Gå til innhold

Hvordan stabilisere vekt etter slankeoperasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok gastric bypass for snart tre år siden. Gikk ned masse det første året naturligvis, gikk opp et par kilo, og så stoppet det der. Var fornøyd med min nye vekt og helse. Men så begynte jeg å gå ned igjen, og nå vil jeg egentlig ikke mer ned. Er godt innafor normal BMI og vil beholde det lille jeg har igjen av feminine former. Blir kvalm og uvel av fett og sukker, så det jeg spiser er sunn og næringsrik mat. Men har jo ikke plass til spesielt mye mat i magen, og får heller ikke til å spise veldig ofte, blir max 3 måltider i løpet av dagen. Trenger å få i meg mer kalorier, men det må komme fra ting uten sukker og mye fett.

Og før noen kommenterer at jeg skulle ha lært dette på kurs, og få hjelp fra overvektspoliklinikken osv, så vil jeg si at jeg opererte privat i utlandet og har derfor ikke den muligheten. Det var oppfølging i ett år.

Anonymkode: 13041...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke vitaminmagler ? 
jeg tok sleeve for 5 år siden. Spiser normalt

men spis mer av laks,avokado, nøtter og lignende. 

Anonymkode: de10f...61c

• Liker 1
Skrevet

Er du slapp og sliten?

Anonymkode: 07c73...8a4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke vitaminmagler ? 
jeg tok sleeve for 5 år siden. Spiser normalt

men spis mer av laks,avokado, nøtter og lignende. 

Anonymkode: de10f...61c

Jeg har veldig lavt vitamin-D, men det hadde jeg før operasjonen også. Tar kosttilskudd (multivitamin, kalsium og jern og B12 injeksjon hver 3. mnd) så alle verdier er innenfor normalen. Blir uvel og får vondt i magen av matvarer med mye fett.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du slapp og sliten?

Anonymkode: 07c73...8a4

Nei ikke nevneverdig :) Var mye mer slapp og sliten da jeg var overvektig.

• Liker 1
Skrevet

Har du intakt galleblære?

Anonymkode: a2ec8...e1c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lavt vitamin-D, men det hadde jeg før operasjonen også. Tar kosttilskudd (multivitamin, kalsium og jern og B12 injeksjon hver 3. mnd) så alle verdier er innenfor normalen. Blir uvel og får vondt i magen av matvarer med mye fett.

Tar du calsigran forte? Den er høy på kalsium og d vitamin.

Ellers vet jeg ikke, tok gbp for 15mnd siden og vært stabil i 6 mnd nå, så fortsatt ikke så lenge.

Hvorfor kan du ikke spise oftere enn 3 måltider om dagen? Uansett bør du finne lure løsninger på å øke kcal inn, hva med sånn gain shake? Enten fra apoteket eller fra diverse treningsnettsider, de inneholder gjerne karbohydrater og proteiner. Om du får til 1-2 slike om dagen så er det fort 4-600kcal ekstra.

Ellers har jeg ikke noen andre tips.

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Det høres ut som du sliter med dumping. For å øke inntaket bør du legge til flere små måltider. Nøtter, tørket frukt og avokado er alle ganske energitette matvarer. Jeg ville også gått vekk fra lett produkter om du har mye av dette. 

Skrevet

Jeg tok sleeve for 5 år siden. Og innen 6 mnd var jeg undervektig. Klarer bare ei halv brødskive med pålegg den dag i dag etter 5 år. Jeg må gå på proteinpulver for å ikke gå ned mer i vekt. 
Tar det med jevne mellomrom slik at vekten holder seg stabil 😊 går på rent proteinpulver fra apoteket (for undervektige) 

Anonymkode: e7e03...002

• Liker 1
Skrevet

Ps: du skal jo ha 6 måltider for dag etter en slik operasjon. Kjøp deg skyr yoghurt ☺️

Skrevet

Hvor tok du operasjon hi og hva betalte du?

Anonymkode: c829b...e92

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du intakt galleblære?

Anonymkode: a2ec8...e1c

Nope, fjernet den for mange år siden.

Skrevet
5 timer siden, wahaj skrev:

Tar du calsigran forte? Den er høy på kalsium og d vitamin.

Ellers vet jeg ikke, tok gbp for 15mnd siden og vært stabil i 6 mnd nå, så fortsatt ikke så lenge.

Hvorfor kan du ikke spise oftere enn 3 måltider om dagen? Uansett bør du finne lure løsninger på å øke kcal inn, hva med sånn gain shake? Enten fra apoteket eller fra diverse treningsnettsider, de inneholder gjerne karbohydrater og proteiner. Om du får til 1-2 slike om dagen så er det fort 4-600kcal ekstra.

Ellers har jeg ikke noen andre tips.

Ja, det er den jeg bruker 😄 Det er hovedsakelig to grunner til sjeldne måltider, det ene er metthetsfølelse i mange timer etter måltid, det andre er travel jobbsituasjon hvor jeg bare rekker å kaste i meg en brødskive mellom slagene. Fyller på med litt frukt og en munnfull med et eller annet innimellom. Gain shake var lurt, det kan jeg teste ut :)

Skrevet
5 timer siden, Elder Millennial skrev:

Det høres ut som du sliter med dumping. For å øke inntaket bør du legge til flere små måltider. Nøtter, tørket frukt og avokado er alle ganske energitette matvarer. Jeg ville også gått vekk fra lett produkter om du har mye av dette. 

Ja det er dumping. 

Skrevet

Hvor tok du operasjon hi og hva betalte du?

Anonymkode: c829b...e92

Jeg tok i Tallinn, mener det kostet 58000. Vil anbefale dem for de som vil ta det privat, fantastisk opplegg. Bariatric services Tallinn mener jeg det heter. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok i Tallinn, mener det kostet 58000. Vil anbefale dem for de som vil ta det privat, fantastisk opplegg. Bariatric services Tallinn mener jeg det heter. 

Kan du fortelle om høyde og vekt før og etter operasjonen? Alder? Sliter du med løs hud, magesmerter og liknende? Og kan du drikke noe serlig, tenker på når man må drikke mye vann i varmen for å ikke få solstikk. 

Anonymkode: 280ff...157

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om høyde og vekt før og etter operasjonen? Alder? Sliter du med løs hud, magesmerter og liknende? Og kan du drikke noe serlig, tenker på når man må drikke mye vann i varmen for å ikke få solstikk. 

Anonymkode: 280ff...157

170 høy, 114 kg på operasjonsdagen., 65 kg i dag. 40 år. Ikke magesmerter. Har masse løs hud overalt, mage, rygg, overarmer, lår, sete. Hadde på brystene men de er operert nå. Skal operere magen, står på venteliste.

Helt fin form egentlig, nytt liv på alle måter.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

170 høy, 114 kg på operasjonsdagen., 65 kg i dag. 40 år. Ikke magesmerter. Har masse løs hud overalt, mage, rygg, overarmer, lår, sete. Hadde på brystene men de er operert nå. Skal operere magen, står på venteliste.

Sorry, glemte å svare på dette: Kunne ikke drikke masse vann på en gang i begynnelsen, men drikker som normalt nå. Hadde med vannflaske overalt og tok noen slurker av gangen ofte. Man kjenner når magen er klar for å ta imot mer drikke.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du dekket alt dette? 

Anonymkode: 45373...9b5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok sleeve for 5 år siden. Og innen 6 mnd var jeg undervektig. Klarer bare ei halv brødskive med pålegg den dag i dag etter 5 år. Jeg må gå på proteinpulver for å ikke gå ned mer i vekt. 
Tar det med jevne mellomrom slik at vekten holder seg stabil 😊 går på rent proteinpulver fra apoteket (for undervektige) 

Hvordan gikk det med huden? 

Anonymkode: 45373...9b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...