Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Elhaym said:

Så idag er jeg offisielt i 3 trimester!! Snart ferdig med dette H*lvetet!

Hvordan går det med deg? Hold ut ❤️❤️

Denne uken blir jeg offisielt høygravid (følt meg høygravid i mange uker men 😆)  34+2 i dag og 43 dager igjen. Er sliten og lei, trøtt og vondt... Har 3 dgr igjen med 80% sykemeldt, så på onsdag går jeg over i 100% sykemeldt frem til permisjon. Det føles godt!

hvordan går det med alle andre? ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vret skrev (23 minutter siden):

Denne uken blir jeg offisielt høygravid (følt meg høygravid i mange uker men 😆)  34+2 i dag og 43 dager igjen. Er sliten og lei, trøtt og vondt... Har 3 dgr igjen med 80% sykemeldt, så på onsdag går jeg over i 100% sykemeldt frem til permisjon. Det føles godt!

Synes du har vært flink å holdt ut lenge i jobb jeg!😊 Blir nok godt å få 100 % når man har det slik.😊 

Jeg er selv i uke 34 idag.. Og er sykt lei🤣 Har hatt nedpress å vonde kynnere i 7 uker allerede... 😑 Blir litt utålmodig av dette🙈 Ellers går det fint da 🤭👍 Spent på når fødsel starter... Da jeg er bare 2 uker unna mitt lengste svangerskap 🤔  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at vi nærmer oss eller befinner oss i siste etappe! 🥳 Er i uke 33 i dag!

Skjønner godt det føles fint å se lys i enden av tunnelen, @vret. Det er veldig fint man har muligheten til å være sykemeldt. Er selv uendelig takknemlig for det 💪🏻 Jeg er 90 % sykemeldt og gjør siste rest av arbeidet hjemmeifra. Nå har ryggen begynt å trøble, så klarer ikke å stå, gå eller sitte lenge.. 

Men har begynt å merke en økning av angst for fødsel. Og tar meg selv i å gråte når jeg legger meg, økt hjertebank og generelt en klump i magen gjennom store deler av dagen. Jeg som har snakket så mye med jordmor om dette  nettopp for å prøve å forhindre økning av angst.. 😭 Har slitt med heftige angstanfall før, så håper på at det holder seg på et «akseptabelt» nivå som jeg klarer å  håndtere med hjelp av mannen.. 

Endret av Body Lotion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vret skrev (3 timer siden):

Jeg orker ikke disse siste 70 dagene før keisersnittet føler jeg. Er litt der at jeg er irrasjonell og "drømmer" om prematur fødsel, helt høl i hue. 

Blir godt med permisjon ja:) selv har jeg vært sykemeldt i evigheter nå og er litt lei av det, men hva ellers skulle jeg tatt meg til? Jeg orker jo ingenting

Men er forøvrig godt å se flere i samme. Båt som er slitne 😛

Endret av Elhaym
Posta for tidlig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at så mange er dårlige! Det nærmer seg heldigvis! 

Er i uke 34 i dag. 🥳 Sliter fremdeles med ekstrem svangerskapskvalme, og har fått bekkenløsning og halsbrann i tillegg. Sover eksepsjonelt dårlig, og har mye nedpress og kynnere. Må ta meg sammen for ikke å ha tidenes pity party. 🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Body LotionKjenner meg så igjen i det du skriver på slutten.. Jeg har virkelig prøvd å forberede meg mentalt på fødsel, men det går bare ikke😐 Vært i samtale til jordmor osv, føler ingenting hjelper.. Det er veldig av og på da, ene øyeblikket sier jeg til meg selv at dette klarer du🎉🤩 Det andre så blir jeg sykt stresset å føler jeg ikke klarer å gå gjennom fødsel🙈  (Jeg har ikke angst, men gruer meg)

Hører de fleste sier at på slutten blir man så lei at man vil føde uansett.. Får håpe dette stemmer🤭👍 Jeg har jo født 2 barn tidligere, burde jo klare det like fint denne gangen🙈 Har du skrevet fødebrev og lagt en plan for fødsel? 😊 For mange hjelper dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludo1 skrev (1 time siden):

Så kjipt at så mange er dårlige! Det nærmer seg heldigvis! 

