AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Del Skrevet 4. november 2020 Min mor i slutten av 60 årene har sluttet å spise fordi hun ikke vil leve lengre. Hun har kols, mange år med psykisk sykdom og flere selvmordsforsøk i bagasjen. Hun er nå på sykehjem. Hvor lenge kan hun leve på vann og morfin? Pr nå har hun ikke spist noe (som jeg vet) på ca 6 uker og det er 5 uker siden legen sa han trodde hun hadde 3-4 uker igjen. Jeg må innrømme at det er vanskelig å bare gå å vente på at telefonen skal ringe. Anonymkode: 19251...c60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Del Skrevet 4. november 2020 Å, kjære vene. Dette må være grusomt. Gode tanker ❤️ Anonymkode: 2b8c7...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Del Skrevet 4. november 2020 Kan hun ikke tvangsfôres? Dette må være hekt fryktelig, stakkars deg❤️ Og stakkars mammaen din😓 Anonymkode: 820c3...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Del Skrevet 4. november 2020 Så vondt dette må være for deg. Håper du har noen du kan søke trøst hos. Klem fra meg ♥️ Anonymkode: 13043...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Del Skrevet 4. november 2020 💔❤️ Anonymkode: 1bc8b...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Del Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ikke tvangsfôres? Dette må være hekt fryktelig, stakkars deg❤️ Og stakkars mammaen din😓 Anonymkode: 820c3...738 Tvangsfores?? Anonymkode: 6dea4...d8f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mokkilokki Skrevet 4. november 2020 #7 Del Skrevet 4. november 2020 Kan du ikke snakke med personalet på sykehjemmet om din bekymring? Hvis hun ikke har spist på 6 uker så er det litt rart at hun lever i det hele tatt. Kan jo være de gir henne næringsdrikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #8 Del Skrevet 4. november 2020 Forstår at det er veldig vondt. Det er nesten umenneskelig at vi ikke har en ordning der folk faktisk får velge selv om de vil leve, og evt få hjelp til å avslutte på en verdig måte. At folk må sulte seg på den måten er grusomt gjort av samfunnet vårt. Anonymkode: 52e16...cf7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Del Skrevet 4. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ikke tvangsfôres? Dette må være hekt fryktelig, stakkars deg❤️ Og stakkars mammaen din😓 Anonymkode: 820c3...738 Hun har en sykdom som gjør at hun ikke får puste, etikken tilsier at man ikke bruker tvang når en underliggende sykdom er alvorlig. Ved "kun" psykiske lidelser så kunne de vurdert å søke om bruk av tvang. En kropp kan leve lenge på lite. Selv opplevd det å vente på døden hos en kjær. Var en grusom tid, så all medlidenhet til TS. Anonymkode: 2b9e8...f63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Del Skrevet 4. november 2020 Hun ønsker selv å dø så de tvinger ikke i henne mat/næring. Helt ærlig håper jeg det skal gå fort så hun slipper å ligge for lenge å sulte, men det føles feil å tenke sånn også. TS Anonymkode: 19251...c60 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Del Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun ønsker selv å dø så de tvinger ikke i henne mat/næring. Helt ærlig håper jeg det skal gå fort så hun slipper å ligge for lenge å sulte, men det føles feil å tenke sånn også. TS Anonymkode: 19251...c60 Det er ikke feil å tenke sånn. Hun ønsker jo å dø, og det vil bli bedre for henne enn å lide som hun gjør nå. ❤️ Anonymkode: eb1e9...04a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Del Skrevet 4. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ikke tvangsfôres? Dette må være hekt fryktelig, stakkars deg❤️ Og stakkars mammaen din😓 Anonymkode: 820c3...738 Hun er ikke umyndiggjort. Hun er en voksen person, og det er hennes rett å nekte å spise. Det er grusomt for de som opplever at en de er glad i tar dette valget og står ved det. Noen ganger er det mulig å finne noe personen er villig til å leve for, som gir grunn til å endre mening, men noen ganger føles alt så håpløst, at til tross for all mulig kjærlighet, så er ikke dette mulig. Anonymkode: 3e5a0...fc8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Del Skrevet 4. november 2020 27 minutter siden, Mokkilokki skrev: Kan du ikke snakke med personalet på sykehjemmet om din bekymring? Hvis hun ikke har spist på 6 uker så er det litt rart at hun lever i det hele tatt. Kan jo være de gir henne næringsdrikker. Hun får ikke næringsdrikker. Hun hadde dette før hun sluttet å spise da hun slet med å få i seg nok næring. Jeg synes også det tar lengre tid enn hva jeg trodde det skulle, men jeg føler det blir rart å spørre personalet om de tror hun smugspiser. I følge personalet, legen og mamma selv har hun ikke spist noen ting så lenge hun ble innlagt. Jeg tror det hadde vert lettere om de ikke hadde sakt de trodde hun hadde 3-4 uker igjen. Da kunne jeg vert «lykkelig uvitende» i stedenfor å bare sitte her å vente på at døden skal komme. TS Anonymkode: 19251...c60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bamse20 Skrevet 4. november 2020 #14 Del Skrevet 4. november 2020 jeg tror nok hun blir og spise ettervært. Det skal UTROLIGT mye viljestyrke for og ikke spise når man passerer et punkt. Men utrolig trist å høre, og håper på at hun kommer seg på føtterne igjen ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #15 Del Skrevet 4. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår at det er veldig vondt. Det er nesten umenneskelig at vi ikke har en ordning der folk faktisk får velge selv om de vil leve, og evt få hjelp til å avslutte på en verdig måte. At folk må sulte seg på den måten er grusomt gjort av samfunnet vårt. Anonymkode: 52e16...cf7 Hun er satt på et palliativt regime og lider ikke, ingen sykehjemspasienter i Norge lider før de skal dø. Anonymkode: 6dea4...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #16 Del Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er satt på et palliativt regime og lider ikke, ingen sykehjemspasienter i Norge lider før de skal dø. Anonymkode: 6dea4...d8f Hun får morfin flere ganger om dagen, jeg oppfatter det ikke som hun lider. Det er mer et ønske at alt snart skal være over. Hun er vel det de kaller mett av dage. TS Anonymkode: 19251...c60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #17 Del Skrevet 4. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun får morfin flere ganger om dagen, jeg oppfatter det ikke som hun lider. Det er mer et ønske at alt snart skal være over. Hun er vel det de kaller mett av dage. TS Anonymkode: 19251...c60 Ja det er nok det, og jeg kan trøste deg med at matlysten ofte forsvinner gradvis når man blir så syk som din mor. De føler verken sult eller tørste på slutten. Jeg tror de svever mellom drøm og virkelighet, og tenker nok mye tilbake på livet sitt i våkne øyeblikk. Mange finner selvsagt trøst i at de nære er på besøk og holder hender eller leser, prater...og noen som venter på f.eks et barn som bor lagt borte "venter" med å dø til de de lengter etter har sagt adjø. Anonymkode: 6dea4...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #18 Del Skrevet 4. november 2020 1 time siden, Bamse20 skrev: jeg tror nok hun blir og spise ettervært. Det skal UTROLIGT mye viljestyrke for og ikke spise når man passerer et punkt. Men utrolig trist å høre, og håper på at hun kommer seg på føtterne igjen ❤️ Hun er nok over den perioden for lenge siden, om det er 6 uker siden hun spiste. Kroppen hennes har sluttet å føle sult nå. Anonymkode: 94a01...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå