jentee24 Skrevet 26. oktober 2020 #1 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg har planer om å strikke julegaver og ikke minst strikke fine ullgensere til meg selv . Jeg har strikket veldig lite . Sist gang var på ungdomsskolen hvor jeg strikket et pannebånd 😅 jeg trenger hjelp til å vite hvor mye jeg bør kjøpe inn som en nybegynner og feks hvor mye garn jeg må ha til en ullgenser i str xs/s . Forstå ikke helt utregningene. Og er det noe sted man kan kjøpe oppskrift bøker og garn sett for nybegynnere ? Takker for svar ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Del Skrevet 26. oktober 2020 Du har vel en husfliden-butikk i kommunen din? Stikk innom der. Anonymkode: 93c03...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Masko Skrevet 26. oktober 2020 #3 Del Skrevet 26. oktober 2020 Søk på "garnpakke" på nett. Da får du opp masse forskjellig. Her følger det stort sett med både oppskrift og riktig garnmengde til valgt størrelse. Men jeg tipser deg til å begynne med et mindre prosjekt enn en genser. Det er fryktelig dumt å kjøpe pinner og garn til mange hundre kroner, for så å gå lei før prosjektet er ferdig, eller gi opp fordi oppskriften var for vanskelig. Start med noen enkle prosjekter. Søk f.eks. på "småstrikk oppskrift" , eller "strikkeoppskrifter nybegynner" og se hva du finner. Hvis du har en garnbutikk i nærheten (de fleste byer har en garnbutikk) vil jeg også anbefale deg å dra dit og snakke med de som arbeider der. De har peiling, og kan hjelpe deg å finne både oppskrifter, garn og tilbehør. 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 26. oktober 2020 #4 Del Skrevet 26. oktober 2020 Petite knit har mye nybegynnerstrikk. Sjekk ut novise genser. Enkel og lett for en første genser, der ligger det også tutorials på teknikker osv. Ellers så står jo antall nøster/gram du trenger i oppskriften, og mye nyttig på YouTube. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 26. oktober 2020 #5 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, jentee24 skrev: Jeg har planer om å strikke julegaver og ikke minst strikke fine ullgensere til meg selv . Jeg har strikket veldig lite . Sist gang var på ungdomsskolen hvor jeg strikket et pannebånd 😅 jeg trenger hjelp til å vite hvor mye jeg bør kjøpe inn som en nybegynner og feks hvor mye garn jeg må ha til en ullgenser i str xs/s . Forstå ikke helt utregningene. Og er det noe sted man kan kjøpe oppskrift bøker og garn sett for nybegynnere ? Takker for svar ❤️ I alle oppskrifter står det hvor mye du trenger av hvilket garn, og hva slags utstyr du trenger til dette prosjektet. Start der du... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 26. oktober 2020 #6 Del Skrevet 26. oktober 2020 Hvor mye garn du trenger og hvilke pinner kommer helt an på hvilken oppskrift du velger. Anbefaler deg å søke opp en oppskrift du liker og ta det derfra. Sjekk feks ut petite knit, der er det noen nybegynneroppskrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Del Skrevet 26. oktober 2020 Når du er nybegynner anbefaler jeg deg å følge en oppskrift. Å der vil alt du trenger å vite stå, pinner, garntype og mengde osv. Anonymkode: 4c190...1eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Del Skrevet 26. oktober 2020 3 timer siden, jentee24 skrev: Jeg har planer om å strikke julegaver og ikke minst strikke fine ullgensere til meg selv . Jeg har strikket veldig lite . Sist gang var på ungdomsskolen hvor jeg strikket et pannebånd 😅 jeg trenger hjelp til å vite hvor mye jeg bør kjøpe inn som en nybegynner og feks hvor mye garn jeg må ha til en ullgenser i str xs/s . Forstå ikke helt utregningene. Og er det noe sted man kan kjøpe oppskrift bøker og garn sett for nybegynnere ? Takker for svar ❤️ Biblioteket har kilometervis med strikkebøker du kan låne, så slipper du å kjøpe bøker. I tilfelle du finner ut at du likevel ikke liker å strikke 😉 Også: Ravelry.com 👌 Sier som andre her, begynn med noe smått, luer, pannebånd, votter. Selv lærte jeg å strikke ved å strikke Arne og Carlos' julekuler. Pannebånd er enklere, og her er noen lekre: https://bibsok.no/?tnr=6699487 Tar kort tid, og ikke minst, mindre krise om du må rekke opp. Anonymkode: 24561...193 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #9 Del Skrevet 27. oktober 2020 Jeg tenker at det er vel ambisiøst å skulle strikke julegaver hvis du ikke har strikket no særlig før. Finn deg noe du har lyst til å strikke, og ta den tiden du trenger med det! Se på videoer av teknikker når du støter på problemer, strikk med tykke pinner (pinne 5-7 er fint), og kos deg med det. Anonymkode: a4201...da8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #10 Del Skrevet 27. oktober 2020 Gå på biblioteket og se i strikkebøker, se om det er noe du har lyst til å strikke. Det er ikke så vanskelig, og hvis man VIL strikke så får man til det meste! Kjøp garn i en lokal garnbutikk, da kan du også gå innom der hvis du trenger noe hjelp. Det kan du ikke forvente om du handler garn på nett.. Anbefaler deg å starte med å strikke i rein ull, da det er garn som tilgir - selv om det blir litt ujevnt så vil det jevne seg veldig mye ut i vask. Styr unna veldig tjukt garn, da synes ujevnheter bedre. Synes å starte på pinne 3,5-4 er passe. Tretråds ullgarn fra Rauma er et veldig fint nybegynnergarn synes jeg. Det finnes også mye oppskrifter på Ravelry. De som gir ut enkeltoppskrifter skriver ofte mye bedre og mer detaljerte forklaringer, og linker til steder på nett du kan finne ut det du ikke kan. Ikke start med et oppskriftshefte fra Sandnes e.l., da oppskriftene der krever at du forstår ganske mye av gangen i strikkinga. Anonymkode: bf2fc...9a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LastSummer Skrevet 27. oktober 2020 #11 Del Skrevet 27. oktober 2020 Anbefaler å finne en strikkepakke for genser f.eks på Strikkemekka.no ... da får du riktig mengde garn utifra størrelse. De har ofte gode tilbud! Velg en med store pinner som første prosjekt. Over pinnestr 5 i hvert fall! Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 28. oktober 2020 #12 Del Skrevet 28. oktober 2020 Nå har jeg en - sikkert for mange - heller nerdete tilnærming til strikking, men da jeg kjørte strikkekurs for nybegynnere, var følgende punkter noe jeg vektla i undervisningen: Før du gir deg i kast med plagg, øv deg først på å strikke (gode) maskeprøver. En god maskeprøve er mellom 15 og 20 cm bred, og tilsvarende lang. Øv deg på å "lese" maskeprøven - hvordan ei maske ser ut - men også hvordan du teller masker og pinner/omganger. Bruk pinnestørrelse 4-5 - det tilsvarer omlag tykkelsen på en blyant, og er derfor ikke fremmed størrelse for fingre og hender. Bruk et godt garn, fortrinnsvis ren ull og med god maskedefinisjon (f.eks. merino) i en lys farge (jeg foretrekker lys grå). Da er det lettere å se feil, og noe av det smarteste du kan gjøre som nybegynner, er å lære deg hvordan du kan rette opp i feilene. Gjør om så feil med vilje. Det er bare garn, det kan rekkes opp, og en maskeprøve er mye mindre arbeid enn f.eks. en genser. Lær deg å strikke jevne rette og vrange masker (mange strikker vrangmaskene slakkere enn rettmaskene). Lær deg så å strikke vridde rett- og vrangmasker. Når du kan det, øv deg på å strikke 2x2 ribbestrikk, så 1x1 ribbestrikk og perlestrikk. Eksperimenter med fellinger og økninger - det finnes ulike måter som igjen gir ulikt utseende. Det samme gjelder opplegg og avfelling, og ikke minst ulike typer kantmasker (også viktig om de skal synes eller skal sys). Og til slutt - lær deg å plukke opp masker. Og så er det bare å eksperimentere, prøve og feile, øve og lære. Strukturstrikk, flettestrikk, patentstrikk, mønsterstrikk, intarsia, dobbelstrikk osv. Noe annet er å bruke amerikanske oppskrifter. De er ofte veldig detaljerte og "holder handa di" gjennom hele prosessen. I tillegg finner jeg de enklere å lese enn f.eks. norske mht. terminologi. F.eks. Brooklyn Tweed (primært betalingsoppskrifter) og Purl Bee/Purl Soho (mye gratis) har oppskrifter jeg synes er gode. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #13 Del Skrevet 28. oktober 2020 Om du ikke har strikker siden et pannebånd på ungdomsskolen, så er mitt sterkeste tips å begynne med en lue. Da får du både litt øvelse i fingrene, og prøvd om strikking er noe for deg, til en langt mindre kostbar investering. I beste fall, så kan det jo bli starten på julegaver? Luer er utmerkede nybegynner prosjekter. Du kan bruke de som prøvekluter, og teste ut mønstersterstrikk, fletter osv. Anonymkode: 10d7f...f31 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 28. oktober 2020 #14 Del Skrevet 28. oktober 2020 Anbefaler petiteknit sine oppskrifter over ALLE andre. Hun skriver de så mye bedre, med gode alternativer og størrelseguide blant annet. I tillegg blir det laget videoer til alt man gjør i en oppskrift. Veldig mange har også strikket hennes oppskrifter og kan hjelpe deg. Anbefaler novice genser eller Louisiana som første genser prosjekt, men det aller viktigste er å begynne med noe man har lyst på. Heller det enn å miste strikkelysten helt gjennom å presse seg gjennom et prosjekt som skal være enkelt og raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg begynte med petiteknit sin novise genser i barnestørrelse. Det var tipp topp🙂 Aldri strikket før. Anonymkode: f8c25...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karve Skrevet 7. november 2020 #16 Del Skrevet 7. november 2020 Har en bok som forklarer ting veldig ryddig og greit for nybegynnere. Der er i tillegg flere oppskrifter i boka, alt fra putetrekk til genser. Boka er lagt opp etter nivåer, og til hver oppskrift (oppskriftene øker i vanskelighetsgrad) er alt som må vites forklart både før og underveis i oppskriften. Generelle ting, som forskjellen på ulike garntyper, strikkefasthet og typer pinner, står nevnt i starten. Jeg husker ikke helt hva den heter nå, men det er et spiralhefte. Tror jeg betalte 140 kroner for det. Synes ikke oppskriftene er av de mest spennende, men boka forklarer basics så utrolig bra at det er verdt summen alene. Kan finne navn + ISBN dersom du er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå