Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

vret skrev (1 time siden):

Oida, @Ludo1 Det hørtes ikke ut som en hyggelig opplevelse!
Hvordan gikk det å ta den? Har du fått noen bivirkninger?

Litt øm i armen, ellers helt fin! 😊 Og jeg pleier som oftest å få feber av vaksiner. (Nå jinxer jeg det sikkert)

@SUPERMIRI He he, jeg kjenner meg igjen! I forrige svangerskap (historisk varme sommer 2018 🥳) turte jeg ikke sole meg i det hele tatt, for jeg hadde fått det for meg at det ikke var bra med mitt høye blodtrykk. Fikk høre av lege og jordmor i etterkant at det virkelig ikke var noe stress. Denne gangen sitter jeg i sola når jeg har lyst. Prøver å passe på at jeg tar pauser litt ofte, få i meg mer væske, bruke høy solfaktor, og generelt bare kjenne litt etter. 😊 Fødes mange barn i varmere land enn Norge, så går nok veldig fint!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@SUPERMIRI Jeg er også ute i solen. Men smører meg med faktor 50 over hele kroppen. Tenker mest på pigmentflekker 😂 Så har jeg hørt at så lenge man tar pauser i solen, drikker vann og ikke blir overopphetet, så skal det gå helt bra. Men merker at jeg er mye mer sensitiv for solen og foretrekker å være i skyggen. Blir varmere mye fortere 😅 

Nå er det bare 1,5 - 2,5 måned igjen til hun kommer. Shiiit! Det er jo ikke så altfor lenge til 😮 Kjenner på en skrekkblandet fryd, og prøver å forberede meg på at det mest sannsynlig er 2,5 måned 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker tilbake det jeg sa om å ikke være hoven i føttene i alle fall 🙈 sånn er det å ha hjemmekontor og bare store slip in sko man bruker. I dag tok jeg på sandalene mine med strikk og de strammet jo bare overalt! Måtte på med noen andre man kan justere på og fikk så vidt lukket borrelåsen på det ytterste leddet. Hurra 🤣

Angående sola og soling. Da jeg gikk gravid til samme tid sist var jeg ekstremt nøye med solkrem og brukte en egen stift med 50 på overleppen mm for å unngå pigmentbart. På tross av dette fikk jeg noe pigmentering så det er veldig lite som skal til. Fikk også en haug med føflekker, men det er vel mer med hormonene å gjøre. Er derfor noe forsiktig med sola også denne gangen og særlig i ansiktet. Må få kjøpt meg en sånn stift igjen.

63 dager til termin og i går fikk jeg ånden over meg. Stellebord ble satt sammen og det ble ryddet mye i skuffer og skap. Allikevel ser hjemmet vårt fremdeles helt kaos ut 😅 må få rydda vekk vintertøy slik at jeg får bedre plass i skapene. Nå skriver jeg en liste over bokser til å ha i stellebordet for å sortere alt smårot og ha mulighet til å utnytte plassen mest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette ikke akkurat er et revolusjonerende utsagn, men blæææ, MÅ alle hele tiden kommentere magen? 🙈

Jeg vet det er gjort i beste mening, og at for den personen er det første gang de snakker om mage/graviditet den dagen, men når man for femtende gang hører «Å, så stor/liten/fin mage du har. Er du sikker på at du spiser nok/at det bare er én der inne?» HVER DAG, så blir jeg lei. 😅 Har bare lyst til å være «meg», ikke «gravid person». 

Får lyst til å kommentere kroppene deres tilbake. «Å, jøss, nå kan man virkelig se at du har blitt større, ja!» 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (8 timer siden):

Jeg vet dette ikke akkurat er et revolusjonerende utsagn, men blæææ, MÅ alle hele tiden kommentere magen? 🙈

Jeg vet det er gjort i beste mening, og at for den personen er det første gang de snakker om mage/graviditet den dagen, men når man for femtende gang hører «Å, så stor/liten/fin mage du har. Er du sikker på at du spiser nok/at det bare er én der inne?» HVER DAG, så blir jeg lei. 😅 Har bare lyst til å være «meg», ikke «gravid person». 

Får lyst til å kommentere kroppene deres tilbake. «Å, jøss, nå kan man virkelig se at du har blitt større, ja!» 😆

Kjenner meg så ekstremt igjen i det her!😅 Jeg vil mye heller snakke om fremtiden med baby og svare på spørsmål om hva vi har ordnet eller hva vi mangler, enn å snakke om magen.. Som du sier vet jeg at alle mener det positivt, men herremin jeg er lei av å høre «er du sikker på at det bare er én der inne?😝» som om de er første personen som sier det… Og folk som kommer og tar meg på magen helt plutselig? Liker det ikke😅 Jeg er ikke en veldig klemmete og fysisk person til vanlig, og kjenner det irriterer meg skikkelig at kollegaer jeg møter i gangen og fjerne bekjente jeg møter på butikken tar meg på magen. Akkurat det føler jeg er reservert til meg selv, mannen og de jeg eventuelt sier «kjenn, nå sparker hun» til, ikke personer jeg møter random mens bebbis ligger helt rolig inni der. 

Det bikket litt for meg når jeg for et par uker siden fikk beskjed fra en relativt fjern bekjent om at jeg burde begynne på lavkarbo for å ikke legge på meg noe mer, jeg skal jo «tross alt faktisk gå ned de kiloene igjen». Folk sier så mye rart uten å bli spurt at det er helt spesielt. I følge noen har jeg lagt på meg alt for mye og i følge andre har jeg lagt på meg alt for lite. Må jobbe hardt for å lukke ørene og ikke bli ordentlig irritert noen ganger😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboers mormor sa til meg «du blir så tjukk når du er gravid du» 😅 jeg er i uke 36 nå, så ja, jeg blir kanskje det, men har et menneske inni meg da 😅 

veier 97 kg nå, 72 kg til vanlig, og det er myyye vann i denne kroppen😫 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

camliiaa skrev (20 minutter siden):

Min samboers mormor sa til meg «du blir så tjukk når du er gravid du» 😅 jeg er i uke 36 nå, så ja, jeg blir kanskje det, men har et menneske inni meg da 😅 

veier 97 kg nå, 72 kg til vanlig, og det er myyye vann i denne kroppen😫 

Unnskyld at jeg ler, men hjeeeeeeelp, det er da virkelig IKKE greit å si! 🤣😱😳

Forrige gang jeg var gravid, var det en servitør som sa at alle som fikk jenter var så pent gravide, mens de som fikk gutter ikke var det. Da jeg fortalte at jeg skulle ha en gutt, sa hun: «Det var det jeg tenkte.» 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke en veldig klemmete og fysisk person til vanlig, og kjenner det irriterer meg skikkelig at kollegaer jeg møter i gangen og fjerne bekjente jeg møter på butikken tar meg på magen.

Ååå, gud, jeg er så glad for at jeg har slippet unna dette. Jeg har hele tiden håpet på at folk virkelig ikke er sånn, men de er det altså? 🙉   Hva folk kan gjøre og lire ut av seg altså...

camliiaa skrev (1 time siden):

I all verden! Hvem sier sånn? 🙉  Det er jo helt absurd hva enkelte greier å si, også til en gravid kvinnekropp 🙉  Jeg har fått noen tullekommentarer fra bekjente og familie om at "hehe, nå er du chubby" og "se så tjukk du er!" - ment som et humoristisk innslag ift at magen er større. Jeg syns IKKE det er gøy 😂  

Ludo1 skrev (10 timer siden):

Her er problemet faktisk litt motsatt, tro det eller ei 🙊  Jeg har dette problemet, spesielt på jobben; Kollegaene mine vet jo at jeg er gravid, men så er det fler som regelrett stirrer og analyserer kroppen min fra topp til tå - og da spesielt med fokus på magen. Jeg vet ikke, men akkurat der og sa skulle jeg bare ønske de kunne få det ut! Kommenter magen da veeel 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis hjemmekontor og lite sosial omgang og kjenner jeg er glad for det etter å lese her 😅 helt utrolig hva folk klarer å lire av seg ja! Det kom vel noen kommentarer sist svangerskap, men ikke på langt nær så ille som det jeg leste om på forumet i forkant. Jeg hadde på et vis forberedt meg litt på det 😬

Allikevel må jeg si at jeg har blitt veldig selvbevisst egen vekt og utseende i det siste. Om folk ser på magen min tenker jeg liksom at de lurer på om jeg skal føde her jeg står (på grunn av størrelsen) 🙈 men det har jo litt med hvordan man føler seg også. Når man småvagger pgra bekken, har tungt for å puste til tider, skoa ikke passer lenger fordi bena er fylt av vann og er varm føler man seg jo også mye større og tyngre enn en kanskje egentlig er 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare, men hva får jeg gjort 😂 det er sånn kroppen min er nå, og jeg stresser ikke med det. Men noen ganger kan man lure på hva de tenker på😅  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk jeg kommentaren "åååh, så fin mage", etterfulgt av "også så fine pupper!"😂 Kommentaren var hyggelig ment, men jeg ble litt tatt på senga. Stotret frem et "ehehe....ja, de har blitt voldsomt svære".

Folk mister noen barrierer når det kommer til å kommentere kroppen til oss gravide!😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg hos jordmor. Er i uke 32 nå og SF-målet var synkende, så nå har jeg fått time til kontroll på sykehuset i morgen 🤞🏻 Jordmor har en teori om at det var er snakk om en liten baby, så får satse på det. Bli uansett veldig godt med en kontrolltime. Noen andre som har opplevd dette? ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (24 minutter siden):

I dag var jeg hos jordmor. Er i uke 32 nå og SF-målet var synkende, så nå har jeg fått time til kontroll på sykehuset i morgen 🤞🏻 Jordmor har en teori om at det var er snakk om en liten baby, så får satse på det. Bli uansett veldig godt med en kontrolltime. Noen andre som har opplevd dette? ❤️

Først; det trenger ikke være farlig, supert at du har fått kontrolltime! ❤️

I forrige svangerskap hadde jeg synkende vekt, høyt blodtrykk, og utflatet SF-kurve fra uke 30. Var på vekstestimering, hvor de mente babyen ville bli 3700. Måtte gå 12 dager over termin, babyen veide 2800, og hadde svær og løs hud. Hadde også dårlig apgar-score, og de løp ut av rommet med hen rett etter fødsel. Alt gikk bra til slutt, men var en ugrei opplevelse.

Jeg nevnte flere ganger i ukene frem mot fødsel at jeg syntes bevegelsene var mye svakere, at jeg følte meg dårlig osv, men de mente alt var helt normalt og fint. 

Nå går vi snart inn i ferieavvikling, og da kan det ofte bli litt lenge mellom hver kontroll. Kanskje du kan be om ganske hyppig oppfølging mtp blodtrykk, urin, vekt- og symfysemåling? Det kan også være lurt å prøve å få en konkret plan/avtale med sykehus om hva som skjer dersom kurven fortsetter å synke. Jeg blir satt i gang på termindato denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Ludo1 Takk for svar! Så forferdelig å ikke bli hørt når du ytret bekymring og følte deg dårlig 🥺 Det høres ut som en veldig enkel opplevelse, men så godt å høre at det endte bra ❤️ Det var jo også et veldig stort gap mellom estimert og faktisk fødselsvekt! Godt å høre at du settes i gang denne gangen 💪🏻

Jeg følges i utgangspunktet opp relativt godt hos jordmor med tanke på fødselsangst; men nå ble neste time først om tre uker. Men jordmor sa at dersom sykehuset anbefaler det så setter vi opp time tidligere 💪🏻 Så får høre i morgen! 

Blodtrykket er fint og ingen tegn til protein i urinen. Vekten min har kanskje ikke økt så mye den siste måneden, rundt 1 kg i økning siden 10.05 (uke 28). Men hører jo at mange øker mest i 2. termin, så tenker ikke at det er helt unormalt 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med ujevn hjerterytme/hopp/stopp? Vet ikke hva man kaller det 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kontroll på sykehuset i dag. Først til CTG hvor de syntes Minis puls var litt for høy, så til ultralyd, før det ble tatt ny CTG (hvor pulsen var betraktelig roligere ❤️). De konkluderte med høy puls første gang på grunn av veldig aktiv baby 😅 Alt så bra ut på ultralyd og hun er estimert til å være helt på gjennomsnittet vektmessig. Forklaringen på fallende SF-mål var at hun mest sannsynlig ligger med hodet langt ned 😅 Merker jeg er spent på neste SF-måling 🤞🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Håkkimom skrev (På 9.6.2021 den 16.33):

Noen som har erfaring med ujevn hjerterytme/hopp/stopp? Vet ikke hva man kaller det 😅

På deg? At det kjennes som at hjertet pumper dritfort og nesten ut av halsen din? Hos meg er det pga jernmangel..

Om det er hos babyen vet jeg ikke

Så idag er jeg offisielt i 3 trimester!! Snart ferdig med dette H*lvetet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (1 time siden):

På deg? At det kjennes som at hjertet pumper dritfort og nesten ut av halsen din? Hos meg er det pga jernmangel..

Om det er hos babyen vet jeg ikke

Så idag er jeg offisielt i 3 trimester!! Snart ferdig med dette H*lvetet!

Hos babyen ja 😅 hvert femte hjerteslag hoppes over…. Føden gjorde ingenting med det annet enn å sette meg opp til ny kontroll og i tillegg ta blodprøver av stoffskifte, det viste seg å være litt lavt, men ikke farlig lavt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkimom skrev (10 minutter siden):

Hos babyen ja 😅 hvert femte hjerteslag hoppes over…. Føden gjorde ingenting med det annet enn å sette meg opp til ny kontroll og i tillegg ta blodprøver av stoffskifte, det viste seg å være litt lavt, men ikke farlig lavt 😅

Når jeg googlet det så ser det i alle fall ganske vanlig ut så. Ikke vet jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (2 timer siden):

Når jeg googlet det så ser det i alle fall ganske vanlig ut så. Ikke vet jeg 😅

Nei, ikke jeg heller 🙊 kjente det var en ekkel opplevelse 😅 tenkte kanskje noen hadde vært gjennom det her tidligere 😊 får vel bare leve som normalt og høre hva de sier på kontrollen denne uken 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...