Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

Råmelk i uke 25? Jeg våknet i natt med en relativt stor vått flekk på brystet 😅 Er det sånn at jeg kan forvente at dette skjer hver natt fremover? Kan det plutselig begynne å lekke på dagtid?  Jeg kan ingenting om dette! 😂

Har dere noen ammeinnlegg å anbefale? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vret skrev (14 timer siden):

@Sjela Ikke hatt problemer med at teksten forsvinner. Men at den fortsatt ligger der selvom jeg har postet 🤷‍♀️

Syntes den virket veldig smart så er spent!
Haha, jaaa. Husker så godt at vi hadde vært nese i resepsjonen ned vår lille nyfødte for å vise til besteforeldre, og når vi kom opp igjen på rommet snudde jeg meg mot mannen min og bare «oookej, noe har skjedd» 😂 det er nok det nærmeste jeg kommer Pamela 😆

🤣 kjenner igjen følelsen! Du får oppdatere oss når du har fått testet den :)

Noldi skrev (12 timer siden):

@Sjela Jeg trenger oppdatering på kortisonkremen om et par dager!😅😇 Si ifra hvis det fungerer, da skal jeg rett til apoteket for å kjøpe det samme🙋‍♀️

Godt tips med eurax over her! Det hadde ikke jeg tenkt på, men om man ikke ønsker å forsøke kortison mot kløen først, så er det et veldig godt bidrag til kløestillende. Tenkte jeg ikke på engang 😅 Men, jeg kan iallfall si at noe av eksemen ble lindret umiddelbart etter første påsmøring. Ikke alt sammen, men den på armene sluttet å klø med en gang 😃Det er anbefalt å vente litt etter smøring for deretter å smøre med fuktighetskrem over, og det forstår jeg godt, for i dag tidlig var huden ganske flakete og tørr. Så jeg børstet godt med kroppsbørsten for å få vekk den tørre huden og smurte godt med fuktighetskrem. Jeg bruker miniderm, men vet mange sverger til canoderm som forebyggende på eksem. Jeg har faktisk ikke prøvd denne før, for det er lenge siden huden min var så ille :sjenert: Canoderm har kommet på blåresept så tenkte å høre med legen neste gang jeg er innom :)

Body Lotion skrev (1 time siden):

Råmelk i uke 25? Jeg våknet i natt med en relativt stor vått flekk på brystet 😅 Er det sånn at jeg kan forvente at dette skjer hver natt fremover? Kan det plutselig begynne å lekke på dagtid?  Jeg kan ingenting om dette! 😂

Har dere noen ammeinnlegg å anbefale? 😅

Jepp, helt vanlig🙈 sov med ammebh fra omtrent samme tid sist. Denne melken er jo så fet og setter så lett flekker, så er greit å sørge for å unngå det. Kjedelig å få permanent gule flekker på luksuslakenet😓 jeg benyttet bare vaskbare bambusinnlegg sist og det holdt. Ellers er de fleste engangsinnlegg veldig greie :) tror man får en del engangsinnlegg i de babyboksene man får gratis, så kan jo være et godt tips å vente og prøve noen av de og se hvilke du liker 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, IKC said:

Hei! Jeg har fulgt med denne tråden i flere uker, men ikke vært aktiv selv! Er 27 uker på vei og er mitt første barn og føler jeg bare må kommentere denne! 

Jeg tenkte før at jeg aldri kunne bli gravid fordi jeg aldri ville tørre å føde, og det er en grusom følelse! Men så oppdaget jeg et konsept som heter hypnobirthing, hvor jeg har lært utrolig mye mental trening og positive tanker rundt fødsel og har på ekte begynt å GLEDE meg til fødsel!! 

Jeg følger @positivfodsel på Instagram og hun er så utrolig flink til å formidle kunnskap! Jeg har til og med kjøpt kurset hennes og har fått et helt annet syn på fødsel, og har fått utrolig stor tro på meg selv og min egen kropp! 

