AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #21 Skrevet 5. november 2020 12 minutter siden, atropos skrev: Når du er tre år fortjener du å få briller som sitter godt på nesa og henger på under lek. Det er briller til barn dette her, ikke lesebriller til PC-bruk. Helt enig. Vårt barn fikk briller som toåring, vi kjøpte Lindeberg innfatning til rundt 3500 som utrolig nok varte i 2,5 år. Glassene (som koster 2500 per glass) måtte byttes en god del ganger pga riper og skader. Anonymkode: 086fa...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #22 Skrevet 5. november 2020 20 minutter siden, -venter- skrev: Er helt hårreisende de nye reglene. Vi har to barn med komplekse synsfeil. Bare den ene har over 5 i synsforstyrrelse og får tak to. Andre barnet får tak en tiltross for rådsyre glass som virkelig trengs. Jeg syns også endringen i reglene er helt hårreisende. Helt absurd sted å skulle spare noen millioner i statsbudsjettet. Anonymkode: 086fa...d1b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #23 Skrevet 5. november 2020 Må si at jeg tror dere betaler litt for mye for glassene til barna deres. Jeg har -8.00 og bruker 1.74 glass som er det tynneste plastglasset. Og glassene mine koster 2700kr for to stykk og fikk 800 kr i avslag på Specsavers. Anonymkode: 5cee8...8be 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #24 Skrevet 5. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker ofte på hvor mange barn som går uten briller og ødelegger synet sitt pga dei nye reglene. Vi må ut med over 6000,- om brillene blir mistet, ødelagt, vokst ut av dei. Det er mye penger for dei aller fleste !! Anonymkode: 8641c...627 Har man ikke råd til uforutsette regninger med barn så får man nøye seg med ett barn eller droppe helt å få barn. Staten skal ikke måtte dekke for briller til over 6000,-. Kanskje lære ungen å ta bedre vare på brillene istedenfor å forvente at andre skal ordne opp. Anonymkode: 62d3c...d3d 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #25 Skrevet 5. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si at jeg tror dere betaler litt for mye for glassene til barna deres. Jeg har -8.00 og bruker 1.74 glass som er det tynneste plastglasset. Og glassene mine koster 2700kr for to stykk og fikk 800 kr i avslag på Specsavers. Anonymkode: 5cee8...8be Disse foreldrene ønsker visstnok kun innfatninger av typen Lindeberg o.l. og dette skal selvfølgelig skattepengene gå til Anonymkode: 62d3c...d3d 4
-venter- Skrevet 5. november 2020 #26 Skrevet 5. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si at jeg tror dere betaler litt for mye for glassene til barna deres. Jeg har -8.00 og bruker 1.74 glass som er det tynneste plastglasset. Og glassene mine koster 2700kr for to stykk og fikk 800 kr i avslag på Specsavers. Anonymkode: 5cee8...8be Det går ikke alltid på styrke. Det er mange andre hensyn å ta i slipingen enn det.
-venter- Skrevet 5. november 2020 #27 Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse foreldrene ønsker visstnok kun innfatninger av typen Lindeberg o.l. og dette skal selvfølgelig skattepengene gå til Anonymkode: 62d3c...d3d Vi fikk ikke støtte til innfatninger før heller, og det er hørt greit. Glassene derimot bør man få dekket.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #28 Skrevet 5. november 2020 9 minutter siden, -venter- skrev: Det går ikke alltid på styrke. Det er mange andre hensyn å ta i slipingen enn det. Regner med du mener skreddersøm??? Hadde det før,men er helt ærlig ikke kjempe store forskjellen synsmessigsett for meg. Men vi er vel alle forskjellig 🙂 Anonymkode: 5cee8...8be 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #29 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det sier seg jo selv at man ikke kan velge de beste brillene når det er dekket av NAV. De dekker briller som gjør jobben sin, ikke luksus, den får man ta på egen kappe. Anonymkode: 5b9a0...e93 Godt du ikke aner hva du snakker om! Brillene ble ikke dekket før heller men glassene. Lendet. De dekket inntil 400 kroner. Jeg har ett barn med enorme utfordringer og han går under svaksynt. Hans briller koster 15000 vi har faktisk fått dette dekket. Men det tok altså 3 måneder til jeg faktisk fikk pengene på konto. Anonymkode: 9969c...8e3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #30 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må si at jeg tror dere betaler litt for mye for glassene til barna deres. Jeg har -8.00 og bruker 1.74 glass som er det tynneste plastglasset. Og glassene mine koster 2700kr for to stykk og fikk 800 kr i avslag på Specsavers. Anonymkode: 5cee8...8be Man betaler det det koster på brillebutikken. Kjøpt glassene hos brilleland de siste årene mitt barn brukte briller. Skal glassene holde flere mnd, så må man ha de dyreste, ja også er ikke styrken det som koster mest å regulere, men alt annet. MAn betaler den prisen som man får oppgitt. Ikke så mye mer man får gjort med det. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse foreldrene ønsker visstnok kun innfatninger av typen Lindeberg o.l. og dette skal selvfølgelig skattepengene gå til Anonymkode: 62d3c...d3d Tror kanskje du trenger lesebriller selv da det jo flere steder her står at innfattningen ikke dekkes. Var det 500kr for den nå. Kjøpte nylig briller selv, progressive briller med skjev hornhinne og forskjellig syn på hvert øye, betalte 6500, innfattningen kostet under 1500 av dette. Valgte da midtpåtre glass Anonymkode: b9015...f9d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #31 Skrevet 5. november 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med du mener skreddersøm??? Hadde det før,men er helt ærlig ikke kjempe store forskjellen synsmessigsett for meg. Men vi er vel alle forskjellig 🙂 Anonymkode: 5cee8...8be Barn kan få sitt syn regulert. Barn under 12 år kan faktisk gå fra -12 og skjeling som 3 åring, til tilnærmet perfekt syn som 12 åring. Og skal det da bli slik at kun foreldre av rike har råd til å korrigere barns syn, ja da får vi mange med dårlig syn i årene fremover, også mye skjeling og oprasjoner på dette. Anonymkode: b9015...f9d 3
atropos Skrevet 5. november 2020 #32 Skrevet 5. november 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse foreldrene ønsker visstnok kun innfatninger av typen Lindeberg o.l. og dette skal selvfølgelig skattepengene gå til Anonymkode: 62d3c...d3d Nav har aldri dekket mer enn 500kr i innfatning. Vi har en billigere brille enn lindberg (innfatningen kostet rundt 400), men kom allikevel på over 6000kr første gang vi bestilte briller til vårt da 2,5 år gamle barn. Jeg forstår veldig godt de som velger lindebergbriller, for de tåler virkelig en støyt og sitter godt på. Det første halvet året vi hadde briller, måtte vi reparere brillene tre ganger. To av de gangene var det knekte stenger, det hadde ikke skjedd med lindbergbriller. Til den som mente man skulle lære barna å ta vare på brillene sine... Jeg kan passe på mitt barn når det er hjemme, men så sender jeg det i barnehagen og ungen river av brillene ved første mulighet, graver dem ned i sandkassa, lar andre barn prøve brillene, får brillene stjålet av andre barn så personalet må lete barnehagen rundt... Og igjen; de er små barn, mange i barnehagen. Barndom skal handle om så mye mer enn ukurante briller. Endret 5. november 2020 av atropos
-venter- Skrevet 5. november 2020 #33 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med du mener skreddersøm??? Hadde det før,men er helt ærlig ikke kjempe store forskjellen synsmessigsett for meg. Men vi er vel alle forskjellig 🙂 Anonymkode: 5cee8...8be Akkurat jenta mi trenger skreddersøm for å beholde dybdesynet sitt.
sommermor Skrevet 5. november 2020 #34 Skrevet 5. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sier seg jo selv at man ikke kan velge de beste brillene når det er dekket av NAV. De dekker briller som gjør jobben sin, ikke luksus, den får man ta på egen kappe. Anonymkode: 5b9a0...e93 Det er da ikke snakk om luksus, men så gode briller som er tilpasset barnet sine synsfeil. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #35 Skrevet 5. november 2020 5 timer siden, atropos skrev: Ja, det er ingen grense for hvor mange ganger man kan få tilbake. Vi har en treåring selv, så kjenner godt til sandkasseproblemet🙈 Flere ganger har brillene blitt gravd ned, og personale har hatt redningsaksjon for å finne de igjen🙄 Vi har gode glass og er nødt til å ha tynnere glass på ene siden for at de ikke skal bli sidetunge, så bare reparasjonen kom på 1600kr forrige gang🙈 Du må ha forsikring på brillene der du kjøper briller til barnet ditt. Da slipper du å betale for reprasjon av brillene. Det burde du blitt opplyst om når du kjøpte brillene. Anonymkode: ec95d...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #36 Skrevet 6. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor dekker NAV briller? Dekker de kun briller til de som har store synsvansker, eller dekker de helt vanlige briller for nærsynte med skjeve hornhinner og sånt? Jeg har alltid betalt brillene mine selv. Regner med dette med NAV er en ny ordning? Det fantes hvertfall ikke da jeg var barn og måtte jobbe deltid etter skolen for å betale ned regningen hos optiker. Anonymkode: 76b56...155 Jøss, hvor gammel er du? Jeg er 30, og moren min fikk alltid brillene mine dekt. Det er ingen ny ordning. Venninnen som kun trengte lesebriller, fikk også sine dekt, så det gjaldt ikke bare de ned store synsfeil. Mine glass må spesiallages da jeg har ganske kompliserte synsfeil, så glassene alene kom på 13-15 000 kroner. Moren min har hatt lav inntekt hele mitt liv, og hadde slitt veldig med å betale dette selv. Innfatningen har man aldri fått dekt, så det handler virkelig ikke om luksusbriller med velkjente merker på innfatningen - men briller som er gode å ha på nesa, tåler en del og som korrigerer synet til barna. Skjønner ikke hvorfor noen skulle være i mot at dette er noe man kan få fra nav. Anonymkode: cd58e...4c5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #37 Skrevet 6. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man ikke råd til uforutsette regninger med barn så får man nøye seg med ett barn eller droppe helt å få barn. Staten skal ikke måtte dekke for briller til over 6000,-. Kanskje lære ungen å ta bedre vare på brillene istedenfor å forvente at andre skal ordne opp. Anonymkode: 62d3c...d3d For dt tåpelig innlegg. Du mener en to- åring skal lære seg det? Anonymkode: f6fdd...28c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #38 Skrevet 6. november 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor dekker NAV briller? Dekker de kun briller til de som har store synsvansker, eller dekker de helt vanlige briller for nærsynte med skjeve hornhinner og sånt? Jeg har alltid betalt brillene mine selv. Regner med dette med NAV er en ny ordning? Det fantes hvertfall ikke da jeg var barn og måtte jobbe deltid etter skolen for å betale ned regningen hos optiker. Anonymkode: 76b56...155 Broren min fikk dekket briller som barn. Så det er iallfall 30 år gammelt. Han hadde svak sjeling Anonymkode: 040ed...3b7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #39 Skrevet 6. november 2020 Jeg syns helt ærlig at det er bra at det kuttes i den offentlige støtten til briller (og en del andre ting), det må være begrenset hva det offentlige skal støtte på alle fronter. Når folk produserer unger så må de vite at det koster mer enn bleier, parkdress, fredagstaco og fotballdrakt, og ta det med i beregningen. Jeg har brukt briller siden barndommen selv, mine foreldre fikk aldri en krone fra nav, og selv om de absolutt ikke hadde god råd var det aldri klaging over det (jeg er 41 btw). Har flere i omgangskretsen med barn som bruker briller, og da snakker de med barnet, bhg, skole og venner om hvorfor barnet har briller og at det er viktig å behandle dem rett. Ingen som graver ned i sandkassen, gjemmer i bhg e.l., det handler jo faktisk om hva man lærere barna til. Uhell kan selvfølgelig skje, men at andre barn stikker av med brillene eller graver dem ned handler jo bare om manglende oppdragelse. Anonymkode: acbc7...054 4
atropos Skrevet 6. november 2020 #40 Skrevet 6. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ha forsikring på brillene der du kjøper briller til barnet ditt. Da slipper du å betale for reprasjon av brillene. Det burde du blitt opplyst om når du kjøpte brillene. Anonymkode: ec95d...b6a Godt mulig jeg bare betalte for nye glass. Så ikke så nøye på regninga. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå