Gå til innhold

Ekstra D-vitamin

Fremhevede innlegg

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

I følge mye forskning så er ikke det tilstrekkelig. Av en eller annen grunn (noen som vet hvorfor?) er norske helsemyndigheter veldig skeptisk til høye doser D3. 

Anonymkode: 28650...47b

Max anbefalt daglig inntak er 100 mikrogram, 10 ganger mer enn det vanlig dose tran eller vanlig multivitamin gir, så jeg syns ikke de er sååå skeptiske. Var strengere for noen år siden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

I denne linken skriver de om en mann som daglig brukte 8000-12000 IE over 2.5 år!!!! Ja, han fikk en overdose. 

Anonymkode: 28650...47b

Jepp, overdose er veldig sjeldent og når noen tar overdose har de som regel tatt type 10 000IU over flere måneder. 

Siden man må bestille den type høye doser fra utlandet, så regner jeg ikke med det er det TS planlegger å gjøre. Om hun tar tran og type 2000IU om dagen er det umulig å ta overdose. Spesielt i Norge mtp mørketiden. 

Anonymkode: 74fbf...daf

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Albbas skrev:

Det skal mye til for å ta for mye D-vitamin altså. Hvor mye er det i tilskuddene du tar, og hva lå nivået ditt på? 

Fiskekapsler står D3-vitamin på: 5 ug(det er et rart bokstav foran g, som ligner h bokstav opp ned) 

Multivitaminer: 10 ug (samme bokstav foran g her også). 

Husker ikke hva nivået lå på, legen sa jeg har nok. 

TS

Anonymkode: 4e8f9...6f3

Skrevet
11 timer siden, Albbas skrev:

Det skal mye til for å ta for mye D-vitamin altså. Hvor mye er det i tilskuddene du tar, og hva lå nivået ditt på? 

Sjekket nå, tok blodprøver i februar, både D3 vitamin og d-vitamin lå på 89.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar ekstra D, Mer enn man skal, det fordi det skal hjelpe mot leddsmerter til oss med påvist leddgikt. Og det hjeper. Så hver vinter setter jeg i gang md store doser Dvitamin og har en grei vinter. (reseptbelagte doser)

Anonymkode: 98a8a...840

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går fint så lenge du ikke tar 10 000IU om dagen, men regner med du tar noe ala 2000 IU

du skal ta passe mange karpsler forå få i deg 2000IU på en dag. jeg fikk disse på resept og gikk kun på denne dosen i 3 måneder før jeg gikk ned til fast dose i vintermånedene

Anonymkode: 8dc40...bb5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket nå, tok blodprøver i februar, både D3 vitamin og d-vitamin lå på 89.

89 er ganske normalt. fikk vite at normalen var 90-110 ca. verdiene mine var på 9 og jeg måtte på hestekur i 3 måneder

Skrevet

Her er litt om D-vitamin:

https://tidsskriftet.no/2014/04/kronikk/hvordan-male-vitamin-d-status

Jeg synes selv jeg føler meg mer opplagt etter å ha kommet opp fra nedkanten av normalområdet til midten (husker ikke verdiene). Da holdt det ikke med normalt kosthold pluss multivitamintabletter, for mitt vedkommende.

Det er også interessant at et høyt nivå av D-vitamin later til å redusere faren for å bli alvorlig koronasyk. Dette er riktignok ikke bekreftet av større studier, foreløpig.

Anonymkode: 7f583...566

• Liker 2
Skrevet

Jeg må bare si at fordi jeg var så trøtt, så lette legen etter hva som kunne være galt og sa at jeg hadde litt lavt nivå av d-vitamin. Altså neppe noe hun hadde reagert på om hun ikke lette etter hva som kunne bedres. 

For min del gjorde det ENORM forskjell å få opp nivået! Så var jeg TS ville jeg prøvd!

Alle i Norge bør visst uansett ta det om vinteren.

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

du skal ta passe mange karpsler forå få i deg 2000IU på en dag. jeg fikk disse på resept og gikk kun på denne dosen i 3 måneder før jeg gikk ned til fast dose i vintermånedene

Man kan bestille tabletter med 10 000 IU fra utlandet

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Fiskekapsler står D3-vitamin på: 5 ug(det er et rart bokstav foran g, som ligner h bokstav opp ned) 

Multivitaminer: 10 ug (samme bokstav foran g her også). 

Husker ikke hva nivået lå på, legen sa jeg har nok. 

TS

Da får du i deg 15 ug om dagen som er greit innenfor anbefalingene. :) men det skader ikke å ta litt mer hvis du har symptomer som er forenlig med lave D-vit nivåer. Men det er jo ikke slik at det alltid er D-vitamin som er årsaken til at man er sliten og slapp, så vurder om det er andre mer åpenbare årsaker (kosthold, søvn, fysisk aktivitet, belastninger, stress). 

Skrevet

F.eks divisun 2000iu = 50 mikrogram anbefales ved alvorlig mangel. 

800 iu = 20 mikrogram anbefales ved moderat mangel. 

gravide bør ikke ta mer enn 600 iu daglig da foster kan ta skade av det. 

Skrevet
54 minutter siden, Minitroll skrev:

F.eks divisun 2000iu = 50 mikrogram anbefales ved alvorlig mangel. 

800 iu = 20 mikrogram anbefales ved moderat mangel. 

gravide bør ikke ta mer enn 600 iu daglig da foster kan ta skade av det. 

Den infoen er oppdatert:

https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-5530?source=relisdb

Anonymkode: 7034d...259

Skrevet (endret)
13 timer siden, panzerpølsa skrev:

D vitamin er ett av de tilskuddene man ikke bør ta for mye av, så har du ikke påvist mangel, bør man ikke ta annet enn tran/omega 3 i normal dose. 

Du skal ta fryktelig mye før det går galt med D-vitamin. Det er kun sola og enkelte matvarer (fet fisk) som gir d-vitamin naturlig og veldig mange mangler d-vitamin i vinter halvåret i Norge. Ofte høyere d-vitamin mangel jo lenger inn i mørketida man kommer. 

Endret av Aureka
Skrevet

De lærde strides på dette punktet. Noen mener man være i øvre sjiktet av referansenivået, men andre mener det er tilstrekkelig å bare være innenfor. 

Jeg ønsker å være lengre oppe for det er gunstig for min velferd. 

Anonymkode: 126c2...dc4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...