Fødselsforbredende kurs og kunnskap kan være avgjørende for en positiv opplevelse av fødsel, og jeg unner ingen å være redd for å føde ❤️ 

Jeg har kjøpt samme kurs!! Ikke begynt på det enda, men godt å høre at du er fornøyd 🤩👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (18 timer siden):

Flere enn meg som sliter med at plutselig all teksten en har skrevet forsvinner mens man skriver via mobil? Veldig frustrerende etter å ha skrevet en laaaang tekst og før man er ferdig og skal trykke på publiser bare forsvinner alt😩

@vretden var smart! Ble en del søl på andre siden her sist. Var forsåvidt greit å pumpe manuelt på siden han ikke drakk av  innimellom, men så veldig kjekt ut med en vakuumbeholder i stedet :) Jeg husker også godt den overraskende følelsen når melken flommet over! Det var kort tid etter fødsel, jeg dusjet på sykehuset og hadde tørket meg tørr. Og så kjenner jeg bare at jeg blir klissvåt på overkroppen og det bare renner! Lener meg fremover og ser desperat rundt meg etter noe å bruke🤣 Hvorfor i all verden har de ikke ammeinnlegg på sykehuset?? Det brant seg inn, så har anbefalt alle som skal føde om å ta det med. Ellers har man både bleier og bind, mykt toalettpapir osv tilgjengelig overalt🤷‍♂️

Nå har jeg fått handlet meg kortisonkrem og skal teste den før leggetid i kveld. Krysser for at det blir en "hvorfor prøvde jeg ikke dette før "-opplevelse😅

Ja jeg har det problemet.. må trykke tilbake for å få den opp..

Jeg har vært på ordinær ultralyd og tenkte yes, nå er det lenge til neste gang. Men neida. Her skal det være hver tredje uke og så annenhver 😅 er så lei ultralyd

Ser mange nevne canoderm her. Den bråker jeg og:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Sniker inn noen spørsmål til! Hvor ofte bytter man ammeinnlegg? Hver gang det er litt vått? Hvor mange vadkbare hadde du? Er det at jeg får råmelk tidlig noe som helst indikasjon på at jeg kommer til å få nok melk? Eller henger det ikke sammen i det heie tatt? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (1 time siden):

@Sjela Sniker inn noen spørsmål til! Hvor ofte bytter man ammeinnlegg? Hver gang det er litt vått? Hvor mange vadkbare hadde du? Er det at jeg får råmelk tidlig noe som helst indikasjon på at jeg kommer til å få nok melk? Eller henger det ikke sammen i det heie tatt? 😂

Jeg skulle gjerne sagt ja og trodde det samme. Melka kom fort etter fødsel og brystene var helt sprengte! Vi slet dessverre mye med ammingen, han fikk ikke godt nok tak, og vi måtte bruke ammeskjold. Prøvde å amme oftere og pumpe manuelt i mellom da jeg opplevde at det var lite melk. Så kunne det gå seg til og være mer neste dag, før mengden dalte igjen. Veldig frustrerende og jeg opplevde hele ammeprosessen som vanskelig og flau. Det blir ganske mye søl og litt tilkoblingsjobb med ammeskjold, og når man har en frustrert og utålmodig baby som i tillegg må roes ned slik at han i det hele tatt vil ta brystet, var det ikke godt å måtte styre med utenfor huset eller foran andre. Men krysser alt jeg har for at det blir annerledes denne gangen! ❤

Og der forsvant halvparten av teksten min igjen 😓... 

Jeg brukte mest de vaskbare bambusinnleggene før fødsel da jeg følte de ikke holdt like godt på større lekkasjer. Jeg hadde vel 3-4 sett med de og minst 2 sett ullinnlegg. Anbefaler sterkt ullinnlegg da det skal lite til for å få brystbetennelse og det er utrolig smertefullt 😨 brukte engangsinnlegg innerst, ullinnlegg utenpå og ammebh. Ulla skal dekke hele brystet. Pass på å bruke vindjakke på tur. En sterk oppfordring da betennelse er helt forferdelig. Engangainnleggene bytter man så ofte de er våte for å unngå at brystet blir kaldt og vått over lenger tid. Man trenger ikke bytte mellom hver amming :) ullinnleggene vasket jeg bare med milo i vasken og de tørket fort. Dersom man får sopp eller noe er det også greit å vite at disse kan kokes ved behov.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lov å spørre om vekt og sånn her? Jeg har gått ned nesten 19 kilo... Men jeg har ganske stor mage og jeg spiser ganske mye. Men vekten ser ikke ut til å rikke seg. Er sulten hele tiden og spiser nesten hele tiden. Føler meg ganske svak egentlig. Jeg kaster ikke opp så ofte lenger (bare når jeg er sliten).

Ifølge ultralyd vokser jo barna ganske bra! Men jeg er bekymret for meg og formen min fremover også. Jeg har ikke jern. Jeg spiser hele tiden. Og går ned i vekt. Har stort sett hatt andre problemet i graviditetene mine men. Dere kan vel ikke være sunt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjela Tusen takk for svar! Jeg krysser fingrene sammen med deg og håper du får en bedre opplevelse denne gangen ❤️ 

@Elhaym Hmm.. hva sier legen eller jordmor? Supert å høre at barna vokser bra, men skjønner godt du bekymrer deg for din egen form og. Kan du eventuelt prøve ut næringsdrikker? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (4 minutter siden):

@Sjela Tusen takk for svar! Jeg krysser fingrene sammen med deg og håper du får en bedre opplevelse denne gangen ❤️ 

@Elhaym Hmm.. hva sier legen eller jordmor? Supert å høre at barna vokser bra, men skjønner godt du bekymrer deg for din egen form og. Kan du eventuelt prøve ut næringsdrikker? ❤️

Jeg drikker og spiser veldig mye, men det setter seg ikke hos meg liksom. Er helt utmattet av å ta jern og fordi jeg blir uvel. Bare 16 uker igjen 🤣

Har ny lege jeg ikke er så fornøyd med:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elhaym Sånn generelt vil man jo anbefale å dra til legen når man opplever så stort ufrivillig vekttap over så kort tid, så det er veldig dumt at du ikke får bedre oppfølging av legen din eller iallfall er forklaring på hvorfor legen din ikke reagerer på dette. Har du ofte blod i avføringen? Enten ferskt eller i selve avføringen (kommer da til syne som svartfarget avføring, gjerne med særpreget lukt)? Tenker spesielt siden du i tillegg ikke har jernlager i kroppen. Vektnedgang i graviditet kan jo være normalt, ettersom forskjellige mennesker reagerer forskjellig på en så stor påkjenning, men dette sammen med jernmangel høres jo litt rart ut. Nå husker ikke jeg så godt tilbake i tid, men har du prøvd å innta rikelig med C-vitamin hver dag også? C-vitamin spiller en ganske viktig rolle for at kroppen skal klare å ta opp jern iallfall. Et raskt søk inne på fhi sier også at folsyre og b12 er viktig for å produsere nye blodlegmer, så det skader nok ikke med tilskudd av dette heller. Håper det blir bedre for deg snart så du får mer energi igjen! Ikke rart du føler deg svak akkurat nå🩸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (5 minutter siden):

@Elhaym Sånn generelt vil man jo anbefale å dra til legen når man opplever så stort ufrivillig vekttap over så kort tid, så det er veldig dumt at du ikke får bedre oppfølging av legen din eller iallfall er forklaring på hvorfor legen din ikke reagerer på dette. Har du ofte blod i avføringen? Enten ferskt eller i selve avføringen (kommer da til syne som svartfarget avføring, gjerne med særpreget lukt)? Tenker spesielt siden du i tillegg ikke har jernlager i kroppen. Vektnedgang i graviditet kan jo være normalt, ettersom forskjellige mennesker reagerer forskjellig på en så stor påkjenning, men dette sammen med jernmangel høres jo litt rart ut. Nå husker ikke jeg så godt tilbake i tid, men har du prøvd å innta rikelig med C-vitamin hver dag også? C-vitamin spiller en ganske viktig rolle for at kroppen skal klare å ta opp jern iallfall. Et raskt søk inne på fhi sier også at folsyre og b12 er viktig for å produsere nye blodlegmer, så det skader nok ikke med tilskudd av dette heller. Håper det blir bedre for deg snart så du får mer energi igjen! Ikke rart du føler deg svak akkurat nå🩸

Jeg tar alle vitaminer jeg skal og hsr tatt ekstra jern kjempelenge.. ingenting galt med avføring etc. Er jo snakk om at 12 av kiloene gikk av mellom uke 6-13 pga hyperemesis da.

Unngår også melk pga jernet(jeg har en sånn naturlig svakhet med jern, dustekropp).

Har vært hos legen men han er sånn ja du får bare spise mer, altså ja. Jeg får jo det men jeg spiser helt ekstremt mye. Hadde tsh på under 0,01, men det hadde jeg sist tvilinggravidiet og så de anser det som en naturlig tilstand så lenge t4 er ok. 

Eneste positive her er jo at babyene vokser bra, men jeg er veldig sliten av å være svimmel og trøtt hele tiden. Føler meg ofte dehydrert selv om jeg drikker konstant og. Kjennes som at disse barna er parasitter deluxe 🤣

Jef byttet jo lege fordi min tidligere lege som jeg elsker er 3t unna her og det blir langt nær man er gravid med to stk.. men han her er sånn 'jaja ikkeno å tenke på'. Har satt meg på venteliste til datteren min sin fastlege og håper noen faller fra der snart helt ærlig, for denne legen er så bånn i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elhaym Det kommer vel litt an på utgangsvekt, men generelt er det ikke gunstig å gå så mye ned. Har du mulighet til å ta flere av svangerskapskontrollene hos jordmor i stedet? Mulig hun kan være mer på ball.

Hadde hyperemesis både forrige svangerskap og dette. Var på grensen mellom under- og normalvektig ved start av forrige svangerskap. Endte opp med vektnedgang og nedadgående SF-kurve fra uke 30, fikk lite oppfølging. Måtte likevel gå maks overtid, barnet ble født dysmaturt, og jeg endte opp som undervektig, og mistet raskt all melk. Det er viktig å stå på sitt når det kommer til dette. Forsøk jordmor først, skal også være mulig å bytte jordmor på helsestasjonen. 

Legen min er fremdeles helt fjern dette svangerskapet, og syntes det var veldig rart at jeg ikke ønsket å arbeide 100% da jeg i uke 18 hadde gått opp hele 500 gram i svangerskapet, og tross alt bare kastet opp et-par ganger om dagen. 😅🤷‍♀️ Heldigvis satt jordmor foten ned.

Håper du finner en løsning på jernproblematikken og at jordmor kan hjelpe deg litt. Du har min fulle støtte og sympati!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (12 timer siden):

@Elhaym Det kommer vel litt an på utgangsvekt, men generelt er det ikke gunstig å gå så mye ned. Har du mulighet til å ta flere av svangerskapskontrollene hos jordmor i stedet? Mulig hun kan være mer på ball.

Hadde hyperemesis både forrige svangerskap og dette. Var på grensen mellom under- og normalvektig ved start av forrige svangerskap. Endte opp med vektnedgang og nedadgående SF-kurve fra uke 30, fikk lite oppfølging. Måtte likevel gå maks overtid, barnet ble født dysmaturt, og jeg endte opp som undervektig, og mistet raskt all melk. Det er viktig å stå på sitt når det kommer til dette. Forsøk jordmor først, skal også være mulig å bytte jordmor på helsestasjonen. 

Legen min er fremdeles helt fjern dette svangerskapet, og syntes det var veldig rart at jeg ikke ønsket å arbeide 100% da jeg i uke 18 hadde gått opp hele 500 gram i svangerskapet, og tross alt bare kastet opp et-par ganger om dagen. 😅🤷‍♀️ Heldigvis satt jordmor foten ned.

Håper du finner en løsning på jernproblematikken og at jordmor kan hjelpe deg litt. Du har min fulle støtte og sympati!

Jeg går annenhver uke til sykehuset og til jordmor, problemet er jo at alle sier det samme 'si ifra til fastlegen' og det har jeg jo gjort. Jeg har sluttet gå ned i vekt nå men går ikke opp og barna ligger øverst på percentile, men det er faktisk meg selv jeg er bekymra for 🤣

Legen min: jeg liker å være delaktig og veldig med i graviditeter

Lurer på hva han mener med det 💁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elhaym skrev (3 timer siden):

Jeg går annenhver uke til sykehuset og til jordmor, problemet er jo at alle sier det samme 'si ifra til fastlegen' og det har jeg jo gjort. Jeg har sluttet gå ned i vekt nå men går ikke opp og barna ligger øverst på percentile, men det er faktisk meg selv jeg er bekymra for 🤣

Legen min: jeg liker å være delaktig og veldig med i graviditeter

Lurer på hva han mener med det 💁

Hmm, nei, da vet jeg ikke helt. Kanskje du må gråte litt og smøre ekstra på? Skjønner godt det er deg selv du er engstelig for, jeg har det sånn selv! Kan telle ribbeina foran og bak, men magen vokser som den skal. Så da er det jo ikke så farlig, hilsen legen. 😅

Ha ha, det kan du si! Lurer veldig på hvem han sammenligner seg med da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo1 skrev (4 minutter siden):

Hmm, nei, da vet jeg ikke helt. Kanskje du må gråte litt og smøre ekstra på? Skjønner godt det er deg selv du er engstelig for, jeg har det sånn selv! Kan telle ribbeina foran og bak, men magen vokser som den skal. Så da er det jo ikke så farlig, hilsen legen. 😅

Ha ha, det kan du si! Lurer veldig på hvem han sammenligner seg med da!

Helst vil jeg bare at legen jeg står på venteliste får ledig 🤣 orker bare ikke han her mer. 

La oss si at jeg heter Marie Sofie og bruker Sofie. Så sier han konsekvent Marie til meg i annenhver setning:

Nå har jeg sett på blodprøvene dine, Marie, det er ikke bra med jernet Marie, det er ikke så farlig for deg Marie, det er bare falig for babyene, Marie, mArie hører du meg??

Typ ja jeg hører deg men jeg har aldri hett Marie, jeg heter Sofie og det er ingenting jeg forbinder med Marie og alt jeg hører er mariemariemarie🤣🤣

Kanskje han sammenligner seg med en sæddonor? Han er jo tross alt mer delaktig enn det haha

(Heter ikke Marie Sofie, har et annet dobbeltnavn men kjenner jeg føler meg mer komfortabel med Marie Sofie enn det han kaller meg og 🥵)

Endret av Elhaym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på om den svenske mannen min er både svensk og dum... 

Meg: veldig få tvillingvogner som har bilstoladapter, det er litt dritt. Carena har men vi kommer oss jo ikke til Sverige.

Han: okey det er dumt. Vi får vel nesten kjøpe to vogner da?

Meg: hva?? Hva skulle det hjelpe for?

Han: var jo veldig behagelig å bare kunne klikke på bilstolen sist da?

Meg: eh ja men hvordan skal man manøvrere to vogner tenkte du? 

Han: er det noe problem da? Vi kan jo bare dra sammen

Hahaha. Verste er at han mener dette og ikke ser noen problemer her sånn praktisk for meg bare fordi han vil ha bilstolen på 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, Body Lotion said:

Hva tenker dere om nattpose vs. dyne? :)

Med storebror har jeg aldri brukt nattpose. Vi svøpte han, og så dyne på det ☺️ Han er født i januar, så hva som trengs i juli aner jeg ikke 😂

Må dele dagens søteste fra kommende storebror på 3 år. Under middagen:
-mamma, denne er god, kan du spise den så lillesøster får smake? 

🥰🥰😭😭

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body Lotion skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere om nattpose vs. dyne? :)

Vi har forsøkt nattpose men uten hell, men det er nok smart om det funker

vret skrev (7 timer siden):

Med storebror har jeg aldri brukt nattpose. Vi svøpte han, og så dyne på det ☺️ Han er født i januar, så hva som trengs i juli aner jeg ikke 😂

Må dele dagens søteste fra kommende storebror på 3 år. Under middagen:
-mamma, denne er god, kan du spise den så lillesøster får smake? 

🥰🥰😭😭

Hva spiste dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Elhaym said:

Hva spiste dere?

Risotto. Men så hadde vi noen små italienske kjeks til som han syntes var så gode 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...