Gå til innhold

Forening for to foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Henvisning/link plis? (Sikkert riktig, men skulle gjerne lest fakta rundt det)

hei

jeg svantet også det i dagbladet

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og så finnes det også mange forskningsresultater som viser det motsatte.... så er vi like langt igjen ;)

hei

nei det er det det ikke er når det er et godt sammarbeidsklima tjener barna på det og kontakten med begge foreldre

det var jeg som skrev det forrige og

hilsen

Skrevet
Er ingen lett avgjørelse når man på helsestasjonen blir oppfordret til å amme i minst ett år. Man kan forebygge mye helsemessig hos barnet, allergi osv. Og når man i tillegg får beskjed om at det beste for barnet ernæringsmessig er å bli full-ammet de første seks månedene, er det ikke bare å slutte over natta fordi far skal være hjemme og mor ut i jobb. Når man introduserer mat til barnet bør man begynne forsiktig, ikke alle mat-typer på en gang. Dessuten anbefales det å amme mens man sakte men sikkert får magen til barnet til å venne seg til nye matvarer. Har man mye allergi i familien bør man dessuten vente med disse matvarene til barnet er et år....og helst fortsatt amme litt.

Denne anbefalingen går ikke like lett overens med det at far skal være mer hjemme og mor tidligere ut i jobb i permisjonstiden. Ikke alle får til å pumpe seg heller, og sliter man fra før nytter det hvertfall ikke å sitte på jobb og "stresse" med pumpeutstyret.

Så myndighetene bør kanskje tenke seg om før de kommer med nye regler for permisjon. Man kan ikke anbefale flere ting som ikke lar seg kombinere, da må de komme opp med noe som kan tilfredsstille begge deler.

hei

jeg er enige i det, jeg tenkte først og fremst på de som slutter etter noen måneder eller som ikke for til ammingen, dett er og viktig med ammepauser og tilrettelegging for dem som ønsker og gå tilbake til jobben før

vi må og huske på at det er land som ikke har på langt ner så fine permisjonsoprdninger som vår

en liten digresjon

dette burde også barnevernet tenke mer på når de plaserer nyfødte barn rett i fosterhjem i steden for beredskapshjem der foreldrene kan amme i saker det det er usikkert om foreldrene kan ha omsorgen eller om barnet må plaseres

hilsen

Gjest Tule ikke i log
Skrevet
Det finnes forskning rundt det meste, men om det finnes forskning rundt hvor bra barn "klarer seg" etter om de er vokst opp med 50/50 eller annen samværsordning, vil jeg gjerne lese den. Det skader jo ikke å være informert, så får man bruke egen kritisk sans på tolkning.

Syns ved ettertanke det høres rart ut at dette er forsket på - altså hvordan de "klarer seg"... Det er jo ikke SÅ lenge siden dette ble vanlig ordning, lurer på hva som er kriteriene for å klare seg bedre enn andre....

Uansett - link?

hei

jeg syns du kan spørre dagbladet om det det var der det ble refferert til det i går jeg syns de kunne vist til va

i dag er det bare førtito prosent av skilte foreldre som velger bare vanlig samver heldigvis og tallene på de som velger mer gor opp

det var jeg som skrev det forrige og

hilsen

Gjest Tuke ikke i log
Skrevet
Det sier seg selv ja. Men jeg har faktisk sett noen eksempler der foreldrene er venner og samarbeider, men der delt omsorg 50/50 allikevel ikke ser ut til å fungere særlig bra for barnet (men bra for foreldrene tror jeg). Derfor jeg lurte litt på hva som er avviket deres i forhold til de som tester "toppscore". Finnes det noen linker til artikler om denne forskningen da? Dere må jo ha lest om det et sted?

hei

det vil vel fungere bra vis foreldrene samarbeider og er det bra for foreldrene vil det vel smitte over på barna

jeg ser og at folk går som den katta rundt varme grøten når det gjelder inlegget mit med referanse fra dagbladet om vorfor folk velger en bostedsforelder og en samverforelder

hilsen

Skrevet

Sorry Tule - jeg hopper over de lengste innleggene, og har derfor ikke fått med meg noen link til Dagbladet. Har vært inne og søkt på Dagbladet nå, men finner ikke noe om samværsordninger datert etter julaften i fjor... Tar gjerne en link.

Og jeg har altså to eksempler på at delt omsorg fungerer for foreldrene men ikke for barna.

Skal sjekke Mathias linker i ettermiddag/kveld - takk :)

Gjest Tule ikke i log
Skrevet
Sorry Tule - jeg hopper over de lengste innleggene, og har derfor ikke fått med meg noen link til Dagbladet. Har vært inne og søkt på Dagbladet nå, men finner ikke noe om samværsordninger datert etter julaften i fjor... Tar gjerne en link.

Og jeg har altså to eksempler på at delt omsorg fungerer for foreldrene men ikke for barna.

hei

det var papirutagven i dagbladet i går det stod i, jeg har refferert det i inlegget mit, det er mye økonomiske grunner til at foreldre tar et bosted, vis man velger et bosted så får man 70000 - 80000 i støtte

det er også diskutert muligheten for og gi støtte til di som velger delt omsorg de har det jo like økonomisk stritt

jeg syns du kan lese inlegget mit da ser du

hilsen

Skrevet

hei

på vilken måte fungerer det ikke og vordan kan du vite at et bosted hadde vert bedre

hilsen

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Barn er individer. Barn er ikke en gruppe som føler og har de samme forutsetninger over en kam.

Vi har selv levd med "nesten" 50/50..... det fungerte ikke for ungene. Det ble ikke stabilt/forutsigbart/kontinuitet nok for mine barn til at deres hverdag var bra.

Det er ikke noe rart i det.... noen individer fungerer kanskje bra under de forutsetningene det er å bo 2 steder.... andre gjør det ikke. Og da ser jeg bort fra samarbeidsproblemer.

At foreldre samarbeider og har en jevn fordeling av tid med barna er ingen forutsetning ene og alene på at det skal fungere bra for barnet i seg selv.

Gjest jomfrua... ikke logget inn
Skrevet

La meg også tillegge.... som omsorgshavende har jeg ikke "vunnet".

Jeg, som andre, vil at barna skal trives... ved å ha dem nesten hele tiden som nå... så øker utgiftene, jeg kan ikke jobbe overtid mer, jeg må jobbe mindre enn full stilling for å strekke til i hverdagen, jeg har sjelden tid for meg selv, sjelden tid til å "hente seg inn". Men man GJØR DET SÅ GJERNE for at barna skal ha en så grei hverdag som overhodet mulig. Men klart mye av det går på min bekostning og man sitter ikke i en slik situasjon og tenker "jepp, jeg har makta, jeg har ungene.... nå fikk jeg tatt rotta på far". Det er rett og slett ikke det det handler om - det handler om å ihensynta barna og ikke påføre dem fler konsekvenser enn nødvendig... tøft nok som skillsmissebarn som det er.

Skrevet

et argumenet FOR delt er jo kontinuitet... Med å flytte ut en dag i uken pluss annen hver helg blir det jo flere flyttinger pr mnd...

Men barn er jo forskjellige da...

Er jo også en stor fordel å bo i samme nærmiljø.

Uansett er det for meg mere naturlig at delt er _utgangspunktet_ når en skal bli enige.

Rett og slett fordi foreldre er likeverdige og ingen "eier" sine barn mer i utgangspunktet enn den andre...

Gjest Tule ikke i log
Skrevet
Barn er individer. Barn er ikke en gruppe som føler og har de samme forutsetninger over en kam.

Vi har selv levd med "nesten" 50/50..... det fungerte ikke for ungene. Det ble ikke stabilt/forutsigbart/kontinuitet nok for mine barn til at deres hverdag var bra.

Det er ikke noe rart i det.... noen individer fungerer kanskje bra under de forutsetningene det er å bo 2 steder.... andre gjør det ikke. Og da ser jeg bort fra samarbeidsproblemer.

At foreldre samarbeider og har en jevn fordeling av tid med barna er ingen forutsetning ene og alene på at det skal fungere bra for barnet i seg selv.

hei

jeg har ingen problmer med og skjønne at det kan bli ustabilt vis foreldrene er veldig ulike, og jeg snakket om og ha det som utgangspunkt og at det skulle vere mulig og finne andre løsninger for de det ikke passet for, at det skulle gå utover forutsigbarheten og kontinuiteten så lenge de har faste dager hos begge klarer jeg ikke og skjønne

bra dere prøvde i hvertfall det vet dere vordan det gikk

hilsen

Skrevet

Jeg, som andre, vil at barna skal trives... ved å ha dem nesten hele tiden som nå... så øker utgiftene, jeg kan ikke jobbe overtid mer, jeg må jobbe mindre enn full stilling for å strekke til i hverdagen, jeg har sjelden tid for meg selv, sjelden tid til å "hente seg inn". Men man GJØR DET SÅ GJERNE for at barna skal ha en så grei hverdag som overhodet mulig. Men klart mye av det går på min bekostning og man sitter ikke i en slik situasjon og tenker "jepp, jeg har makta, jeg har ungene.... nå fikk jeg tatt rotta på far". Det er rett og slett ikke det det handler om - det handler om å ihensynta barna og ikke påføre dem fler konsekvenser enn nødvendig... tøft nok som skillsmissebarn som det er.

Det triste er at mange ikke tenker som deg....

Gjest Tule ikke i log
Skrevet

hei

nå var vel du omsorgshavende i utgangspunktet og hadde støtteordningen selv om barna var mer hos far, men vis det hadde vert reel delt omsorg så ville du ha merket forskjellen, da hadde du ikke hat noe støtte mens du hadde det

vis du hadde kunnet hente deg mer inn igjen vis barna hadde vert mer hos far så skjønner jeg ikke at barna kan ha det noe bedre med dette

det er viktig og ta hensyn til seg selv også, skal man vere en god forelder må man ha overskudd

jeg syns det ikke er noe galt i og si at barna for vere mer hos far for at endene skal gå i hop det er ikke altid barna kan fa det helt som de vil

jeg syns også støtteordnigene i staten burde bygge opp under at vis foreldrene velger en slik løsning så skal det vere økonomisk berende

hilsen

Skrevet

Du virker veldig firkantet tule..

Er du åpen for at delt ikke er det beste for alle?

Skrevet

Nettop Jomfrua.

Barn er ikke en gruppe hvor alle kan tilpasses samme ordning (om jeg har forstått deg rett). Derfor kan vi heller ikke ha et utgangspunkt hvor over 200.000 barn blir fratatt en slik mulighet basert på at en av foreldrene ønsker å marginaliserer de andre partene i samlivsbruddet. Vi må åpne for muligheter som ivaretar barna og ikke foreldre som standhaftig påstår at barna ikke ønsker/har godt av felles omsorg, - ofte uten at barna selv har fått uttalt seg.

At felles omsorg ikke har fungert for deres barn er noe vi som voksne må akseptere.

For meg og min søster fungerte det kjempebra.

For min søster fungerer det kjempebra.

I vårt nærmiljø fungerer det kjempebra for alle som har valgt det.

Likevel innser jeg at det ikke kan passe for alle. Det er derfor ingen løsning med "tvungen delt omsorg" slik skeptikerene til likeverd kaller det. I utgangspunktet er det imidlertid en løsning som tar mer hensyn til barna enn det dagens praksis gjør. For i dag kan en av foreldrene trenere det meste av samværet uten hensyn til andre parter. Jeg har store problemer med å se hvorfor vi ikke skal høre hva barna ønsker og ta hensyn til flertallet i en slik viktig sak.

Skrevet
hei

nå var vel du omsorgshavende i utgangspunktet og hadde støtteordningen selv om barna var mer hos far, men vis det hadde vert reel delt omsorg så ville du ha merket forskjellen, da hadde du ikke hat noe støtte mens du hadde det

vis du hadde kunnet hente deg mer inn igjen vis barna hadde vert mer hos far så skjønner jeg ikke at barna kan ha det noe bedre med dette

det er viktig og ta hensyn til seg selv også, skal man vere en god forelder må man ha overskudd

jeg syns det ikke er noe galt i og si at barna for vere mer hos far for at endene skal gå i hop det er ikke altid barna kan fa det helt som de vil

jeg syns også støtteordnigene i staten burde bygge opp under at vis foreldrene velger en slik løsning så skal det vere økonomisk berende

hilsen

Den største floskelen av dem alle kom altså nå: Hvis jeg som foreldre har det bra, så har barna det bra............ det er å hive dårlig samvittighet/konsekvenser på barna og renvaske seg selv. Som voksen/foreldre burde man ha et omvendt utgangspunkt. Mye i livet er bra - det er mye i livet og verdsette.... hvis man bare ser litt utenfor sine egen nesetipp.

Hos oss er ikke økonomi reelt og diskutere i hva en velger av barnefordeling. Det er siste prioritet.... barnas velvære er det en skal ta hensyn til.

Og påstå at man sitter godt i det med en samværsordning som jeg har er tull.

Jeg har aldri hatt så dårlig råd. Jeg har ikke mulighet til å jobbe overtid eller innarbeide det jeg ikke kan jobbe. Jeg har mindre lønn pr mnd enn noen gang. Jeg har utgifter på barn (eks. barnehage/SFO er ett eksempel) nesten kontinuerlig. Ja, jeg får bidrag... far bidrar også til å forsørge ungene. men han har 100 % mer enn meg i lønn.. pr mnd og mulighet til å jobbe så mye han vil. Overgangsstønad som jeg stadig ser blir dratt frem her.... det er kritererier for å få overgangsstønad... de oppnår du ikke hvis du jobber.... kanskje du får det hvis du har et barn med handikap som krever mer enn andre barn, men det er dekker kun en liten del av dine tapte arbeidsinntekter pga handikap... du taper i forhold til lønn å kunne jobbe fullt. Likefullt sitter en med de samme utgiftene.

Et argument med at det er lønnsomt og ha omsorgen, den faller i grus i mitt tilfelle ihvertfall.... og enestående er jeg ikke i den situasjonen. Men man gjør det en ser er til det beste for ungene.

Skrevet
et argumenet FOR delt er jo kontinuitet... Med å flytte ut en dag i uken pluss annen hver helg blir det jo flere flyttinger pr mnd...

Det er klart den ene dagen i uken gir ingen kontinuitet. Jeg har et inntrykk av at de fleste ser at dette ikke er så greit for noen av partene (hverken noen av foreldrene eller barnet) og velger av den grunn og heller ta langhelg annenhver helg.

Men jeg er ikke enig i at kontinuitet er et argument for delt omsorg.... det er ikke noe kontinuitet i hverdagen ved to forskjellige hverdag (slik jeg ser det). Vi har valgt annerledes for å oppnå kontinuitet; far tar seg av alle aktiviteter i hverdagen... barna har ett bosted, ett sett med rutine i hverdagen ifb med skole og ett sted/en måte/en rutine og forholde seg til når det kommer til lekselesing...... DA har vi kontinuitet i de mest essensielle brikkene som skal til for å ha en enkles mulig hverdag samtidig som vi får dekket opp at barna er sammen med begge foreldrene. Barna står også frie til selv og ringe og komme til far.

Skrevet
Du virker veldig firkantet tule..

Er du åpen for at delt ikke er det beste for alle?

hei

ja da men jeg er enig med deg i at delt omsorg bør vere utgangspunktet men jeg mener det viktigste er og få på plass støtteordninger der ingen tjener tape økonomisk på den samversformen di velger

hilsen

Skrevet
Den største floskelen av dem alle kom altså nå: Hvis jeg som foreldre har det bra, så har barna det bra............ det er å hive dårlig samvittighet/konsekvenser på barna og renvaske seg selv. Som voksen/foreldre burde man ha et omvendt utgangspunkt. Mye i livet er bra - det er mye i livet og verdsette.... hvis man bare ser litt utenfor sine egen nesetipp.

Hos oss er ikke økonomi reelt og diskutere i hva en velger av barnefordeling. Det er siste prioritet.... barnas velvære er det en skal ta hensyn til.

Og påstå at man sitter godt i det med en samværsordning som jeg har er tull.

Jeg har aldri hatt så dårlig råd. Jeg har ikke mulighet til å jobbe overtid eller innarbeide det jeg ikke kan jobbe. Jeg har mindre lønn pr mnd enn noen gang. Jeg har utgifter på barn (eks. barnehage/SFO er ett eksempel) nesten kontinuerlig. Ja, jeg får bidrag... far bidrar også til å forsørge  ungene. men han har 100 % mer enn meg i lønn.. pr mnd og mulighet til å jobbe så mye han vil. Overgangsstønad som jeg stadig ser blir dratt frem her.... det er kritererier for å få overgangsstønad... de oppnår du ikke hvis du jobber.... kanskje du får det hvis du har et barn med handikap som krever mer enn andre barn, men det er dekker kun en liten del av dine tapte arbeidsinntekter pga handikap... du taper i forhold til lønn å kunne jobbe fullt.  Likefullt sitter en med de samme utgiftene. 

Et argument med at det er lønnsomt og ha omsorgen, den faller i grus i mitt tilfelle ihvertfall.... og enestående er jeg ikke i den situasjonen. Men man gjør det en ser er til det beste for ungene.

hei

når det gjelder det første du sier så er jeg enig, så det var ikke det jeg mente, likevel så er det en del her inne som bruker det argumentet litt farlig og gå i mot, for eksempel hun gjest som mener at vis hun flytter barnet sitt trettifem mil unna far så for det det bedre fordi hun for det bedre selv om det har bodd hale tiden hos far, og er glad i sine besteforeldre

det jeg mente er at det ikke er bra for barna vis en går på veggen fordi ansvaret blir for stor jeg har set det og, eller mødre som på grunn av sykdom eller andre ting ikke oker og ha hele omsorgen alene

noen ganger ma man forklare barna at de ikke for det helt som de vil

når det gjelder det økonomiske så refererte jeg til di ordningene som fins

når det gjelder overganstøtten så er vel den for de som velger et bosted rett etter bruddet

i tillegg for man en barnetrygd ekstra og man kan skatte i skatteklasse 2 til sammen utgjør det 70000 - 80000 i året men så kommer klart det man ma trekke fra vis man ikke klarer og jobbe fult

den som har samver for ingen støtter og ma bare betale bidrag og har en utgift

jeg tror ikke din situasjon er enestående men jeg tror og mange samversforeldre har en vanskelig økonomisk situasjon

vis man velger delt omsorg for man ingen ting og bare den ene kan skatte i skatteklasse 2

man belønner altså di som har et bosted

jeg mener det bør vere en forandring her

støttene bør beregnes og ut i fra vorvidt foreldrene er enslige eller ikke og faktiske boutgifter også, noe di og gjør men ikke nok, og ikke bare om di har forsørgeransvar

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...