Kinder Skrevet 26. oktober 2020 #21 Skrevet 26. oktober 2020 Hjemmelagd mat fremfor halvfabrikat. Restaurantmat fremfor hjemmelagd mat. Så frem det er en god restaurant riktignok, ikke junkfood. 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #22 Skrevet 26. oktober 2020 Det spørs litt hva jeg lager. Men generelt sett synes jeg restaurant-mat er best. Jeg synes ofte ferdigmat smaker ganske godt og enkelte ting er best ferdig. Men mange ting er best hjemmelaget. Anonymkode: 434e9...d68
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #23 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg har i årevis prøvd å lage hjemmelaget BigMac, men ingenting slår orginalen fra restauranten. Anonymkode: 30786...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #24 Skrevet 27. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Grønnsakene og kjøttdeigen er fra reko-ringen, og pastaen er hjemmelaget. Det får jeg ikke på 90% av restaurantene her i byen. Anonymkode: 2c62f...8f9 Jeg gleder meg så sinnsykt til å flytte til et sted med reko-ring tilgjenglig! Ellers helt enig i at hjemmelagd mat er den beste maten. Da selvsagt lagd fra grunnen, ikke noe Toro eller noe slikt. Anonymkode: 206f9...60e
Gjest Lisa Rowe Skrevet 27. oktober 2020 #25 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg og synes det. Enten fordi maten er laget av en utdannet kokk eller av en person som er fra landet maten stammer fra og dermed kan mer om ulike smaker og kombinasjoner (f. eks thaimat), eller fordi maten er dunket i enorme mengder sukker, salt og fett. Jeg er grei på kjøkkenet, men absolutt ingen kokk, jeg har lite kunnskap når det kommer til hvilke smakskombinasjoner som går bra sammen, jeg har ikke tilgang på allverdens med krydder og ingredienser, og jeg prøver å unngå å bruke for mye sukker, salt og fett, selv om jeg vet at det brukes på restauranter og fast food plasser (er vel noe med å måtte se det direkte, blir vel litt lett å gå i fornektelse når man serveres maten uten alt det usunne som puttes i den).
Brunhilde Skrevet 27. oktober 2020 #26 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg syns ofte at hjemmelaget mat er bedre enn mat laget med halvfabrikat og ferdigretter, men god mat på en god resturant slår det meste jeg klarer å lage selv. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #28 Skrevet 27. oktober 2020 Det kommer an på hva det er. Det er ingenting som slår vår hjemmelagde pizza. Jeg har aldri spist pizza ute som kan konkurrere. Samme med taco-varianter, der eier vi. Indisk og sånt liker jeg best på restaurant. Jeg mistenker det er fordi vi hjemme ikke får oss til å bruke de ville mengdene fløte, smør, og olje som de ofte bruker der Anonymkode: 48f7c...bea
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #29 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg liker hjemmelaget best, stort sett. Selvfølgelig helt fra bunnen av. Unntaket er asiatisk mat, det er best på restaurant. Anonymkode: c437a...c58
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #30 Skrevet 27. oktober 2020 Italiensk synes jeg er best på restaurant. Jeg liker tynn italiensk bunn av deig som har blitt fermentert i et par dager og stekt i glovarm pizzaovn. Hjemmelaget pizza er godt, men det er noe helt annet. Indisk får jeg heller ikke til like godt på restaurant. Jeg har ikke tålmodighet til å la dal og chana masala koke i timesvis, og mange av krydderne som hing, riktig type chilipulver, mangopuler, korianderfrø, og masse masse mer har jeg ikke i skapene, og å lage ghee og tadka gir mer oppvask. På restaurant får man generelt et mer smakfullt resultat. Ellers så synes jeg at den hjemmelagde maten min kan være bedre enn mye som jeg får servert på restaurant Anonymkode: 14fed...717 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #31 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg foretrekker å spise sushi og indisk ute. Men mat jeg lager selv, så synes jeg ofte at jeg lager det bedre. Og synes det er kjedelig og betale for dyr mat ute, som jeg kan lage minst like bra hjemme. Anonymkode: 529f9...c41
Hunter7 Skrevet 28. oktober 2020 #32 Skrevet 28. oktober 2020 Vanskelig. Jeg har en laaang liste med mindre vellykkede retter tilberedt i hjemmets lune favn, og en noe mindre lang liste over retter som hittil har smakt bedre enn hva jeg har smakt på restaurant, f.eks. osso bucco. Når jeg går ut og spiser, foretrekker jeg å bestille retter som inneholder ingrendienser som: - jeg ikke har prøvd/smakt forut - jeg ikke kan tilberede selv (f.eks. innmat som lungemos, bries, nyrer, osv.) - jeg ikke har anledning til å lage selv hjemme pga. plass, tid, og/eller utstyr (f.eks. bistecca fiorentina) - jeg ikke får tak i uten å måtte krysse syv fjell, kirkesogn, og verdenshav, samt selge sjelen min (f.eks. fersk hummer fra Maine) 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #33 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg foretrekker hjemmelagd fra bunnen. Og da snakker vi ikke om mors kjøttkaker altså. Uhyre sjeldent jeg går fra en restaurant og er imponert. Som oftest blir det at maten var ok, men jeg lager bedre selv. Det er mannen og de voksne ungene enig i og. Det gjelder både hverdagsmat og festmat og mer gourmet. Så når vi spiser ute blir det ofte en type spiseplass hvor forventningene ikke er så høye, type peppes og egon. Dyrere og «finere» restauranter innfrir sjeldent. Men så treffer man på små bortgjemte perler innimellom. Steder som man ikke i utgangspunktet har forventet så mye av enten pga beliggenhet, utseende på stedet eller navnet. En bortgjemt campingplass som serverer tipp topp hjemmelagd mat. En liten lokal kafe som serverer kortreist gourmet. Og når stedet heter noe med «spiseri» «kafferi» og lignende er ikke forventningene store, men ofte er det da jeg virkelig har fått god mat. Steder derimot som er populære blant lokalbefolkningen og har rykte på seg til å være «byens beste» Er de stedene som har skuffet mest. Anonymkode: 7c841...5c8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #34 Skrevet 28. oktober 2020 På 26.10.2020 den 16.20, AnonymBruker skrev: Jeg synes alltid maten på restaurant smaker bedre enn maten jeg lager selv. Faktisk synes restaurant-maten smaker bedre enn maten de fleste lager hjemme. Er jeg virkelig den eneste som synes det? Anonymkode: 0d99e...c06 For meg er den beste maten den jeg slipper å lage selv. Om det er datteren som lager en spagettirett til meg, sønnen som lager plukkfisk, mannen som lager taco, mamma som lager havregrøt, pappa som lager kjøttkaker, eller en mesterkokk som lager gourmetmiddag har ingen betydning, alt er bedre enn hva jeg lager selv. Og for mamma er det det samme. Min, eller min svigerinnes, eller hvem som helst andres, hjemmelagde mat er bedre enn alt hun lager til seg selv. Når det gjelder forskjellen på hjemmelaget mat vs restaurantmat. Restaurantmat er festmat, det er noe man unner seg når man vil ha noe spesielt, som man ikke spiser i det daglige. Det er en selvfølge at det du sjeldent spiser, tilberedt av fagpersoner, smaker deg bedre enn det du spiser i det daglige, tilberedt av amatører. Anonymkode: 4a774...516
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #35 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For meg er den beste maten den jeg slipper å lage selv. Om det er datteren som lager en spagettirett til meg, sønnen som lager plukkfisk, mannen som lager taco, mamma som lager havregrøt, pappa som lager kjøttkaker, eller en mesterkokk som lager gourmetmiddag har ingen betydning, alt er bedre enn hva jeg lager selv. Og for mamma er det det samme. Min, eller min svigerinnes, eller hvem som helst andres, hjemmelagde mat er bedre enn alt hun lager til seg selv. Når det gjelder forskjellen på hjemmelaget mat vs restaurantmat. Restaurantmat er festmat, det er noe man unner seg når man vil ha noe spesielt, som man ikke spiser i det daglige. Det er en selvfølge at det du sjeldent spiser, tilberedt av fagpersoner, smaker deg bedre enn det du spiser i det daglige, tilberedt av amatører. Anonymkode: 4a774...516 Det syns jeg absolutt ikke er en selvfølge. Mange restauranter som serverer dårlig mat. Sikker på at det kun er 1 av 10 ganger jeg spiser på restaurant at jeg kan si at maten var virkelig god. Men selvsagt kommer det an på ditt nivå dom amatørkokk da😉 Anonymkode: 7c841...5c8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #36 Skrevet 28. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Restaurantmat er festmat, det er noe man unner seg når man vil ha noe spesielt, som man ikke spiser i det daglige. Det er en selvfølge at det du sjeldent spiser, tilberedt av fagpersoner, smaker deg bedre enn det du spiser i det daglige, tilberedt av amatører. Anonymkode: 4a774...516 For meg er det motsatt. Restaurantmat er noe vi velger de dagene vi ikke prioriterer å lage skikkelig mat selv. Restauranter i dag skal spare over alt. Kjøtt, grønnsaker, tilbehør, er ofte langt dårligere kvalitet en det vi kjøper inn selv. Det meste av mat jeg lager selv har bedre råvarer og mer omtanke enn maten jeg får servert ute. Unntaket er selvfølgelig michelinrestauranter der du betaler 4-7000 for en kveld. Men der er vi bare en handfull ganger hvert år. Anonymkode: 2c62f...8f9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå