Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

vret skrev (59 minutter siden):

@Noldi Er vestre viken det samme som Bærum sykehus? Jeg skal føde på Bærum hvertfall og har skjønt det slik at far får komme inn ved aktiv fødsel. Bærum har familierom og der får far være med så lenge han vil. Tidligere har det vært slik at om han går ut får han ikke komme inn igjen.. usikker på hvordan det er nå. 
vi har en storebror på 3,5 år fra før, så får se om mannen drar hjem til han etterhvert uansett 😅

Bærum er én av avdelingene i vestre viken ja, men jeg skal føde på Drammen😁 De har familierom på Drammen også, men forstod det som at de ikke kunne garantere at vi fikk det hele oppholdet ettersom det er mange som har termin i samme tidsperiode😶 Kanskje fikk vi det hele oppholdet, kanskje én dag eller kanskje ikke i det hele tatt, men vi krysser fingrene for det første🤞🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også spent på dette med korona restriksjoner og hvordan det påvirker barseloppholdet... Jeg skla føde på Skien, var heldig og fikk familierom sist, men regner jo med at det blir flermannsrom denne gangen, siden jeg ikke er førstegangs mer. Noen som vet hvordan flermannsrommene er på Skien, og hvordan de gjør det med smitteverntiltak? Skal innrømme jeg ser litt mørkt på å bo sammen med andre som akkurat har født, med felles do og dusj osv. 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen skal jeg føde på Kalnes. Her får far være med hele veien fra du kommer inn, må ikke vente på aktiv fødsel, og får blir hele oppholde. Alle får også enkeltrom 🤗 Veldig fornøyd med det 😊 

Har hørt mye bra om Kalnes, fra bekjente, noen som har født der eller skal føde der denne gangen? Fødte på Ullevål sist, og det å bo på barselshotellet var helt magisk 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Hvordan går det med dere? 🥰 

Jeg er idag 36 + 3. Er faktisk overrasket at jeg har passert 36 uker uten å føde 🤣 Mine andre er født akkurat uke 36 og 35+4 🤩 Tror faktisk at det ikke blir prematur barn denne gangen 😊 

Ellers så har det kommet nye regler for sykehusene her i nord Trøndelag, der partner får komme på besøk i barsel🥳 Men igjen,kun være med fra aktiv fødsel da.. Har også kommet ut med at det er så mange fødsler i sommer, at man kan måtte dele rom😔 Dette synes jeg ikke er noe særlig, da den første tiden burde brukes til hvile og kos.... 😐 

Noen her inne som har prøvd epidural, å vil anbefale dette? Eller vannfødsel feks? Jeg spekulerer litt på disse som smertelindring.. Har aldri hatt noe smertelindring i mine tidligere fødsler... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (4 minutter siden):

Hei alle sammen! Hvordan går det med dere? 🥰 

Jeg er idag 36 + 3. Er faktisk overrasket at jeg har passert 36 uker uten å føde 🤣 Mine andre er født akkurat uke 36 og 35+4 🤩 Tror faktisk at det ikke blir prematur barn denne gangen 😊 

Ellers så har det kommet nye regler for sykehusene her i nord Trøndelag, der partner får komme på besøk i barsel🥳 Men igjen,kun være med fra aktiv fødsel da.. Har også kommet ut med at det er så mange fødsler i sommer, at man kan måtte dele rom😔 Dette synes jeg ikke er noe særlig, da den første tiden burde brukes til hvile og kos.... 😐 

Noen her inne som har prøvd epidural, å vil anbefale dette? Eller vannfødsel feks? Jeg spekulerer litt på disse som smertelindring.. Har aldri hatt noe smertelindring i mine tidligere fødsler... 😊

35+2 her :hallo: jeg fødte 39+0 sist og er altfor opphengt i å sammenligne det med denne gangen. Tror det kommer til å føles meget hardt å skulle gå over. Jeg tar meg allerede i å kjenne etter om det snart skjer noe. Utålmodig sier du? :fnise:

så kjedelig med deling av rom! Håper du er heldig og det er få fødende den dagen du skal inn! Jeg er spent på om vi får familierom denne gangen med tanke på at de prioriterer førstegangsfødende. Samtidig blir jeg nervøs, ukomfortabel og stressa ved tanken på å måtte dele rom med noen andre. Det er virkelig noe jeg absolutt ikke ønsker. Man får definitivt ikke den roen som man ellers ville gjort.

