AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Ble for flere år siden anbefalt fodmap diett fordi det kunne bedre psykiske helseplager. Jeg syntes legen var en fjott, og diagnosen han satte var teit så var ikke helt motivert dengang. Grunnen til at tanken slår meg nå er fordi jeg har blitt veldig opptatt av kosthold, og det skader vel ikke å prøve. Kanskje om ikke annet at det hjelper på fordøyelsesplagene. Psykisk helse er dårlig for tiden og jeg vil ikke ha medisiner for da blir man fet. Noen som har noen formening om det hjelper på psykiske plager eller var denne legen helt bortreist? Å ha kostholdsdisiplin koster meg ingenting, og jeg er ikke i kategorien for å få spiseforstyrrelser. Anonymkode: 45c5f...56e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Kosthold har mye å si for psykisk helse. Spis så ren mat som mulig, unngå ferdigmat/industrimat. Spis økologisk om du kan, unngå alt av sprøytemidler. Sprøytemidler skaper mange sykdommer som bla me og utmattelse. I dag får vi i oss masse farlige stoffer via maten som kjøpes i butikken. Du bør også trene styrketrening 2-3 ganger i uken, samt bevege kroppen på en eller annen måte. Få deg en jobb der du er litt aktiv. Anonymkode: 60afc...e36
Rora Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Har du sjekket magen (gastroskopi) hvis du har fordøyelsesproblemer? Ble sjæl anbefalt fodmap flere år da legen påsto at det skulle hjelpe med psykisk helse. Mageproblemene var "bare" at jeg var deppa så ble aldri sjekka før nå flere år etter viste seg til at jeg har slitt lenge med magesår. Synes ikke fodmap har hjulpet ville heller fokusert på å kutte ut mat du vet du reagerer og prøve å få i deg det du trenger av næringsstoffer for å holde kroppen i gang. En kropp med mangel på vitaminer etc og ikke minst spise for lite (eller for mye feks sukker) påvirker mental helse MYE.
Djungelvrål Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Fodmap-dietten er utarbeidet med tanke på fordøyelse. Vil ikke tro du får bedre psykisk helse bare fordi du har mindre luft i magen.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kosthold har mye å si for psykisk helse. Spis så ren mat som mulig, unngå ferdigmat/industrimat. Spis økologisk om du kan, unngå alt av sprøytemidler. Sprøytemidler skaper mange sykdommer som bla me og utmattelse. I dag får vi i oss masse farlige stoffer via maten som kjøpes i butikken. Du bør også trene styrketrening 2-3 ganger i uken, samt bevege kroppen på en eller annen måte. Få deg en jobb der du er litt aktiv. Anonymkode: 60afc...e36 Spiser sunt fra før men har ikke prøvd fodmap. Unngår kunstig sukker og drikker bare vann og kaffe. Av og til øl eller vin. Styrketrening er ikke mulig pga helse, men går mye tur. Er ufør så jobb utgår også. Er ikke overvektig. Vet du fordelen med fodmap vs vanlig sunt kosthold? Anonymkode: 45c5f...56e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kosthold har mye å si for psykisk helse. Spis så ren mat som mulig, unngå ferdigmat/industrimat. Spis økologisk om du kan, unngå alt av sprøytemidler. Sprøytemidler skaper mange sykdommer som bla me og utmattelse. I dag får vi i oss masse farlige stoffer via maten som kjøpes i butikken. Du bør også trene styrketrening 2-3 ganger i uken, samt bevege kroppen på en eller annen måte. Få deg en jobb der du er litt aktiv. Anonymkode: 60afc...e36 Skremselspropaganda av en annen verden. Anonymkode: 924e4...bf7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 7 minutter siden, Rora skrev: Har du sjekket magen (gastroskopi) hvis du har fordøyelsesproblemer? Ble sjæl anbefalt fodmap flere år da legen påsto at det skulle hjelpe med psykisk helse. Mageproblemene var "bare" at jeg var deppa så ble aldri sjekka før nå flere år etter viste seg til at jeg har slitt lenge med magesår. Synes ikke fodmap har hjulpet ville heller fokusert på å kutte ut mat du vet du reagerer og prøve å få i deg det du trenger av næringsstoffer for å holde kroppen i gang. En kropp med mangel på vitaminer etc og ikke minst spise for lite (eller for mye feks sukker) påvirker mental helse MYE. Hvis alternativet er gastroskopi så velger jeg heller fordøyelsesplagene.. *grøss*. Anonymkode: 45c5f...56e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 Jeg la ikke på meg av antidepressiva, så ikke spre usannheter her inne. Noen kan legge på seg av enkelte medisiner, men det er fordi de kan øke matlysten. Så man må uansett spise mer for å legge på seg. Jeg ville tatt en blodprøve for å se om du har noen mangler først. Mange vitaminmangler kan gi «psykiske symptomer». Ellers er regelmessige sunne måltider og nok mat viktig for psykisk helse. Ang fordøyelsesproblemer ville jeg bedt om en utredning før du prøver deg ut med kostholdet. Kanskje du har noen intoleranser. Anonymkode: 09752...39e 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skremselspropaganda av en annen verden. Anonymkode: 924e4...bf7 Overhodet ikke, du er naiv. Anonymkode: 60afc...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg la ikke på meg av antidepressiva, så ikke spre usannheter her inne. Noen kan legge på seg av enkelte medisiner, men det er fordi de kan øke matlysten. Så man må uansett spise mer for å legge på seg. Jeg ville tatt en blodprøve for å se om du har noen mangler først. Mange vitaminmangler kan gi «psykiske symptomer». Ellers er regelmessige sunne måltider og nok mat viktig for psykisk helse. Ang fordøyelsesproblemer ville jeg bedt om en utredning før du prøver deg ut med kostholdet. Kanskje du har noen intoleranser. Anonymkode: 09752...39e Jeg har ikke sagt man legger på seg av antidepressiver, men det vil jeg ikke ha fordi ting blir verre på sikt. Har prøvd mange. Antipsykotika blir man fet av. Tar vitaminer. Liker ikke leger. Anonymkode: 45c5f...56e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Skal du gå for kosthold for psykisk helse er det Medical Medium som gjelder. Anonymkode: df444...070
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke, du er naiv. Anonymkode: 60afc...e36 Fint hvis du kunne vise til dokumentasjon til det jeg har uthevet. Mvh herr Naiv. Anonymkode: 924e4...bf7
Djungelvrål Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser sunt fra før men har ikke prøvd fodmap. Unngår kunstig sukker og drikker bare vann og kaffe. Av og til øl eller vin. Styrketrening er ikke mulig pga helse, men går mye tur. Er ufør så jobb utgår også. Er ikke overvektig. Vet du fordelen med fodmap vs vanlig sunt kosthold? Anonymkode: 45c5f...56e Følger man fodmap-dietten unngår du at karbohydratene ikke fordøyes i tarmen men i magesekken. Mat som fordøyes i tynntarmen er tyngre fordøyelig og gjærer og lager gass i magen. Noen er kjente som f.eks løk og kål.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt man legger på seg av antidepressiver, men det vil jeg ikke ha fordi ting blir verre på sikt. Har prøvd mange. Antipsykotika blir man fet av. Tar vitaminer. Liker ikke leger. Anonymkode: 45c5f...56e Man må fortsatt spise for mye om man blir fet av antipsykotika, så man kan holde kontroll på vekten. Uansett hjelper det ikke å endre kosthold mot psykoser, så det er viktig å ta medisiner om legen sier det. Anonymkode: 09752...39e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble for flere år siden anbefalt fodmap diett fordi det kunne bedre psykiske helseplager. Jeg syntes legen var en fjott, og diagnosen han satte var teit så var ikke helt motivert dengang. Grunnen til at tanken slår meg nå er fordi jeg har blitt veldig opptatt av kosthold, og det skader vel ikke å prøve. Kanskje om ikke annet at det hjelper på fordøyelsesplagene. Psykisk helse er dårlig for tiden og jeg vil ikke ha medisiner for da blir man fet. Noen som har noen formening om det hjelper på psykiske plager eller var denne legen helt bortreist? Å ha kostholdsdisiplin koster meg ingenting, og jeg er ikke i kategorien for å få spiseforstyrrelser. Anonymkode: 45c5f...56e Jeg kan ikke alt om psyken og kosthold. Men jeg vet fra hva andre har sagt at angst har en kobling med magen. Det er mange som lider av «social anxiety» ol. som merker stor forskjell på psyken, ved å spise «riktig», altså ha er godt og sunt kosthold. Altså det kan ikke skade å teste det ut, mat må man ha uansett, og om man prøver ut et litt annet kosthold i noen mnd, kan bare evt. ha en positiv effekt Anonymkode: 8b9e5...5e0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må fortsatt spise for mye om man blir fet av antipsykotika, så man kan holde kontroll på vekten. Uansett hjelper det ikke å endre kosthold mot psykoser, så det er viktig å ta medisiner om legen sier det. Anonymkode: 09752...39e Ingen har sagt jeg må det, men det demper tanker som er .. destruktive. Anonymkode: 45c5f...56e
Djungelvrål Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke alt om psyken og kosthold. Men jeg vet fra hva andre har sagt at angst har en kobling med magen. Det er mange som lider av «social anxiety» ol. som merker stor forskjell på psyken, ved å spise «riktig», altså ha er godt og sunt kosthold. Altså det kan ikke skade å teste det ut, mat må man ha uansett, og om man prøver ut et litt annet kosthold i noen mnd, kan bare evt. ha en positiv effekt Anonymkode: 8b9e5...5e0 Å spise sunt innebærer ikke nok ikke at du skal ligge unna kortkjedede karbohydrater, tåler du de kan du spise de.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke alt om psyken og kosthold. Men jeg vet fra hva andre har sagt at angst har en kobling med magen. Det er mange som lider av «social anxiety» ol. som merker stor forskjell på psyken, ved å spise «riktig», altså ha er godt og sunt kosthold. Altså det kan ikke skade å teste det ut, mat må man ha uansett, og om man prøver ut et litt annet kosthold i noen mnd, kan bare evt. ha en positiv effekt Anonymkode: 8b9e5...5e0 Sosialangst er et problem. Det er hva jeg kaller nyttig svar relatert til tema. Anonymkode: 45c5f...56e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, Apocalypte skrev: Å spise sunt innebærer ikke nok ikke at du skal ligge unna kortkjedede karbohydrater, tåler du de kan du spise de. Det er noe interessant du er inne på. Om man kutter noe helt ut så får man større reaksjon når man kommer i en situasjon der å spise "feil" mat er uunngåelig. ? Lager man seg et nytt problem ved å kutte kortkjedede karboer helt? Anonymkode: 45c5f...56e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 Det er noe som heter placeboeffekten. Så dersom du faktisk tror at et endret kosthold skal gi deg bedre psykisk helse, så kan det meget godt hende at det gjør nettopp det:) Anonymkode: 09752...39e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå