Chomsky89 Skrevet 26. oktober 2020 #21 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Bente1234 skrev: Nei ser ikke poenget med ekteskap i disse tider. Forsåvidt enig, forutenom vist man har barn. Staten sidestiller ikke kjærestepar og ektepar vist den ene foreldern dør. Det hadde nok blitt statlig tvangsekteskap på meg om jeg hadde barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Potet Skrevet 26. oktober 2020 #22 Del Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lest hva som skjer ved dødsfall hvis dere har barn /særkullsbarn? Eller hvem som arver vedkommendes del av boligen hvis det ikke er skrevet testamente? Anonymkode: dd5f2...4a1 Gode poenger! Eller om du ikke har barn? Da er det foreldrene som får arven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #23 Del Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke ekteskap lagd med tanke på at mannen skal forsørge kvinnen økonomisk i gjengjeld til sexuelt forhold med han? Det er ikke nødvendig for det idag, så hvorfor gifter folk fortsatt seg? Anonymkode: 180e9...272 Nei, det var ikke derfor det ble laget. I patriarkalske samfunn har menn stort sett hatt sex med diverse damer uten å være gift med dem. Det du beskriver er en rik manns elskerinne. Ekteskap hadde med barn, farskap, arvelover, familieallianser, økonomi og kirkens og samfunnets ønske om å kontrollere samliv å gjøre, til ulike tider. Men samfunnet har endret seg, og det har også ekteskapsloven. I dag handler ekteskap om lover og økonomi (og romantikk for noen), så ja, det er bedre å være gift enn samboere siden gifte har bedre lover og rettigheter enn samboere. Anonymkode: fbbc0...c4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #24 Del Skrevet 26. oktober 2020 26 minutter siden, Lille Potet skrev: Gode poenger! Eller om du ikke har barn? Da er det foreldrene som får arven. Det er det også om man ikke har barn. Riktignok kun 50% Derfor jeg som barnløs og gift har gjensidig testamente. Ekteskap eller ikke, alle får ta sitt valg. Men det som overrasker meg mest når jeg leser slike tråder er at så godt som ingen har satt seg inn i slike ting. Med det har man egentlig ikke grunnlaget for å delta i diskusjonen. Etter å ha satt meg inn i samboerkontrakter, arv, medisinske problemstillinger, forsikringer +++++ så var mitt valg enkelt; giftermål, med de avtaler det krevde. Da det totalt sett sikret oss begge på best mulig måte. Anonymkode: 85e7b...ded 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Potet Skrevet 26. oktober 2020 #25 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det også om man ikke har barn. Riktignok kun 50% Derfor jeg som barnløs og gift har gjensidig testamente. Ekteskap eller ikke, alle får ta sitt valg. Men det som overrasker meg mest når jeg leser slike tråder er at så godt som ingen har satt seg inn i slike ting. Med det har man egentlig ikke grunnlaget for å delta i diskusjonen. Etter å ha satt meg inn i samboerkontrakter, arv, medisinske problemstillinger, forsikringer +++++ så var mitt valg enkelt; giftermål, med de avtaler det krevde. Da det totalt sett sikret oss begge på best mulig måte. Anonymkode: 85e7b...ded Du har så rett. Man har null grunnlag - folk bare synser og tror. Det som er enda verre er at folk går å gifter seg uten å ane hva de skriver under på. Du har de folka også. Valget var enkelt for meg også. Vi ble enige om å gifte oss før det hadde gått ett år, og gift innen to år etter vi møtte hverandre. Det er ingen skam å skille seg. Det bare å gifte seg og få orden på alle de andre dokumentene, så er vi alle mye tryggere. Diskusjonen er fin. Håper vi kan fortsette den når folk har satt seg litt inn i hva et ekteskap er. Endret 26. oktober 2020 av Lille Potet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #26 Del Skrevet 26. oktober 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Som gifte arver man hverandre automatisk. Det gjør man ikke som bare samboere. Med mindre man lager et skikkelig, gjensidig testamente og får det tinglyst da, så stiller man mye svakere som samboere. Som ektefelle har du også innsynsrett i din manns økonomi. Du kan f.eks gå på ligningskontoret og forlange å få se skattemeldingen (selvangivelsen) hans. Det får du ikke som samboer. Anonymkode: af656...c81 enda en grunn til å ikke gifte seg med andre ord 🤣 Anonymkode: 9d173...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. oktober 2020 #27 Del Skrevet 26. oktober 2020 Tradisjonelt er ekteskap en avtale mellom to familier, ikke som du tror en byttehandel med sex mot forsørging. Det er mange gode juridiske/økonomiske grunner til å gifte seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #28 Del Skrevet 26. oktober 2020 Det regulerer arv og er billigere enn kontrakt. Anonymkode: da0b4...088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 26. oktober 2020 #29 Del Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, Lille Potet skrev: Det er vel fremtidsfullmakten som skal regulere hvem som kan ta avgjørelses på dine vegne. Det kan være andre enn ektefellen. Er det ikke slik? Jeg har ikke tegnet den enda, så jeg har ikke satt meg 100% inn i det. Men nå skal jeg😊 Usikker, men personlig syns jeg det er mye mer praktisk å bare gifte seg enn å finne ut av hver eneste fordel og hvilke avtaler og papirer man må skrive under på for å komme forbi det. For meg er det en måte å bli familie med kjæresten og ha en mer bindende avtale til hverandre før eventuelle barn, for eksempel. Jeg vil ikke få barn med noen som mener at det å gifte seg er for bindende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Potet Skrevet 26. oktober 2020 #30 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, LillEve skrev: Usikker, men personlig syns jeg det er mye mer praktisk å bare gifte seg enn å finne ut av hver eneste fordel og hvilke avtaler og papirer man må skrive under på for å komme forbi det. For meg er det en måte å bli familie med kjæresten og ha en mer bindende avtale til hverandre før eventuelle barn, for eksempel. Jeg vil ikke få barn med noen som mener at det å gifte seg er for bindende. Jeg har lest litt. Det ligger ikke i ekteskapsloven. Om ikke gjensidig fullmakt blir skrevet er det statsforvalteren (tidligere kalt fylkesmann) som utpeker verge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 26. oktober 2020 #31 Del Skrevet 26. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan gå skikkelig galt når/hvis den ene dør og man kanskje ikke har noen form for samboerkontrakt. Anonymkode: d28f4...01a Nytter ikke å fortelle de dette, de må gå på den smellen før de oppdager det. De aller fleste tenker ikke over dette i det hele tatt, så får de svi når ulykken kommer enten i form av ulykke eller akutt sykdom med plutselig død. Den andre parten sitter ribbet tilbake selv uten barn er det foreldre som er neste i arverekken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #32 Del Skrevet 27. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke ekteskap lagd med tanke på at mannen skal forsørge kvinnen økonomisk i gjengjeld til sexuelt forhold med han? Det er ikke nødvendig for det idag, så hvorfor gifter folk fortsatt seg? Anonymkode: 180e9...272 Hvis du skal ha et samboerskap med noen, så kan dere være lurt å gifte seg. Er mange krek der ute som kaster deg på gata en dag uten å la deg ta med eiendelene dine, det opplevde jeg! Hater mannfolk Anonymkode: 8618f...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå