Gå til innhold

Moter i ungdomsskolen

Rosenrød

Anbefalte innlegg

Gjest mote.no admin.
jeg leste i natt en tråd om vestkant/øbtkant som rett og slett var usmaklig.

Er selv fra et såkalt "finere" sted, men det går da an å oppføre seg som folk da... Avogtil er en snev av personlighet bedre enn et nytt Diorbelte liksom...

Helt enig i at denne debatten ikke var noe særlig å ha inne på forumet. Så den tråden er nå stengt.

Sånn jeg ser det så er det et fåtall som er "klysete" inn på mote.no.

Det er 2-3 provokatører der, men bortsett fra det så er de fleste noen søte og snille ungdommer.

Det finnes også folk der over 16 år, flere faktisk.

Det med at det skrives mye "liksom" og lignende er jo sånn man prater på den alderen. Jeg gjorde det selv. :)

Sms-språk og den slags er ikke lovlig å skrive der.

Hilsen Carmen fra mote.no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av oss på mote.no er bare opptatt av hvilke produkter som passer bra til hudentypen, hvilke frisyrer som passer til ansiktsformen, hvordan man får ordnet opp en hjemmefarge som gikk rett vest eller hvor man kan finne butikker å handle i på ferie. . . .

Men vi på mote.no bruker mye ironi, som dere ikke har skjønt enda :roll::roll:

Moteelskere er vel ikke de største mobberne i skolegården, jeg trodde det var sportsidiotene :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om det var dyre moteklær også da vi var unge, tror jeg presset er større nå. Da jeg var fjortiss, var det greit om man hadde en pocoloco-joggedress og en Levis 501 (og disse vinterskoene med syltetøystrikk.. ISBA!!) hadde du litt av dette, kunne det passere at man gikk med billigere tøy når 501'en var til vask.. Sånn tror jeg ikke det er nå :(

Det tror jeg også. Er selv fra et veskantsområde og vokste opp 80/90-tallet, men eide aldri en Levis, Ballgenser eller Pocoloco. Isba hadde jeg fra loppemarked, og noen heldiggriser hadde Nevicajakker. Men noen ganger handlet ikke mote om merker, men om farger/snitt, og da kunne man handle på Cubus og slikt (eks selvluysende klær eller hiphopbukser...), og like fullt være moderne.

Tror det er MYE tøffere nå. En levis endret seg ikke, den er slitesterk. Nå er det jo stadig noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh my god. og dere sier at vi er fjortiss?! enkelt av dere har vært og sett på forumet én eller to ganger, så sier dere at vi er en gjeng bortskjemtme drittunger som setter levis/diesel høyere enn cubus :roll: så var det en som nevnte engelskkunnskapet som by the way skrives sammenhengende. vi er et moteforum, hva har engelsk med dette å gjøre? jeg er selv snart 16, og får ca. 2000+- i mnd fordi vi har råda til det. det er da ingenting som er galt med det. at enkelte brukere av mote.no får flere 1000 kroner i mnd er da heller ingenting å si på. som site admin. våres sa, mange av de er f ra vestkanten og har foreldrer som oser gryn. fint for de, hva er det dere sutrer om da? at dere ikke lenger for penger fra foreldrer og faktisk må jobbe for en clinque dagkrem :roll: skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om det var dyre moteklær også da vi var unge, tror jeg presset er større nå. Da jeg var fjortiss, var det greit om man hadde en pocoloco-joggedress og en Levis 501 (og disse vinterskoene med syltetøystrikk.. ISBA!!) hadde du litt av dette, kunne det passere at man gikk med billigere tøy når 501'en var til vask.. Sånn tror jeg ikke det er nå :(

Er litt betenkt over at så mange unge har et så utrolig høyt lommepenge/kles-budsjett. Tror det skal bli tøft for de å opprettholde dette når de kommer ut i det virkelige liv..

ISBA ja... jeg fikk aldri det jeg... gud som jeg hadde lyst på det!! :ler:

joda, det har nok blitt mer krav endel steder, og det har nok blitt høyere lommepengebudsjett. men kommer ikke det litt av, som jeg nevnte såvidt tidligere, at fler foreldre faktisk har mer penger mellom hendene også?

de voksne bruker bare mer og mer penger, på materielle goder.

er det ikke naturlig at ungdommen påvirkes av det?

som mamma har sagt til meg, før kjøpte man leilighet, puttet den full av arvede møbler og byttet ut en og en ting etterhvert som man fikk råd. man hadde en bil og den var ikke nødvendigvis ny.

idag kjøper man leilighet, tar opp litt høyere lån og kjøper endel nye møbler, pusser opp før man flytter inn, har hver sin bil og lever mye dyrere en vi gjorde før. (om jeg ikke oppfatter helt feil?)

slike endringer vil jo også påvirke barna, som også blir mer "bortskjemt" og vant til nye og dyre ting, og jo fler som får det sånn, jo større press blir det vel også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Monica_*

For lenge, lenge siden registrerte jeg meg på mote.no, men det er nå i det siste jeg har begynt å være der. Da jeg begynte å skrive kommentarer, og ble "kjent" med folkene, merket jeg fort at det ikke var så utrolig mange på min alder der! Er selv 15 år. At dere sier det er en fjortis-side, ble jeg veldig overrasket over, og det sier meg bare en ting: At dere ikke har brukt særlig mye tid innpå det forumet, for å finne ut hvor gammel folkene er! Dessuten, mote er det vi er interessert i. At vi ikke deler de samme interessene, kan vi ikke forvente, men vi kan respektere det! Jeg tror nok ikke vi på mote.no, spesielt oss som går på ungdomsskolen, er de eneste som bryr seg om hva vi går med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg sitter bare her å måper jeg nå!! :overrasket:

at fjortiser (som jeg har skjønt her i tråden at brukerne av mote.no er) slenger dritt og krangler og sladrer på en slik måte er en ting.

at voksne kvinner (som vel de kvinnelige brukerne på kg er?) har behov for å sladre er heller ikke nytt, selv om jeg ikke helt henger med på den uthengingen jeg også ser i visse tråder og dagbok.

men at selverklerte ikke-overfladiske og liksom voksne og modne kvinner sitter og krangler med fjortisser fordi fjortissene ikke har dype nok interesser som de viser på ett fjortissforum som kvinnene tydeligvis har vært på og lest og skrevet????

jeg er mer sjokkert over kgerne her, rett og slett fordi de prøver i denne tråden å sette seg selv som de voksne og fornuftige personene og gjør det ved å latterliggjøre mennesker fordi de er yngre og dermed har andre interesser og prater på andre måter!

ærlig talt, ta dere sammen kvinner!!

om dere synes fjortissene er tåpelige og overfladiske når de diskuterer på en fjortisside, LA DEM da vel?

dere diskuterer og skriver helt sikkert ting her de oppfatter som kjærringaktig og dritkjedelig!! SO?

å diskutere trådens spørsmål, som vel dreide seg om ungdom og mote og månedspenger/forbruk er jo en ting, men å begynne å hakke på ett forum for unge mennesker, latterliggjøre personer for ting de sier og gjør i ett annet forum som faktisk er ment for DEM ikke for oss! blir for dumt.

hvis dere er så fordømt voksne, oppfør dere slik også da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 17 år og en ivrig bruker av mote.no. På mote.no diskuterer jeg aktuelle trender med alt fra 14-åringer til menn/kvinner godt over 30. Hovedtyngden av brukerene befinner seg dog i sjiktet 15-20 år, og dette gir forumet en veldig "ung stemme".

Det er leit at du som opprettet tråden kun tok deg tid til å lese den aktuelle posten som omhandlet en spørreundersøkelse på en skole. Den posten finner jeg selv ikke interessant og den er dessuten meget lite representativ for det som diskuteres av brukerene på forumet vårt.

Allikevel, jeg har stor forståelse for at de som ikke ønsker å bruke sparepengene sine på klær og følge trender, synes dette er latterlig og lite givende, men for mange av oss er det faktisk en hobby. En særdeles morsom én ;-)

Jeg har faktisk vært innom mote.no mange ganger, og har absolutt ikke bare lest den ene tråden! Jeg fant forumet da jeg googlet ordet mote, nettopp fordi jeg er opptatt av temaet. Jeg har heller aldri sagt at hele forumet er latterlig, det jeg skrev var at jeg var sjokkert over noen av de som frekventerer forumet. Synes mange av dem virker bortskjemte og nedlatende overfor andre som ikke er like opptatt av klær som det de er. I tillegg reagerte jeg på alle pengene disse 13-åringene bruker på dyre moteklær, noen jobber sikkert, men har mistanke om at mange blir sponset stort av mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på innlegget til Aline. Denne debatten utviklet seg i helt feil retning, og er overhodet ikke interessant nå.

Dessuten, er det ikke egentlig dårlig forumskikk å sitere hva brukere har skrevet på andre forum, spesielt hvis man navngir dem som er sitert? Trodde slikt var "forbudt".

Uansett, før vi KG-kvinner kaster stein på en gjeng 15-åringer som diskuterer merkeklær bør vi ha i minne enkelte diskusjoner på KG som har holdt et minst like lavt nivå som de nevnte mote.no-diskusjonene- deriblant visse tråder om modeller og cellulitter.. :roll:

I tillegg vil jeg gjerne få understreke at jeg ikke er brukeren "Sienna" på mote.no- så at jeg hadde en navnesøster der.

Endret av Sienna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Er enig med Aline og Sienna. Det er mulig de er fjortisser, men å henge de ut her er ikke noe bedre. I hvert fall ikke med nick og sitater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISBA ja... jeg fikk aldri det jeg... gud som jeg hadde lyst på det!!  :ler:

joda, det har nok blitt mer krav endel steder, og det har nok blitt høyere lommepengebudsjett. men kommer ikke det litt av, som jeg nevnte såvidt tidligere, at fler foreldre faktisk har mer penger mellom hendene også?

de voksne bruker bare mer og mer penger, på materielle goder.

er det ikke naturlig at ungdommen påvirkes av det?

som mamma har sagt til meg, før kjøpte man leilighet, puttet den full av arvede møbler og byttet ut en og en ting etterhvert som man fikk råd. man hadde en bil og den var ikke nødvendigvis ny.

idag kjøper man leilighet, tar opp litt høyere lån og kjøper endel nye møbler, pusser opp før man flytter inn, har hver sin bil og lever mye dyrere en vi gjorde før. (om jeg ikke oppfatter helt feil?)

slike endringer vil jo også påvirke barna, som også blir mer "bortskjemt" og vant til nye og dyre ting, og jo fler som får det sånn, jo større press blir det vel også?

Er vel litt snakk om prioritering og. Å kjøpe en leilighet er liksom ikke det samme som å kjøpe en bukse. Derfor synes jeg det er skremmende å lese på forum som mote.no(sier meg enig i en poster over her at det virker som om flesteparten av brukerne der er sleske drittunger) at unger i 13-14 års alderen kjøper vesker i tusen kroners klassen. Den dagen de faktisk må stå på egne ben så spørs det hvem som kommer til å syte over at de ikke får penger fra foreldrene mer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingunn_*
Er vel litt snakk om prioritering og. Å kjøpe en leilighet er liksom ikke det samme som å kjøpe en bukse. Derfor synes jeg det er skremmende å lese på forum som mote.no(sier meg enig i en poster over her at det virker som om flesteparten av brukerne der er sleske drittunger) at unger i 13-14 års alderen kjøper vesker i tusen kroners klassen. Den dagen de faktisk må stå på egne ben så spørs det hvem som kommer til å syte over at de ikke får penger fra foreldrene mer.....

Jeg er medlem i mote.no og har ALDRI lest om en fjortiss som har råd til diorvesker eller hva det skulle være. De som skriver at de kjøper det er dem i aldersgruppen 20-30 år, helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evangelina

Jeg er 23 år, gift og har en sønn. Faller vel ikke akkurat under kategorien fjortis?

Jeg er også bruker på mote.no, og er så enig så enig med alle de her som mener at dette er smålig. Det er direkte ondskapsfult sånn som dere holder på. Nå tenkte vel kanskje ikke du, frysepose, på at dette ville bli en stor debatt når du skrev det, men kanskje du vil tenke deg om neste gang?!

Jeg liker mote, men jeg bruker ikke hele lønnen min på det. Faktisk så legger jeg til side halvparten av pengen som blir til overs hver måned, og den andre halvparten kan jeg bruke på hva jeg vil.

Kanskje det er en del tenåringer der, som får mye penger av mamma og pappa, men da er vel det deres måte å leve på da?

Hvis foreldrene egentlig ikke har råd til det, så vil disse ungdommene få seg et sjokk når de kommer ut i den "virkelige verden", men for de som har foreldre stinn i penger, så vil vel den standarden sansynligvis opprettholdes.

De er tenåringer uansett, og la de fortsette å være det. Problemer kommer de til å oppleve enten det har med økonomi å gjøre eller ikke.

Slutt å være så fordomsfulle og misunnelige og husk; Penger gjør deg ikke lykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Sakset fra mote.no

"man blir ikke fysisk avhengig av hasj.

de fleste kan ta et par trekk av en joint på en fest uten å bli en narkis.

men anbefaler ingen til å prøve weed. selvom det KAN gi gode resultater."

Viser litt av "modenhetsnivået" på det forumet. Var forbauset over å finne flere innlegg fra folk som mener at hasj ikke er skadelig. Hvor mange 13-14 åringer kommer til å takke ja om de blir tilbydt hasj pga at de har lest på "forumet" at hasj ikke er skadelig????

sånne innlegg kan du da finne her også. Bare spør waco hva han tenker om hasj du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sakset fra mote.no

"man blir ikke fysisk avhengig av hasj.

de fleste kan ta et par trekk av en joint på en fest uten å bli en narkis.

men anbefaler ingen til å prøve weed. selvom det KAN gi gode resultater."

Viser litt av "modenhetsnivået" på det forumet. Var forbauset over å finne flere innlegg fra folk som mener at hasj ikke er skadelig. Hvor mange 13-14 åringer kommer til å takke ja om de blir tilbydt hasj pga at de har lest på "forumet" at hasj ikke er skadelig????

det har da vært flere tråder her inne også hvor "kvinner" (og menn forsåvidt) hevder at man ikke blir fysisk avhengig av hasj, at det ikke er skadelig.

og ikke bare her inne, om du ser på alle som mener hasj bør bli lovlig så finner du mange andre en fjortisser med lavt modenhetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skjønner altså ikke at voksnes forbruksvaner og øking av handling påvirker ungdom? :overrasket:

SELVSAGT er det forskjell på å kjøpe leilighet og på ei bukse.

det jeg sier er at før kjøpte voksne mennesker leilighet, innredet den med brukte møbler de fikk billig fordi de ikke hadde like mye penger mellom hendene. Deres barn kjøpte ett par levisbukser og en ballgenser.

idag kjøper voksne mennesker leilighet, pusser den opp og innreder den stort sett ganske ferdig med en gang fordi de har mer penger mellom hendene og dermed også bruker mer penger en før.

DERES barn kjøper fem forninabukser og finner mammas dyre sjal i skapet.

det som er poenget er at vi bruker mer penger på det vi i den alderen vi er i, bruker penger på.

en fjortis kjøper ikke leilighet, en fjortis som er interessert i mote kjøper klær.

en fjortis kjøpte ikke leilighet før heller, en fjortis som var interessert i mote kjøpte klær før også, bare ikke like mye dyrt fordi det var mindre penger i hendene på foreldrene en det er idag.

om dere ikke klarer å begripe at ikke fjortiser er voksne mennesker som trenger å tenke leilighet og andre fornuftige investeringer men KAN bruke penger og tanker på fjortis-ting, uansett hva slags interesse de har, så bør dere kanskje tenke litt på hva DERE brukte penger på og interesserte dere for når dere var fjorten?

men ingen her kjøpte vel levis eller brydde seg om klær når de var fjorten? det var bare sparing til utdannelse og fremtidig leilighet som var i deres hoder som fjortis eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var bare sparing til utdannelse og fremtidig leilighet som var i deres hoder som fjortis eller?

Ja faktisk. Jeg fikk inprentet at dersom jeg ville ha noe, så måtte jeg spare til det. Fjortiser må få være fjortiser sier du? Vel, selv fjortiser bør vite at penger ikke vokser på trær. Tror ikke du heller brukte nærmere en halv månedslønn på ei veske, diorklær eller hva det nå måtte være da du var fjorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk. Jeg fikk inprentet at dersom jeg ville ha noe, så måtte jeg spare til det. Fjortiser må få være fjortiser sier du? Vel, selv fjortiser bør vite at penger ikke vokser på trær. Tror ikke du heller brukte nærmere en halv månedslønn på ei veske, diorklær eller hva det nå måtte være da du var fjorten.

så du brukte aldri penger eller tanker på annet en fornuftige ting?

vel, vi hadde ikke særlig penger, men selv om jeg visste udmerket godt at ikke penger vokser på trær, så var jeg likevel opptatt av mote og å passe inn der jeg ønsket.

jeg fikk levis, det var dyrt på den tiden. jeg fikk det likevel.

jeg innrømmer gjerne at jeg både tenkte og oppførte meg ganske umodent og ikke hadde helt grepet om økonomi og alle slike ting når jeg var fjorten, men ærlig talt, jeg var fjorten. det må finnes en mulighet for å også få lov til å være ung når man er fjortis, ikke BARE tenke voksne og fornuftige tanker hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...