Gå til innhold

Andre i yrker med lite smittevern?


Snowbrigade

Anbefalte innlegg

Er det flere som kjenner på at restriksjonene i resten av samfunnet nesten føles litt tåpelige ut sammenliknet med hvor lite smittevern det er i arbeidssituasjonen?

Jeg er lærer på VGS i Oslo. Nå skal vi i Oslo forsøke å ha nærkontakt med under 10 stk i uka på fritida. På jobb har jeg nærkontakt med over 100 stk hver uke uten noe annet smittevern enn antibac. Og hver elev har igjen har mange de omgås, og som typisk fortsatt deler vannflasker og klemmer på hverandre hele tida.

Jeg vet ikke hva løsningen bør være - hjemmeskole var lite ideelt, og jeg skjønner jo at restriksjoner ellers hjelper skoler med å kunne være oppe. Men det er tøft å vite at man selv er så stor smitterisiko til og fra skolen samtidig som man såklart også ønsker å møte andre enn elever av og til?  og det er uvant å skulle være så forsiktig på fritida når skolehverdagen er helt som før.

Hvordan forholder dere andre i liknende situasjon dere til kontrasten mellom jobb og fritid?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærer selv. Smittevernet er minimalt, men sånn er det. Det er litt med at man har valgt seg et yrke der man jobber med barn og unge, eller da mennesker generelt. 

Hjemmeskole er ikke en fullverdig erstatning for vanlig skole. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å se for seg hvordan man kan drive en bortimot normal skole samtidig som smittevernet overholdes. 

Nå som omtrent alt av fritidsaktiviteter er i gang igjen er en lærer i indirekte kontakt med mangfoldige hundre i løpet av uka. 

For samfunnet er det vel bedre at andre ting enn skolene må stenge, eller drive etter ekstra strenge krav til smittevern? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Barnehage - eneste er at foreldrene ikke kommer inn. Og spriter håndtak oftere enn før. Reiser kollektiv til og fra også...

Lenke til kommentar