Nerine_ Skrevet 2. november 2020 #121 Del Skrevet 2. november 2020 34 minutter siden, Ezio skrev: 1. Spørsmålet jeg kom med var ytterst relevant. Slutt med sensuren av debatten. 2. Nei, jeg opplever faktisk ikke å få svar, for jeg har inntrykk av at de færreste tar innover seg hva jeg i grunn spør om. Svarene jeg får oppleves som at man ikke tar den filosofiske dybden i spørsmålene mine. 3. Kvinner er så absolutt samfunnsstyrt når det kommer til bruk av sminke, men det gir et svar på spørsmålet i seg selv når dette benektes så sterkt. 4. Jeg kan ikke styre hvordan andre mennesker reagerer på etablert fagkunnskap. 5. Jo, det er grunnleggende sosiologi. Det handler om konformitet, og sosiale inn- og utgrupper. Noe sier meg at du tar denne diskusjonen, og dybden av den, ett par hakk mer seriøst enn alle andre her. Diskusjonen handler om sminke, og du klarer å dra inn en hel haug av fancy ord flertallet av oss aldri bruker i dagligtale. Hva vil du oppnå egentlig? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #122 Del Skrevet 2. november 2020 40 minutter siden, Ezio skrev: 1. Spørsmålet jeg kom med var ytterst relevant. Slutt med sensuren av debatten. 2. Nei, jeg opplever faktisk ikke å få svar, for jeg har inntrykk av at de færreste tar innover seg hva jeg i grunn spør om. Svarene jeg får oppleves som at man ikke tar den filosofiske dybden i spørsmålene mine. 3. Kvinner er så absolutt samfunnsstyrt når det kommer til bruk av sminke, men det gir et svar på spørsmålet i seg selv når dette benektes så sterkt. 4. Jeg kan ikke styre hvordan andre mennesker reagerer på etablert fagkunnskap. 5. Jo, det er grunnleggende sosiologi. Det handler om konformitet, og sosiale inn- og utgrupper. Hahahaha, OK.. Anonymkode: 28ac8...72f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #123 Del Skrevet 2. november 2020 Det er ikke derfor jeg bruker sminke. Jeg bruker det for å fremheve det jeg synes er pent i ansiktet mitt. Sminke betyr ikke nødvendigvis oversmurte lepper med tykk lipliner og leppestift, eller falske øyevipper, eller contouring med ekstrem highlighting. Alt med måte. Less is more. 😉 Anonymkode: 01666...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #124 Del Skrevet 2. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke derfor jeg bruker sminke. Jeg bruker det for å fremheve det jeg synes er pent i ansiktet mitt. Sminke betyr ikke nødvendigvis oversmurte lepper med tykk lipliner og leppestift, eller falske øyevipper, eller contouring med ekstrem highlighting. Alt med måte. Less is more. 😉 Anonymkode: 01666...116 Er du samfunnsstyrt siden du bruker sminke? For det er nemlig noen her som påstår hardt om det😉 Anonymkode: 28ac8...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 2. november 2020 #125 Del Skrevet 2. november 2020 9 minutter siden, Nerine_ skrev: Noe sier meg at du tar denne diskusjonen, og dybden av den, ett par hakk mer seriøst enn alle andre her. Diskusjonen handler om sminke, og du klarer å dra inn en hel haug av fancy ord flertallet av oss aldri bruker i dagligtale. Hva vil du oppnå egentlig? Gud forby at noen skal tenke litt dypere enn overflaten eller hva...? Jaja, hva kan man forvente av folk som har Kardashians og co som interessefelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #126 Del Skrevet 2. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du samfunnsstyrt siden du bruker sminke? For det er nemlig noen her som påstår hardt om det😉 Anonymkode: 28ac8...72f Så klart jeg til en viss grad er preget av samfunnet. Hvem er ikke det? Jeg liker å følge mote og være med i tiden. Men det vil ikke si at jeg ikke tar egne valg og ikke har egne preferanser. Tar jeg fillers, silikon, rumpeløft...etc. fordi det er noe man ser i samfunnet i dag? Absolutt ikke. Kommer aldri til å skje. Jeg har hår under armene og full busk. Det er noe som blir sett ned på i samfunnet i dag. Man velger selv hva man styres av. Litt sminke skader ingen. Og jeg går også ofte uten, jeg trenger ikke sminke. Anonymkode: 01666...116 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 2. november 2020 #127 Del Skrevet 2. november 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så klart jeg til en viss grad er preget av samfunnet. Hvem er ikke det? Jeg liker å følge mote og være med i tiden. Men det vil ikke si at jeg ikke tar egne valg og ikke har egne preferanser. Tar jeg fillers, silikon, rumpeløft...etc. fordi det er noe man ser i samfunnet i dag? Absolutt ikke. Kommer aldri til å skje. Jeg har hår under armene og full busk. Det er noe som blir sett ned på i samfunnet i dag. Man velger selv hva man styres av. Litt sminke skader ingen. Og jeg går også ofte uten, jeg trenger ikke sminke. Anonymkode: 01666...116 Takk for at du evner å se dybden i det jeg spør om... Endret 2. november 2020 av Ezio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #128 Del Skrevet 2. november 2020 1 time siden, Ezio skrev: En deltaker på et debattforum må tåle å få sine meninger utfordret. Du oppsøkte frivillig denne tråden til tross for at ditt syn på saken var diametralt forskjellig fra standpunktet i HI. Da må man forvente forskjellige meninger om temaet. Jeg kjenner meg ikke igjen i dine beskrivelser. Alt jeg har gjort er å utfordre deg på dine tanker og handlemønster. Jeg tror at alle mennesker har godt av å reflektere over hvordan de påvirkes av samfunnets normer og krav til dem. Det er en nyttig del av debatten om mennesket har fri vilje eller ei. Hvor står disse normene og kravene, og hvilken grupper av kvinner gjelder disse for? Jeg er jurist, og går på jobb både med og uten sminke. Jeg er mamma, og er mamma med og uten sminke. Jeg henter i barnehagen med og uten sminke. Jeg går ut med venninnene med og uten sminke. Det er ingen, overhodet ingen, som har nevnt for meg at det er en norm eller et krav om at jeg skal gå med sminke. Du sier du blir diskriminert fordi noen påpeker at du som mann som ikke bruker sminke, vet mindre enn kvinner som bruker sminke, om hvorfor kvinner bruker sminke. Hvorfor det? Ser du ikke at en kvinne som bruker sminke har bedre forutsetninger for å svare enn deg? Ditt tankegods og erkjennelser er ikke vedtatte sannheter for resten av samfunnet. Anonymkode: fd604...4d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 2. november 2020 #129 Del Skrevet 2. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor står disse normene og kravene, og hvilken grupper av kvinner gjelder disse for? Jeg er jurist, og går på jobb både med og uten sminke. Jeg er mamma, og er mamma med og uten sminke. Jeg henter i barnehagen med og uten sminke. Jeg går ut med venninnene med og uten sminke. Det er ingen, overhodet ingen, som har nevnt for meg at det er en norm eller et krav om at jeg skal gå med sminke. En jurist forstår innholdet i begrepet norm. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du blir diskriminert fordi noen påpeker at du som mann som ikke bruker sminke, vet mindre enn kvinner som bruker sminke, om hvorfor kvinner bruker sminke. Hvorfor det? Ser du ikke at en kvinne som bruker sminke har bedre forutsetninger for å svare enn deg? Ditt tankegods og erkjennelser er ikke vedtatte sannheter for resten av samfunnet. Konformitet er en etablert sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 2. november 2020 #130 Del Skrevet 2. november 2020 Ryddet for brukerdebatt, avsporinger, innhold med opphavsrett og svar til dette. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #131 Del Skrevet 2. november 2020 1 minutt siden, Ezio skrev: En jurist forstår innholdet i begrepet norm. Konformitet er en etablert sannhet. En jurist forstår også at begrepet norm får et annet meningsinnhold når det brukes i sammenheng med «krav». Men ok, hvor står alle «krav» om at kvinner må gå med sminke? Jeg skjønner at du ikke evner å svare på spørsmålet, siden du bare tyr til korte svada-svar. Kanskje du endelig har skjønt at du er på villspor. Anonymkode: fd604...4d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #132 Del Skrevet 2. november 2020 På 26.10.2020 den 10.30, Ezio skrev: Nei, "alle" har ikke sminke på seg. De fleste menn har aldri sminket seg utenom til utkledning. Alle menn på TV har på sminke Anonymkode: bba29...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #133 Del Skrevet 2. november 2020 3 minutter siden, Ezio skrev: En jurist forstår innholdet i begrepet norm. Konformitet er en etablert sannhet. Da antar jeg at du går med bukser fordi du er indoktrinert til det. Skjørt er tross alt mye mer behagelig. Det er trist hvordan menn føler seg tvungent til å gå med ubehagelige klesplagg for å tekkes samfunnets normer og krav. Anonymkode: fd604...4d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #134 Del Skrevet 2. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke sant. Interessant måte å bedriver med "fagkunnskap" på når man ikke har kontroll på hva man skriver i en debatt. Anonymkode: 28ac8...72f Hvor har jeg hevdet at jeg tar utgangspunkt i fagkunnskap? Jeg tror du blander kortene her, og ser at du fortsetter taktikken din med å ikke spørre på det jeg svarer på. Jeg diskuterer med utgangspunkt i følgende påstander fra deg: "Det er trist at man er så indoktrinert med at man må dekke til sitt egentlige utseende for å aksepteres." "Det er trist at man må gå med maske for å føle seg vel ja. For hvorfor føler du deg ikke vel uten masken din?" Det jeg skal fram til, er at menn som velger å anlegge skjegg, i like stor grad velger å dekke til det egentlige utseendet sitt og bære en "maske" som kvinner som velger å sminke seg. Skjegg kan f.eks. skjule arr, en spiss eller veik hake, en veldig kort eller veldig lang overleppe, dobbelthake etc. Det kan ikke sminke. Anonymkode: 02b08...97e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #135 Del Skrevet 2. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg hevdet at jeg tar utgangspunkt i fagkunnskap? Jeg tror du blander kortene her, og ser at du fortsetter taktikken din med å ikke spørre på det jeg svarer på. Jeg diskuterer med utgangspunkt i følgende påstander fra deg: "Det er trist at man er så indoktrinert med at man må dekke til sitt egentlige utseende for å aksepteres." "Det er trist at man må gå med maske for å føle seg vel ja. For hvorfor føler du deg ikke vel uten masken din?" Det jeg skal fram til, er at menn som velger å anlegge skjegg, i like stor grad velger å dekke til det egentlige utseendet sitt og bære en "maske" som kvinner som velger å sminke seg. Skjegg kan f.eks. skjule arr, en spiss eller veik hake, en veldig kort eller veldig lang overleppe, dobbelthake etc. Det kan ikke sminke. Anonymkode: 02b08...97e Nei nå er det du som roter til. Jeg har ikke stilt meg uforståelig til din spørsmåler. Jeg sa meg enig med ditt tidligere svar som var til en annen her i tråden. Deg har jeg ikke snakket med før i her tråden. "Fagkunnskap" var en hentydninger til noe annet som blir flittig brukt av enkelte her i tråden. Anonymkode: 28ac8...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 2. november 2020 #136 Del Skrevet 2. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da antar jeg at du går med bukser fordi du er indoktrinert til det. Skjørt er tross alt mye mer behagelig. Det er trist hvordan menn føler seg tvungent til å gå med ubehagelige klesplagg for å tekkes samfunnets normer og krav. Anonymkode: fd604...4d2 Så klart gjør jeg det. Og ja, det er litt trist, for det ser jo særdeles behagelig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #137 Del Skrevet 2. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da antar jeg at du går med bukser fordi du er indoktrinert til det. Skjørt er tross alt mye mer behagelig. Det er trist hvordan menn føler seg tvungent til å gå med ubehagelige klesplagg for å tekkes samfunnets normer og krav. Anonymkode: fd604...4d2 Hm. Ser ikke ut til at du forstår poenget. Ja, han bruker nok busker fordi han er indoktrinert til det. Fordi samfunnet har bestemt hva som er feminint kontra maskulint. Du bruker sminke fordi det er feminint, fordi du ser andre kvinner bruke sminke, fordi det er normalt i dagens samfunn. Hadde sminke ikke vært en ting, tviler jeg sterkt på at du hadde kommet opp med egne produkter for å skille deg ut og forandre ansiktet ditt. Da hadde du vært den først i samfunnet som gjør det. Du sminker deg fordi det er noe "kvinner gjør" er det vanskelig å erkjenne? Det er ikke et krav, men det er noe som er vedtatt som normalt om man ønsker å være feminin. Som sagt bruker jeg sminke for å føle meg bedre. Hadde ingen andre brukt sminke, så hadde jeg nok ikke brukt det heller. Altså, jeg er styrt av samfunnet til en viss grad. Anonymkode: 01666...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 2. november 2020 #138 Del Skrevet 2. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm. Ser ikke ut til at du forstår poenget. Ja, han bruker nok busker fordi han er indoktrinert til det. Fordi samfunnet har bestemt hva som er feminint kontra maskulint. Du bruker sminke fordi det er feminint, fordi du ser andre kvinner bruke sminke, fordi det er normalt i dagens samfunn. Hadde sminke ikke vært en ting, tviler jeg sterkt på at du hadde kommet opp med egne produkter for å skille deg ut og forandre ansiktet ditt. Da hadde du vært den først i samfunnet som gjør det. Du sminker deg fordi det er noe "kvinner gjør" er det vanskelig å erkjenne? Det er ikke et krav, men det er noe som er vedtatt som normalt om man ønsker å være feminin. Som sagt bruker jeg sminke for å føle meg bedre. Hadde ingen andre brukt sminke, så hadde jeg nok ikke brukt det heller. Altså, jeg er styrt av samfunnet til en viss grad. Anonymkode: 01666...116 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 2. november 2020 #139 Del Skrevet 2. november 2020 33 minutter siden, Ezio skrev: Gud forby at noen skal tenke litt dypere enn overflaten eller hva...? Jaja, hva kan man forvente av folk som har Kardashians og co som interessefelt. Å, så det er der problemet ditt ligger! Inni hodet ditt så tenker du at alle som sminker seg drar på like mye som Kardashians og co, og gjerne vil ligne på de? Da gir plutselig alle kommentarene dine litt mer mening, som "maske" og "dekke til" osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deedee_ Skrevet 2. november 2020 #140 Del Skrevet 2. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm. Ser ikke ut til at du forstår poenget. Ja, han bruker nok busker fordi han er indoktrinert til det. Fordi samfunnet har bestemt hva som er feminint kontra maskulint. Du bruker sminke fordi det er feminint, fordi du ser andre kvinner bruke sminke, fordi det er normalt i dagens samfunn. Hadde sminke ikke vært en ting, tviler jeg sterkt på at du hadde kommet opp med egne produkter for å skille deg ut og forandre ansiktet ditt. Da hadde du vært den først i samfunnet som gjør det. Du sminker deg fordi det er noe "kvinner gjør" er det vanskelig å erkjenne? Det er ikke et krav, men det er noe som er vedtatt som normalt om man ønsker å være feminin. Som sagt bruker jeg sminke for å føle meg bedre. Hadde ingen andre brukt sminke, så hadde jeg nok ikke brukt det heller. Altså, jeg er styrt av samfunnet til en viss grad. Anonymkode: 01666...116 Men folk har jo brukt diverse former for sminke i all tid mennesker har eksistert? Urstammer, kongelige osv. Maorier, indianere, div. stammer tegner seg i ansiktet. Det er vel da heller menn som nå er indoktrinert til å IKKE bruke sminke fordi det nå anses som noe "feminint". Og hva med gutter som sminker seg og er makeup artister, er disse også blitt indoktrinert til å sminke seg av samfunnet, eller kan det kanskje tenkes at de gjør det fordi de synes det er... gøy? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå