AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #61 Del Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, Stril skrev: Min kone var overvektig da ho gikk gravid med våres sønn som er 4 idag. Hadde ingen problemer med graviditeten, gikk faktisk ned i vekt i den perioden. Legene mente han ville være stor,altså over 4 kg ved fødsel,men der tok de feil. Han var 3120 gr. og 50 cm. Idag er han veldig høy for alderen, litt over 1 m, ca 20 kg. Helsesøster har vært fornøyd med vekten hans hele tiden. Er gravid på nytt nå og regner med at det går like bra. Tok sukkerbelastning test sist uke og regnet med d skulle gå bra,og mener at d gjorde d,selv om legen,etter nye regler av 2017,konkluderte med svangerskap diabetes. Resultatet var 5,6 noe som jo er normalt blodsukker. Men reglene idag sier at man må ha under 5,3 og det er meget rart. Da må jo alle som er gravide ha det da. Har selv type 2 diabetes, og så lenge jeg ligger på 7 eller under det,er d ikke noe krise. Så da er 5,6 ikke noe å henge seg opp i etter min mening. Tok samme test sist ho var gravid, og da var d ikke noe problem. Lever på samme måte idag som den gang med tanke på å bevege seg og spise. Alle gravide må ikke ha det, nei. Jeg er overvektig selv, bmi på 37, og tok glukosebelastning forrige uke. 3,7 på tastende og 5,0 etter to timer. Så ikke alle gravide som går over 5,3. Anonymkode: 2ddf6...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stril Skrevet 25. oktober 2020 #62 Del Skrevet 25. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle gravide må ikke ha det, nei. Jeg er overvektig selv, bmi på 37, og tok glukosebelastning forrige uke. 3,7 på tastende og 5,0 etter to timer. Så ikke alle gravide som går over 5,3. Anonymkode: 2ddf6...229 Mitt poeng er at terskelen er satt så lav at skal lite til for å komme over grensen,som for vanlige folk er normalt blodsukker nivå. Greit,alle blir kanskje ikke d,men veldig mange. Hadde man tatt den testen,uten å være gravid og fått verdi på 5,3 til 5,6 så hadde du vært godt innafor normal verdiene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spunkys Skrevet 25. oktober 2020 #63 Del Skrevet 25. oktober 2020 Hei. Jeg hadde bmi på 32 da jeg ble gravid. Brukte ett år på å gå ned 8 kilo. Det er dessverre ikke så lett nødvendigvis å gå ned. Trening må sees på som bonus for helse og ikke så mye mht. Vektreduksjon. Her er det kalorier som gjald for meg. Jeg lå på 1800 i begynnelsen og gikk da radig ned i vekt. Anbefaler appen lifesum. Trening hjalp med å holde motivasjonen oppe. Dessverre er det mer risiko for gravide med høy bmi og det kan være vanskelig å bli gravid også. Ikke nødvendigvis at det blir vanskelig eller at det er gitt komplikasjoner. Samtidig skulle jeg gjerne ha gått ned enda mer flr graviditet fordi det ble veldig tungt og slitsomt når man allerede er stor. Jeg håper du får motivasjon til å få en god kostplan, du kan også bli henvist til overvektklinikk som jan hjelpe deg med en ernæringsfysiolog. Ønsker deg alt godt og lykke til på reisen. Klem 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #64 Del Skrevet 26. oktober 2020 12 timer siden, Stril skrev: Mitt poeng er at terskelen er satt så lav at skal lite til for å komme over grensen,som for vanlige folk er normalt blodsukker nivå. Greit,alle blir kanskje ikke d,men veldig mange. Hadde man tatt den testen,uten å være gravid og fått verdi på 5,3 til 5,6 så hadde du vært godt innafor normal verdiene Det er ikke normal for noen uten diabetes å ha fastende bs over 5,3 eller over 6,7 etter måltider. "Normalene" for en med diabetes er selvfølgelig høyere da det er "umulig" å få det så lavt som normalen. Under 7 kan man være fornøyd med når man ikke har diabetes, men ikke om man er frisk... Anonymkode: c65f4...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #65 Del Skrevet 26. oktober 2020 Til TS: Kjempebra vektnedgang du har hatt! Selv om du selvfølgelig "burde" vært normalvektig, så er du en gang ikke det, men det bil ikke si at du kan leve sunt og være en god mor. Fortsett å jobb med det bra kostholdet du har startet med, vær i aktivitet, ta tilskudd av folat (og evt jod om du spiser lite fisk og melkeprodukter). Forsøk å gå ned så mye du kan i vekt, men det viktigste nå er at du klarer å opprettholde det vekttapet du har hatt. Det i seg selv er en seier. Anonymkode: c65f4...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #66 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Til TS: Kjempebra vektnedgang du har hatt! Selv om du selvfølgelig "burde" vært normalvektig, så er du en gang ikke det, men det bil ikke si at du kan leve sunt og være en god mor. Fortsett å jobb med det bra kostholdet du har startet med, vær i aktivitet, ta tilskudd av folat (og evt jod om du spiser lite fisk og melkeprodukter). Forsøk å gå ned så mye du kan i vekt, men det viktigste nå er at du klarer å opprettholde det vekttapet du har hatt. Det i seg selv er en seier. Anonymkode: c65f4...981 Tusen takk, det var en veldig hyggelig melding å lese! Jeg skulle jo ønsket selv at vekten hadde vært lavere, men jeg er likevel glad jeg har klart å holde den stabil etter vektnedgang. Jeg prøver å ha fisk en gang i uka, men det blir dessverre sjeldnere da jeg synes det er så dyrt. Så jeg kan få legen til å ta med jod på blodprøvene, for å sjekke. Jeg spiser dog mye yoghurt, kesam og ost. Anonymkode: c1493...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #67 Del Skrevet 26. oktober 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, det var en veldig hyggelig melding å lese! Jeg skulle jo ønsket selv at vekten hadde vært lavere, men jeg er likevel glad jeg har klart å holde den stabil etter vektnedgang. Jeg prøver å ha fisk en gang i uka, men det blir dessverre sjeldnere da jeg synes det er så dyrt. Så jeg kan få legen til å ta med jod på blodprøvene, for å sjekke. Jeg spiser dog mye yoghurt, kesam og ost. Anonymkode: c1493...aeb Jod via blodprøve viser ikke noe godt resultat (er ikke mulig? 🤷♀️). Måten å måle det på er å samle opp 24 timer med urin, men det beste er å kartlegge kostholdet og se om man møter anbefalingene. Gjør man ikke det er tilskudd anbefalt før man blir gravid og under hele graviditeten (anbefales ikke plutselige endringer så derfor man skal starte før helst). Hvit fisk, yoghurt og melk er gode kilder til jod, hvitost er ikke en god kilde. Her er anbefalingene som gjelder: "Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram (µg) jod dersom de: har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller. spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt." Behovet dekkes om man tar tilskudd av feks "Gravid" eller andre multivitaminer (så slipper man både folat, jod og vitamin D hver for seg). Lykke til med prøving! Anonymkode: c65f4...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #68 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jod via blodprøve viser ikke noe godt resultat (er ikke mulig? 🤷♀️). Måten å måle det på er å samle opp 24 timer med urin, men det beste er å kartlegge kostholdet og se om man møter anbefalingene. Gjør man ikke det er tilskudd anbefalt før man blir gravid og under hele graviditeten (anbefales ikke plutselige endringer så derfor man skal starte før helst). Hvit fisk, yoghurt og melk er gode kilder til jod, hvitost er ikke en god kilde. Her er anbefalingene som gjelder: "Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram (µg) jod dersom de: har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller. spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt." Behovet dekkes om man tar tilskudd av feks "Gravid" eller andre multivitaminer (så slipper man både folat, jod og vitamin D hver for seg). Lykke til med prøving! Anonymkode: c65f4...981 Okey, utfra det jeg leser ser der ut som jeg kan få for lite jod gjennom maten. Har vel kanskje i gjennomsnitt én DL melkeprodukter om dagen, og hvit fisk er ikke det det går mest av, foretrekker rød. Men som jeg skrev tidligere så går jeg fortsatt på p-piller, og skal det en måneds tid til. Vi har ikke tenkt å gå virkelig inn for å prøve når jeg slutter. Er det likevel greit å ta folsyre og jod for å være på den sikre siden? Eller kan det vente til jeg ser om jeg får tilbake vanlig syklus? Anonymkode: c1493...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #69 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okey, utfra det jeg leser ser der ut som jeg kan få for lite jod gjennom maten. Har vel kanskje i gjennomsnitt én DL melkeprodukter om dagen, og hvit fisk er ikke det det går mest av, foretrekker rød. Men som jeg skrev tidligere så går jeg fortsatt på p-piller, og skal det en måneds tid til. Vi har ikke tenkt å gå virkelig inn for å prøve når jeg slutter. Er det likevel greit å ta folsyre og jod for å være på den sikre siden? Eller kan det vente til jeg ser om jeg får tilbake vanlig syklus? Anonymkode: c1493...aeb Skader nok ikke å ta for å være sikker, samtidig som det sikkert går fint uten også Anonymkode: c65f4...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #70 Del Skrevet 26. oktober 2020 På 25.10.2020 den 21.28, Stril skrev: Mitt poeng er at terskelen er satt så lav at skal lite til for å komme over grensen,som for vanlige folk er normalt blodsukker nivå. Greit,alle blir kanskje ikke d,men veldig mange. Hadde man tatt den testen,uten å være gravid og fått verdi på 5,3 til 5,6 så hadde du vært godt innafor normal verdiene Hvis man er frisk har man stort sett blodsukker under 5,3. Skjønner du forøvrig ikke hvorfor grensene er så strenge for gravide, vil jeg foreslå at du leser litt om svangerskapsdiabetes og potensielle komplikasjoner for det vet du åpenbart svært lite om. Anonymkode: e0722...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå