Gå til innhold

Sammenheng fedme og utdanning

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er mye forskning som viser klar sammenheng mellom fedme og lav utdanning, så å avfeie det som fordommer blir for dumt. Det betyr jo selvsagt ikke at det ikke finnes feite folk med utdanning! Har man høy utdanning, bør man jo vite at statistikk ikke sier noe om enkeltmennesker. Det er selvsagt en haug med unntak. Men det er større sannsynlighet for at en person er feit når han/hun har lav utdanning. Det står om her feks: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/

Jeg kjenner feite folk med høy utdanning og tynne folk med kun grunnskole, det motbeviser ikke denne forskningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, Chomsky89 said:

Hvorfor er det så mye anektodisk bevisføring på dette forumet?

Confirmation bias og generell manglende forståelse for helt, helt grunnleggende statistikk. Overraskende utbredt, selv hos folk med doktorgrad, som jo burde vite bedre - det er ihvertfall min personlige erfaring. En liten anekdote, om du vil ;)

Anonymkode: 12c95...685

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

Skal prøve å svare høflig, selv om jeg synes innlegget ditt er i frekkeste laget. 

Kan kun snakke for min egen del, men jeg vil si at jeg er såpass velfungerende og utdannet at jeg ikke går til personangrep eller blander meg inn i andre mennesker sitt kosthold.

Jeg har diabetes type 1, og da blir ikke vekt lett å styre. Det er en grov forenkling av virkeligheten å tro at overvekt skyldes mangel på selvkontroll. Er som oftest flere faktorer som ligger bak. 

Virker veldig lite smart å be fremmede folk på nett om å regulere hvor mye de spiser, når du ikke vet noen ting om deres livssituasjon og helse.

Å? Jeg jobber sammen med 3 stk som har dia type 1. De er veldig forsiktige med hva de spiser, er utrolig nøye med kosthold og ingen er overvektige. Da jeg jobbet på karkirurgen var ikke problemet at pasientene med dia 1 var overvektige. 

Anonymkode: f88cd...69f

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Jeg jobber sammen med 3 stk som har dia type 1. De er veldig forsiktige med hva de spiser, er utrolig nøye med kosthold og ingen er overvektige. Da jeg jobbet på karkirurgen var ikke problemet at pasientene med dia 1 var overvektige. 

Synes du skal være litt mer forsiktig i dine uttalelser, for det du sier her stemmer ikke med virkeligheten. 

https://www.diabetesdaily.com/blog/why-are-many-people-with-type-1-diabetes-overweight-and-what-can-help-548074/

Overvekt hos pasienter med diabetes type 1 er vanligere enn du tror, selv om du tilfeldigvis har møtt noen som er tynne. 

Finnes både tynne og overvektige pasienter med type 1 diabetes.

Jeg tror også at jeg som faktisk lever med sykdommmen vet mer om hvordan det er å leve med type 1 og hvordan det påvirker vekten.

Om du faktisk snakker sant, og jobber innenfor helsesektoren med så manglende kunnskap, og så sterke fordommer, kan jeg ikke si annet enn at det er skremmende. Har man så sterke fordommer og lite kunnskap, burde man strengt tatt ikke jobbe innenfor helsesektoren.

Håper selv at jeg aldri som pasient må møte helsepersonell med så mangel på kunnskap om diabetes og så sterke fordommer mot meg som pasient. 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Blueberrymuffin skrev:

Tråden din er ikke annet enn en søppeltråd for fordommer som ikke har rot i virkeligheten. 

Ser at du er frekk nok til å avfeie det som «enkelttilfeller» når noen sier deg imot. 

Jeg har snart fullført 6 år på universitet, med karaktersnitt på B. Jeg er overvektig (og fedme i følge BMI skalaen). Men jeg er ingen unntak, det er ikke min vekt som sier noe om hvor smart, eller utdannet jeg er. Har flere tynne/normalvektige bekjente som er skole drip outs, og er under gjennomsnittet på allmennkunnskap. Hvordan passer det inn i din teori? Disse menneskene burde jo vært intelligente med stor utdannelse i følge deg. Hører du ikke hvor dumt det høres ut å plassere folk i bås etter vekt.

Hvis du tror at å være normalvektig gjør deg mer intelligent så synes jeg faktisk synd på deg. Det er ekstremt overfladisk og naivt. 

Det er ingen sammenheng mellom overvekt/fedme og utdannelse. Fordommene dine kan pakke sammen, tydelig at dette ikke er annet enn et dårlig forsøk på fatshaming.

Synes det er litt komisk og ironisk hvordan enkeltmennesker som er slanke må bruke dette som argument for hvor mye bedre de har fet. Ironisk hvordan det alltid er tynne eller normalvektige som skal klage på overvektige, for meg virker det ut som det ofte er tynne og normalvektige med mindreverdighetskomplekser som må hakke på overvektige for å føle seg bedre. Trist når det skal være slik.

Kos seg med fordommene dine som ikke har rot i virkeligheten.

Jo det er det: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/

Skrevet

Mennene jeg kjenner med alvorlig fedme er sykepleier, lege, journalist/forfatter, sivilingeniør og konditor. Kvinnene jeg kjenner med alvorlig fedme er (inkludert meg selv) bibliotekar med tilleggsutdanning innen IT, 2 x psykolog, 2 x førskolelærer, 2 x akuttsykepleier, barnevernspedagog, arkitekt, spesialpedagog og skogsarbeider i en vernet bedrift. Godt jeg kjenner den siste, der, så fordommene dine blir bekreftet 🙃

(Fem av disse er forresten litt over førti, men samtlige har vært sykelig overvektige lenge før de var ferdig utdannet, så jeg antar de teller likevel.) 

Anonymkode: 196a0...ad0

Skrevet

Jeg har noen ideer, som kan stemme, eller være helt feil: 

Bedre råd til å betale for trening dersom man har høy inntekt. Sunn mat er dyrere enn usunn mat. Større overskudd til trening når man har feks vaskehjelp. 

Og så har du sosialt press. I mitt yrke er det forventet at du trener og holder deg tynn og sunn, rett og slett. Til høyere stilling, til mer fokus på dette. Det er også en forventning om at damer spiser sunnere ting enn menn (salat, fisk osv). Jobber i det private, hvor de fleste har master. Det er noen litt overvektige, men de aller fleste er slanke. Det gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: e4eb0...1af

• Liker 2
Skrevet

Og en idé til: det er flere høyt utdannet i byen enn på bygda, det er tross alt flere jobber i byen for folk med utdanning. Siden parkering og bilkjøring er vanskelig å gjennomføre i byen, er det mange flere som sykler, jogger eller går til jobb. Man får mer hverdagstrim, rett og slett. 

Anonymkode: e4eb0...1af

Skrevet

Jeg tror sammenhengen overvekt og lav utdanning i stor grad kan forklares av sykdom og arbeidsuførhet. Syke mennesker blir i større grad enn andre overvektige og syke har naturligvis mindre sjanser til å ta høyere utdanning, enten problemet er et medfødt syndrom, en fæl oppvekst med påfølgende traumer, spiseforstyrrelser og psykofarma, alvorlige reumatiske sykdommer og manglende bevegelse, ødemproblematikk eller bivirkninger etter operasjoner, cellegift eller andre behandlingsformer. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror sammenhengen overvekt og lav utdanning i stor grad kan forklares av sykdom og arbeidsuførhet. Syke mennesker blir i større grad enn andre overvektige og syke har naturligvis mindre sjanser til å ta høyere utdanning, enten problemet er et medfødt syndrom, en fæl oppvekst med påfølgende traumer, spiseforstyrrelser og psykofarma, alvorlige reumatiske sykdommer og manglende bevegelse, ødemproblematikk eller bivirkninger etter operasjoner, cellegift eller andre behandlingsformer. 

Dessverre er det sånn att lavt utdannede oftere blir syke og tjukkere

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Loff77 skrev:

Dessverre er det sånn att lavt utdannede oftere blir syke og tjukkere

Ja. Og likr mye er det dessverre sånn at syke oftere ender opp med ingen eller lav utdanning. 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvis du er så smart og velfungerende. Hvorfor ikke regulere hvor mye mat du putter i munnen?

Kanskje fordi at fedme ikke nødvendigvis har sammenheng med IQ?

Anonymkode: e4a87...e89

• Liker 2
Skrevet

For å svare ut fra eget perspektiv..

Jeg har akkurat blitt 30, har akkurat funnet ut av at jeg har adhd. 

Adhd har økt risiko for avhengighet (rus, alkohol, mat, spilling) avhengighet av mat. Og spilling) 

Jeg har jenteadhd, den som skjuler seg med mindre man vet hva man skal se etter. Jeg er/var skolesmart, men klarte ikke følge med etter hvert som temaene ble større og mer kompliserte, mer lesing osv. Jeg har prøvd å både gå ned og å gå på skole. Har droppet ut av vgs, men har fullført 4 år i vgs (yrkesutdanning pluss GENS), et par år på uni.. Dessverre har andre ting skjedd i livet så fokuset mitt har vært ganske opptatt i flere år. Har dessverre ikke per dags dato en skikkelig uni utdanning, men har yrkeskompetanse. Har vært opp og ned i vekt som en jojo, men først i år etter mye skjerping har jeg gått ned (30kg til nå). Sentralstimulerende gjør sånn at musklene ikke strammer over ribbeina/lungene, så det å bevege seg/ puste er også lettere nå. 

Så.. Fins det da andre der ute som meg som har prøvd og prøvd og feilet og feilet både pga uoppdaget sykdom/depresjon/livet har skjedd osv osv.? 

Livet er ikke svart-hvitt, det er ikke "bare å skjerpe seg" dersom det er en underliggende grunn. 

Anonymkode: c398b...ad8

Skrevet

Jeg har høyere utdanning og jobber på et sted hvor alle har høyere utdanning, innen mye forskjellig. Vi er i alle forskjellige størrelser. Fra undervektig, normalvektig, overvektig, fedme og sykelig fedme. Både kvinner og menn. Jeg selv er dessverre i siste kategori, men jobber med saken om å komme meg mot normalvektig. 

Ja, på gruppenivå så ser man at flere med lav utdanning sliter med overvekt og fedme. Men det betyr virkelig ikke at det ikke finnes mange med høyere utdanning som også sliter med høy vekt.

Anonymkode: c54f8...12d

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sykelig fedme, har to bachelorgrader og en mastergrad. Full jobb, godt liv. Pakk sammen dine forenklede fordommer, du er som typisk ikke klarer å se store linjer i et komplisert bilde. 

Anonymkode: 4b543...1ed

Hvorfor har du tillatt deg selv å bli sykelig overvektig? 

Anonymkode: 9f18e...44b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

At sunn mat er dyrere enn usunn mat er en sannhet med store modifikasjoner. Dersom man sammenligner nudler med gojibær og avokado, ja. Men vanlig, sunn mat er ikke spesielt dyrt. Og veldig mye usunn mat er kjempedyrt! Havregryn og gulrøtter er veldig mye billigere enn hamburgertallerken, for å si det sånn. Det handler nok mer om kunnskap, kanskje. Å tilberede sunn mat fra (billige) råvarer krever litt kunnskap (men er lett å lære). 

At det er dyrt å dra på treningssenter skal være en årsak til at folk med lavere utdanning/dårligere økonomi er tjukkere tror jeg heller ingenting på. Forskning viser at trening har lite å si for vekt. Mange i jobber som krever lav utdanning er jo også mye mer aktive i jobben enn folk med høy utdanning, så det har jo åpenbart ikke noen sammenheng med vekt. 

Skrevet

Interessant og viktig diskusjon. Her er mine tanker:

Høyt utdannede er generelt mer orienterte på fagstoff, inkludert kost, mosjon og helse. De er også mer opptatt av "performance", det gjenspeiles i flere aspekter, som helse og holde vekten.
Høytudannede scorer høyere på viljestyrke. Det trengs for å komme gjennom lange, tunge studier - trengs også for å kjempe mot høyt kaloriinntak og komme seg på trening.

Overvektige lavtutdannede scorer lavere på de ovenfor nevnte parametre. Der er selvfølgelig alltid unntak - den ene og den andre veien. 

Anonymkode: f3019...df9

• Liker 1
Skrevet

Opplever det samme. Da jeg var student og vikarierte i et lavtlønnsyrke så var normen der overvekt. Der skilte man seg ut som slank. Etter utdanning har jeg fått jobb i et yrke med høyere lønn og mer akademisk tyngde, og her skiller man seg ut som overvektig. Finns selvfølgelig unntak som alle de tjukke her inne med mastergrad må inn og kommentere.

Blir enormt mye prat om toppturer, Strava og fancy mat på den nye jobben, dog. Og på mange måter var det hyggeligere å jobbe med tjukkasene som student siden jeg selv er en bedagelig ufit person som spiser litt sjokolade hver dag 😅

Anonymkode: 64818...6fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...