AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Ble henvist til psykolog av fastlegen, og fikk time. Men jeg har ikke lyst til å dra! Gruer meg så mye. Hva skal jeg snAkke om? Føler ikke jeg har så mange problemer annet enn at jeg er litt nedfor og nedstemt. Men hva snakker man om? Hva sier man?! ÆÆH!! føler meg skikkelig dum, føler ikke jeg trenger det sånn egentlig Anonymkode: 95057...286 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 (endret) Jeg har bare mye angst for å blotte Meg til en ukjent perSon. Føler meg dum og liten! Ha litt forståelse om hvorfor disse tankene slår meg inn da Anonymkode: 95057...286 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 5. november 2020 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble henvist til psykolog av fastlegen, og fikk time. Men jeg har ikke lyst til å dra! Gruer meg så mye. Hva skal jeg snAkke om? Føler ikke jeg har så mange problemer annet enn at jeg er litt nedfor og nedstemt. Men hva snakker man om? Hva sier man?! ÆÆH!! føler meg skikkelig dum, føler ikke jeg trenger det sånn egentlig Anonymkode: 95057...286 Er du sykemeldt? Isåfall så er det best og bare følge de behandlingstilbudene du får. Du må ihvertfall prøve, for ellers risikerer du å miste ev sykepenger og ytelser. Det er ikke farlig og gå til psykolog, og praten går av seg selv. Du trenger ikke å tenke ut på hva du skal si på forhånd. Anonymkode: 6b8d8...2d3 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Trur du skal gå på de første timene. Gi det en sjanse før du melder om at du ikke har behov for det lengre. Det å dra til psykolog kan hjelpe deg før nedstemtheten din blir verre. Husk at psykologen har taushetsplikt så det du fortelle vedkommende, blir hos dem. I begynnelsen kan det føles rart å snakke om seg selv med noen og dette vet psykologen, så de tar det ofte veldig rolig og fint. Etterpå kan du føle deg litt tom og sliten før det utvikler seg til en lettelse. Jeg går selv til psykolog og forstår hva du mener med angst om å snakke med en ukjent person, men etter hvert blir dette lettere og denne ukjente personen blir en som kan hjelpe deg til å gå videre i livet. Anonymkode: 819fa...ea7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Bare fortell litt om deg selv og om livet ditt, og om du har noen spesielle utfordringer eller ting du synes er vanskelig. Selvom de vanskene er helt normale, kan det være lurt å få noen mestringsstrategier for å dempe angst eller stress. Psykolog stiller deg spørsmål om det han/hun lurer på, så praten går av seg selv. Men det er nok lurt å ha litt på forhånd i tilfelle det er spesielle ting du synes er litt vanskelig. Du burde absolutt nevne for psykolog hvor nervøs du er for å åpne deg for en fremmed, selvom det er helt normalt, er det viktig for psykologen å vite. God bedring ❤️ Anonymkode: 83c69...d45 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Når jeg gruer meg veldig til timer jeg har og tankene spinner helt ut av kontroll så prøver jeg å tenke at jeg egentlig ikke trenger å gjøre noen ting, annet enn å bare møte opp. Så får legen/spesialisten/hva-nå-enn ordne resten. Og det går som regel veldig bra. Anonymkode: 77a3a...27f 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Hvis du ikke vil, eller er motivert for behandling bør du si det til psykologen. Du kan heller ikke forvente at psykologen styrer hele timen, du må selv ta ansvar for å prate om det du trenger hjelp med, selv om psykologen selvfølgelig hjelper med å holde samtalen i gang. Det er likevel du som er ansvarlig for å bruke timene så godt som mulig. Er du ikke klar for det eller føler at du ikke har noe du å snakke om så bør du gi plassen til noen som virkelig vil ha hjelp fra en psykolog og be om ny henvising når du føler deg klar for det. Hvorfor skal du gå til psykolog når du ikke føler at du egentlig trenger det? Du kaster bare bort psykologens (og din egen) tid hvis du ikke føler deg klar til behandling. Anonymkode: 3a48b...74b 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke vil, eller er motivert for behandling bør du si det til psykologen. Du kan heller ikke forvente at psykologen styrer hele timen, du må selv ta ansvar for å prate om det du trenger hjelp med, selv om psykologen selvfølgelig hjelper med å holde samtalen i gang. Det er likevel du som er ansvarlig for å bruke timene så godt som mulig. Er du ikke klar for det eller føler at du ikke har noe du å snakke om så bør du gi plassen til noen som virkelig vil ha hjelp fra en psykolog og be om ny henvising når du føler deg klar for det. Hvorfor skal du gå til psykolog når du ikke føler at du egentlig trenger det? Du kaster bare bort psykologens (og din egen) tid hvis du ikke føler deg klar til behandling. Anonymkode: 3a48b...74b Dette er for øvrig tull. Mange er så syke at de ikke klarer snakke med psykolog eller mangler motivasjon, det er da like viktig at de møter opp og forsøker, heller enn å gå 5 år til i depresjon og angst uten at noe endrer seg. Å bli vant til å snakke om problemene og jobbe med dem er noe man gradvis jobber med, det er ikke slik at man skal være perfekt pasient fra første time. Anonymkode: b9574...aff 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er for øvrig tull. Mange er så syke at de ikke klarer snakke med psykolog eller mangler motivasjon, det er da like viktig at de møter opp og forsøker, heller enn å gå 5 år til i depresjon og angst uten at noe endrer seg. Å bli vant til å snakke om problemene og jobbe med dem er noe man gradvis jobber med, det er ikke slik at man skal være perfekt pasient fra første time. Anonymkode: b9574...aff Er man så syk så fungerer heller ikke terapi så godt, og samtalene blir mer støttesamtaler enn terapi. Terapien får man utbytte av når man har klart å bygge seg litt opp igjen, og da trenger man flere involverte enn bare en psykolog. Jeg snakker ikke om denne pasientgruppen, men pasienter som egentlig ikke er for syke til å klare å snakke med en psykolog. Man trenger selvfølgelig ikke å være en perfekt pasient, og det tar tid å klare å åpne seg skikkelig. Man er likevel selv ansvarlig for å klare å snakke om problemene sine. Man kan ikke møte opp å forvente at psykologen gjør «alt». Man får svært lite ut av terapi om man mangler motivasjon eller vilje til å snakke om det som er vanskelig. Anonymkode: 3a48b...74b 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Fastlegen har jo vurdert at TS trenger psykisk helsehjelp og psykologen som har innkalt til time er tydeligvis enig, så det trenger egentlig ikke randoms i tråden her å uttale seg om. Anonymkode: 77a3a...27f 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Det er jo bare å la være å dra. Møter du ikke opp uten å melde avbud, må du likevel betale (utenom evt fribeløp). Anonymkode: 2e86b...33f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen har jo vurdert at TS trenger psykisk helsehjelp og psykologen som har innkalt til time er tydeligvis enig, så det trenger egentlig ikke randoms i tråden her å uttale seg om. Anonymkode: 77a3a...27f Det tenker jeg å, at legen har vurdert at ts trenger time hos psykolog, og at h*n er innkalt til time der. Ts, den første timen er nok en vurderingstime der det vurderes hvilken hjelp du kan få. Å den timen burde du absolutt ta. Jeg trodde heller ikke at mine "problemer" var store nok når man tenker på hva andre opplever av traumer til å kvalifisere for psykriatisk hjelp, men jeg ble vurdert til å trenge det, og nå går jeg i traumebehandling. Anonymkode: 6b8d8...2d3 1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 Jeg vil anbefale deg å dra. Å være nervøs er veldig vanlig, men husk at du mest sannsynligvis ikke er den første eller eneste pasienten til psykologen du får, så ansvaret for samtalen vil nok ikke ligge på deg. Første time brukes ofte til vurdering/kartlegging og å bli kjent, det er ikke forventet at du skal snakke åpent og ærlig om alle problemene dine. Din jobb er bare å møte opp.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Ble henvist til psykolog av fastlegen, og fikk time. Men jeg har ikke lyst til å dra! Gruer meg så mye. Hva skal jeg snAkke om? Føler ikke jeg har så mange problemer annet enn at jeg er litt nedfor og nedstemt. Men hva snakker man om? Hva sier man?! ÆÆH!! føler meg skikkelig dum, føler ikke jeg trenger det sånn egentlig Anonymkode: 95057...286 Mye av det du spør om er psykologens jobb å finne ut av. Hva man snakker om, jo, det spørs helt på hva du sliter med. Og det blir du fort spurt om. Litt avhengig av psykologen og din kjemi med vedkommende, så finner du ut av det. Prat fritt, svar uten hemninger på spørsmål, ikke tenk, men bare snakk. Jeg håper at du får en du føler umiddelbar tiltro til, slik at du kan bare snakke og svare uhemmet på spørsmål som måtte komme - men, hvis du føler kjemien ikke er på plass, så ikke gi opp! Gi det et forsøk eller to til, ev. søk om å byttet psykolog/psy. sykepleier. Anonymkode: 4ca06...114
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 psykolog har jeg god erfaring med. det er bare herlig å snakke ut. Anonymkode: c6859...949
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tenker jeg å, at legen har vurdert at ts trenger time hos psykolog, og at h*n er innkalt til time der. Ts, den første timen er nok en vurderingstime der det vurderes hvilken hjelp du kan få. Å den timen burde du absolutt ta. Jeg trodde heller ikke at mine "problemer" var store nok når man tenker på hva andre opplever av traumer til å kvalifisere for psykriatisk hjelp, men jeg ble vurdert til å trenge det, og nå går jeg i traumebehandling. Anonymkode: 6b8d8...2d3 Jeg skal jo selvfølgelig dra, men angsten min stresser meg ut og gjør meg urolig. Men ja, jeg har opplevd mye i livet som kanskje har gjort at jeg er blitt sånn som jeg har blitt. Å bli banket opp flere ganger i uken, og å se moren min bli banket opp til blods fra 5 års alderen til tenåring er ikke vanlig og det har sikkert gjort mye med psyken min som jeg ikke klarer å sette ord på Anonymkode: 95057...286 1
Humle Brumle Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal jo selvfølgelig dra, men angsten min stresser meg ut og gjør meg urolig. Men ja, jeg har opplevd mye i livet som kanskje har gjort at jeg er blitt sånn som jeg har blitt. Å bli banket opp flere ganger i uken, og å se moren min bli banket opp til blods fra 5 års alderen til tenåring er ikke vanlig og det har sikkert gjort mye med psyken min som jeg ikke klarer å sette ord på Anonymkode: 95057...286 Har gått til psykolog i litt over et år nå. Fortsatt nervøs før hver time. Tror det er veldig vanlig. Bare møt opp og være ærlig så skal det nok gå bra❤️ 1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal jo selvfølgelig dra, men angsten min stresser meg ut og gjør meg urolig. Men ja, jeg har opplevd mye i livet som kanskje har gjort at jeg er blitt sånn som jeg har blitt. Å bli banket opp flere ganger i uken, og å se moren min bli banket opp til blods fra 5 års alderen til tenåring er ikke vanlig og det har sikkert gjort mye med psyken min som jeg ikke klarer å sette ord på Anonymkode: 95057...286 Husk at dette har psykologen din mest sannsynlig god erfaring og kompetanse innen! Jeg var også veldig utrolig og stresset de første timene mine, men nå er det like lett å dra til psykologen som det er å gå på butikken. Dumt å høre at du har opplevd så mye tungt i livet ditt.. Jeg håper du får en god psykolog som du kan bli trygg på og få god støtte av.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal jo selvfølgelig dra, men angsten min stresser meg ut og gjør meg urolig. Men ja, jeg har opplevd mye i livet som kanskje har gjort at jeg er blitt sånn som jeg har blitt. Å bli banket opp flere ganger i uken, og å se moren min bli banket opp til blods fra 5 års alderen til tenåring er ikke vanlig og det har sikkert gjort mye med psyken min som jeg ikke klarer å sette ord på Anonymkode: 95057...286 Så bra at du tenker å møte til timen. Synd at du har så mange vonde opplevelser, men tror nok du kan ha god nytte av og gå til psykolog. Jeg gruer også til timene, men de er til god hjelp, også er det ikke bare vonde ting man snakker om, men de skal også prøve og finne ressursene dine også og bygge opp selvbildet ditt. Man kan føle seg utmattet og sliten etter en time hos psykolog, men det er helt vanlig og ufarlig. Da er det greit å ikke ha noe jobb eller skole rett etter, eller i behandlingsforløpet. Det kan være vanskelig og sette ord på det som er vanskelig for deg, men psykologen hjelper deg med det, og du kan få større forståelse for hvorfor du har det som du har. Ønsker deg masse lykke til. 9 minutter siden, Airman skrev: Du er et troll som kverulere mot brukere du har sett deg ut. Du inviterte til faen skap forleden natt, og du fikk det. Men for å vise hvor utilregnelig du er, så ønsket du å ikke å skrive til meg mer, for en drøy time siden. Men pumper på med siteringer. Så du er bråkmaker i tillegg Hvis du ikke har noe konstruktivt å bidra med så synes jeg du skal forlate denne tråden. Du er ikke til hjelp for ts. Anonymkode: 6b8d8...2d3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 Jeg forstår at du er nervøs:) Men bare tenk at du skal møte opp, og du skal bare prate med et annet menneske. Så kan du heller prøve dette noen ganger og se om du får noe ut av det. Anonymkode: 530eb...6c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå