Gå til innhold

Moter i ungdomsskolen

Rosenrød

Anbefalte innlegg

Seriøst. Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge.

Mote.no er nettopp det, et forum utelukkende bestående av mote interesserte mennesker. Om de velger/har anledning til å bruke mye penger på klær etc, så får det være deres sak.

Vi skjønner alle at dette er en mindre gruppe unge mennesker som har anledning til å evnt bruke så mye penger på klær.

DET kan selvfølgelig diskuteres. Om det er riktig at man skal bruke så mye penger, men gjør nå det på en seriøs måte!

Det tok jo en helt feil retning fra begynnelsen av dette, med å klippe og lime ut innlegg fra deres forum og hånle over det...Man kan være uenig, men det er forskjell på det og gjøre direkte narr av folk.

Når man leser de siste responsene deres der inne, hever de fleste seg over innleggene her inne. Syns rett og slett at responsen der inne er mer voksen enn at de bare kan stemples som hjernedøde, shoppinggale fjortiser.

Når det gjelder å lete frem innlegg av typen, "hasj er ikke skadelig", vel tror ikke jeg skulle brukt lange tiden på å lete frem maaange lignende innlegg her inne.

En annen ting jeg har registrert på mote.no er at der er det en lett og hyggelig tone blant de som er der, i motsetning til KG hvor det OFTE er spydigheter av mange slag.

Nei, jeg foreslår å legge hele denne tråden død og la de som trives i de nevnte forum fortsette med nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Monica_*

For det første: Slutt å si at alle på mote.no er fjortisser. Bruk heller tiden på å finne ut om alle er det eller ei.

For det andre: Slutt å si at vi er overfladiske og bortskjemte. Mote er hobbyen til mange av oss, og har man penger til det, må vel man få bruke dem på det man vil, som for eksempel og klær osv.

Jeg er selv en 15 år gammel middelklasse jente, som får det jeg trenger i mnd, ikke et fast beløp. Jeg ser ikke på meg selv som bortskjemt, men er veldig glad og fornøyd, og betegner meg selv om heldig! Jeg blir glad for de pengene jeg får, uansett om det er en 50-lapp eller hva. Er blitt veldig flink til å spare; fikk ca 35 000 til konfirmasjonen, og har faktisk klart å brukt halvparten. Har ikke bare kjøpt klær og slikt, men ting til rommet mitt, har kjøpt data osv. Nyttige ting, rett og slett. Nå, et halvt år etter har jeg klart å spare opp 5000 igjen, og det er jeg faktisk veldig stolt over!

"Pappa driter penger". Er det sånn det fungerer? Vel, ikke for meg. Jeg er stor fan av fornarina-bukser, som koster 1000-1200 kr. Hvorfor jeg er fan av de? Pga merket på lommen hvor det står fornarina? Tror ikke det, nei. Fornarina-buksene er en av de få buksene som sitter fint over rompen, og som passer bra i lengden på meg. Dessuten har jeg gode kontakter! En mormor med 40% på Carlings, Bik Bok, Cubus og Dressman, og en mor med 40% på JC, som vil si at jeg får buksene mine for rundt 600 kr. Hvor mange fine bukser får man for langt under 600 kr nå? Få! Buksene mine er nesten det eneste som jeg kjøper, som er dyrt! Når det gjelder gensre og topper blir det som oftest på butikker som H&M, innimellom Bik Bok, av og til Cubus og slikt.

Dere her på dette forumet er sikkert greie damer, men det er veldig dumt når dere slenger drit ut i fra ett innlegg. Har ikke lest dette innlegget, men jeg er helt enig med dere, at dette er sløvt. Man er ikke helt rar i hodet, fordi man ikke har hørt om Lindeberg og de merkene.

Til slutt må jeg si, som noen andre har sagt før, at mote er ikke det eneste vi diskuterer! Eller, vi diskuterer ikke bare hva som er in og ut, men hjelper hverandre med farger og fasonger, tips og triks! Om vi vil ha deres mening om en topp eller noen sko, betyr ikke det at vi ikke har vår egen mening!

Mote er det man selv går med. Det som er umoderne er det andre går med - Oscar Wilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare få si at når jeg i mine innlegg snakker om fjortiser og overfladiske, så snakker jeg ikke egentlig om "alle på mote.no". jeg har ikke vært inne på siden og er egentlig ikke interessert i å bli kjent med enda ett forum.

men det påstås her inne at fjrotiser, bortskjemte drittunger etc etc gjør slik og sånn, så da diskuterer jeg tilbake ang disse.

så jeg verken mener eller prøver å støtte opp om troen om at alle på mote.no er fjortiser, rett og slett fordi jeg ikke aner noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare få spør dere her på kg som kritiserer mote.no's brukere for deres dyre vaner (deriblant noe snakk om ett silkesjerf noen fant i morens skap som var dyrt og kjøpt på flyplassen), hva er det som er så kvalmt med det når våre egne brukere starter slike tråder som dette her inne?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=141865&hl=

(beklager, har ikke funnet link-metode på nye forumet enda)

kan noen forklare meg forskjellen?

er dette mindre sossete en om en fjortis finner ett dyrt silkesjerf i skapet til mamma og forteller ei venninde som leter etter slikt sjerf at hun får kjøpt det på eksklusive butikker på flyplasse og sånt?

får vel legge til at jeg ikke synes det er feil å ville ha ekte silkeskjerf, verken for voksne eller for ungdom som evt finner det i skapet til mamma.

(endret fordi jeg oppfattet en bruker feil)

Endret av aline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Aline, nå synes jeg du er ganske langt ute på viddene her. Har du i det hele tatt lest innleggene jeg har skrevet i denne tråden?? Jeg startet den fordi jeg ble sjokkert over ET PAR tråder jeg hadde lest på mote.no, jeg var ikke sjokkert over/uenig med alle som vanker der! Jeg skrev at jeg synes det er feil at enkelte ungdomsskoleelever ser ned på andre som ikke har nok kunnskap om de rette motemerkene, og lurte på om dette er vanlig blant ungdom i dag. I tillegg skrev jeg at jeg synes det blir feil når foreldre gir barna sine flere tusen kroner til merkeklær. Og ja, jeg synes det er anderledes at jeg (voksen og i jobb) spør om prisen på et skjerf jeg har hatt lyst på lenge!

Jeg håper at mine fremtidige barn slipper å bli sett ned på pga klesmerkene de går i. Jeg gikk selv på en ungdomsskole i en storby, men noe klespress var det faktisk ikke. Jeg kjøpte selv min første levis for konfirmasjonspengene mine, og selv om jeg har såkalt "rike" foreldre, hadde jeg ikke noen andre merkeklær i ungdomstiden. Og jeg overlevde allikevel. Heldigvis var foreldrene mine såpass oppegående at de ikke ville sponse steindyre klær, noe jeg faktisk er glad for i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, det er da blitt rakket ned på de der inne, i og pga denne tråden, som snakker om blant annet ett skjerf/sjal tilsvarende ditt.

det at de snakket om dette sjalet og at det var merke og dyrt, var æsj og isj og kvalmt.

jeg synes diskusjonen om pengebruk i utgangspunktet var interessant, men om du ser hvordan den har utviklet seg, så er det grunnen til at jeg reagerer og stiller spørsmålstegn ved hva som er forskjellen mellom du, som voksen, som vil ha "ekte" og de ungjentene som har funnet dyrt sjerf i skapet til mamma og snakker om hvor man kan få tak i slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Aline, nå synes jeg du er ganske langt ute på viddene her.

og det var vel sklidd ganske langt ut på viddene i denne tråden bittelitt før mitt innlegg her eller?

om du ser, så har jeg faktisk svart seriøst også, så lenge forholdsvis mye av diskusjonen var seriøst.

det er noen sider siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at jeg syntes du var ute på viddene fordi jeg følte at du kritiserte meg for å ha startet begge disse trådene og dermed ha en form for dobbeltmoral. Jeg har IKKE gått i angrep på navngitte personer, det jeg gjorde var å starte en diskusjon om et tema som opptar meg (er ungdomsskolelærer). At det blir sammenlignet med et helt annet innlegg (skjerfet), blir patetisk synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg gjorde egentlig det.

akkurat det beklager jeg, og skal gå å fjerne det med jeg skrev om hoveinnlegger.

jeg blandet deg med en annen bruker, og det var faktisk ikke meningen.

men henvisningen til tråden din lar jeg stå, fordi denne tråden etterhvert har vært "kuppet" av diskusjonen som dreier seg i stor grad om innlegg som det med skjerfet på mote.no, og jeg synes sammenligningen kan være der.

og jeg diskuterer ikke bare deg og dine innlegg her, så at ting andre har skrevet påvirker svarene som kommer etterhvert må man vel regne med uten at man ser på det som patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julemus

Denne diskusjonen startet bra, men nå har den endt om som en "jeg er best"og "du er dum" tråd. Skulle jammen tro jeg befant meg på jobb i barnehagen ennå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
vi brukte levis, ball, pocoloco og masse andre "dyre" merker.

en levisbukse til 700,- for 17 år siden (dæven det er lenge siden jeg var fjortis....  :overrasket: ) var faktisk ganske mye penger!

vi brukte det stort sett alle mann, søs og jeg fikk ikke mye, men akkurat det MÅTTE vi ha!! og mamma blakka oss for at vi skulle få det en gang i blant.

tror ikke ungdom generellt er blitt så mye værre idag en før, tror ikke alt var så mye bedre "da jeg var ung". det er mer penger i omløp nå en da, og det preger ikke bare barna men også deres foreldre som stort sett kjøper mer og dyrere en de gjorde før.

og ærlig talt, de er fjortiser!!

all den fornuftige læren får de selv om de er fjortis når de faktisk er det. de er fremdeles barn, og klær, venner og å passe inn er mer interessant en barbi. å bli voksne og fornuftige kan de godt vente noen år med uten at det er noe skadelig for verken dem eller samfunnet.

Kr 700,- i 1985 utgjør i 2005 kr 1284.65 (Statistisk sentralbyrå). Ikke så store forskjellen fra det de bruker i dag. Jeg tror ungdommen er omtrent lik, men at vi ser det tydeligere fordi vi er blitt eldre. Og takk og pris for det... :ler:

Og selv om en tenåring går i en dyr bukse er det ikke dermed sagt at hun/han har bare slike. Kanskje vedkommende har spart ukepenger eller jobbet for dette i månedsvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og leste litt der og jeg må si at jeg ikke ble sjokkert. Sikkert ikke alle som er sånn, men jeg fikk inntrykket av at mange der inne var overfladiske og bortskjemte og ikke har noen slags mulighet for å forstå at kanskje det ikke er alle som har penger til å kjøpe seg kler til høye summer. Jeg selv er bare 17 år, men kan aldri huske p ha vert slikt. Jeg går med det jeg føler meg vel i(og har råd til) og har aldri fått hørt noe gale om det, men så er jeg født på "landet" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jeg ærlig talt innrømme at jeg synes at mote.no sine brukere generelt fremstår som voksne og flinke til å snakke for seg. Synes ikke en bør hevde at det ene forumet inneholder mer seriøse innlegg enn det andre hverken den ene veien eller den andre. For en kan vel ikke nekte for at mange av trådene på KG har sporet helt av med "rare" svar, anklagelser og kjefting alle veier.

Uttalelser om mote.no som at det er "bare fjortisser der" viser kanskje bare at vedkommende ikke har lest mer enn et par poster..? Det var jo mange seriøse brukere der, om en kikka seg litt rundt.

Selvfølgelig finnes det alltid unntak, noen Kg brukere er helt fabelaktige, noen er ikke fullt så fabelaktige, og det virker som dette er tilfellet i mote.no forumet også :) På samme måte vil noen tenåringer være veldig opphengt i klær, mote og slike ting, mens andre interesserer seg for noe helt annet. Det må da være mulig å la personer diskutere det de vil, så lenge de ikke plager noen. Dersom det ikke interesserer deg for emnet, la tråden være og la de som bryr seg diksutere i fred. Dersom du har noe å si om saken, burde en burdere å si det på en pen måte uten å anklage og gå "til angrep". Å gjøre narr av andre hjelper jo ingen verdens ting uansett.

Men for å vri litt tilbake til emnet, så synes jeg det er litt drøyt når ungdom tar det som en selvfølge at foreldra skal sponse ekstremt dyre klær. Dersom h*n jobber for pengene selv derimot skal h*n selv bestemme hvordan pengene skal brukes. Slik skal det hvertfall være i mitt hjem når den tiden kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_

Dette er vel den værste tråden jeg har sett her inne.

Det værste er vel at de eldste oppfører seg værst. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den værste tråden jeg har sett her inne.

Det værste er vel at de eldste oppfører seg værst.  :roll:

Helt enig, akkurat nå er jeg flau over å være kg medlem :sinna:

Herregud a KJÆRRINGER kan dere ikke iallefall leke at dere er litt voksne og la kidsa være i fred med sitt? :ler:

Endret av birgitte242
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1

:grine2:

Synes denne tråden var hysterisk morsom. Alltid like morsomt å lese om "vi er slik, mens dere er sånn, punktum finale" Det er i hvert fall noe mange kg'ere og mote.no'ere har til felles, de kan dette med generalisering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...