Gå til innhold

Forlange munnbind hos helsepersonell?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått konstatert altfor høyt blodtrykk. I tillegg nærmer jeg meg 60 år med stormskritt. Og jeg har en lungesykdom. Fastlegen min sier at jeg er i risikogruppen for å bli alvorlig syk dersom jeg blir smittet. 

Var på 24-timers blodtrykksmåling for 1,5 uke siden. Det var ikke fastlegen min som "monterte utstyret", men en dame på laboratoriet. For å feste "greiene" under bh'en min og på overarmen, var hun jo på en avstand atskillig mindre enn 1 meter. Kanskje 15 cm? Hun brukte ikke munnbind. 

Nå skal jeg ta en ny 24-timers måling neste uke. Og smittetrykket har steget ganske mye siden sist jeg var der. 

Er det hysterisk av meg dersom jeg forlanger at hun har på seg munnbind dersom hun skal "fikle" rundt meg på kort avstand? Jeg vet jo ikke hvor hun har vært når hun ikke er på jobb. Jeg vet ikke om hun har voksne barn som f.eks. studerer i Oslo og som er hjemme i helgene for å spise. Eller om hun har tenåringsbarn som fester i helgene (hun er i alderen for å ha barn mellom 16 og 26, ca). 

Etter å ha fått beskjeden fra fastlegen om at jeg kan bli alvorlig syk, har jeg passet på å holde god avstand til alle jeg ikke kjenner. Uten å være hysterisk. 

Så jeg føler det utrygt at et fremmede mennesker skal være nær meg, uten at jeg vet noe om hvem de ellers omgås.  

Er jeg hysterisk? Skal jeg nekte? 

Anonymkode: f5874...c23

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta på deg munnbind selv. 

Anonymkode: acad6...df0

• Liker 13
Skrevet

På legesenteret jeg går til bruker alle munnbind. Trodde det var en selvfølge nå.

Anonymkode: 7f0b1...70e

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått konstatert altfor høyt blodtrykk. I tillegg nærmer jeg meg 60 år med stormskritt. Og jeg har en lungesykdom. Fastlegen min sier at jeg er i risikogruppen for å bli alvorlig syk dersom jeg blir smittet. 

Var på 24-timers blodtrykksmåling for 1,5 uke siden. Det var ikke fastlegen min som "monterte utstyret", men en dame på laboratoriet. For å feste "greiene" under bh'en min og på overarmen, var hun jo på en avstand atskillig mindre enn 1 meter. Kanskje 15 cm? Hun brukte ikke munnbind. 

Nå skal jeg ta en ny 24-timers måling neste uke. Og smittetrykket har steget ganske mye siden sist jeg var der. 

Er det hysterisk av meg dersom jeg forlanger at hun har på seg munnbind dersom hun skal "fikle" rundt meg på kort avstand? Jeg vet jo ikke hvor hun har vært når hun ikke er på jobb. Jeg vet ikke om hun har voksne barn som f.eks. studerer i Oslo og som er hjemme i helgene for å spise. Eller om hun har tenåringsbarn som fester i helgene (hun er i alderen for å ha barn mellom 16 og 26, ca). 

Etter å ha fått beskjeden fra fastlegen om at jeg kan bli alvorlig syk, har jeg passet på å holde god avstand til alle jeg ikke kjenner. Uten å være hysterisk. 

Så jeg føler det utrygt at et fremmede mennesker skal være nær meg, uten at jeg vet noe om hvem de ellers omgås.  

Måtte det en lege til for at du skulle forstå at du var i risikogruppen? Og om du ikke har forstått det før når så har du vel ikke tenkt så mye på forholdsregler før nå og lever fortsatt,så da går det nok fint

Anonymkode: 04444...057

• Liker 4
Skrevet

Hæ?! Bruker ikke helsepersonell munnbind?!

Anonymkode: f3501...db8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør vi ikke. Men ser at det er lokale retningslinjer for det. På min avdeling på sykehus brukes kun munnbind hos ansatte med luftveissymptomer som har testet negativt på covid-19. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på sykehus og bruker ikke munnbind rundt alle pasienter, det er heller ikke nødvendig. TS du kan ta på deg munnbind selv. 

Anonymkode: d3bb9...f38

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta på deg munnbind selv. 

Det hjelper jo ikke TS da. 

Anonymkode: 91ab4...5cb

• Liker 7
Skrevet

Ta på deg munbind selv.

Jeg jobber på korttidsavdeling, vi bruker ikke munnbind vi heller (med mindre det er smitterom/isolering). Er absolutt ingen selvfølge

Anonymkode: c0a1b...2bb

Skrevet

Nøyaktig hva er det du vil nekte? 

Anonymkode: e1e04...3d8

• Liker 1
Skrevet

Så merkelig. Tok influensavaksine på apoteket forleden og da måtte begge parter ha på munnbind.

Anonymkode: e9da6...958

Skrevet

Jeg synes også dette er ganske ekkelt. Vanlige munnbind beskytter vel andre for smitte mer enn det beskytter bæreren selv, så når dere er så tett på hverandre synes jeg absolutt at begge bør bruke det for best mulig effekt.

Besøkte nylig en intensivpasient på rikshospitalet, hvor vi fikk utdelt masker før vi fikk slippe inn. Da vi vel var inne så var det ingen av de som jobbet der som brukte masker, annet enn de som snakket direkte med oss pårørende. Inne hos pasienten satt det f.eks to ansatte helt uten masker.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper jo ikke TS da. 

Hvorfor ikke? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Fordi det er andre man beskytter ved å bruke munnbind, ikke seg selv. 

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg tok influensavaksinen på legesenteret for en uke siden, og hun brukte ikke. Konfliktsky som jeg er, så sa jeg ikke noe, snudde meg kun motsatt vei. Men da jeg kom hjem, så la jeg munnbind i vesken min. Da kan jeg i det minste bruke det selv.

Anonymkode: f88f3...900

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Maske da, slik som brukes av helsepersonell hos coronapasienter, den beskytter. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, når helsepersonell bruker munnbind hos en smittepasient (det være seg influensa, oppkast/diare, covid, mrsa e.l.) så gjør de det for å beskytte seg selv, ikke pasienten. Munnbind beskytter begge parter, er TS bekymret bør hun ikle seg munnbind selv. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, når helsepersonell bruker munnbind hos en smittepasient (det være seg influensa, oppkast/diare, covid, mrsa e.l.) så gjør de det for å beskytte seg selv, ikke pasienten. Munnbind beskytter begge parter, er TS bekymret bør hun ikle seg munnbind selv. 

Ts her. 

Jeg vet ganske mye om munnbind. Blant annet at de fleste munnbind som er i vanlig handel kun beskytter folk rundt deg. Altså de beskytter ikke deg. Men de beskytter andre mot å bli smittet. Jeg snakker nå om de lyseblå man får kjøpt på apoteket. 

Så om jeg tar på meg munnbind når jeg skal dit, beskytter jeg jo bare henne mot å bli smitttet.... 

Forøvrig skremmende å lese innlegg fra helsepersonell som synes det er helt ok å ikke bruke munnbind i alle møter med pasienter i disse tider. 

Som jeg skriver i HI: Jeg vet ikke noe om dette mennesket som skal puste meg tett opp i ansiktet - uten munnbind. Jeg vet ikke hvor hun har vært bortsett i fra på jobb. Jeg vet ingenting om hvem hun møter privat. 

Og til deg: 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måtte det en lege til for at du skulle forstå at du var i risikogruppen? Og om du ikke har forstått det før når så har du vel ikke tenkt så mye på forholdsregler før nå og lever fortsatt,så da går det nok fint

Nei, tenk at jeg visste faktisk ikke at jeg var i risikogruppen......  Er det rart for deg at det må en lege til å konstatere helsemessige ting? Jeg visste ikke at jeg hadde en lungesykdom. Jeg visste ikke at jeg hadde veldig høyt blodtrykk. Så jeg måtte faktisk til lege for å finne det ut. Er det veldig rart for deg? Eller er det for deg bedre at man "selvdiagnostiserer" uten å bruke lege? 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på sykehus og bruker ikke munnbind rundt alle pasienter, det er heller ikke nødvendig. TS du kan ta på deg munnbind selv. 

Slik at damen på laboratoriet ikke blir syk (dersom jeg er smittet)? Hva om hun er smittet???

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik at damen på laboratoriet ikke blir syk (dersom jeg er smittet)? Hva om hun er smittet???

Du får følge med i morgen om det blir endringer i retningslinjene. Helsepersonell forholder seg til det som er bestemt fra FHi, dvs munnbind dersom pasienten har luftveissymptomer inntil negativ test foreligger. 

Anonymkode: 8cd61...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...