Jeg hadde heller ikke epidural sist. Hadde badekar på rommet, men ville ikke ligge i det selv om jordmora virket som hun var gira 😅 Jeg prøver å ikke tenke for mye på hvordan det blir denne gangen siden jeg leser så mange historier hvor første og andre fødsel har vært helt forskjellig. Tenker jeg bare får ta det som det kommer og om det gjør for vondt så kanskje jeg tørr å ta epidural i så fall. Jeg har i utgangspunktet et enormt kontrollbehov, og en fødsel kan man ikke ha hundre prosent kontroll på, så derfor prøver jeg å forsone meg med å ta ting som de kommer og skape en kontroll inni meg selv uavhengig av det som skjer på utsiden. Får forsøke i alle fall 😅 Derfor er jeg veldig klar på å ikke skrive noe forventningsfullt fødebrev fordi det sjelden blir slik man har sett for seg uansett. Da kan jeg ikke bli skuffa. Jeg har en jordmor på helsestasjon som var veldig ivrig på at jeg skulle skrive brev 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela @Maya89 Jeg fikk epidural forrige gang. Det vil si, de begynte å gjøre den klar, men så ble hun som skulle sette den borte i en time for å gjøre noe mer akutt, så da gikk jeg fra to til syv cm på time, og det var ganske heftig. 😅 Fikk den etter det, men den tok bort absolutt alt av smerter, kjente ikke en eneste pressrie. Har sagt jeg ønsker at de skal klargjøre den veldig tidlig denne gang, men at den ikke skal settes igang før ved behov, og med MYE lavere dose.

Har skrevet et kort brev sammen med jordmor, siden jeg har fødselsangst. Nevnte det med epidural, samt at jeg heller ønsker for mye informasjon enn for lite informasjon. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludo1 skrev (3 timer siden):

@Sjela @Maya89 Jeg fikk epidural forrige gang. Det vil si, de begynte å gjøre den klar, men så ble hun som skulle sette den borte i en time for å gjøre noe mer akutt, så da gikk jeg fra to til syv cm på time, og det var ganske heftig. 😅 Fikk den etter det, men den tok bort absolutt alt av smerter, kjente ikke en eneste pressrie. Har sagt jeg ønsker at de skal klargjøre den veldig tidlig denne gang, men at den ikke skal settes igang før ved behov, og med MYE lavere dose.

Har skrevet et kort brev sammen med jordmor, siden jeg har fødselsangst. Nevnte det med epidural, samt at jeg heller ønsker for mye informasjon enn for lite informasjon. 😊

Det var bra du skrev nå, for det hadde jeg igjen glemt at er det viktigste for meg og som jeg må si når jeg kommer inn. Jeg har behov for masse informasjon underveis og det gir meg kontroll, enn motsatt hvor de underkommuniserer. Jeg skjønner det er en hårfin balanse der for enkelte og mange blir fort redde av all infoen, men her blir jeg mer redd av å ikke vite. 

Så fint du hadde en positiv opplevelse med epiduralen, men dumt at den ble satt så sent. Godt du har vært tydelig på å få den tidligere nå 😊

Tenk at vi alle snart er i mål :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Haha, jeg er akkurat likedan! Sammenligner de andre 2 svangerskapet, med denne🤣 De har sagt heletiden på sykehuset at jeg kom til å føde for tidlig denne gangen også, men det ser ikke slik ut 🙈👍 Er ekstremt utålmodig selv også.. Men nå vet jeg at barnet er større enn gjennomsnittet, å blir litt små stresset over det 🤭 

Nei det med å dele rom synes jeg er uaktuelt... Det er vår tid med babyen... 😔 Så vi får krysse fingrene for at det i et par dager er lite fødsler når vi ligger der 😁 

