Gå til innhold

Kvinner som bruker sminke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, deedee_ skrev:

Men hvis man som individ, synes oppriktig at sminke er gøy, og hvis jeg som kvinne, passer inn i stereotypien av kvinner, ikke fordi samfunnet sier jeg skal, men fordi jeg oppriktig liker sminke, mote, interiør, sladder, rosa osv, så er det jo slik jeg er, jeg er ikke slik fordi samfunnet sier at jeg SKAL være slik. Det er mine genuine interesser. Bare fordi en passer inn i stereotypien av noe, betyr ikke det automatisk at man bare er slik fordi det er slik samfunnet sier. Det er en grunn til hvorfor disse stereotypiene har oppstått in the first place. Det er vel forventet at kvinner skal bruke sminke, fordi kvinner selv i alle år har selv ønsket å bruke sminke. Ikke fordi samfunnet sier at de skal det. Kvinner kan helt fint ikke bruke sminke også, det er absolutt ikke revolusjonerende å ikke bruke sminke som kvinne. På min arbeidsplass så er det gjenre 50/50 om kvinner sminker seg eller ikke. 

Det er jo ikke sant. Mange ser ned på kvinner som velger å ikke bruke sminke.

Jeg har fått høre kommentarer som "er du syk i dag?" "har du ikke sovet i natt?" da jeg har valgt å gå uten sminke. Så klart man sminker seg fordi samfunnet forventer det, ikke fordi alle kvinner på død og liv har en interesse for det. 

Noen kvinner skiller seg ut og driter i hva andre (samfunnet) måtte mene. Andre kvinner sminker seg fordi det er forventet, og noen gjør det fordi dem har det som hobby/synes det er gøy. 

Du må se lengre enn din egen nese. At du er tilpass med å passe inn i sterotypien vil ikke si at andre kvinner er det. 

Anonymkode: 01666...116

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.10.2020 den 2.05, AnonymBruker skrev:

Dere har på dere sminke fordi dere har blitt trent til at dere ser stygge ut uten. Slutt å bruk det.
Dere må lære dere å like deres eget ansikt. 

Anonymkode: 1c31c...ce5

Jeg er mann, og synes faktisk kvinner blir penere med sminke. Det finnes ikke mye som er mer attraktivt enn en pent sminket kvinne

Anonymkode: e6571...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ezio skrev:

Og nettopp der har du misforstått hele påstanden min. Jeg har simpelthen påstått at vi alle er indoktrinert av samfunnet vårt. Heldigvis blir det mer og mer akseptert å ikke være konforme lenger 🙂 

Du hadde vel klart å få frem det poenget uten å være så nedlatende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ezio skrev:

Det er selvfølgelig mulig at du gjør det fordi du synes det er gøy, men hvorfor tror du så mange flere kvinner enn menn sminker seg da? Tror du det er fordi kvinner tilfeldigvis synes det er gøy, eller kan det være andre grunner til det? Som f.eks. at det er en samfunnsnorm?

Det handler vel om interesser, på samme måte som at det "tilfeldigvis" er flere menn som er interessert i biler. Det er vanlig at kvinner har interesser for andre ting enn menn, det er slik hjernen fungerer, og ikke nødvendigvis "indoktrinering".  Det har blitt forsket på om jentebabyer og guttebabyer strekker seg etter de samme lekene, eller forskjellige, og det er helt vanlig at gutter foretrekker biler og dinosaurer, og jenter strekker seg etter dukker. Det er vel heller det at menn er indoktrinert til å IKKE sminke seg fordi det anses som feminint, enn at damer sminker seg fordi samfunnet forteller dem at dem skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Jeg har ikke oppfattet det han skriver som nedlatende. At du gjør det er ditt problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

It takes two to tango.

Jeg har sagt det samme hele tiden, forankret i grunnleggende sosiologi, og det meste jeg har fått tilbake er spydigheter, skitprat, diskriminering, anførsel om mansplaining osv. Da endrer min tone seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sminke er jo gøy og det er så mye man kan gjøre med det. Jeg har aldri brukt sminke fordi jeg syns jeg er styggere uten, men heller for å komplimentere stilen min, eventuelt bare forandre litt på utseendet når jeg føler for det. Så mangt kan gjøres med sminke og det er gøy å eksperimentere med det. Jeg bruker dog ikke sminke på jobb, ergo er jeg komfortabel med å vise meg uten sminke også. Jeg syns jo at jeg på sett og vis er penere om jeg bruker sminke, men jeg har ingenting imot hvordan jeg ser ut naturlig heller. 

I møte med menn så ser jo de meg oftere uten sminke enn med. Jeg gidder ikke sminke meg for å ha sex eller om vi skal kose på sofaen og se film. Heller ikke om jeg skal på fjelltur, trening eller bare en kjapp tur på butikken. Når sminker du deg da, tenker du kanskje... Om jeg skal ut å spise, på shopping, gjøre noe ute blant mennesker, når jeg skal kle meg ordentlig og ikke bruke joggebukse og hettegenser, treningsklær, turklær eller uniform. Jeg elsker skinnjakker og boots, og med det passer jo mørk leppestift og litt ekstra eyeliner. Hele looken blir litt tam og for myk uten. Men noen ganger funker det med en naturlig look også. 

Jeg håper at andre også bruker sminke fordi de syns det er gøy, ikke fordi de føler de må som følge av normer i samfunnet, fordi de tror de er styggere uten og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sant. Mange ser ned på kvinner som velger å ikke bruke sminke.

Jeg har fått høre kommentarer som "er du syk i dag?" "har du ikke sovet i natt?" da jeg har valgt å gå uten sminke. Så klart man sminker seg fordi samfunnet forventer det, ikke fordi alle kvinner på død og liv har en interesse for det. 

Noen kvinner skiller seg ut og driter i hva andre (samfunnet) måtte mene. Andre kvinner sminker seg fordi det er forventet, og noen gjør det fordi dem har det som hobby/synes det er gøy. 

Du må se lengre enn din egen nese. At du er tilpass med å passe inn i sterotypien vil ikke si at andre kvinner er det. 

Hva i alle dager, har aldri sagt at alle kvinner passer inn i stereotypien? Jeg sier bare at jeg personlig gjør det, og at det ikke er fordi samfunnet har sagt at jeg skal det, men fordi det er slik jeg genuint er. Du innrømmer heldigvis at ja, det er kvinner som sminker seg fordi de synes det er gøy, så det er ikke en absolutt sannhet at kvinner kun sminker seg fordi de er styrt av samfunnet. Det er forskjellige grunner til hvorfor folk velger å sminke seg, på samme måte som folk har forskjellige grunner til å egebtlig gjøre hva som helst. Det er ikke opp til en person å tro at han sitter med fasiten på hvorfor folk gjør hva, fordi dette vil være individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, deedee_ skrev:

Det handler vel om interesser, på samme måte som at det "tilfeldigvis" er flere menn som er interessert i biler. Det er vanlig at kvinner har interesser for andre ting enn menn, det er slik hjernen fungerer, og ikke nødvendigvis "indoktrinering".  Det har blitt forsket på om jentebabyer og guttebabyer strekker seg etter de samme lekene, eller forskjellige, og det er helt vanlig at gutter foretrekker biler og dinosaurer, og jenter strekker seg etter dukker. Det er vel heller det at menn er indoktrinert til å IKKE sminke seg fordi det anses som feminint, enn at damer sminker seg fordi samfunnet forteller dem at dem skal det.

Det er ikke tilfeldig i det hele tatt.

Babyer har ingen forståelse for gutte- og jenteleker. Det er voksne som hele veien legger føringer for hva som er normene.

En forståelse for dette er en den eneste måten vi kan bli kvitt det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager, har aldri sagt at alle kvinner passer inn i stereotypien? Jeg sier bare at jeg personlig gjør det, og at det ikke er fordi samfunnet har sagt at jeg skal det, men fordi det er slik jeg genuint er. Du innrømmer heldigvis at ja, det er kvinner som sminker seg fordi de synes det er gøy, så det er ikke en absolutt sannhet at kvinner kun sminker seg fordi de er styrt av samfunnet. Det er forskjellige grunner til hvorfor folk velger å sminke seg, på samme måte som folk har forskjellige grunner til å egebtlig gjøre hva som helst. Det er ikke opp til en person å tro at han sitter med fasiten på hvorfor folk gjør hva, fordi dette vil være individuelt. 

Det er en sannhet at man er preget av samfunnet, jo. Dine kommentarer vedrørende kjønnsroller viser det jo klart og tydelig at du er indoktrinert. Jeg provoseres lett av sexistiske holdninger som "en mann er slik (liker biler)" "en kvinne er slik (liker sminke), og fordi du har det standpunktet så trekker jeg meg unna videre diskusjon. Da jeg ikke har noe ønske om å forandre din mening, ei interesse av å høre mer av hvordan du mener en kvinne skal være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke oppfattet det han skriver som nedlatende. At du gjør det er ditt problem. 

Det går fint, tar meg ikke nær av anonyme mennesker på et forum🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at de fine naturlige jentene du ser også bruker sminke, du bare merker det ikke. Jeg pleier ikke å OVERsminke meg.

Anonymkode: 753fc...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet at man er preget av samfunnet, jo. Dine kommentarer vedrørende kjønnsroller viser det jo klart og tydelig at du er indoktrinert. Jeg provoseres lett av sexistiske holdninger som "en mann er slik (liker biler)" "en kvinne er slik (liker sminke), og fordi du har det standpunktet så trekker jeg meg unna videre diskusjon. Da jeg ikke har noe ønske om å forandre din mening, ei interesse av å høre mer av hvordan du mener en kvinne skal være. 

Nå tillegger du meg meninger jeg absolutt ikke har, og det skal jeg ha meg frabedt. Jeg har aldri sagt at en kvinne må være sånn og sånn, og en mann må være sånn og sånn. Du vet ingenting om hva mine holdninger og meninger om temaet kjønnsroller er, jeg diskuterer sminke jeg, og har ikke sagt et kvekk om at kvinner skal være på en bestemt måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tillegger du meg meninger jeg absolutt ikke har, og det skal jeg ha meg frabedt. Jeg har aldri sagt at en kvinne må være sånn og sånn, og en mann må være sånn og sånn. Du vet ingenting om hva mine holdninger og meninger om temaet kjønnsroller er, jeg diskuterer sminke jeg, og har ikke sagt et kvekk om at kvinner skal være på en bestemt måte? 

Uhm, du sa det jo nettopp om babyer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at de fine naturlige jentene du ser også bruker sminke, du bare merker det ikke. Jeg pleier ikke å OVERsminke meg.

Anonymkode: 753fc...951

Med mindre man har litt peiling på sminke vil det være vanskelig å se om noen er flinke til "no make up looks" enn andre. 

https://www.youtube.com/results?search_query=no+make+up+look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tidligere kommentar skrev du at gutter foretrekker biler og jenter foretrekker dukker. Det er jo din mening, eller er den forandret nå på noen minutter? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Nerine_ skrev:

Det går fint, tar meg ikke nær av anonyme mennesker på et forum🙂

Jeg trenger ikke være anonym. Men er jeg mindre anonym nå? Du vet jo ikke hvem jeg er. ;) Man velger selv hvordan man tolker tekst er mitt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I en tidligere kommentar skrev du at gutter foretrekker biler og jenter foretrekker dukker. Det er jo din mening, eller er den forandret nå på noen minutter? 

Det er blitt forsket på at det er mest vanlig, det betyr ikke at det er en fasit. Det er ikke en fasit på noe i verden, fordi alle er forskjellige. Det er ikke en mening jeg har, jeg er helt for å bryte ut av kjønnsroller jeg. Ja til flere menn i make-upverden og flere kvinner i mannedominerte hobbyer osv! Er stolt feminist og alt det der. Jeg vil egentlig bare få frem at jo, kvinner kan fint sminke seg fordi de selv har lyst, og bare derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, deedee_ skrev:

Jeg vil egentlig bare få frem at jo, kvinner kan fint sminke seg fordi de selv har lyst, og bare derfor. 

Men samtidig kan du ikke benekte at samfunnsnormen har det meste å si her, når du tenker på antall menn som sminker seg kontra kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Det er blitt forsket på at det er mest vanlig, det betyr ikke at det er en fasit. Det er ikke en fasit på noe i verden, fordi alle er forskjellige. Det er ikke en mening jeg har, jeg er helt for å bryte ut av kjønnsroller jeg. Ja til flere menn i make-upverden og flere kvinner i mannedominerte hobbyer osv! Er stolt feminist og alt det der. Jeg vil egentlig bare få frem at jo, kvinner kan fint sminke seg fordi de selv har lyst, og bare derfor. 

Du kan godt ytre dine personlig meninger, men det er ikke det diskusjonen handler om. Den handler om hvordan samfunnet påvirker kvinner i form av sminke. At du sminker deg fordi du har lyst er det vel ingen som bryr seg om. Greit nok det. Jeg sminker meg også fordi jeg har lyst. Men jeg er også fullstendig klar over at det er samfunnet som har preget meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...