Gå til innhold

Hvor billig en billig vil kan være uten at man kjøper søppel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal selge min bruktbil (Opel, 2008) til forhandler (ja vet jeg får mer privat, men jeg velger forhandler) og skal nok få 30 000 for den. 
 

Skal kjøpe en ny bil, siden jeg ønsker automatgir og skal kjøpe hund og trenger plass til hundebur. 
 

Hvor mye burde jeg beregne på en bensin bruktbil, som har fulgt all service osv? 
 

tenkte spare 30 000, så totalpris jeg kan kjøpe for er 60 000. Men burde jeg spare mer? Burde prisen være rundt 100 000 for at jeg skal få noe som ikke ryker med en gang?

Har ikke billån og ønsker heller ikke ta opp noe billån. Bryr meg ikke hvordan bilen ser ut, ønsker bare en mest mulig stabil bil iforhold til reparasjoner 

skjønner jeg må påberegne at ting må regelmessig byttes ved kommende servicer, men det er jeg vandt til med nåværende bil også. Er vandt til å beregne 5-10 000 kr på servicer/eu godkjenning i året

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kjøpe en dyr (eller "dyr") bil som er full av problemer, og du kan kjøpe en billig bil som går som en klokke i mange år.

Felles for dem er at de koster deg rundt regnet 10.000 i året i vanlig vedlikehold. Jeg snakker her om en bil som er noen år gammel.

Det aller viktigste når du kjøper bil, er at du enten får garanti eller en NAF-test. I din prisklasse ville jeg nok uansett tatt en NAF-test. Kjipt å bruke 3000 på en bil du likevel ikke kjøper, men det er billigere enn å ende opp med en problembil.

Anonymkode: d098c...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe en dyr (eller "dyr") bil som er full av problemer, og du kan kjøpe en billig bil som går som en klokke i mange år.

Felles for dem er at de koster deg rundt regnet 10.000 i året i vanlig vedlikehold. Jeg snakker her om en bil som er noen år gammel.

Det aller viktigste når du kjøper bil, er at du enten får garanti eller en NAF-test. I din prisklasse ville jeg nok uansett tatt en NAF-test. Kjipt å bruke 3000 på en bil du likevel ikke kjøper, men det er billigere enn å ende opp med en problembil.

Anonymkode: d098c...cec

Takk for info! :) tenker å kjøpe fra en forhandler, for jeg syntes det virker tryggere og mer sikkert. Så jeg burde heller fokusere mer på bilmerker og fulgt service da, ikke henge meg så opp i pris? 
 

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF har vel uttalt at for å få en brukbar bruktbil må du påregne å betale fra 50 000,- Blink deg ut noen aktuelle modeller. Japanske biler jo tradisjonelt forbundet med god driftssikkerhet,selv om unntak finnes her også. Se gjerne på brooms bruktbilguide for info om vanlige feil hos de ulike bilene. Det optimale vil være en bil med akseptabel km stand og komplett servicehefte. Gjerne også antirust behandlet om mulig, mange av bilene her til lands kjører jo rundt i ei «saltsuppe» vinterstid dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for info! :) tenker å kjøpe fra en forhandler, for jeg syntes det virker tryggere og mer sikkert. Så jeg burde heller fokusere mer på bilmerker og fulgt service da, ikke henge meg så opp i pris?

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Hvis du skal kjøpe fra bruktforhandler, bør du google firmaet. Det er mye rart der ute.

Og så må du google bilmerke/type, for å se om det er gjengangerfeil på akkurat den typen bil.

Anonymkode: d098c...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Julie skrev:

NAF har vel uttalt at for å få en brukbar bruktbil må du påregne å betale fra 50 000,- Blink deg ut noen aktuelle modeller. Japanske biler jo tradisjonelt forbundet med god driftssikkerhet,selv om unntak finnes her også. Se gjerne på brooms bruktbilguide for info om vanlige feil hos de ulike bilene. Det optimale vil være en bil med akseptabel km stand og komplett servicehefte. Gjerne også antirust behandlet om mulig, mange av bilene her til lands kjører jo rundt i ei «saltsuppe» vinterstid dessverre. 

Takk for svar! 😊 Jeg er veldig usikker på hvor lav en akseptabel km stand burde være... bilen jeg skal selge først har gått 77 000 km. Burde jeg lete etter en ny bil under 100 000 km? Eller enda lavere? Er jo også begrenset hvor lavt man får til under 100 000 kr 🙈

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal kjøpe fra bruktforhandler, bør du google firmaet. Det er mye rart der ute.

Og så må du google bilmerke/type, for å se om det er gjengangerfeil på akkurat den typen bil.

Anonymkode: d098c...cec

Det er min største frykt nå, å gå på en smell med et useriøst bilfirma!! 😫

Okei, burde jeg bare stole på merkeforhandlere da kanskje? 😮 og de som bruker naf test? Tenker det er vanskelig å fuske til en naf test :P 
 

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Jeg er veldig usikker på hvor lav en akseptabel km stand burde være... bilen jeg skal selge først har gått 77 000 km. Burde jeg lete etter en ny bil under 100 000 km? Eller enda lavere? Er jo også begrenset hvor lavt man får til under 100 000 kr 🙈

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

En 2008 modell med km stand 77 000 km vil jeg betegne som svært lite. Definitivt ikke ihjelkjørt! Ikke sett en statisk, endelig grense (eks maks 100 000 km). Vedlikehold har jo også mye å si. For 100 000 får du en god og forholdsvis brukbart moderne bil vil jeg si. Blink deg ut noen modeller og følg med på Finn. 

Endret av Julie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skurrer noe med fremgangsmåten din. Selger du bilen til forhandler får du 20000kr mindre enn du skulle ha hatt. Kjøper du av forhandler, betaler du vel minimum 15000kr mer enn du skulle ha betalt. Måten du sponser lokalt næringsliv på er allerede over halvparten av budsjettet ditt! Det er jo galskap.

Hva angår brukbare biler så er det mye flott som kan vare i mange år fra rundt 40-50000kr, veldig avhengig av størrelse, merke, motorisering osv. Men i den prisklassen bør du ha hjelp av noen bilkyndige, og stol for all del ikke på forhandlere. De lever jo av å lure folk!

Anonymkode: e827d...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det skurrer noe med fremgangsmåten din. Selger du bilen til forhandler får du 20000kr mindre enn du skulle ha hatt. Kjøper du av forhandler, betaler du vel minimum 15000kr mer enn du skulle ha betalt. Måten du sponser lokalt næringsliv på er allerede over halvparten av budsjettet ditt! Det er jo galskap.

Hva angår brukbare biler så er det mye flott som kan vare i mange år fra rundt 40-50000kr, veldig avhengig av størrelse, merke, motorisering osv. Men i den prisklassen bør du ha hjelp av noen bilkyndige, og stol for all del ikke på forhandlere. De lever jo av å lure folk!

Anonymkode: e827d...2ab

Vet jeg taper mye på fremgangsmåten min. Men bilen min er en cabriolet som lekker, og prisen for å fikse lekkasjen er mer enn bilen er verdt 😜 og i og med jeg ikke da ønsker fikse den skaden, er det stor sjanse for at det vil oppstå flere nye skader med bilen pga vannskade. +++ andre ting som er feil med bilen som kan slå tilbake på meg ved et privat salg. Jeg selger den til forhandler, for jeg ønsker ikke stå ansvarlig for feil som er forventet å oppstå med bilen innen 2 år 🙈 jeg liker forutsigbarheten med at når jeg selger bilen, så er den ikke mitt ansvar lenger 😅

og jeg tenker kjøpe av merke forhandler, for jeg kan ingenting om bil 😜 skal selvfølgelig ikke handle fra «Holmlia bil 123», men av ordentlig merkeforhandler som kan vise til at bilen har blitt fulgt opp med servicer osv 😊 Jeg føler det er mindre trygt for meg å kjøpe bilen privat, for jeg kan ingenting 😂 Og jeg har ingen som kan bil som kan bli med meg 😩  

Men ja, vet jeg halverer budsjettet mitt... 

Men er det så utrygt og f.eks. handle fra Toyota Kolbotn, som har vært der siden 1996, og godt rykte i området? 🙈

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det skurrer noe med fremgangsmåten din. Selger du bilen til forhandler får du 20000kr mindre enn du skulle ha hatt. Kjøper du av forhandler, betaler du vel minimum 15000kr mer enn du skulle ha betalt. Måten du sponser lokalt næringsliv på er allerede over halvparten av budsjettet ditt! Det er jo galskap.

Hva angår brukbare biler så er det mye flott som kan vare i mange år fra rundt 40-50000kr, veldig avhengig av størrelse, merke, motorisering osv. Men i den prisklassen bør du ha hjelp av noen bilkyndige, og stol for all del ikke på forhandlere. De lever jo av å lure folk!

Anonymkode: e827d...2ab

Fordelen med å ta innbytte hos forhandler mot å selge privat er at man slipper å bli sittende med 2 års reklamasjonsrett hengende over seg, forhandler blir den profesjonelle parten og man slipper at kjøper vil heve salget eller kreve reparasjon hvis noe ryker på bilen etter et og et halvt år med missbruk og manglende vedlikehold.

Anonymkode: 99611...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så Opelen gikk fra 100.000 til 30 på noen uker ja....

Anonymkode: 8c125...f12

Hæ hva mener du? 🙈

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Suzuki Liana, Grand Vitara, eller XL7. Grei kvalitet og billige å reparere.

 

Anonymkode: 7d4ff...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2020 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Hæ hva mener du? 🙈

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

Var det ikke du som laget en tråd om forsikring av en Opel cabriolet da? Da kostet den jo 100.000 mente vedkommende. 

Anonymkode: 8c125...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som laget en tråd om forsikring av en Opel cabriolet da? Da kostet den jo 100.000 mente vedkommende. 

Anonymkode: 8c125...f12

Ja det er meg, jeg fikk egentlig litt slag i tryne da jeg ble fortalt hva bilen egentlig er verdt. Har ikke hatt verdi vurdering av den enda, men på verkstedet sa de at hvis jeg er heldig så kan jeg få 50-60 000 for bilen. Men det er privatsalg. Jeg tenker selge bilen hos forhandler, og med det får jeg sikkert enda 10 000 mindre for bilen 🙈 Siden jeg var så dårlig på å selv bedømme hva bilen er verdt, så tørr jeg per dags dato ikke håpe på å få mer enn 30 000 for bilen 😅

Anonymkode: bdea7...8d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er meg, jeg fikk egentlig litt slag i tryne da jeg ble fortalt hva bilen egentlig er verdt. Har ikke hatt verdi vurdering av den enda, men på verkstedet sa de at hvis jeg er heldig så kan jeg få 50-60 000 for bilen. Men det er privatsalg. Jeg tenker selge bilen hos forhandler, og med det får jeg sikkert enda 10 000 mindre for bilen 🙈 Siden jeg var så dårlig på å selv bedømme hva bilen er verdt, så tørr jeg per dags dato ikke håpe på å få mer enn 30 000 for bilen 😅

Anonymkode: bdea7...8d7

Om de sier på verksted at du kan få 50-60.000 for den skal du absolutt ikke selge bilen for 30.000. Om du er dame har jeg dessverre selv erfaring med at noen forhandlere tror man ikke har peiling på noe som helst som har med bil og gjøre og derfor kommer de med skambud. Ikke gå i den kvinnefella. Om du kan få 60.000 for bilen og har 30.000 ekstra du kan bruke, kan du plutselig kjøpe deg en bil for 90.000 kr. 

Anonymkode: c66c7...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har fulgt den opprinnelige tråden, og jeg ber deg om å la litt læring gå i det. Opel er søppel, slik er det bare. Prøv å kjøpe noe østasiatisk: Honda, Toyota, Kia eller Hyundai. Noen biler her er veldig rimelige, og veldig gode. Da slipper du så mye tull.

Anonymkode: e827d...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om de sier på verksted at du kan få 50-60.000 for den skal du absolutt ikke selge bilen for 30.000. Om du er dame har jeg dessverre selv erfaring med at noen forhandlere tror man ikke har peiling på noe som helst som har med bil og gjøre og derfor kommer de med skambud. Ikke gå i den kvinnefella. Om du kan få 60.000 for bilen og har 30.000 ekstra du kan bruke, kan du plutselig kjøpe deg en bil for 90.000 kr. 

Anonymkode: c66c7...e20

Verksted sa at om jeg var heldig kunne jeg få 50-60 000 på privatsalg. Men jeg skal senge bilen gjennom nettbil, hvor flere merkeforhandlere byr på bilen min. Jeg møter ikke disse forhandlerne, så da havner jeg jo ikke i noe kvinnefelle :P Men nettbil skal også ha sin del av kaka, og tar sikkert 10 000 av salgssummen. Så kanskje jeg får noe mellom 30-40 000 kr for bilen. Pluss de 30 000 jeg har spart, så blir da summen til ny bil 60-70 000 kr. Om jeg er heldig 

Anonymkode: bdea7...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også har fulgt den opprinnelige tråden, og jeg ber deg om å la litt læring gå i det. Opel er søppel, slik er det bare. Prøv å kjøpe noe østasiatisk: Honda, Toyota, Kia eller Hyundai. Noen biler her er veldig rimelige, og veldig gode. Da slipper du så mye tull.

Anonymkode: e827d...2ab

Takk for tips, de skal jeg sjekke ut! 😊

ts

Anonymkode: bdea7...8d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...