeg undret meg også over utedo;) men har lest om igjen nå;) Du vil trenge en kattedo hvertfall til å begynne med uavhengig om du får en kattunge eller en voksen katt, siden de ikke skal være ute første perioden i nytt hjem. Kattunger skal heller ikke ut alene før de er 8-10 måneder. Når du får pus uavhengig av alder vil det være tryggest for pus å kjøpe samme sand/pellets som den er vant med fra før, og heller bytte til ønsket løsning når pus begynner å bli trygg. Katter er veldig mye mer tilpasningsdyktige når de er trygge;) Jeg har prøvd de fleste løsninger gjennom årene, og opplever de dårligste løsningene er billig sand som ikke klumper og krystall sand. 🤢 Det blir stink, ekkelt og er ubehagelig å gå på. Prismessig er det ikke noe å spare på dårlig sand heller, da den ikke varer like lenge som god klumpesand og skaper mer avfall. Som skrevet i tråden har Felleskjøpet god pris på pellets. De har også ganske bra klumpesand som ikke er så dyr:) Mine katter bruker vanlig toalett som på YouTube:) jeg syns det er befriende å leve uten kasse, og ett «skyllenedtrykk» og en fyrstikk fra ingen lukt, og ren do 🙏🏻 Anonymkode: bab60...452 Hah ja føler hele innlegget ble heelt feil da jeg så det sto utedo 😂😂 Ja tenkte begynne med kattedo det første året, og så prøve lære opp til å enten bruke doen eller gå ute 😄 takk for tips, Felleskjøpet er rett ved meg også 😊 ts Anonymkode: 30718...00c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig søtt dersom dere bygger en liten utedo til katten deres, da. Anonymkode: fdf1f...cd6 Hahah 😂 Anonymkode: 30718...00c 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 Mine vil stort sett bare være inne foruten juni-juli-august. Så jeg har kattedo inne. Det er også kjekt mtp om man er lenge borte om dagen og ikke har katteluke i døra. Da trenger du ikke stresse med at de gjør fra seg rundt omkring, for de har en do. Blir lenge for pus å holde seg om de er inne når du er på jobb osv. Anonymkode: e7890...a33
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh ja! Det er ganske nasty om katten gjør fra seg ute i hagen din over tid, og du må gå å plukke opp senere.. eller enda verre, om den gjør fra seg hos naboer.. Hvis du skal skaffe deg katt bør du ta ansvaret som følger med det, selvom det å tømme kassa er en kjip jobb. Du kan jo prøve lære de å gå på do-do. Noen katter kan også vegre seg for å gå ut når det er kaldt eller dårlig vær, så kan ende med ar du får noen uhyggelige overraskelser f.eks i sengen din.... Anonymkode: ea725...a6b Er det typisk eller vanlig at de gjør fra seg i sengen? 😳 Jeg bor i et nabolag på 10 hus, hvor jeg er den eneste som ikke har hatt katt 😅 Så naboene syntes det bare var koselig at jeg skulle skaffe en pus, da mange av de andre kattene har gått bort pga alderdom 🙈 Så vi er et katte vandt nabolag! 😅 Anonymkode: 30718...00c 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 Vår katt gikk alltid ut på do, men vi hadde kattedo til han i kjelleren dersom han fikk bruk for den. Han visste hvor den stod, og jeg tenkte at det var en trygghet for han å ha i bakhånd. Så måtte han opereres på sine eldre dager og fikk ikke gå ut, og da var det kjekt å ha doen (som ble flyttet opp i oppholdsetasjen). Han brukte dog aldri doen ellers. Anonymkode: b101c...795
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hah ja føler hele innlegget ble heelt feil da jeg så det sto utedo 😂😂 Ja tenkte begynne med kattedo det første året, og så prøve lære opp til å enten bruke doen eller gå ute 😄 takk for tips, Felleskjøpet er rett ved meg også 😊 ts Anonymkode: 30718...00c Det kan være lurt å begynne med vannklosett allerede mens den er liten (4-5 måneder) siden de er mer fleksible og lærer lettere da:) min yngste lærte mye fortere enn den eldste. Men det gikk fint med begge da:) Anonymkode: bab60...452
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være lurt å begynne med vannklosett allerede mens den er liten (4-5 måneder) siden de er mer fleksible og lærer lettere da:) min yngste lærte mye fortere enn den eldste. Men det gikk fint med begge da:) Anonymkode: bab60...452 Takk for tips!! 😄 det hørtes veldig logisk ut 😊 ts Anonymkode: 30718...00c
Diamant20 Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 Uansett lurt å ha kattedo tilgjengelig, i tilfelle den må på do når du er på jobb, om natta eller lignende. 1
Million Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Katten jeg hadde, hadde do på vaskerommet, selv om hun var utendørs daglig. Det hendte hun brukte kattedoen på vaskerommet i blant, hvis hun måtte på do f.eks når jeg sov eller hvis hun var inne mens jeg var på jobb. Dette varierte jo, så hun hadde altså begge muligheter. Jeg synes man bør ha en kattekasse med sand i inne, i tilfelle katten må på do på tider der mennesker ikke kan komme og slippe den ut og inn. Med mindre man har en katteluke installert da, så katten kan gå ut og inn som den vil døgnet rundt. Det hadde ikke jeg, siden jeg på den tiden leide bolig og kunne ikke begynne og sage i døra til huseier 😛 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 2 timer siden, Million skrev: Katten jeg hadde, hadde do på vaskerommet, selv om hun var utendørs daglig. Det hendte hun brukte kattedoen på vaskerommet i blant, hvis hun måtte på do f.eks når jeg sov eller hvis hun var inne mens jeg var på jobb. Dette varierte jo, så hun hadde altså begge muligheter. Jeg synes man bør ha en kattekasse med sand i inne, i tilfelle katten må på do på tider der mennesker ikke kan komme og slippe den ut og inn. Med mindre man har en katteluke installert da, så katten kan gå ut og inn som den vil døgnet rundt. Det hadde ikke jeg, siden jeg på den tiden leide bolig og kunne ikke begynne og sage i døra til huseier 😛 Takk for erfaring! 😊 Jeg er såå heldig med at min huseier er så snill og vil sette inn en katte luke i ytterdøren!! 💕 Etter råd her, så tror jeg at jeg skal prøve lære opp katten til å gå på do i toalettet, og hvis ikke det går så beholder jeg kattedoen 😊 Jeg jobber hjemmefra, så jeg er jo også hjemme hele dagen også 😅 Men greit å kanskje ha en do om jeg er borte i 2-3 timer på besøk hos andre 😊 Jeg går også lange turer med hunden hver dag som kan bli litt timer der også 😜 ts Anonymkode: 30718...00c
Diamant20 Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 En annen ting å tenke på er at det er lurt å holde katten inne om natten. Folk er grusomme (hvis du orker, søk opp katten kaffe)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå