AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg søkte litt på Google rundt dette, men fant ikke noe nytt, (etter 2017). Men det bekrefter mye av min erfaring. Jo mindre utdanning - jo høyere kroppsvekt. Ser at bl.a. FHI sier dette gjelder spesielt kvinner, i norsk sammenheng. Jeg kommer opprinnelig fra en liten kommune, og har lagt merke til at de som ikke fullførte videregående, har i mange tilfeller blitt sykelig overvektige og at mange av de, i mangel av utdanning, sliter å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Dette da spesielt kvinner, og i min aldersgruppe (25-30 år). Er det slik andre også opplever det? Jeg snakker i visse tilfeller om sykelig fedme. Hva tenker dere er årsaken(e) til dette? Og finnes det mange med fedme som har fullført høyere utdanning, under 30 år i dag? (Ikke kom med eksempler som Erna Solberg og Trine Skei-Grande her, da er i aldersgruppen 50-60 år). Anonymkode: 9e971...678 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Hva med den tredje faktoren fattigdom/arbeiderklassebakgrunn? Anonymkode: cc37b...de9 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Tenker at utdanning og inntekt henger sammen. Og forøvrig yrke og helse. Anonymkode: 42cdb...309 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Det har litt med evne til å tenke framover, og vilje til å utsette behovstilfredsstillelse, å gjøre. Anonymkode: 1b5e2...60c 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Nei, jeg er overvektig og tar mastergrad nå. Av de fra hjemsted som tar høyere utdanning eller ikke har utdanning vil jeg faktisk si at det både er overvektige og normalvektige uten at noen av gruppene har mer enn den andre. Anonymkode: 01e7a...f00 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er overvektig og tar mastergrad nå. Anonymkode: 01e7a...f00 Men er det overvekt eller fedme. Overvekt er økende i hele befolkningen. Jeg tenker mer på fedme. Anonymkode: 9e971...678 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg har sykelig fedme, har to bachelorgrader og en mastergrad. Full jobb, godt liv. Pakk sammen dine forenklede fordommer, du er som typisk ikke klarer å se store linjer i et komplisert bilde. Anonymkode: 4b543...1ed 18
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sykelig fedme, har to bachelorgrader og en mastergrad. Full jobb, godt liv. Pakk sammen dine forenklede fordommer, du er som typisk ikke klarer å se store linjer i et komplisert bilde. Men du er vel også da et unntak? Med mindre du er kvinne 40+, altså. Jeg tenkte mest på kvinner, i min aldersgruppe. Det er så typisk at folk ikke leser hele teksten. Anonymkode: 9e971...678 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 Jada, mennesker med fedme er latere og dummere enn andre🙄 Er det det svaret du er ute etter? Fedmeproblematikk er mer komplisert enn det. Jeg er 29, har BMI rundt 36 og har mastergrad. Kjenner flere som meg. Anonymkode: 38200...428 7
Blueberrymuffin Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du er vel også da et unntak? Med mindre du er kvinne 40+, altså. Jeg tenkte mest på kvinner, i min aldersgruppe. Det er så typisk at folk ikke leser hele teksten. Anonymkode: 9e971...678 Tråden din er ikke annet enn en søppeltråd for fordommer som ikke har rot i virkeligheten. Ser at du er frekk nok til å avfeie det som «enkelttilfeller» når noen sier deg imot. Jeg har snart fullført 6 år på universitet, med karaktersnitt på B. Jeg er overvektig (og fedme i følge BMI skalaen). Men jeg er ingen unntak, det er ikke min vekt som sier noe om hvor smart, eller utdannet jeg er. Har flere tynne/normalvektige bekjente som er skole drip outs, og er under gjennomsnittet på allmennkunnskap. Hvordan passer det inn i din teori? Disse menneskene burde jo vært intelligente med stor utdannelse i følge deg. Hører du ikke hvor dumt det høres ut å plassere folk i bås etter vekt. Hvis du tror at å være normalvektig gjør deg mer intelligent så synes jeg faktisk synd på deg. Det er ekstremt overfladisk og naivt. Det er ingen sammenheng mellom overvekt/fedme og utdannelse. Fordommene dine kan pakke sammen, tydelig at dette ikke er annet enn et dårlig forsøk på fatshaming. Synes det er litt komisk og ironisk hvordan enkeltmennesker som er slanke må bruke dette som argument for hvor mye bedre de har fet. Ironisk hvordan det alltid er tynne eller normalvektige som skal klage på overvektige, for meg virker det ut som det ofte er tynne og normalvektige med mindreverdighetskomplekser som må hakke på overvektige for å føle seg bedre. Trist når det skal være slik. Kos seg med fordommene dine som ikke har rot i virkeligheten. 14
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 7 minutter siden, Blueberrymuffin skrev: Tråden din er ikke annet enn en søppeltråd for fordommer som ikke har rot i virkeligheten. Ser at du er frekk nok til å avfeie det som «enkelttilfeller» når noen sier deg imot. Jeg har snart fullført 6 år på universitet, med karaktersnitt på B. Jeg er overvektig (og fedme i følge BMI skalaen). Men jeg er ingen unntak, det er ikke min vekt som sier noe om hvor smart, eller utdannet jeg er. Har flere tynne/normalvektige bekjente som er skole drip outs, og er under gjennomsnittet på allmennkunnskap. Hvordan passer det inn i din teori? Disse menneskene burde jo vært intelligente med stor utdannelse i følge deg. Hører du ikke hvor dumt det høres ut å plassere folk i bås etter vekt. Hvis du tror at å være normalvektig gjør deg mer intelligent så synes jeg faktisk synd på deg. Det er ekstremt overfladisk og naivt. Det er ingen sammenheng mellom overvekt/fedme og utdannelse. Fordommene dine kan pakke sammen, tydelig at dette ikke er annet enn et dårlig forsøk på fatshaming. Synes det er litt komisk og ironisk hvordan enkeltmennesker som er slanke må bruke dette som argument for hvor mye bedre de har fet. Ironisk hvordan det alltid er tynne eller normalvektige som skal klage på overvektige, for meg virker det ut som det ofte er tynne og normalvektige med mindreverdighetskomplekser som må hakke på overvektige for å føle seg bedre. Trist når det skal være slik. Kos seg med fordommene dine som ikke har rot i virkeligheten. Men hvis du er så smart og velfungerende. Hvorfor ikke regulere hvor mye mat du putter i munnen? Anonymkode: f88cd...69f 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, mennesker med fedme er latere og dummere enn andre🙄 Er det det svaret du er ute etter? Fedmeproblematikk er mer komplisert enn det. Jeg er 29, har BMI rundt 36 og har mastergrad. Kjenner flere som meg. Anonymkode: 38200...428 Nei, jeg sier ikke at alle med fedme er late og dumme. Jeg sier at det er en sammenheng mellom fedme og lav eller ingen utdannelse. Det viser forskning. Og jeg vil vite hvorfor er det så mange sykelig overvektige som har så lite med utdannelse. Hvorfor er det gjerne de med 40+ i BMI, som ikke har fullført videregående og som sliter på arbeidsmarkedet? Hvorfor rammes spesielt kvinner? Det er noe jeg genuint vil vite mer om. Anonymkode: 9e971...678 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du er så smart og velfungerende. Hvorfor ikke regulere hvor mye mat du putter i munnen? Anonymkode: f88cd...69f Ærlig talt, er du oppdratt av ulver, eller? Anonymkode: f0393...4e8 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Blueberrymuffin said: Det er ingen sammenheng mellom overvekt/fedme og utdannelse. Fordommene dine kan pakke sammen, tydelig at dette ikke er annet enn et dårlig forsøk på fatshaming. En sammenheng er det jo. Vekt og utdannelse korrelerer: Quote I rike land er fedme mer vanlig blant dem med kort utdanning, mens i fattige land er fedme mer vanlig blant dem med lang utdanning. Dette viser en ny studie fra Folkehelseinstituttet, som bekrefter tidligere forskning. Men det er åpenbart ingen kausalitet mellom vekt og f.eks. lav iq (da hadde man sett den samme korrelasjonen overalt, uavhengig av kultur). Det er, som med det meste, mange ulike grunner til at folk er tynne, normalvektige eller tykke. Også må man holde tunga rett i munnen når man snakker om grupper av mennesker - statistikk kan ikke si noe om et enkeltmenneske og et enkeltmenneske kan ikke si noe om en gruppe. Åpenbart er det massevis av folk med høy BMI som tar høyere utdannelse i Norge, selv om TS av en eller annen merkelig grunn ikke har møtt på noen - det er bare bittelitt færre av dem der (i Norge), som andel av gruppa, enn når vi ser på de med lav utdannelse. Men, kanskje TS ikke har så lang fartstid på universitetet selv? Anonymkode: 12c95...685 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men, kanskje TS ikke har så lang fartstid på universitetet selv? Det er sant. Fjerde år på UiS. Jeg kan ikke se jeg har skrevet noe om sammenheng mellom IQ og BMI, og at lav utdannelse = dum? Jeg lurer bare på den store forskjellen og gapet mellom lav utdannelse og høy vekt. Anonymkode: 9e971...678 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 Nok en fatshaming tråd. Er det mulig. Anonymkode: 2bc02...093 10
Blueberrymuffin Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du er så smart og velfungerende. Hvorfor ikke regulere hvor mye mat du putter i munnen? Anonymkode: f88cd...69f Skal prøve å svare høflig, selv om jeg synes innlegget ditt er i frekkeste laget. Kan kun snakke for min egen del, men jeg vil si at jeg er såpass velfungerende og utdannet at jeg ikke går til personangrep eller blander meg inn i andre mennesker sitt kosthold. Jeg har diabetes type 1, og da blir ikke vekt lett å styre. Det er en grov forenkling av virkeligheten å tro at overvekt skyldes mangel på selvkontroll. Er som oftest flere faktorer som ligger bak. Virker veldig lite smart å be fremmede folk på nett om å regulere hvor mye de spiser, når du ikke vet noen ting om deres livssituasjon og helse. Endret 26. oktober 2020 av Blueberrymuffin 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sant. Fjerde år på UiS. Jeg kan ikke se jeg har skrevet noe om sammenheng mellom IQ og BMI, og at lav utdannelse = dum? Jeg lurer bare på den store forskjellen og gapet mellom lav utdannelse og høy vekt. Anonymkode: 9e971...678 En lang rekke med sosioøkonomiske årsaker, tipper jeg. Sjekket du ikke ut forskningsartiklene da du søkte? FHI oppsummerer: Quote – For eksempel foreslår tidligere litteratur at kort utdanning henger sammen med begrensede ressurser til overflødig energikonsum og flere er i fysisk krevende arbeid. Med lang utdanning øker både tilgang til overflødig energikonsum og man unngår i større grad fysisk krevende arbeid. Disse forholdene begrenser fedme blant dem med kort utdanning i utviklingsland. – I rike land med økonomier basert i stor grad på service og teknologisk industri, har de fleste råd til høykalori-mat, og færre jobber i fysisk krevende arbeid. Dermed øker fedmeforekomsten blant dem med kort utdanning når BNP stiger, forklarer Kinge. Grunnen til at funnene var mer markante for kvinner, er mer uklart. Studien har ikke testet om forskjellene mellom kjønnene er signifikante, så det er vanskelig å si noe sikkert om dette. Men det kan være at kvinner og menn ofte har ulik utdanning og yrker, og at de møter ulike normer og idealer fra samfunnet. Originalstudien: https://jech.bmj.com/content/69/12/1141 Anonymkode: 12c95...685 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke se jeg har skrevet noe om sammenheng mellom IQ og BMI, og at lav utdannelse = dum? Anonymkode: 9e971...678 Og nei, du skrev ikke noe direkte om det. Men det er gjerne dit tankene går, da, for mange, når du spør om hvorfor en del av de du kjenner som ikke fullførte videregående ble sykelig overvektige og hvorvidt det finnes mange med fedme som har fullført høyere utdannelse. (Svaret på det siste mener jeg er "ja" - men det kommer selvfølgelig an på hva du egentlig mener med "mange" og "høyere utdannelse".) Anonymkode: 12c95...685
Chomsky89 Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 Hvorfor er det så mye anektodisk bevisføring på dette forumet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå