Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

@Noldijeg ville definitivt kontaktet enten jordmor på helsestasjonen eller lege med tanke på sting, lukt og smerter så snart som mulig for å være på den sikre siden. Så slipper du også å gå rundt å uroe deg. Så godt overgang til mme har gått fint 😊

Her tok jr rotavaksinen på tirsdag og jeg merket ikke de store bivirkningene, bortsett fra litt mer døsighet på kveldstid (som forsåvidt kan være en ren tilfeldighet). Men så har han nå også de siste dagene grått en del, og da særlig på kveldstid. Det virker både som han bare er urolig og utilpass, men også har tidvis luftplager og smerter. Jeg er neimen ikke sikker, men kan dette være et resultat av rota så lang tid etter vaksinen tro? 🤔 Jeg prøver å tenke om jeg har spist noe spesielt, men kommer heller ikke på annet enn at jeg har spist en is eller to. Og før dette har jeg jo spist ost på brødskiva daglig så da forstår jeg ikke om det skulle være melkeprodukter som er problemet. Har også lest om kveldsuro så det kan jo også være dette, selv om jeg trodde dette var noe som roet seg rundt nå. Jr er 7 uker alt i morgen og tiden går fort! Han er ellers en blid og fin fyr, så ikke godt når jeg merker han er utilpass og det virker som ingenting fungerer.

@Lindiisom du har fått den beskjeden må du vel kunne få dette dekket uten problem? Det hørtes ikke godt ut at du holdt på å stryke med 😳 Det kan jo prege en i lang tid  ..Håper du har kommet deg etter fødselen og at du har det fint med jentene dine 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Sjela ja virker rart hvis det ikke skal være grunnlag nok til å få det dekket egentlig. Synes også det er merkelig at jeg ikke fikk denne beskjeden når jeg fødte min første i 2014 og morkaka satt fast. Hele sykehuset var forberedt og sto klar for igangsettingen min denne gangen, i tilfelle det skjedde igjen, noe de visste var en stor sjanse for - men når alt kom til alt så løp de rundt som hodeløse høns når morkaka nekta å komme ut. Og når jeg sjekker ut diagnosen så skal man jo ikke føde engang, man skal ha keisersnitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindiis skrev (1 time siden):

@Sjela ja virker rart hvis det ikke skal være grunnlag nok til å få det dekket egentlig. Synes også det er merkelig at jeg ikke fikk denne beskjeden når jeg fødte min første i 2014 og morkaka satt fast. Hele sykehuset var forberedt og sto klar for igangsettingen min denne gangen, i tilfelle det skjedde igjen, noe de visste var en stor sjanse for - men når alt kom til alt så løp de rundt som hodeløse høns når morkaka nekta å komme ut. Og når jeg sjekker ut diagnosen så skal man jo ikke føde engang, man skal ha keisersnitt. 

Hva?! :hakeslepp: Jeg må si jeg lurer veldig på hva slags sykehus du var på! Det der høres jo fullstendig kunnskapsløst ut! Godt det gikk bra, men allikevel...😬 

Jeg skal på seksukerskontroll til uken. Synes det burde vært en ett år etter fødsel også jeg da. Det er ikke akkurat sånn at alt der nede kjennes hundre prosent som før, og det er jo ikke unormalt etter knappe halvannen måned etter fødsel. Må nok noen knipeøvelser til først :fnise:

Hvordan er det med dere andre og vaksinering? Jeg har tatt min første dose nå og skal ta dose to kommende måned. Må si jeg er litt stresset for at samfunnet er åpnet og jeg "henger bakpå". Ikke det at jeg hadde reist ut i går om jeg var barnløs og fullvaksinert for den saks skyld 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (1 time siden):

Hvordan er det med dere andre og vaksinering? 

Jeg har også tatt første dose og skal ta neste i midten av oktober 💪🏻 Føler også på litt stress med tanke på åpningen av samfunnet og generelt høye smittetall i Oslo, men er egentlig mer stressa for RS-viruset. Vet ikke om det er en reell frykt, men etter all mediaomtalen RS har fått de siste månedene har jeg blitt litt redd 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (1 time siden):

Jeg har også tatt første dose og skal ta neste i midten av oktober 💪🏻 Føler også på litt stress med tanke på åpningen av samfunnet og generelt høye smittetall i Oslo, men er egentlig mer stressa for RS-viruset. Vet ikke om det er en reell frykt, men etter all mediaomtalen RS har fått de siste månedene har jeg blitt litt redd 😶

Oi, dette har gått meg hus forbi😱 må google meg opp på det. Men du har nok rett. Det og den vanlige influensaen kommer for full styrke nå og det har man ikke vaksinert seg for akkurat :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Angående kveldsuro: Her ble det definitivt mer kveldsuro/luft av rotavaksinen. Med forrige begynte ikke kveldsuroen/kolikken før uke 6/7, ga seg rundt uke 13, så er dessverre ikke «for sent» at det eventuelt begynner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludo1 skrev (2 timer siden):

@Sjela Angående kveldsuro: Her ble det definitivt mer kveldsuro/luft av rotavaksinen. Med forrige begynte ikke kveldsuroen/kolikken før uke 6/7, ga seg rundt uke 13, så er dessverre ikke «for sent» at det eventuelt begynner nå.

Oida, trodde vi var forbi det stadiet 🙈 det kommer og går litt her, så da er det nok kveldsuro og kanskje i litt kombinasjon med mageproblemer fra vaksinen sikkert. Hvordan går det hos deg? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (1 time siden):

Oida, trodde vi var forbi det stadiet 🙈 det kommer og går litt her, så da er det nok kveldsuro og kanskje i litt kombinasjon med mageproblemer fra vaksinen sikkert. Hvordan går det hos deg? 🙂

Trenger jo virkelig ikke være kolikk, er vel uansett vanlig med luft som kommer og går, og så er det gjerne en gråtetopp mellom 6 og 8 uker, tror jeg. 😊

Her er det noe mindre uro, men ingen fremgang når det kommer til flaske, smokk og dagsoving. Baby må fremdeles sove på meg i bevegelse, så begynner å få ganske vondt i knærne. 🙈 Sover «heldigvis» bare 40 min av gangen, så jeg overlever. Hen sover godt på natta, da! 🙌🏻

Noen andre som har barn med malasi? Er visst veldig vanlig, men kjenner ingen andre som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (1 time siden):

Trenger jo virkelig ikke være kolikk, er vel uansett vanlig med luft som kommer og går, og så er det gjerne en gråtetopp mellom 6 og 8 uker, tror jeg. 😊

Her er det noe mindre uro, men ingen fremgang når det kommer til flaske, smokk og dagsoving. Baby må fremdeles sove på meg i bevegelse, så begynner å få ganske vondt i knærne. 🙈 Sover «heldigvis» bare 40 min av gangen, så jeg overlever. Hen sover godt på natta, da! 🙌🏻

Noen andre som har barn med malasi? Er visst veldig vanlig, men kjenner ingen andre som har det. 

Tror heldigvis ikke at det er kolikk. Førstemann hadde distinkt kolikkgråt. Lillebror har hatt noen slike meget kortvarige smertehyl, men da har lufta kommet ut kort tid etterpå heldigvis. Får bare satse på det er den perioden vi er inne i nå og at det går seg til etterhvert 😊 

Så slitsomt! Du rekker å få en del skritt om dagen du da 🤪 jeg har faktisk funnet frem fitbiten igjen  for å se hvor mye det blir bare ved å tusle rundt i hjemmet. Skulle gjerne gitt deg noen råd, men du har vel prøvd det meste tipper jeg. Håper tiden er til hjelp og det går seg til etterhvert! Malasi måtte jeg google, men ser jo at disse symptomene kan være noe diffuse for barn. Min snorker og puster tungt og tidvis variert. Hvordan stilles diagnosen? Er det derfor barnet liker å sove på deg/oppreist?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! 😊 Får panikk selv hvis barnet gråter mye, får skikkelig flashbacks til forrige gang. Alt blir bedre!

Er en lege i familien + legen på helsestasjonen som har sagt det. Det er en ganske typisk hvese-/surklelyd som kommer når barnet ligger flatt/er oppkavet, så begge de har hørt lyden og uoppfordret sagt at det er malasi. Høres ut som en kaffetrakter som går tom for vann. Er jo ikke noe farlig, bare ubehagelig. 😊 Jepp, er nok derfor det må bysses og bæres, gitt. Bikker lett 25.-30.000 skritt om dagen. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (17 minutter siden):

Så bra! 😊 Får panikk selv hvis barnet gråter mye, får skikkelig flashbacks til forrige gang. Alt blir bedre!

Er en lege i familien + legen på helsestasjonen som har sagt det. Det er en ganske typisk hvese-/surklelyd som kommer når barnet ligger flatt/er oppkavet, så begge de har hørt lyden og uoppfordret sagt at det er malasi. Høres ut som en kaffetrakter som går tom for vann. Er jo ikke noe farlig, bare ubehagelig. 😊 Jepp, er nok derfor det må bysses og bæres, gitt. Bikker lett 25.-30.000 skritt om dagen. 😅

Ja, får flashbacks selv😬 Er en grunn til at det gikk fem år mellom dem🙈 Kjenner at jeg koser meg mer nå i permisjon da lillebror er litt mer tålmodig slik at jeg får en halvtime her og der for meg selv mens han følger med fra vippestolen eller sover litt for seg selv. Det hjelper på :) Men å klare å komme meg ut på noen særlige turer har jeg ikke enda. Foreløpig går liksom dagene så fort. Kommer oss litt sent i gang siden han sovner først ordentlig mellom 00.30-01.30 en gang på natten. Så må jeg spise litt frokost og brette noe tøy. Og vipps er klokken alt 14 og jeg må tenke på middag 🙈

Godt det ikke er noe farlig, men den lyden høres ikke noe særlig ut😥 Man får jo så vondt inni seg av når man ser og hører barna har ubehag og vondt. Kan lille vokse dette av seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Så bra at du koser deg mer! 😊 Man MÅ jo ikke ut hver dag, nok av permisjon igjen!

Vokser det som oftest av seg etter et år eller to, mens noen få har det hele livet. Satser på førstnevnte! 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (2 minutter siden):

@Sjela Så bra at du koser deg mer! 😊 Man MÅ jo ikke ut hver dag, nok av permisjon igjen!

Vokser det som oftest av seg etter et år eller to, mens noen få har det hele livet. Satser på førstnevnte! 😅

Da satser vi på at mini vokser det raskt av seg ❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger alle tips i boka, utenom det jeg allerede har prøvd 😂 mini på straks 8 uker, HAAAATER vogna 🙄 jeg har lagt han oppi blid og mett - hylskriker. Jeg har lagt oppi luktene mine som han kjenner - hylskriker. Jeg har lagt han oppi når han sover - hylskriker. Jeg har laget bagen lun og trang - hylskriker 🤦🏼‍♀️ Jeg har bygd opp hode da det kan være ubehagelig siden han har mye vondt i magen uten at noe har effekt! Han har sovet der en gang, og det etter osteopat behandling, da var han så sliten at jeg tror han kunne sovet hvor som helst 😂 jeg stresser ikke med det, prøver å legge han neddi med jevne mellomrom, ikke hele tiden ☺️ Savner å kunne gå ut en tur for å få frisk luft, og jeg er overbevist om at babyer sover bedre i frisk luft 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (20 timer siden):

Jeg trenger alle tips i boka, utenom det jeg allerede har prøvd 😂 mini på straks 8 uker, HAAAATER vogna 🙄 jeg har lagt han oppi blid og mett - hylskriker. Jeg har lagt oppi luktene mine som han kjenner - hylskriker. Jeg har lagt han oppi når han sover - hylskriker. Jeg har laget bagen lun og trang - hylskriker 🤦🏼‍♀️ Jeg har bygd opp hode da det kan være ubehagelig siden han har mye vondt i magen uten at noe har effekt! Han har sovet der en gang, og det etter osteopat behandling, da var han så sliten at jeg tror han kunne sovet hvor som helst 😂 jeg stresser ikke med det, prøver å legge han neddi med jevne mellomrom, ikke hele tiden ☺️ Savner å kunne gå ut en tur for å få frisk luft, og jeg er overbevist om at babyer sover bedre i frisk luft 🙈 

Det er det samme her, og jeg sjekket notatene mine for eldstemann på samme tid, og der var det visst også hyling og skriking i vogn/bilstol på dette tidspunktet. Tror rett og slett det er fordi de ikke kan se deg, og så tror de genuint at de er helt alene. Mener å huske at det roet seg etter tre-fire uker! 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (9 timer siden):

Det er det samme her, og jeg sjekket notatene mine for eldstemann på samme tid, og der var det visst også hyling og skriking i vogn/bilstol på dette tidspunktet. Tror rett og slett det er fordi de ikke kan se deg, og så tror de genuint at de er helt alene. Mener å huske at det roet seg etter tre-fire uker! 😊

Åh hjelpe meg…. 3-4 uker? 😦🤭 ser frem til det 🙈 han trives godt i bilstolen altså, men kan ikke sette den ute 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håkkimom skrev (9 timer siden):

Åh hjelpe meg…. 3-4 uker? 😦🤭 ser frem til det 🙈 han trives godt i bilstolen altså, men kan ikke sette den ute 😂

Det er vel et eller annet utviklingstrinn, så kan jo like gjerne gå over i morgen for din del! Bare prøv hver gang du gidder, plutselig går det. 😊 Her har jeg måttet gi opp når jeg kommer til postkassestativet de siste par ukene, blir så sykt skuffa hver gang. 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (6 timer siden):

Det er vel et eller annet utviklingstrinn, så kan jo like gjerne gå over i morgen for din del! Bare prøv hver gang du gidder, plutselig går det. 😊 Her har jeg måttet gi opp når jeg kommer til postkassestativet de siste par ukene, blir så sykt skuffa hver gang. 🙈

Godt å høre at det er flere som gir opp 😂 han er sendt bort i dag, så kanskje han blir kurert hos barnevakten 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg skriver her, men skal være ærlig og si at jeg har lest her siden jeg fant ut av at jeg var gravid. Turte aldri skrive noe da jeg følte at dersom jeg skreiv så kom noe til å gå galt grunnet tidligere missed abortion, rart hvordan hjernen funker. Hadde som dere andre her termin i august, og fikk en velskapt jente på 4335gr 4 dager før termindato (første barn). Fødselen min begynte fantastisk, menendte i haste KS etter 2 timer med pressrier grunnet at snuppa ikke fullførte roteringen og satt seg fast som delvis stjernekikker. Sleit en del psykisk etter fødselen og gikk vel egentlig inn i en sorgprosess fordi fødselen ikke ble som jeg hadde ønsket og en trøblete start med amming. Fikk heldigvis super hjelp av jordmor og Helsesykepleier.

Nå er hun blitt 8 uker, og vi har slitt (masse) med kveldsuro og intens gråting. Vi har vært hos manuellterapeut for å utelukke låsninger, men kom frem til at stakkars lille har masse luft i magen. Mistenker kolikk, men som førstegangsmamma så aner jeg ikke hvordan jeg skal gå frem med ting, så tar imot alt av tips.  Ellers er det ei blid jente som legger godt på seg, smiler og lager masse deilige godlyder, så heldigvis kan jeg glemme de forferdelige kveldene når hun slår til med sitt blide vesen på dagtid🥰

Deilig å endelig tørre å skrive et innlegg her, og godt å kunne «snakke» med noen som er i samme livssituasjon 😊

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så igjen i din historie @Teti! Min lille jente satt seg også fast som delvis stjernekikker, men mistet pulsen rett før jeg ble lagt i narkose, og hun ble derfor dratt/presset ut av legene med sugekopp før de rakk å legge meg i narkose for ks. Må nok gå mange runder med meg selv og jordmor før en ny fødsel. Vi hadde også masse trøbbel med amming, men fikk dessverre ikke noe hjelp med dette (selvom jeg ba om det flere ganger), så nå får hun kun mme på flaske.

For vår del så ga kveldsuroen seg når hun fikk ekstra melk på flaske (fikk føret ekstra mm som jeg pumpet på morgenen). Jeg hadde rett og slett ikke nok melk om kveldene, så hun var sulten men vi mistolket det som kveldsuro. Ellers så bruker vi også semper-dråper (melkesyrebakterier) og fikk en ny baby etter vi begynte med det. Tidligere hadde hun veldig vondt når hun bæsjet eller prompet, men nå er det helt problemfritt. Også passer vi på å gi masse nærhet før hun skal sove om kvelden for å være sikker på at hun får dekket det behovet i løpet av dagen. Har hun vondt i magen en dag med masse luft så bærer vi henne en del i bæresele for å mobilisere luften i tarmene, samt at det er lindrende med varmen fra den som bærer. Håper dere finner noe som hjelper dere❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...