Gå til innhold

Kvinner som bruker sminke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig har hun på seg sminke. Man kan sminke seg sminkeløs også. Naturlig sminke. 

Anonymkode: 60515...640

Nei, akkurat her vet jeg at hun ikke har på sminke. Litt fjollete eksempel å bruke her, egentlig, ettersom Keys gjør et stort poeng ut av at hun overhodet ikke bruker sminke. 

Anonymkode: fd604...4d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om gripe etter halmstrå! 

Anonymkode: 01666...116

Jeg griper ikke etter halmstrå. Jeg sier at sminke er en uttrykksform, som brukes av kvinner og menn av mange ulike årsaker – ikke nødvendigvis for å bli feminin eller fordi de føler seg tvunget av ikke-eksisterende krav. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, deedee_ skrev:

Jeg, (til forskjell fra deg) kan ikke snakke på vegne av andre kvinner, så jeg vet ikke hva grunner andre kvinner har for å bruke sminke eller ikke bruke sminke, eller hva grunner menn har for å bruke/ikke bruker sminke. Jeg vet bare at både jeg og samtlige av andre kvinner i denne tråden sminker oss fordi vi selv synes det er gøy. På samme måte som mannlige makeup-artister sminker seg fordi de selv syns det er gøy. Hvis det er kvinner der ute som absolutt ikke har lyst å bruke sminke men som bruker det fordi de føler at samfunnet tvinger dem til å bruke det, så er det jo leit, men jeg kjenner ihvertfall ikke så mange som synes at dette er et problem i hverdagen. 

Kan du ikke si noe om kvinner generelt? Wow.

Jeg mener det naivt å unnlate å ta inn over seg det faktumet at du har et forhold til sminke er samfunnets indoktrinering. Jeg har null forhold til sminke, men jeg har interesse for biler, sport, øl osv. som samfunnsmessig er sterkt tilknyttet menn. Uten at det betyr at kvinner ikke kan drive med det.

18 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Skal ikke folk få lov til å fikse håret eller skjegget, bruke produkter (f. eks hårvoks eller tørrshampoo), bruke smykker eller ørepynt eller gå i fine klær heller? Ingenting av dette er nødvendig, og selv om man gjør/tar i bruk disse tingene, så betyr selvsagt ikke det at man synes man er stygg uten. Ja, jeg synes jeg er finere med stelt hår, sminke, pynt og fine klær. Det synes de aller fleste. Men jeg går like ofte uten sminke som jeg gjør med, og har ingen problemer med hvordan jeg ser ut ustelt heller. 

Ingen som sier det ikke er lov, men det er heller ikke det diskusjonen går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det vi gjør er farget av både samfunn og biologi. Jeg synes vi bare skal respektere at folk er forskjellige, noen sminker seg og andre ikke. Noen liker å pynte seg og andre trives best i kosedressen. Bare ikke la andre fortelle deg hva du skal gjøre eller hvem du skal være!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg griper ikke etter halmstrå. Jeg sier at sminke er en uttrykksform, som brukes av kvinner og menn av mange ulike årsaker – ikke nødvendigvis for å bli feminin eller fordi de føler seg tvunget av ikke-eksisterende krav. 

For det første må man skille mellom epler og pærer. Det er etablert at det er kvinners vanlige sminke som omtales. Altså til hverdag og fest. Ikke skuespillere, programledere osv., og ikke ansiktsmaling.

Sminke kan gjerne være en uttrykksform, men man kan faktisk ikke nekte for at den etablerte samfunnsnormen i Vesten de siste 150 årene er at kvinner sminker seg og menn gjør det ikke. Og dette påvirker majoriteten alle kvinner på et eller annet vis.

Er det virkelig så skummelt å innrømme at man påvirkes av samfunnsnormer? Er behovet for å skille seg ut så stort? Biologisk er nemlig frykten for å skille seg ut meget sterk, for vi er intuitivt livredde for å havne utenfor flokken, som for veldig kort tid siden biologisk sett var ensbetydende med død. Dette er også hvorfor de fleste av oss har prestasjonsangst, vi er redde for at flokken vår skal ekskludere oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette e sant som du sier. 

Anonymkode: 28ac8...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Ezio skrev:

For det første må man skille mellom epler og pærer. Det er etablert at det er kvinners vanlige sminke som omtales. Altså til hverdag og fest. Ikke skuespillere, programledere osv., og ikke ansiktsmaling.

Sminke kan gjerne være en uttrykksform, men man kan faktisk ikke nekte for at den etablerte samfunnsnormen i Vesten de siste 150 årene er at kvinner sminker seg og menn gjør det ikke. Og dette påvirker majoriteten alle kvinner på et eller annet vis.

Er det virkelig så skummelt å innrømme at man påvirkes av samfunnsnormer? Er behovet for å skille seg ut så stort? Biologisk er nemlig frykten for å skille seg ut meget sterk, for vi er intuitivt livredde for å havne utenfor flokken, som for veldig kort tid siden biologisk sett var ensbetydende med død. Dette er også hvorfor de fleste av oss har prestasjonsangst, vi er redde for at flokken vår skal ekskludere oss.

Jeg har ikke noe problem med å si at jeg ikke har noe behov for å skille meg ut. Jeg er en helt vanlig familiemor, og er fornøyd med det. Jeg går verken med eller uten sminke for å skille meg ut. Jeg diskuterer i hovedsak på uttalelsen om at kvinner sminker seg fordi det er normer og krav som sier at de må. Så har jeg på veien kommentert enkelte idiotiske uttalelser.

Kvinner har aldri sminket seg fordi de føler de må, men fordi de ønsker, fordi de synes det er fint, spennende eller gøy – men ikke fordi de må. I så fall er en tur til psykologen en idé, men det er nok helt klart et mindretall. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om sminke trenden har endret seg gjennom årene å lenge før det. Så er man ikke samfunnsstyrt av sine valg om å bruke sminke eller ikke. Noen mener at de er det andre mener at de ikke er det. Det at samfunnet sier at man må, kan, vil bruke sminke stemmer ikke. Det er ett eget ønske om det. Det har blitt påpekt uttalige mange ganger av forskjellige meninger at sminke brukes av eget ønske å for å framheve ansiktet sitt, selv om man nødvendigvis ikke trenger sminke. Noen føler seg ekstra fin med det å er fornøyd. Andre bruker sminke for å se fresh ut å mindre sliten. Jeg er ikke den type som sminker meg daglig som at jeg skulle på fest, da går det i den naturlige looken eller den såkalte no-makeup but makeup look som tilsvarer igrunn det samme, men bare mye mindre påføring av produkter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har aldri sminket seg fordi de føler de må, men fordi de ønsker, fordi de synes det er fint, spennende eller gøy – men ikke fordi de må. I så fall er en tur til psykologen en idé, men det er nok helt klart et mindretall.

Beklager, men dette er faktisk objektivt feil. Mener du også at kvinner holdt seg hjemme med barn for å holde hus og kjøkken fordi de syntes det var fint, spennende og gøy, eller fordi samfunnet hadde indoktrinert dem til det? Det er nemlig akkurat de samme strukturelle mekanismene som ligger til grunn.

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe problem med å si at jeg ikke har noe behov for å skille meg ut. Jeg er en helt vanlig familiemor, og er fornøyd med det. Jeg går verken med eller uten sminke for å skille meg ut. Jeg diskuterer i hovedsak på uttalelsen om at kvinner sminker seg fordi det er normer og krav som sier at de må. Så har jeg på veien kommentert enkelte idiotiske uttalelser.

Jeg har aldri hørt at kvinner skal eller må sminke seg. Det er fullstendig nytt for meg. 

Endret av Tjukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ezio skrev:

Beklager, men dette er faktisk objektivt feil. Mener du også at kvinner holdt seg hjemme med barn for å holde hus og kjøkken fordi de syntes det var fint, spennende og gøy, eller fordi samfunnet hadde indoktrinert dem til det? Det er nemlig akkurat de samme strukturelle mekanismene som ligger til grunn.

Da er det vel på tide at du kommer med dokumentasjoner da, som kan støtte dine meninger ift kvinner å sminke.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg heller ikke hørt noe om. Men dette forstår ikke enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Ezio skrev:

Dette er argumentasjon på barneskolenivå. Hvis du ikke ser forskjellen på dette, ser jeg faktisk ingen grunn til å fortsette diskusjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ezio skrev:

Ingen som sier det ikke er lov, men det er heller ikke det diskusjonen går ut på.

Jeg kommenterte også imot påstanden til ts, så hvorfor plukker du ut den ene setningen akkurat som om at svaret mitt ikke var relevant? Ts påstår at alle kvinner som bruker sminke har dårlig selvtillit/synes de er stygge uten, men dette er jo rett og slett bare feil. Jeg og hundrevis av andre kvinner er levende eksempler på dette. Jeg sammenligner også sminking med andre former for pynt for å vise hvor latterlig denne påstanden er. For å ikke snakke om at sminke er en HOBBY for mange, på lik linje som f. eks maling. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tjukk skrev:

Jeg har aldri hørt at kvinner skal eller må sminke seg. Det er fullstendig nytt for meg. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg heller ikke hørt noe om. Men dette forstår ikke enkelte. 

Jeg tror dere må lære dere litt om samfunnsnormer. Det er ikke noe du nødvendigvis blir fortalt eksplisitt om.

Egentlig ganske skremmende at voksne folk faktisk er helt uvitende til den påvirkningskraft samfunnet har på dem, og i denne tråden fremstår det på kanten til ignorant. Jeg velger å avslutte debatten her, da viljen til å ta innover seg ny kunnskap tydeligvis ikke er tilstedeværende.

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mange her som ikke forstår hvordan samfunnet fungerer når det kommer til påvirkning.
Ingen som sitter der med kvin i hånden og sier du MÅ bruke sminke!
Det er store team av folk, og I spissen sitter det en mann som tjener milliarder.
De har som jobb å finne hull i markedet og fylle disse hullene.
Der er en trend der kvinner har tynne øyenbryn? Skift trenden til tykke, og da kan vi selge byr produkt. Trenden er lipgloss? Vi skifter den til matte og selger kits med liner inkludert. Mange som sier de er feminister og bruker sminke ser jeg. Vet du hva. “Eyeliner sharp enough to kill a man” Mer bullshit for a selge dere mer sminke. Og det er trist at dere faller for det.  

Ved bruk reklamer, og influencere og kjendiser som viser fram ting som er “feil” med de, men at sminke hjelper.
Hvorfor kan menn gå rundt med kviser og ikke skjule de? Hvorfor kan menn ha ringer under øynene uten  sminke de vekk? Ujevn hud? Selvom de tenker over det selv, har aldri halve verden på en gang tenkt at dette er ting de MÅ skjule. Men den andre halvdelen føler de må. Hvorfor? Er det virkelig ingen av dere som påstår at dere gjør det for dere selv, som tenker at dette er mistenkelig? 

Og Hørt om mica? Fargestoff i sminke? Barnearbeid skaffer dere dette. 
Og som nevnt over, plastikk og glitter går i vasken og søppelet og forurenser planeten.

Det er også giftstoff i sminke. 

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/7qnLB/Nordmenn-blant-dei-giftigaste-i-verda

- Dessverre er det helt umulig for oss som forbrukere å holde oversikt over hvilke varer som inneholder miljøgifter, selv om det, i motsetning til de fleste andre produkter, er innholdsdeklarasjon på kosmetikk. Det er flere tusen forskjellige PFAS-stoffer, og alle har lange og uforståelige navn. I tillegg vet man jo ingenting om hvor mye det finnes av hvert stoff i produktene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/smorer-fluor-gift-i-ansiktet/71926030

Anonymkode: 1c31c...ce5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ezio skrev:

Jeg tror dere må lære dere litt om samfunnsnormer. Det er ikke noe du nødvendigvis blir fortalt eksplisitt om.