Er i uke 34 i dag. 🥳 Sliter fremdeles med ekstrem svangerskapskvalme, og har fått bekkenløsning og halsbrann i tillegg. Sover eksepsjonelt dårlig, og har mye nedpress og kynnere. Må ta meg sammen for ikke å ha tidenes pity party. 🙈

Like langt vi da 🥳🎉 Men huff, du har min sympati når det kommer til svangerskapskvalme 😔 Det er så fælt! Jeg brukte å ha i meg ingefær, det hjalp faktisk litt. Men du har sikkert prøvd det meste🙈

Over til kynnere og nedpress... Dette ødelegger mye av dagene mine.. Må stoppe opp overalt å puste meg gjennom de🤣 Hang over toalettpapir stabelen på butikken tidligere idag, å peset. Det så sikkert veldig bra ut🤣 Men, det er 6 uker igjen.. Får holde ut og ta det me ro 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg offesielt i uke 36+2,(uke 37) og hos meg føles det ut som om jeg har et hode mellom beina 😅😰  sover elendig, svimmel og veldig klar til å møte baby! Men gruer meg enormt til fødsel. Er 2. barnet mitt, og har veldig stor frykt for smerte. Noen som har noen tips/råd for å ikke være så livredd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@camliiaaJeg har dessverre ingen gode råd for å ikke være redd for smertene. Jeg er også gravid med nr. 2, men det ble keisersnitt pga seteleie sist, så jeg har ikke opplevd en "vanlig" fødsel. Det eneste jeg kan tenke på er at det finnes nok haugevis av gode videoer på YouTube om hvordan man kan gjøre fødselen så positiv som mulig. Jeg har hvertfall sett et par av de.

Jeg er i uke 31+0 nå, og har begynt å plutselig kjenne menssmerter igjen, noe jeg ikke har kjent siden rundt uke 5. Jeg har et håp om at lillemannen i magen har snudd seg med hodet ned denne gangen, så jeg kan få lov å prøve å føde vaginalt. Er ennå sååååå lenge til termin, og bekkenet svikter mer for hver dag. Gleder meg til det er over og jeg har en liten pode i armene istedenfor i magen ♥️ Det føles veldig rart denne gangen, for forrige gang var jeg så veldig klar for å føde normalt, men så ble planene plutselig endret. Denne gangen føles det rett og slett ut som at jeg skal være førstegangsfødende igjen. Hvis alt går etter planen, selvfølgelig. Og dét er det jo ikke sikkert det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaromei skrev (5 timer siden):

@camliiaaJeg har dessverre ingen gode råd for å ikke være redd for smertene. Jeg er også gravid med nr. 2, men det ble keisersnitt pga seteleie sist, så jeg har ikke opplevd en "vanlig" fødsel. Det eneste jeg kan tenke på er at det finnes nok haugevis av gode videoer på YouTube om hvordan man kan gjøre fødselen så positiv som mulig. Jeg har hvertfall sett et par av de.

Jeg er i uke 31+0 nå, og har begynt å plutselig kjenne menssmerter igjen, noe jeg ikke har kjent siden rundt uke 5. Jeg har et håp om at lillemannen i magen har snudd seg med hodet ned denne gangen, så jeg kan få lov å prøve å føde vaginalt. Er ennå sååååå lenge til termin, og bekkenet svikter mer for hver dag. Gleder meg til det er over og jeg har en liten pode i armene istedenfor i magen ♥️ Det føles veldig rart denne gangen, for forrige gang var jeg så veldig klar for å føde normalt, men så ble planene plutselig endret. Denne gangen føles det rett og slett ut som at jeg skal være førstegangsfødende igjen. Hvis alt går etter planen, selvfølgelig. Og dét er det jo ikke sikkert det gjør.

Takk for råd ❤️  Angsten bygger seg opp når jeg begynner å lese om det, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. men må jo gjennom det! 

jeg håper du får en kjempe fin opplevelse, og at du får føde normalt. Forstår at det føles ut som førstegangsfødende, blir jo nesten det om det blir vaginalt nå! Er ikke lenge til vi har barnet vårt i armene våres, og da kan vi virkelig kose oss. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sikkert det er så lenge til noen her på gruppa føder. 😊😱 Vet dere noe om eventuelle (korona)restriksjoner ved deres fødeavdeling? 😊 Jeg er litt usikker på hvor mye far får være på avdelingen her, men han får i alle fall være med på fødsel. Skal ha innskrivingssamtale i morgen, håper det kanskje hjelper at han er fullvaksinert. 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (3 minutter siden):

Nå er det ikke sikkert det er så lenge til noen her på gruppa føder. 😊😱 Vet dere noe om eventuelle (korona)restriksjoner ved deres fødeavdeling? 😊 Jeg er litt usikker på hvor mye far får være på avdelingen her, men han får i alle fall være med på fødsel. Skal ha innskrivingssamtale i morgen, håper det kanskje hjelper at han er fullvaksinert. 🤞🏻

Hvilket sykehus? Jeg skal på Ahus og skal ha keisersnitt. Far får være med på det og samme dag. Nå skal vi ha tvillinger som blir født noe tidlig så vet ikke helt hvordan resten av tiden blir.. Blir det NICU så får han være der hele tiden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (1 time siden):

Hvilket sykehus? Jeg skal på Ahus og skal ha keisersnitt. Far får være med på det og samme dag. Nå skal vi ha tvillinger som blir født noe tidlig så vet ikke helt hvordan resten av tiden blir.. Blir det NICU så får han være der hele tiden 

På Sørlandet. 😊 Vil jo nesten regne med at dere blir prioritert så dere får familierom (hvis det finnes der)? Håper i alle fall dere blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludo1 skrev (5 minutter siden):

På Sørlandet. 😊 Vil jo nesten regne med at dere blir prioritert så dere får familierom (hvis det finnes der)? Håper i alle fall dere blir det!

Det fantes før, men sist vi fikk barn så måtte jeg være på firemannsrom med en snorker og han måtte reise hjem.. han fikk være på barselhotellet fra neste dag mot betaling. Syns ikke det var noe koselig å være alene den natten. Ikke fordi jeg var redd eller hadde vondt men jeg følte at jeg var ensom og satt der med den fine babyen og en helt ny pappa var hjemme og skulle liksom sove. Det var jo ingen av oss som klarte det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (2 timer siden):

Det virker som det er og har vært færre restriksjoner her på sørlandet heldigvis :) jeg skal også ha innskrivingssamtale per telefon i morgen og tenkte å høre litt mer da.  Nettsidene har ikke vært oppdatert siden februar. De hadde spart seg mye mas om de oppdaterte nettsidene sine oftere. Vet fra før at de prioriterer førstegangsfødende til familierom og det er også begrensninger i antall rom så de kan jo ikke love noe 🤷‍♂️ Hørte at man må holde seg for det meste på rommet og får maten servert der, så det frister ikke veldig å måtte være der lenger enn nødvendig 😅 

I dag er jeg 34+0 og noen få dager igjen til jeg er offisielt høygravid 🤪 Fra i morgen går jeg fra 80 til 60 prosent sykemelding frem til permisjon. Jeg sover dårlig om natten og det jeg ikke jobber nå går stort sett til soving på dagtid. Lillebror er aktiv i magen. Det er mye tumling og romstering. Hender det trykker på nerver eller ribbein her og der 😅 det begynner nok å bli trangt. Jordmor mente han lå med rumpa ned nå sist, mens legen bare tok frem UL apparatet for å være sikker i går og sa han lå mer på tvers med rumpa ned i en slags bue. Han ligger egentlig på tvers på samme vis som storebror, så jeg stresser ikke nevneverdig med noe før han eventuelt fester seg med noe annet ned enn hodet. Jeg har aldri tenkt at jeg vil ta keisersnitt, men om barnet skulle ligge i sete er det for meg helt uaktuelt å føde. Uansett hva enkelte måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er innskrivningssamtale? Aldri hatt 😱 

jeg er i uke 38 nå, hodet er festet, masse mens murringer💪🏼  Lykke til alle sammen! 
på Kongsvinger sykehus kan far være hele oppholdet med mor 🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sjela skrev (13 timer siden):

Jeg har aldri tenkt at jeg vil ta keisersnitt, men om barnet skulle ligge i sete er det for meg helt uaktuelt å føde. Uansett hva enkelte måtte mene.

Her må jeg si meg veldig enig😁 Ble nesten litt lettet over at jeg ikke er den eneste som tenker slik! Håper lillebror snur seg riktig vei til slutt😁🤞🏼

Her ligger mini med hodet ned konstant. Kunne ønske hun snudde seg litt innimellom, for det er overraskende ubehagelig å ha hodet godt plantet nedover. De har ikke sagt noe om hun er festet eller ikke, så jeg satser på at det betyr at hun ikke er festet enda🙈 Jeg er i uke 30+5 i dag, så hun skulle vel hatt god tid til å bevege seg litt rundt.

Jeg skal føde ved vestre viken, og der er de heldigvis flinke til å oppdatere nettsiden. Senest i går ble den oppdatert, så det er jo helt supert! Jeg er vel en av de med termin senest i denne gruppen (30/8), så jeg håper de fortsetter å oppdatere nettsiden til den tid og at reglene blir mildere. Enn så lenge kan partner være med etter at aktiv fødsel er etablert og bekreftet. Får jeg enerom etter fødsel kan han være på besøk fra 10-22, blir det dobbeltrom/firemannsrom kan han bare være der fra 17-19, men håpet er at vi får familierom så vi kan være sammen gjennom hele oppholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

camliiaa skrev (11 timer siden):

jeg er i uke 38 nå, hodet er festet, masse mens murringer💪🏼  Lykke til alle sammen! 

På innskrivningssamtalen sjekker de at alt av personalia stemmer med det de har i sine papirer, spør litt om hvordan svangerskapet har vært, og gir generell informasjon, type hvilken inngang du bruker hvis det er på kvelden osv. (Hvis jeg husker rett) Pleier vanligvis å være fysisk på sykehuset, men her er det i alle fall kun på telefon nå. Tror ikke det er noen krise at du ikke har hatt, men du burde ha fått tilbudet, i alle fall! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

camliiaa skrev (12 timer siden):

Jeg kan faktisk ikke huske jeg hadde det sist, men de gjorde det nok i forbindelse med ekstra UL kontroll sist i uke 32. Denne gangen foregikk det på telefon og det var rett og slett ikke mer spennende enn å bekrefte informasjonen de sitter på og det som står på helsekortet så de slipper å plotte det inn når man kommer på føden. Det ble også noen spørsmål knyttet til corona og fødsel, men ingen overraskelser annet enn at jeg trodde de tok test når en ble innlagt, men det var visst kun om man hadde symptomer :)

Noldi skrev (1 time siden):

Her må jeg si meg veldig enig😁 Ble nesten litt lettet over at jeg ikke er den eneste som tenker slik! Håper lillebror snur seg riktig vei til slutt😁🤞🏼

Så bra :) alle får gjøre som de selv vil, og i veldig mange tilfeller går det jo fint, men man kan aldri garantere for noe hundre prosent og når det lommer til definisjon av risikofødsel ser jeg på det som tryggere å ta KS først som sist. Mange risikofødsler ender også opp i KS og da er det bedre å bare gjøre det med en gang. 

Føler med deg når det kommer til liggestilling. Det kjennes godt i symfysen🙈 og så er du vel heldig å få en del spark i ribbeina i tillegg🤪 snart ferdig!😅 så bra nettsidene til sykehuset oppdateres jevnlig. Det er veldig greit å kunne planlegge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten stund siden jeg var her sist nå, og da er det koselig å komme inn og lese litt oppdateringer fra dere 🥰

Har kommet til uke 35+4 og høygravid 🥵 vært 100% sykemeldt nå 1 uke og skal være det frem til perm 🙏 Det føles veldig riktig og veldig deilig. Ble Ikke slik jeg hadde ønsket mtp jobb denne gangen, men vi skal jo jobbe mange år til så jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet 😅

Går litt til fysioterapeut og idag kunne hun bekrefte at jeg har utviklet karpaltunnelsyndrom... blitt teipet på venstre arm og fått tøyeøvelser, men ellers er behandling å føde 😆

Lillesøster ligger med hode ned, men ikke festet. Føler meg helt fin på dagtid, men på kvelden er det som jeg ikke får plass i egen kropp 🥵 alt sprenger..

@Noldi Er vestre viken det samme som Bærum sykehus? Jeg skal føde på Bærum hvertfall og har skjønt det slik at far får komme inn ved aktiv fødsel. Bærum har familierom og der får far være med så lenge han vil. Tidligere har det vært slik at om han går ut får han ikke komme inn igjen.. usikker på hvordan det er nå. 
vi har en storebror på 3,5 år fra før, så får se om mannen drar hjem til han etterhvert uansett 😅

Håper alle får noen fine siste uker ❤️ jeg er med i en juli-termin gruppe på Facebook hvor det er født mange barn allerede, såå rart å se hvor store de faktisk er i magen nå 🥰😭🥰😭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...