Gå til innhold

Dating: ødelegger startfasen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler at tidligere datingerfaring ødelegger starten nå på datingfasen. Føler det påvirker meg slik at jeg ikke i like stor grad klarer å nyte denne fasen. Kjenner jeg er blitt langt mer skeptisk og forsiktig etter en del erfaringer. Har møtt en hyggelig mann. Kun hatt noen få dater, men kjenner på at jeg nå sliter med tillit. At sjansen trolig er stor for at han kanskje ser andre kvinner (fordi dating i dag "fungerer" slik), fordi mange menn (og sikkert kvinnner) er slik. Vi har enda ikke hatt sex, og vil jo avklare sistnevnte før det, men kjenner på en redsel for nok en mann med ordene "på plass", men som kanskje dropper meg kort tid etter sex... Dette til tross for interesse for å møtes og ord om mulige fremtidsplaner sammen. Jeg bare kjenner at dette er så vanskelig... For jeg tenker nå at dette kanskje er noe "alle" menn lirer ut av seg uansett i begynnelsen av dating, uten at det egentlig stikker så dypt... 

Noen tanker? 

(Hvis det betyr noe er jeg en kvinne på 30 år.)

Anonymkode: a8237...c67

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut om han har empati eller ikke. Det er forskjellen på om ordene "på plass" er sannheten eller misinformasjon fra helvete.

Anonymkode: f467f...6c1

• Liker 1
Skrevet

Prøv å finne balansen mellom sjarmerende, åpen men skeptisk. Jeg var blodskeptisk en periode etter grov utnytting med påfølgende ghosting, flere ganger etterhverandre. Traff en snill fyr og han ga til slutt opp å komme gjennom skallet mitt, det forstod jeg samtidig som jeg ble veldig lei meg. Så jobbet med meg selv, tok meg en lang pause fra dating til jeg følte meg klar igjen. Da var jeg igjen åpen, håpefull og dermed sårbar. Og første jeg støter på er en fyr jeg har snakket lenge med både melding og telefon, som ikke dukker opp på daten og blokkerte meg etterpå. Nå er jeg inni skallet igjen, og angrer på at jeg tillit meg å være håpefull. Men - jeg syns fremdeles man skal være åpen og gi av seg selv, bare tvinge seg til å ta det med en klype salt. Det er bare sunt å være litt skeptisk, så lenge det ikke blir ødeleggende. 

Anonymkode: 017e5...9c0

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å finne balansen mellom sjarmerende, åpen men skeptisk. Jeg var blodskeptisk en periode etter grov utnytting med påfølgende ghosting, flere ganger etterhverandre. Traff en snill fyr og han ga til slutt opp å komme gjennom skallet mitt, det forstod jeg samtidig som jeg ble veldig lei meg. Så jobbet med meg selv, tok meg en lang pause fra dating til jeg følte meg klar igjen. Da var jeg igjen åpen, håpefull og dermed sårbar. Og første jeg støter på er en fyr jeg har snakket lenge med både melding og telefon, som ikke dukker opp på daten og blokkerte meg etterpå. Nå er jeg inni skallet igjen, og angrer på at jeg tillit meg å være håpefull. Men - jeg syns fremdeles man skal være åpen og gi av seg selv, bare tvinge seg til å ta det med en klype salt. Det er bare sunt å være litt skeptisk, så lenge det ikke blir ødeleggende. 

Ja, man bør ikke gi noen mer enn man får tilbake.

Da blir man utnyttet, sårer og så slutter man omsider å ha kjærlighet for dem.

Med mindre man klarer å kutte kontakten fordi man ikke vil gjøre relasjonen verre enn den er.

• Liker 1
Skrevet

Såret*

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at tidligere datingerfaring ødelegger starten nå på datingfasen. Føler det påvirker meg slik at jeg ikke i like stor grad klarer å nyte denne fasen. Kjenner jeg er blitt langt mer skeptisk og forsiktig etter en del erfaringer. Har møtt en hyggelig mann. Kun hatt noen få dater, men kjenner på at jeg nå sliter med tillit. At sjansen trolig er stor for at han kanskje ser andre kvinner (fordi dating i dag "fungerer" slik), fordi mange menn (og sikkert kvinnner) er slik. Vi har enda ikke hatt sex, og vil jo avklare sistnevnte før det, men kjenner på en redsel for nok en mann med ordene "på plass", men som kanskje dropper meg kort tid etter sex... Dette til tross for interesse for å møtes og ord om mulige fremtidsplaner sammen. Jeg bare kjenner at dette er så vanskelig... For jeg tenker nå at dette kanskje er noe "alle" menn lirer ut av seg uansett i begynnelsen av dating, uten at det egentlig stikker så dypt... 

Noen tanker? 

(Hvis det betyr noe er jeg en kvinne på 30 år.)

For store ord for tidlig hadde jeg vurdert som et veldig  dårlig tegn. Ellers hadde jeg sett på tidligere historikk, holdninger, empati generelt sett og hvilken type kontakt den andre personen tar - hva de snakker om og hva slags fokus de har: hovedfokus på deg som person eller kun sex osv. 

Men dessverre så er det ikke alltid så lett å luke ut søppelet, så det å bruke tid er nok smart. Ord er billige men de fleste avslører seg selv over tid og gjennom handlinger. 

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, man bør ikke gi noen mer enn man får tilbake.

Da blir man utnyttet, sårer og så slutter man omsider å ha kjærlighet for dem.

Med mindre man klarer å kutte kontakten fordi man ikke vil gjøre relasjonen verre enn den er.

Ja, det er sant og det glemte jeg å skrive: ikke gi mer enn du får. Aldri! Det er en fin måte å beskytte seg på. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant og det glemte jeg å skrive: ikke gi mer enn du får. Aldri! Det er en fin måte å beskytte seg på. 

Og så kan man begynne å lure på folk som gladelig tar mer enn de gir uten å få en anelse dårlig samvittighet for det.

Ja, det er en måte å beskytte seg på. Det er vel en forsvarsmekanisme.

Jeg skulle likevel ønske at det var enklere å være åpen da, selv om det bare gjør vondt å være åpen. Jeg skulle ønske det gjorde mindre vondt, med andre ord.

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg synes det er en vanskelig kombinasjon... beholder sunt "bondevett" og litt skepsis, kombinert med å samtidig prøve å være litt åpen og sårbar...for jeg tror det siste må til for at en skal ha sjans for å utvikle følelser. Jeg bare kjenner på en skepsis hvor jeg tenker at veldig, veldig mange menn trolig dater flere samtidig..og har blitt litt ekstra skadet av KG-forumet føler jeg...Spesielt når jeg ser damer som har datet en fyr over lengre tid, glemt å "hatt praten" om eksklusivitet (til tross for at sex burde bety noe), og finner ut at han samtidig er på leit eller møter flere... Har sett gjentatte ganger at mange mener at det da er ok, siden han ikke har "lovet" dama noe. Jeg føler det er kjipt å "ha praten" før man har sex (for man legger kanskje for mye press, slik?), men samtidig er det ugreit å ikke gjøre det... For jeg ønsker ikke å ha sex med noen som samtidig potensielt holder på med flere. Det er uaktuelt for meg. 

• Liker 2
Skrevet

Problemet er ikke at du har erfaring her. Og det er greit å være skeptisk, det beskytter deg fra å bli såra. Mange menn er dritt, sånn er det, men jo mer erfaring jeg har med menn jo bedre har jeg blitt på være en menneskekjenner. Du trenger heller ikke å haste med å ligge med fyren, vent til du vet om han er verdt det, rett og slett. 

Anonymkode: ad2e2...5c5

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, Jr.Garcon said:

For store ord for tidlig hadde jeg vurdert som et veldig  dårlig tegn. Ellers hadde jeg sett på tidligere historikk, holdninger, empati generelt sett og hvilken type kontakt den andre personen tar - hva de snakker om og hva slags fokus de har: hovedfokus på deg som person eller kun sex osv. 

Men dessverre så er det ikke alltid så lett å luke ut søppelet, så det å bruke tid er nok smart. Ord er billige men de fleste avslører seg selv over tid og gjennom handlinger. 

Takk for svar. Jeg er enig i at det er viktig å se om personen også er interessert i å bli kjent med meg. Husker jeg kort datet en person, og reagerte på at så mye var sexfokusert, men det var få "private" spørsmål rundt hvem jeg var som person, livet mitt ellers o.l.

Empati kan være en vanskelig ting å identifisere på et tidlig tidspunkt, skjønt noen ledetråder kan man jo få. 

Det er akkurat det siste du skriver som gjør det så vanskelig. En del seiler under falsk flagg. En del sier også hva som helst for å få ligget med en dame (uten at det fremstår som overdrevet eller påtatt). Jeg er nok en som også synes det er greit å ikke vente for lenge med sex ettersom det er viktig å se om en er kompatible på dét punktet, men føler meg vel også sårbar for avvisning der, siden jeg har to barn fra før, og det "gjør" at jeg oppleves annerledes å ha sex med enn før barn...(Reelt sett, ikke bare innbilt).  Jeg er ofte redd for at dét skal være grunnen til at en mann dropper meg. Alt en skal gå og bekymre seg for... 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Problemet er ikke at du har erfaring her. Og det er greit å være skeptisk, det beskytter deg fra å bli såra. Mange menn er dritt, sånn er det, men jo mer erfaring jeg har med menn jo bedre har jeg blitt på være en menneskekjenner. Du trenger heller ikke å haste med å ligge med fyren, vent til du vet om han er verdt det, rett og slett. 

Jeg synes det er vanskelig å ofte vente... Man treffes jo, koser..og kommer fort nærmere. Hvor lenge "bør" man vente? Jeg føler ofte man føler det er naturlig å ha sex på 3. eller 4. date. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er vanskelig å ofte vente... Man treffes jo, koser..og kommer fort nærmere. Hvor lenge "bør" man vente? Jeg føler ofte man føler det er naturlig å ha sex på 3. eller 4. date. 

Vent til du føler deg sikker på han. Hvis det føles naturlig så er det jo greit men da må du ta ansvar for tolkningene du har gjort av han på en måte. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og så kan man begynne å lure på folk som gladelig tar mer enn de gir uten å få en anelse dårlig samvittighet for det.

Ja, det er en måte å beskytte seg på. Det er vel en forsvarsmekanisme.

Jeg skulle likevel ønske at det var enklere å være åpen da, selv om det bare gjør vondt å være åpen. Jeg skulle ønske det gjorde mindre vondt, med andre ord.

Ja, tenkte på det da jeg skrev det. Jeg føler det vrir seg i magen når noen er veldig på og det ikke er gjensidig, da sier jeg ifra på en respektfull måte. Tenk så dårlig person man er når første tanke er «dette er en person jeg kan utnytte». Skremmende mange av de. Skulle ønske det var selvsagt at jeg fikk tilbake egne verdier, så skulle jeg vært veldig åpen, positiv og initiativtakende. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenkte på det da jeg skrev det. Jeg føler det vrir seg i magen når noen er veldig på og det ikke er gjensidig, da sier jeg ifra på en respektfull måte. Tenk så dårlig person man er når første tanke er «dette er en person jeg kan utnytte». Skremmende mange av de. Skulle ønske det var selvsagt at jeg fikk tilbake egne verdier, så skulle jeg vært veldig åpen, positiv og initiativtakende. 

Jeg kan love deg at det vrir seg i magen for den andre parten også. Og det er ønskelig å ta avstand og ikke være på i det hele tatt. Å være litt på, er bare meningsløst og drar ting ut lengre enn nødvendig. Da kaster man bare bort tiden og livet for den del.

Og det er selvsagt at du kan få tilbake dine egne verdier, dersom du går inn for å få kontakt med følelsene og empatien din igjen. Dersom du ønsker å helbrede traumene.

Det er opp til deg, overhodet ingen andre. Selv om andre som ikke ønsker deg vel vil se at du skal bli hel igjen og få kontakt med deg selv igjen. Det var jo en grunn for at de ville du skulle være traumatisert og være enklere å kontrollere.

Hvis ikke fortsetter du å seile rundt i en skip uten noe ror, som aldri skaper noe, bare reagerer på hva andre gjør. Med et ego som tror det vet best for å trøste seg selv. Hvis det er det du vil i stedet.

Skrevet

Selv om andre som ikke ønsker deg vel ikke* vil se at du skal bli hel igjen og få kontakt med deg selv igjen, mente jeg.

Skrevet

Hva er det man er redd for her? Å føle seg utnyttet? 

Skrevet
1 hour ago, Aliquis said:

Hva er det man er redd for her? Å føle seg utnyttet? 

Ja, blant annet. Det er vondt å prøve å være åpen for å like noen... Vise sårbarhet ved å ligge ved vedkommende... Etter hvert kanskje få en del forhåpninger... For så å bare bli ditchet og sitte igjen med en følelse av å bli brukt og kastet. 

• Liker 6
Skrevet

Kjenner meg utrolig godt igjen, TS. Det er så trist at man ikke kan stole på noe en mann sier i starten, og at man må gå ut i fra at personen lyver og har flere gående samtidig. Virker som om det har blitt normalisert å være «player» og at det ikke er de typiske glatte, overfladiske typene som er sånn men at det kan være hvilken som helst mann i gata. Det er vanskelig, men jeg har lært meg å kun stole på handlinger og ikke ord, og som flere nevner at jeg aldri gir mer enn jeg får tilbake.

Anonymkode: 923d8...93c

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg utrolig godt igjen, TS. Det er så trist at man ikke kan stole på noe en mann sier i starten, og at man må gå ut i fra at personen lyver og har flere gående samtidig. Virker som om det har blitt normalisert å være «player» og at det ikke er de typiske glatte, overfladiske typene som er sånn men at det kan være hvilken som helst mann i gata. Det er vanskelig, men jeg har lært meg å kun stole på handlinger og ikke ord, og som flere nevner at jeg aldri gir mer enn jeg får tilbake.

Anonymkode: 923d8...93c

Ja, det dette jeg kjenner en del på også.... og som skuffer meg en del. Nå må jeg innrømme at jeg også har blitt "motbevist" en del ganger også, men det er slitsomt med dette usikkerhetsmomentet i begynnelsen. Det var ikke slik da jeg fikk kjæreste før for en god del år siden. Nå er liksom "alt lov" for en del.. Og man vet virkelig ikke hva menn er i stand til før man faktisk avklarer klart hva som er "innafor" eller ikke... Og selv, da....

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...