Egentlig ganske skremmende at voksne folk faktisk er helt uvitende til den påvirkningskraft samfunnet har på dem, og i denne tråden fremstår det på kanten til ignorant. Jeg velger å avslutte debatten her, da viljen til å ta innover seg ny kunnskap tydeligvis ikke er tilstedeværende.

Jeg og mange andre er klar over at påvirkningskraften til samfunnet og medier er enorm, og at man i møte med andre mennesker lett kan la seg påvirke. Dette er ting man lærer om på ungdomsskolen, tror jeg, eller så var det videregående?

Det blir også litt tafatt å si til en kvinne at hun bruker sminke fordi hun har blitt påvirket av samfunnsnormer, når hun i utgangspunktet bare syns sminke er gøy og liker å eksperimentere med det. Man kan stille spørsmål som hvordan lærte hun å sminke seg slik, hvordan fikk hun vite hva sminke er, hvorfor eksperimenterer hun slik og hvor henter hun denne inspirasjonen fra, og ja, da er det jo sannsynlig at hun har blitt påvirket av noen andre. Om vi skal bevege oss langt ut på vidda så blir vi påvirket av alt til å gjøre det meste. Noen klarer å luke ut og fortrenge det en ikke ønsker. Kan ta et personlig eksempel, jeg nekter å la meg påvirke av dårlige influencere på instagram (i denne kategorien setter jeg alle med overfladiske verdier og verdier som krasjer med mine egne). Har jeg på sett og vis blitt litt påvirket av dem, selv om jeg ikke oppsøker dem og hører om dem/ser dem i møte med andre mennesker? Mulig, men det fortrenges/fjernes/er uønskelig. Jeg barberer meg også under armene om sommeren fordi samfunnet forventer dette av meg. Jeg er ikke modig nok til å gå med hårete underarmer. Jeg hater å barbere meg der, og jeg har ingenting imot at der er hår. Jeg føler meg overhodet ikke usexy med hår under armene. Sykt, hæ? Og ja, krasjer helt med normene i samfunnet. Og jeg er bare enda en sau i saueflokken som barberer meg hver sommer. 

Man trenger ikke være filosof, rakettforsker eller geni for å skjønne at vi i stor grad blir påvirket av omgivelsene. Spørsmålet er hvorvidt det er hovedgrunnen til at vi gjør noe, og om vi er sterke og modige nok til å la oss motstå. De fleste ønsker ikke å skille seg ut, men der er flere som gjør det likevel. Og om man bruker sminke gjør ikke det en person automatisk til et offer for samfunnsnormer. 

Det er fint at du avslutter "debatten" for din egen del. Har selv lite interesse for å diskutere med deg, men siterte deg siden du siterte meg. Du har for å være helt ærlig ikke skrevet noe kunnskapsrikt i denne tråden, så jeg skjønner ikke hva du mener med at viljen til å ta innover seg ny kunnskap, ikke er tilstedeværende. Jeg skjønner at du leker litt Sokrates og du oppnår nok det du vil (provosere og fremme dine meninger og tanker som fakta og riktig, men Sokrates hadde i sin tid gode poenger og var en flott filosof), men kom ikke her og påstå at du lærer folk nye ting. Jeg tviler ikke på at du klarer det, men da må du formulere deg litt annerledes og i det minste begrunne og utdype det du skriver. Bare et lite tips.

Endret av Tjukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi da...

Anonymkode: 005cc...0fc

Joda, men la du merke til det var snakk om veldig unge jenter/kvinner her? Vi som er gamle nok til å være mødrene deres og litt til, har kanskje et noe mer avslappet forhold til sminke. Og til syvende og sist så er det vel vi som bruker sminken som har "rett" til å avgjøre om vi synes at det er et problem eller ikke, helt uavhengig av hva forskningen viser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...