Gå til innhold

Andre i yrker med lite smittevern?


Snowbrigade

Anbefalte innlegg

Er det flere som kjenner på at restriksjonene i resten av samfunnet nesten føles litt tåpelige ut sammenliknet med hvor lite smittevern det er i arbeidssituasjonen?

Jeg er lærer på VGS i Oslo. Nå skal vi i Oslo forsøke å ha nærkontakt med under 10 stk i uka på fritida. På jobb har jeg nærkontakt med over 100 stk hver uke uten noe annet smittevern enn antibac. Og hver elev har igjen har mange de omgås, og som typisk fortsatt deler vannflasker og klemmer på hverandre hele tida.

Jeg vet ikke hva løsningen bør være - hjemmeskole var lite ideelt, og jeg skjønner jo at restriksjoner ellers hjelper skoler med å kunne være oppe. Men det er tøft å vite at man selv er så stor smitterisiko til og fra skolen samtidig som man såklart også ønsker å møte andre enn elever av og til?  og det er uvant å skulle være så forsiktig på fritida når skolehverdagen er helt som før.

Hvordan forholder dere andre i liknende situasjon dere til kontrasten mellom jobb og fritid?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærer selv. Smittevernet er minimalt, men sånn er det. Det er litt med at man har valgt seg et yrke der man jobber med barn og unge, eller da mennesker generelt. 

Hjemmeskole er ikke en fullverdig erstatning for vanlig skole. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å se for seg hvordan man kan drive en bortimot normal skole samtidig som smittevernet overholdes. 

Nå som omtrent alt av fritidsaktiviteter er i gang igjen er en lærer i indirekte kontakt med mangfoldige hundre i løpet av uka. 

For samfunnet er det vel bedre at andre ting enn skolene må stenge, eller drive etter ekstra strenge krav til smittevern? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Barnehage - eneste er at foreldrene ikke kommer inn. Og spriter håndtak oftere enn før. Reiser kollektiv til og fra også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme i barnehager, ingen avstand eller tiltak utover håndvask. Hva med kollegaer der, regnes de også inn i kohorten? Hvis ikke har man jo over 10 kontakter der med kollegaene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, rosemarin skrev:

Ja samme i barnehager, ingen avstand eller tiltak utover håndvask. Hva med kollegaer der, regnes de også inn i kohorten? Hvis ikke har man jo over 10 kontakter der med kollegaene...

Vi har ikke kohorter engang

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tranedatter skrev:

Barnehage - eneste er at foreldrene ikke kommer inn. Og spriter håndtak oftere enn før. Reiser kollektiv til og fra også...

Jeg tror myndighetene lever i en eller annen villfarelse om at det er masse smitteverntiltak i barnehagene, de skrev jo nylig at tiltakene på gult nivå fungerte for å stoppe smittespredning. Men alt som står av tiltak i gult nivå er egentlig ting som ikke utgjør noen særlig stor forskjell fra vanlig drift. Eneste er kanskje at man er strengere på å holde seg hjemme ved sykdom da.. men sånn avstandsmessig og kohort-messig er det jo ikke noe 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Badbunny skrev:

Vi har ikke kohorter engang

Nei ikke vi heller. Men En avdeling er regnes jo som En kohort. Leste at unntaket for disse nye reglene om maks ti var barnehagekohorter. Men lurer derfor på om det gjelder barna eller om vi ansatte også regnes som i kohort med andre ansatte. Om det ga mening 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer i vgs med over 1000 elever. Snart høygravid og ingen smitteverntiltak annet enn antibac og oppfordring om å holde 1 meters avstand (med 30 elever i et altfor lite klasserom). Bare krysser fingrene for å holde meg smittefri frem til permisjon og fødsel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rosemarin skrev:

Jeg tror myndighetene lever i en eller annen villfarelse om at det er masse smitteverntiltak i barnehagene, de skrev jo nylig at tiltakene på gult nivå fungerte for å stoppe smittespredning. Men alt som står av tiltak i gult nivå er egentlig ting som ikke utgjør noen særlig stor forskjell fra vanlig drift. Eneste er kanskje at man er strengere på å holde seg hjemme ved sykdom da.. men sånn avstandsmessig og kohort-messig er det jo ikke noe 

Da driftes det ikke riktig. Gult nivå og rødt nivå er nesten likt, eneste forskjell er at på rødt nivå er det færre i hver kohort og ingen samarbeid mellom kohorter. På gult nivå er det ekstra vask hele dagen, ekstra håndvask og bare to og to kohorter som kan samarbeide. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gagaen skrev:

Da driftes det ikke riktig. Gult nivå og rødt nivå er nesten likt, eneste forskjell er at på rødt nivå er det færre i hver kohort og ingen samarbeid mellom kohorter. På gult nivå er det ekstra vask hele dagen, ekstra håndvask og bare to og to kohorter som kan samarbeide. 

Ja, men en kohort er en hel avdeling, så to avdelinger kan samarbeide. Dvs helt vanlig drift. 
Stor forskjell fra slik det var på rødt nivå

Endret av rosemarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, rosemarin skrev:

Ja, men en kohort er en hel avdeling, så to avdelinger kan samarbeide. Dvs helt vanlig drift. 
Stor forskjell fra slik det var på rødt nivå

to kohorter kan samarbeide ja, men arealet er oppdelt både ute og inn. Og extra vask er stor forskjell fra vanlig vask. Jeg jobber som renholder og det merkes at det er merarbeid. Og jeg merker liten forskjell fra rødt nivå. Da er det du som ikke SER den vasken som gjøres eller at det ikke blir gjort tilfredsstillende nok. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber også på vgs. Burde vært maks 15 i hver klasse. Annenhver dag kunne elevene hatt studiedag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en poliklinikk på sykehus, og vi har selvsagt en del restriksjoner. Det er mye spriting, lavterskel for nedvask og overdrevne avstandsregler. Men noe handler bare om tillit. Folk spørres om ditt og datt ved inngangen, har du vært med noen smittede, etc etc. Så rett som det er får vi høre at vi må kjøre full smittevask og i verste fall gå i karantene fordi noen har løyet til vekterne i døra. Fordi de er redde for å få timen sin flyttet. Da snakker vi gjerne om noe så enkelt som en blodprøve. Jeg er ung og ser sikkert frisk ut, men tilhører en gruppe som ikke bør få corona. Setter mildt sagt SVÆRT lite pris på at folk velger å utsette oss for mulig smitte på den måten. Mens vi driver og vaksinerer oss mot influensa for å beskytte pasientene :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gagaen skrev:

to kohorter kan samarbeide ja, men arealet er oppdelt både ute og inn. Og extra vask er stor forskjell fra vanlig vask. Jeg jobber som renholder og det merkes at det er merarbeid. Og jeg merker liten forskjell fra rødt nivå. Da er det du som ikke SER den vasken som gjøres eller at det ikke blir gjort tilfredsstillende nok. 

 

Mulig det vaskes annerledes fra renholdere side. Men driften ellers er ikke mye annerledes Enn normal drift mtp kohort og avstand. Forskjellen er strengere på å holde seg hjemme og håndvask og sånn. Men igjen, når man er mange sammen og såpass tett som barn og barn/voksne så er det jo litt fåfengt med veldig mye vask, de sier jo det smitter mest direkte ved for liten avstand,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Badbunny skrev:

Vi har ikke kohorter engang

1 avd er en 1 kohort på gult nivå. Det er forsterket renhold fra både renholdere og de som jobber der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rosemarin skrev:

Ja, men en kohort er en hel avdeling, så to avdelinger kan samarbeide. Dvs helt vanlig drift. 
Stor forskjell fra slik det var på rødt nivå

De kan samarbeide ute, ikke inne. Det vil si at selv om to avdelinger er ute, så skal de ikke være oppi hverandre, de skal fortsatt holde avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gagaen skrev:

Da driftes det ikke riktig. Gult nivå og rødt nivå er nesten likt, eneste forskjell er at på rødt nivå er det færre i hver kohort og ingen samarbeid mellom kohorter. På gult nivå er det ekstra vask hele dagen, ekstra håndvask og bare to og to kohorter som kan samarbeide. 

Riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hatsumomo skrev:

1 avd er en 1 kohort på gult nivå. Det er forsterket renhold fra både renholdere og de som jobber der. 

Jeg vet hva en kohort er. Men vi er et hus med to avdelinger og tilsammen 30 barn. Og vi har ingen verdens kohorter. Vi er sammen på tvers hele tiden pga det er for få voksne og for mange barn, og ingen vikarer å få. Både ute OG inne. Det er ikke forsterket så mye med renhold fordi det går rett og slett ikke opp! Hva renholderne gjør aner jeg ikke, men ser ikke så mye renere ut enn ellers

Endret av Badbunny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...