Gå til innhold

Tjukk med ønske om baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt du har hatt en postitivt opplevelse! Jeg har hørt at det selv for overvektige anbefales å ha en vektøkning på 6-8kg, var ikke din nedgang noe som så ut til å bekymre jordmor og lege? Det er isåfall positivt at det med riktig kost under graviditet er mulig å ikke farlig for fosteret.

Anonymkode: c1493...aeb

Nei, jeg gikk ned ved å spise normal kost og å gå. Hadde aldri gått ned så mye hvis jeg ikke hadde vært i aktivitet. Det er vel mitt beste tips for vektnedgang... Ut å gå en time hver dag. Lykke til! 

Anonymkode: f5b05...3b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er både gravid og tjukk. Er nok en fordel å gå ned flere kilo før graviditet. Jeg har fått bekkenløsning, men som nevnt over så er det kostholdet som er prioritet nr 1 for å gå ned i vekt.

Selv om man er tjukk så betyr ikke det at man ikke vet hvorfor man er tjukk. Jeg vet veldig godt hvor mye kcal det er i mat/drikke, etter å ha slanket meg og vært treningsnarkoman i lengre perioder av livet. 

Har ikke vært bekymret overhode for noe energinivå når baby kommer. Man tilpasser seg. 

Anonymkode: 0a817...8a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha fastet 2 dager i uka og spist normalt de andre dagene. Da er man sulten de 2 dagene og ikke 24/7. Og spis mat som holder deg mett lenge. Kroppen reagerer veldig annerledes på en appelsin vs et glass appelsinjuice. Sult/metthet er hormoner, og kroppen responderer på mat med å produsere hormoner. Så dette kan man i stor grad styre.

Samt innført periodisk faste, slik at kroppen ikke produserer sulthormoner hver 3 time. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stoffskiftet har jeg sjekket mange ganger i oppveksten fordi min mor har dårlig stoffskifte og siden jeg alltid har vært tjukk var hun redd jeg også hadde det, men alle prøvene har vært fine. Sjekket sist for ca 5 år siden. Er det verdt å ta en test til?

Vitaminer sjekker jeg ca en gang i året, og jeg ligger alltid lavt på D-vitamin. Siste to årene har jeg også hatt lavt med folsyre, og i år fikk jeg vite at jeg nærmer meg lavt med b12. Skal inn til sjekk nå snart etter å ha spist de nevnte vitaminene i 3 måneder.

Vet ikke om de vitaminene har noe å si for vekten og vektnedgang?

Hvis du «alltid» har vært tjukk ville jeg sjekket ut om du kanskje har PCOS, det gjør du hos gynekolog. Det kan kanskje være verdt å forsøkt metformin, som er blodsukkerstabiliserende. Det fungerte bra for meg når jeg kom opp i 1500 mg per dag. Noen opplever bivirkninger som kvalme og diaré, men om du ikke gjør det kan den hjelpe deg godt på vei med vektnedgangen. 

Anonymkode: 0c1b0...070

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller ha fastet 2 dager i uka og spist normalt de andre dagene. Da er man sulten de 2 dagene og ikke 24/7. Og spis mat som holder deg mett lenge. Kroppen reagerer veldig annerledes på en appelsin vs et glass appelsinjuice. Sult/metthet er hormoner, og kroppen responderer på mat med å produsere hormoner. Så dette kan man i stor grad styre.

Samt innført periodisk faste, slik at kroppen ikke produserer sulthormoner hver 3 time. 

Tror ikke jeg skal begi meg ut på 2 døgn uten mat, da kommer jeg til å ende opp med migreneanfall. Men jeg har funnet ut at hvis jeg ikke har første måltid før 12, så klarer jeg å ha færre måltider på en dag. Før spiste jeg frokost 8, lunsj rundt 12, middag 16 og kvelds rundt 20-21, pluss gjerne et par mellommåltider. Nå spiser jeg frokost 12, middag 16, og et mellommåltid før jeg spiser kveldsmat rundt 21. Jeg er begynnende sulten før frokost, men er minimalt sulten mellom de andre måltidene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du «alltid» har vært tjukk ville jeg sjekket ut om du kanskje har PCOS, det gjør du hos gynekolog. Det kan kanskje være verdt å forsøkt metformin, som er blodsukkerstabiliserende. Det fungerte bra for meg når jeg kom opp i 1500 mg per dag. Noen opplever bivirkninger som kvalme og diaré, men om du ikke gjør det kan den hjelpe deg godt på vei med vektnedgangen. 

Er ikke dette noe man sjekker om man sliter med å bli gravid? Legen har snakket mye på vekten min, men aldri nevnt noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er både gravid og tjukk. Er nok en fordel å gå ned flere kilo før graviditet. Jeg har fått bekkenløsning, men som nevnt over så er det kostholdet som er prioritet nr 1 for å gå ned i vekt.

Selv om man er tjukk så betyr ikke det at man ikke vet hvorfor man er tjukk. Jeg vet veldig godt hvor mye kcal det er i mat/drikke, etter å ha slanket meg og vært treningsnarkoman i lengre perioder av livet. 

Har ikke vært bekymret overhode for noe energinivå når baby kommer. Man tilpasser seg. 

Bare nevner at alle gravide får bekkenløsning, men langt i fra alle kjenner noe til den. Bekkenløsning har ingenting å si på vekta, den er hormonell, og det er derfor noen kvinner kjenner den bedre enn andre. Men vekta har mye å si på andre faktorer; f.eks er overvektige gravide mye mer plaget med ryggvondt, energinivået er ofte lavere og mange er plaget med magen store eller hele deler av svangerskapet. 

Anonymkode: 2ddf6...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone var overvektig da ho gikk gravid med våres sønn som er 4 idag. Hadde ingen problemer med graviditeten, gikk faktisk ned i vekt i den perioden. Legene mente han ville være stor,altså over 4 kg ved fødsel,men der tok de feil. Han var 3120 gr. og 50 cm. Idag er han veldig høy for alderen, litt over 1 m, ca 20 kg. Helsesøster har vært fornøyd med vekten hans hele tiden. Er gravid på nytt nå og regner med at det går like bra.

Tok sukkerbelastning test sist uke og regnet med d skulle gå bra,og mener at d gjorde d,selv om legen,etter nye regler av 2017,konkluderte med svangerskap diabetes. Resultatet var 5,6 noe som jo er normalt blodsukker. Men reglene idag sier at man må ha under 5,3 og det er meget rart. Da må jo alle som er gravide ha det da. Har selv type 2 diabetes, og så lenge jeg ligger på 7 eller under det,er d ikke noe krise. Så da er 5,6 ikke noe å henge seg opp i etter min mening. Tok samme test sist ho var gravid, og da var d ikke noe problem. Lever på samme måte idag som den gang med tanke på å bevege seg og spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stril skrev:

Min kone var overvektig da ho gikk gravid med våres sønn som er 4 idag. Hadde ingen problemer med graviditeten, gikk faktisk ned i vekt i den perioden. Legene mente han ville være stor,altså over 4 kg ved fødsel,men der tok de feil. Han var 3120 gr. og 50 cm. Idag er han veldig høy for alderen, litt over 1 m, ca 20 kg. Helsesøster har vært fornøyd med vekten hans hele tiden. Er gravid på nytt nå og regner med at det går like bra.

Tok sukkerbelastning test sist uke og regnet med d skulle gå bra,og mener at d gjorde d,selv om legen,etter nye regler av 2017,konkluderte med svangerskap diabetes. Resultatet var 5,6 noe som jo er normalt blodsukker. Men reglene idag sier at man må ha under 5,3 og det er meget rart. Da må jo alle som er gravide ha det da. Har selv type 2 diabetes, og så lenge jeg ligger på 7 eller under det,er d ikke noe krise. Så da er 5,6 ikke noe å henge seg opp i etter min mening. Tok samme test sist ho var gravid, og da var d ikke noe problem. Lever på samme måte idag som den gang med tanke på å bevege seg og spise. 

Så kjekt å høre at det gikk så fint. Og lykke til med nummer 2!

Hørtes merkelig ut det med blodsukker ja, men det er vel for å skåne fosteret mest mulig, være litt føre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Trene mer, dvs daglig aktivitet, ikke 1 time 2 ganger i uka. Husk du skal holde følge med en aktiv unge, døgnet rundt!

Anonymkode: b4d39...c3e

Ha en mat dagbok, der du skriver opp hvor mye du spiser, når og hva. Det kan være til stor hjelp når man slanker seg eller om man ønsker å bygge muskler. Er utrolig mye man faktisk spiser som man ikke husker. Opplever det selv, at jeg fort kan ta å spise en sjokolade når man har det travelt også glemmer man at man har spist det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette noe man sjekker om man sliter med å bli gravid? Legen har snakket mye på vekten min, men aldri nevnt noe sånt.

Det kan være et av tegnene på pcos, ja. Infertilitet, høy vekt, uønsket hårvekst. Lange og/eller uregelmessige sykluser. Man trenger ikke alle symptomene. Jeg har ikke mange cyster på eggstokkene, men gyn mistenkte pcos likevel. Vanlige leger vet som regel ikke så mye om typiske kvinnesykdommer, dessverre. 

Selv om du får solskinnshistorier, min egen inkludert, her er det ikke til å stikke under stol at det finnes mange potensielle komplikasjoner som overvektig gravid. Jo mer man kan forebygge, jo bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kunstnerfluen skrev:

Ha en mat dagbok, der du skriver opp hvor mye du spiser, når og hva. Det kan være til stor hjelp når man slanker seg eller om man ønsker å bygge muskler. Er utrolig mye man faktisk spiser som man ikke husker. Opplever det selv, at jeg fort kan ta å spise en sjokolade når man har det travelt også glemmer man at man har spist det. 

Jeg har faktisk vurdert dette. Jeg vet jo at det blir litt her og der, men jeg tenker omfanget er mye større enn det jeg ser for meg her og nå. Man tenker jo at det er jo bare en liten bit, men når det blir en liten bit hver gang så blir det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være et av tegnene på pcos, ja. Infertilitet, høy vekt, uønsket hårvekst. Lange og/eller uregelmessige sykluser. Man trenger ikke alle symptomene. Jeg har ikke mange cyster på eggstokkene, men gyn mistenkte pcos likevel. Vanlige leger vet som regel ikke så mye om typiske kvinnesykdommer, dessverre. 

Selv om du får solskinnshistorier, min egen inkludert, her er det ikke til å stikke under stol at det finnes mange potensielle komplikasjoner som overvektig gravid. Jo mer man kan forebygge, jo bedre. 

Jeg har lest litt om det, og eneste symptomer som passer til meg er vanskelig vektnedgang, og kanskje økt hårvekst. Er ikke så sikker på hva som er vanlig, bare føler det vokser vilt overalt!

Jeg vet enda ikke hvor fertil jeg er da jeg fortsatt går på p-piller og skal gjøre det en liten stund til. Syklusen min før p-piller var veldig jevn, og syklusen med p-piller har vært helt jevn. Vet ikke hvor mye p-piller gjør for en stabil syklus, men den er ihvertfall på 28 dager med p-piller, og var det samme uten, da jeg var 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk vurdert dette. Jeg vet jo at det blir litt her og der, men jeg tenker omfanget er mye større enn det jeg ser for meg her og nå. Man tenker jo at det er jo bare en liten bit, men når det blir en liten bit hver gang så blir det mye.

Ja det er ikke lett men jeg har troen på at du kan få det til. Tenk på det at babyen blir premien på slutten av alt strevet. 
Men ja er også lette øvelser man kan gjøre i hverdagen uten om de dagene du trener, som å gå masse i trapper, gå eller sykle til jobben osv. 
Håper du lykkes med målet ditt og lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/24/2020 at 7:33 PM, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg er som overskriften sier; tjukk med ønske om baby. Er 170 høy og veier 130kg, i starten av 20-årene. Trener en times tid 2 dager i uka og spiser ganske sunt, bare litt for mye, som gjør at vekten står stabilt.

Jeg vet det ikke er anbefalt å gå gravid med en så høy BMI jeg har, men jeg har et veldig sterkt ønske om et barn.

Da har jeg to spørsmål til å begynne med;

1. Hva bør jeg tenke på som forberedelser før en eventuell graviditet? (Skal fortsette å trene, og forsøker å spise passe porsjoner).

2. Er det andre i samme vektsituasjon som kan gi både gode og dårlige erfaringer med tanke på graviditet?

Hvis du ikke klarer å styre vekta er du ikke i stand til å ta vare på et lite barn. Når du ikke har selvkontroll eller disiplin nok til å slanke deg er du ikke disiplinert nok til å yte all den hjelpen et lite barn trenger. 

Anonymkode: 2ab76...712

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke klarer å styre vekta er du ikke i stand til å ta vare på et lite barn. Når du ikke har selvkontroll eller disiplin nok til å slanke deg er du ikke disiplinert nok til å yte all den hjelpen et lite barn trenger. 

Synes det er spesielt hvordan noen tenker. Jeg har sett mange tjukke, helt oppegående foreldre. Hadde jeg vært 300kg og sengeliggende hadde det vært greit nok, men jeg klarer veldig fint å løfte alt jeg trenger, jeg kan bevege meg sånn jeg vil. Jeg blir andpusten, men har ingen problemer med å gå opp en bratt bakke. Har ingen problemer med å gjøre husarbeid i flere timer i strekk. Det er ingen hold i det du prøver å påstå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør Nutrilett diett i fire uker. Gikk på tjukkaskurs i regi av Aker sykehus. Veide 110 kg og er 170 cm høy. Har pcos og mensen to til tre ganger i året. Når jef hadde gått ned åtte kg ble jeg gravid, og venter nå en gutt i august. Husk at 90% vektnedgang er gjennom kosthold! 

Etter fire uker på Nutrilett pulvershaker (sjokolade er best), så kan du spise ett knekkebrød med bittelitt majones som smør og en skive kokt skinke til frokost og lunsj, og en kyllingfilet med mye salat og balsamicoeddik til middag, og en Nutrilett shake eller knekkebrød igjen til kvelds. Da er du garantert å gå ned i vekt. 

Lykke til ts. Husk at det også er mye kalorier i drikke 👍

Anonymkode: 04b39...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør Nutrilett diett i fire uker. Gikk på tjukkaskurs i regi av Aker sykehus. Veide 110 kg og er 170 cm høy. Har pcos og mensen to til tre ganger i året. Når jef hadde gått ned åtte kg ble jeg gravid, og venter nå en gutt i august. Husk at 90% vektnedgang er gjennom kosthold! 

Etter fire uker på Nutrilett pulvershaker (sjokolade er best), så kan du spise ett knekkebrød med bittelitt majones som smør og en skive kokt skinke til frokost og lunsj, og en kyllingfilet med mye salat og balsamicoeddik til middag, og en Nutrilett shake eller knekkebrød igjen til kvelds. Da er du garantert å gå ned i vekt. 

Lykke til ts. Husk at det også er mye kalorier i drikke 👍

*venter en gutt i januar mente jeg 🤣👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er spesielt hvordan noen tenker. Jeg har sett mange tjukke, helt oppegående foreldre. Hadde jeg vært 300kg og sengeliggende hadde det vært greit nok, men jeg klarer veldig fint å løfte alt jeg trenger, jeg kan bevege meg sånn jeg vil. Jeg blir andpusten, men har ingen problemer med å gå opp en bratt bakke. Har ingen problemer med å gjøre husarbeid i flere timer i strekk. Det er ingen hold i det du prøver å påstå.

Men hvorfor klarer man ikke gå ned i vekt? Fordi man ikke er disiplinert nok til å se fruktene av ens arbeid. Slanking krever langsiktige endringer over lang tid. Hva skjer med et barn som krever innsats i 20 år når man ikke engang klarer å slanke seg i 30 måneder? Man er overvektig fordi man velger den letteste løsningen, for det er lettere å fortsette å mishandle kroppen enn det er å slanke seg.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor klarer man ikke gå ned i vekt? Fordi man ikke er disiplinert nok til å se fruktene av ens arbeid. Slanking krever langsiktige endringer over lang tid. Hva skjer med et barn som krever innsats i 20 år når man ikke engang klarer å slanke seg i 30 måneder? Man er overvektig fordi man velger den letteste løsningen, for det er lettere å fortsette å mishandle kroppen enn det er å slanke seg.  

Så da mener du at røykere heller ikke bør få barn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...