Jeg er selv en person som liker å ha kontroll.. Noe jeg ikke hadde sist fødsel, derfor prøver jeg å tenke ut litt på forhånd hvordan jeg vil ha det denne gangen. Likevel om jeg vet det kan forandres, men jeg har forberedt meg i forhold til hvilke muligheter man har osv 🤩 Noe må man nok ta som det kommer 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (9 timer siden):

Hørtes fantastisk ut med epidural😊 Jeg brukte 1 time og 29 minutter på hele fødselen sist. Så det var ikke tid til epidural😑 Ønsker veldig en bedre fødsel denne gangen, der jeg har bedre kontroll... 😊 Å mindre intense smerter 🙈 Så jeg skjønner hva du mener med heftig🤣 Jeg føler etter du skrev dette, at jeg vil prøve epidural å håper jeg får muligheten til det 🤩 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (2 timer siden):

Hørtes fantastisk ut med epidural😊 Jeg brukte 1 time og 29 minutter på hele fødselen sist. Så det var ikke tid til epidural😑 Ønsker veldig en bedre fødsel denne gangen, der jeg har bedre kontroll... 😊 Å mindre intense smerter 🙈 Så jeg skjønner hva du mener med heftig🤣 Jeg føler etter du skrev dette, at jeg vil prøve epidural å håper jeg får muligheten til det 🤩 

Aktiv fødsel eller fra første rie? 😱

For min del var epidural en veldig god opplevelse, og noe jeg ønsker igjen, men for noen gjør det at fødsel varer lengre, og så blir jo muligheten for å bevege seg mer begrenset. 🤷‍♀️ Man kan liksom ikke vinne uansett, føler jeg. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (29 minutter siden):

Aktiv fødsel eller fra første rie? 😱

For min del var epidural en veldig god opplevelse, og noe jeg ønsker igjen, men for noen gjør det at fødsel varer lengre, og så blir jo muligheten for å bevege seg mer begrenset. 🤷‍♀️ Man kan liksom ikke vinne uansett, føler jeg. 😅

Jeg vet egentli ikke når jeg eksakt begynte fødselen🤔 Da jeg slet mye med vonde kynnere hele svangerskapet. Så jeg var på sykehuset i 1 time og 29 minutter, så var han født 😁 Jeg kom inn med 8 cm åpning🤔 Frykter det samme skjer nå også, da jeg har skikkelig vonde kynnere nå også😑 Vanskelig å kjenne forskjell egentlig....

Nei, man kan vel ikke få i pose og sekk🤣 Men jeg vil gjerne slippe de smertene... Klarte ikke annet enn å sitte i ro sist, og vugge😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!! 
nå er det ikke lenge igjen for samtlige av oss 🤩 noen som har erfaring med modningsakupunktur her? Evt hvor lenge før termin gikk dere og hadde det noen effekt? 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går sank magen 😱 Helt merkelig følelse! Og rart å oppleve det så tydelig. Kan ikke huske det fra sist... litt andre typer magesmerter enn vanlig i går også, men ikke i dag. Men ting skjer hvertfall 🙏 Fått karpaltunnelsyndrom også, og mye vann i kroppen. Så hun kan veldig gjerne komme snart ☺️
Er bare 37+2, og storebror kom 10 dager på overtid, så er forberedt på august også 😅

Noen andre som har fått noen tegn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig @vret! Da blir det fort enklere å puste igjen. Venter litt for utålmodig på det samme 😅 Mye bevegelse her om dagen. Jeg tenker liksom at han er misfornøyd med den lille plassen som er der inne. Jeg føler meg i alle fall rimelig sprengt 😅 Neste fredag går jeg ut i permisjon. Hvor ble tiden av :bond:Jeg må få ferdig en del på jobb før jeg forsvinner, og ikke minst må en del ting gjøres klart her hjemme. Jeg har heller ikke pakket bagen. Hva med dere andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig deilig @Sjela🥰 

Vi har hatt sååå god tid, men etter den kvelden hvor magen sank og jeg hadde diffuse magesmerter fikk vi litt «dårlig tid», så nå har jeg begynt å vaske babyklær, pakke fødebag og annet. Er ikke såå mye som skal fikses, siden vi har det meste etter storebror. Men er jo endel likevel 😅 Termin er 27/7, så kan jo fortsatt være leeenge til hun kommer. Men hun Kan jo også komme i dag 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom storebror i forhold til termin @vret? Min kom 9 dager før termin sist og ganske så ut av det blå. Hadde dog mange timer hjemme og nok tid til å styre og stelle litt, forsøke å hvile (ja det var lett🙄), spise, småpakke de siste tingene osv. 

I dag er jeg 36+0 og bare 3 uker fra de 39+0 jeg fødte sist. Jeg er lei og varm. Det er umulig å finne en god liggestilling og bare det å gå opp trappa til leiligheten gjør meg andpusten 🤪 superklar og krysser for at jeg slipper å gå over termindato denne gangen også. Men akkurat denne uka passer det innmari dårlig da barnevakta (familie) har ferie.

Flere som er klare for å bli ferdige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Sjela Han kom 10 dager på overtid 🤪 Så jeg har vært forberedt på august fra start egentlig. Men har de siste par ukene tenkt at hun kanskje kommer før?! Men prøver ikke tenke så mye på det for da blir de neste 3-5 ukene veldig lange 🥵😅

Jeg Er veldig klar til å få henne ut! Men om det blir som min mann ønsker får vi bare 2 barn, så jeg forsøker å nyte tiden også. Gi storebror masse tid ❤️

Sitter i bil nå, og har Veldig nedpress.. kan ikke huske det fra sist. Hun ligger helt tydelig lengre ned enn før og det føles som hun borrer seg videre ned.. Så veldig spent på når hun kommer!!
her er svigers endelig på besøk fra Sverige! De er her i 1 uke til, og når de drar kommer min søster (den egentlig barnevakten) hjem fra fjelltur. Så vi er heldigvis dekket om hun kommer nå eller om 4-5 uker 🙏❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok best å ikke tenke for mye på det ja @vret😅 Her er jeg veldig ferdig med barn etter dette. Jeg var litt tvilende til en nummer to siden vår første har vært en liten håndfull av en energibunt. Men mannen fikk overtalt meg til slutt :fnise: og det er jo fint å ha to 😊

I dag var jeg på kontroll og det ble litt styr med sjekk av leie. Jordmor hentet inn en  annen jordmor og de var litt sånn hmmmm, så da får jeg en kontroll på sykehuset snart. Jeg skjønte ikke helt hva som var så farlig da jeg forsto at han lå med hodet ned, men det var noe med at han hadde flytta på seg så mye i det siste eller noe sånt 🤷🏼‍♀️ Nå er jeg helt øm i symfysen etter all trykkingen 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (1 time siden):

Er nok best å ikke tenke for mye på det ja @vret😅 Her er jeg veldig ferdig med barn etter dette. Jeg var litt tvilende til en nummer to siden vår første har vært en liten håndfull av en energibunt. Men mannen fikk overtalt meg til slutt :fnise: og det er jo fint å ha to 😊

I dag var jeg på kontroll og det ble litt styr med sjekk av leie. Jordmor hentet inn en  annen jordmor og de var litt sånn hmmmm, så da får jeg en kontroll på sykehuset snart. Jeg skjønte ikke helt hva som var så farlig da jeg forsto at han lå med hodet ned, men det var noe med at han hadde flytta på seg så mye i det siste eller noe sånt 🤷🏼‍♀️ Nå er jeg helt øm i symfysen etter all trykkingen 🙈

Det blir ikke flere biologiske barn her heller, for å si det sånn. 😅

Hvis fosteret ikke har festet hodet, og det har bevegd seg veldig mye, så vil de sikkert bare dobbeltsjekke navlestreng og litt sånt. 😊 Hadde de vært veldig bekymret, så hadde de nok sendt deg på sjekk med én gang!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Ludo1er nok derfor ja 😊 Følte ikke de var veldig bekymret og at det var ren rutine. Greit å sjekke leie når det nå begynner å nærme seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...