Gå til innhold

Kvinner som bruker sminke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ezio skrev:

Men samtidig kan du ikke benekte at samfunnsnormen har det meste å si her, når du tenker på antall menn som sminker seg kontra kvinner.

Jeg, (til forskjell fra deg) kan ikke snakke på vegne av andre kvinner, så jeg vet ikke hva grunner andre kvinner har for å bruke sminke eller ikke bruke sminke, eller hva grunner menn har for å bruke/ikke bruker sminke. Jeg vet bare at både jeg og samtlige av andre kvinner i denne tråden sminker oss fordi vi selv synes det er gøy. På samme måte som mannlige makeup-artister sminker seg fordi de selv syns det er gøy. Hvis det er kvinner der ute som absolutt ikke har lyst å bruke sminke men som bruker det fordi de føler at samfunnet tvinger dem til å bruke det, så er det jo leit, men jeg kjenner ihvertfall ikke så mange som synes at dette er et problem i hverdagen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Jeg trenger ikke være anonym. Men er jeg mindre anonym nå? Du vet jo ikke hvem jeg er. ;) Man velger selv hvordan man tolker tekst er mitt poeng. 

Jeg anser alle her inne som anonyme, uavhengig av AB funksjonen. Tar meg ikke nær av anonyme mennesker skrev jeg jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan godt ytre dine personlig meninger, men det er ikke det diskusjonen handler om. Den handler om hvordan samfunnet påvirker kvinner i form av sminke. At du sminker deg fordi du har lyst er det vel ingen som bryr seg om. Greit nok det. Jeg sminker meg også fordi jeg har lyst. Men jeg er også fullstendig klar over at det er samfunnet som har preget meg. 

Anonymkode: 01666...116

Men jeg mener oppriktig ikke at det er samfunnet som har preget meg til at jeg skal sminke meg???? Du kan ikke bare si at det er slik, når jeg vet at det ikke er grunnen. Jeg snakker om meg, som et individ nå, ikke på vegne av alle kvinner. Men for MIN del, så kjenner jeg meg ikke igjen i den påstanden. Ingen kan komme å si at "jo, det gjør du." 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Jeg anser alle her inne som anonyme, uavhengig av AB funksjonen. Tar meg ikke nær av anonyme mennesker skrev jeg jo. 

Men hvorfor mener du at han er nedlatende? Da har du jo tatt deg nær av hva han skriver, om det er inntrykket du har. Men samme det. Fint du ikke tar deg nær av hva andre skriver. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Men jeg mener oppriktig ikke at det er samfunnet som har preget meg til at jeg skal sminke meg???? Du kan ikke bare si at det er slik, når jeg vet at det ikke er grunnen. Jeg snakker om meg, som et individ nå, ikke på vegne av alle kvinner. Men for MIN del, så kjenner jeg meg ikke igjen i den påstanden. Ingen kan komme å si at "jo, det gjør du." 

Så om sminke ikke var oppfunnet så hadde du tatt det på din kappe å skape det og bruke det? Og være den eneste i samfunnet som skilte seg ut? Ja vel. Som sagt, jeg har ikke behov for å diskutere videre med deg. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor mener du at han er nedlatende? Da har du jo tatt deg nær av hva han skriver, om det er inntrykket du har. Men samme det. Fint du ikke tar deg nær av hva andre skriver. :) 

Fordi jeg syns han hadde en nedlatende tone/preg i kommentarene sine...? Er ikke ensbetydende med at jeg tar meg nær av det fordi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om sminke ikke var oppfunnet så hadde du tatt det på din kappe å skape det og bruke det? Og være den eneste i samfunnet som skilte seg ut? Ja vel. Som sagt, jeg har ikke behov for å diskutere videre med deg. :) 

Ja det kan veldig godt tenkes at jeg hadde gjort. Jeg har rykte på meg å være litt av en trendsetter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, deedee_ skrev:

Ja det kan veldig godt tenkes at jeg hadde gjort. Jeg har rykte på meg å være litt av en trendsetter. :) 

Så du er vant til å prege samfunnet rundt deg. Nettopp. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Ser ikke ut til at du forstår poenget. Ja, han bruker nok busker fordi han er indoktrinert til det. Fordi samfunnet har bestemt hva som er feminint kontra maskulint. Du bruker sminke fordi det er feminint, fordi du ser andre kvinner bruke sminke, fordi det er normalt i dagens samfunn. Hadde sminke ikke vært en ting, tviler jeg sterkt på at du hadde kommet opp med egne produkter for å skille deg ut og forandre ansiktet ditt. Da hadde du vært den først i samfunnet som gjør det. Du sminker deg fordi det er noe "kvinner gjør" er det vanskelig å erkjenne? Det er ikke et krav, men det er noe som er vedtatt som normalt om man ønsker å være feminin. 

Som sagt bruker jeg sminke for å føle meg bedre. Hadde ingen andre brukt sminke, så hadde jeg nok ikke brukt det heller. Altså, jeg er styrt av samfunnet til en viss grad. 

Det er vel strengt talt du som ikke forstår poenget.

Sminke er ikke feminint. Vil du si at denne mannen har sminket seg for å bli feminin?

008A0609-EAE9-4BB0-A5F3-D5EDE8855C54.jpeg.d53332ab979a8826d75491cc4ac6b403.jpeg

Sminke er en uttrykksform.

Jeg blir på ingen måte mer feminin av sminke. Jeg forandrer ikke ansiktet mitt med sminke, men jeg gir leppene litt sterkere farge, litt mørkere vippekant eller litt tettere bryn. Ansiktet mitt ser helt likt ut. Verken mer eller mindre feminint, og overhodet ikke forandret. 

Som skrevet over går jeg både med og uten sminke både til hverdag, til fest og på jobb – og aldri noen gang har jeg følt at det ene eller det andre er mer riktig. Folk gir faktisk fullstendig beng i om jeg sminker meg eller ei, nettopp fordi dette «kravet» er ikke-eksisterende og ren fantasi. 

Anonymkode: fd604...4d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående femininitet og sminke. Vil du si at Alishia Keys ikke er feminin fordi hun ikke bruker sminke her?

942B5246-177D-40C6-B142-0DA17A7306C8.thumb.jpeg.631c2c29b13934d80920910315573b5e.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 11.17, Ezio skrev:

Det er skremmende hvordan du (og andre med deg i denne tråden) nekter å ta inn over deg poenget mitt...

Hvorfor trenger du sminke? Har du et bevisst forhold til hvorfor du sminker deg?

Jeg trenger sminke fordi jeg liker å se pen ut, uten sminke er jeg ikke like pen. Jeg er en kvinne som liker å føle meg pen. 

Anonymkode: 83663...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at de fleste menn i denne tråden som påstår at kvinner ser bedre ut uten sminke ville valgt ei dame med en naturlig sminkelook fremfor en sminkeløs any day. De aller fleste kvinner bærer litt sminke, i en eller annen form. Menn klarer rett og slett ikke å skille. Bare det at det brukes ord som «maling» og «maske» i denne tråden vitner om nettopp det. 

Anonymkode: ccac5...8b1

Det er jeg også overbevist om, litt sminke sender ut et signal om at en kvinne liker å ta vare på seg selv og setter sin ære i å se bra ut. 

Anonymkode: 83663...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt talt du som ikke forstår poenget.

Sminke er ikke feminint. Vil du si at denne mannen har sminket seg for å bli feminin?

008A0609-EAE9-4BB0-A5F3-D5EDE8855C54.jpeg.d53332ab979a8826d75491cc4ac6b403.jpeg

Sminke er en uttrykksform.

Jeg blir på ingen måte mer feminin av sminke. Jeg forandrer ikke ansiktet mitt med sminke, men jeg gir leppene litt sterkere farge, litt mørkere vippekant eller litt tettere bryn. Ansiktet mitt ser helt likt ut. Verken mer eller mindre feminint, og overhodet ikke forandret. 

Som skrevet over går jeg både med og uten sminke både til hverdag, til fest og på jobb – og aldri noen gang har jeg følt at det ene eller det andre er mer riktig. Folk gir faktisk fullstendig beng i om jeg sminker meg eller ei, nettopp fordi dette «kravet» er ikke-eksisterende og ren fantasi. 

Tror ikke tema handler om sminke i form av ansiktsmaling. Er det flere kvinner enn menn i dagens samfunn som bruker sminke? som har brukt sminke de siste hundre årene? Så klart sminke er knyttet til det feminine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående femininitet og sminke. Vil du si at Alishia Keys ikke er feminin fordi hun ikke bruker sminke her?

942B5246-177D-40C6-B142-0DA17A7306C8.thumb.jpeg.631c2c29b13934d80920910315573b5e.jpeg

Nei? Hun er kvinne ergo feminin. Trenger ikke sminke for å være feminin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke tema handler om sminke i form av ansiktsmaling. Er det flere kvinner enn menn i dagens samfunn som bruker sminke? som har brukt sminke de siste hundre årene? Så klart sminke er knyttet til det feminine. 

Sminke er sminke. Men ok, sminker nyhetsanker Arill Riise (og samtlige andre menn i TV) seg for å bli mer feminin?

1BEEFECD-A39A-4484-83C4-2C40208DFACE.jpeg.98217bd78267ba0047b6704cd3120920.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig har hun på seg sminke. Man kan sminke seg sminkeløs også. Naturlig sminke. 

Anonymkode: 60515...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sminke er sminke. Men ok, sminker nyhetsanker Arill Riise (og samtlige andre menn i TV) seg for å bli mer feminin?

1BEEFECD-A39A-4484-83C4-2C40208DFACE.jpeg.98217bd78267ba0047b6704cd3120920.jpeg

Snakk om gripe etter halmstrå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke folk få lov til å fikse håret eller skjegget, bruke produkter (f. eks hårvoks eller tørrshampoo), bruke smykker eller ørepynt eller gå i fine klær heller? Ingenting av dette er nødvendig, og selv om man gjør/tar i bruk disse tingene, så betyr selvsagt ikke det at man synes man er stygg uten. Ja, jeg synes jeg er finere med stelt hår, sminke, pynt og fine klær. Det synes de aller fleste. Men jeg går like ofte uten sminke som jeg gjør med, og har ingen problemer med hvordan jeg ser ut ustelt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig tydelig at hun har produkt på bryna, og mest sannsynligvis på vippene og leppene også. Sminke må ikke bety kakete pudder og røde lepper. Når det er sagt så er det klart at man kan se feminin ut uten sminke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...