AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Del Skrevet 24. oktober 2020 Hei! Jeg er som overskriften sier; tjukk med ønske om baby. Er 170 høy og veier 130kg, i starten av 20-årene. Trener en times tid 2 dager i uka og spiser ganske sunt, bare litt for mye, som gjør at vekten står stabilt. Jeg vet det ikke er anbefalt å gå gravid med en så høy BMI jeg har, men jeg har et veldig sterkt ønske om et barn. Da har jeg to spørsmål til å begynne med; 1. Hva bør jeg tenke på som forberedelser før en eventuell graviditet? (Skal fortsette å trene, og forsøker å spise passe porsjoner). 2. Er det andre i samme vektsituasjon som kan gi både gode og dårlige erfaringer med tanke på graviditet? Anonymkode: c1493...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #2 Del Skrevet 24. oktober 2020 Trene mer, dvs daglig aktivitet, ikke 1 time 2 ganger i uka. Husk du skal holde følge med en aktiv unge, døgnet rundt! Anonymkode: b4d39...c3e 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #3 Del Skrevet 24. oktober 2020 Jeg tenkte mer på om det er noe man bør tenke på å få i seg, eventuelt ikke få i seg. Og om det er vanlig å ha en kontroll hos lege i starten av prøvetiden? Alle forberedelsene man bør gjøre før en graviditet. Jeg er ikke tjukk og lat, så å holde følge med en liten er noe jeg har energi til. Men jeg skal absolutt øke aktiviteten litt. Anonymkode: c1493...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Del Skrevet 24. oktober 2020 90 prosent av vekta går på kosthold. Så det du først må begynne å ha fokus på er kostholdet. Start gjerne med å holde deg rundt 2000kcal daglig.og da sunne kalorier. Veldig mange tror at trening gjør at man går ned i vekt, men da må man også være streng med kostholdet. Vit at hvus du mot formodning ikke får til å bli gravid på egenhånd, må du re normalvektig for å være kvalifisert til å få ivf i det offentlige, gjerne privatr klinikker også. Lykke til Anonymkode: 7d4f6...b12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Del Skrevet 24. oktober 2020 Og husk FOLAT 😀 Du er 130kg som du sier. Det er trossalt DOBBELT så tungt som en normalvektig person som har samme høyde som deg. Så du burde virkelig fokusere på vekten. Anonymkode: 7d4f6...b12 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Del Skrevet 24. oktober 2020 Jeg ville antagelig begynt å telle kalorier en stund for å få ned vekta. Spiller ingen rolle hvor mye du trener om du spiser for store porsjoner. Ville gått tur hver dag- få 10,000 skritt hver dag, kanskje trent litt styrke i tillegg. Det ideelle hadde vært å gå ned i vekt før du blir gravid. Kanskje ta en tur til fastlegen din for å sjekke at du får i deg alle vitaminene du trenger. Folat som nevnt ovenfor, og spis sunt og variert. Anonymkode: d2f3e...0e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #7 Del Skrevet 24. oktober 2020 Du kan jo gå ned i vekt før du blir gravid, og når du er gravid kan du prøve å hindre kraftig vektoppgang. Anonymkode: 538bd...6cf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #8 Del Skrevet 24. oktober 2020 Du sier du spiser litt for mye. Sannheten, som du må innse, er at du spiser voldsomt mye for mye. Altså.., sorry, men kroppen din og psyken din er ikke klar for et barn. Man må ha selvkontroll for å få barn, de vil snu livet ditt opp ned og kreve mye. Barnet må også få sunnere livsstil enn deg og det får ikke barnet hvis du ikke har det selv. Anonymkode: b0ed2...59a 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #9 Del Skrevet 24. oktober 2020 Nå høres jeg sikkert slem ut, men når man veier 130 kilo spiser man ikke ganske sunt og bare litt for mye. Kostholdet ditt er langt på ville veier og du spiser for mye. Her bør du få hjelp både med kostholdsplan og mengde. Anonymkode: 4f5ec...8f1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Del Skrevet 24. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du spiser litt for mye. Sannheten, som du må innse, er at du spiser voldsomt mye for mye. Altså.., sorry, men kroppen din og psyken din er ikke klar for et barn. Man må ha selvkontroll for å få barn, de vil snu livet ditt opp ned og kreve mye. Barnet må også få sunnere livsstil enn deg og det får ikke barnet hvis du ikke har det selv. Anonymkode: b0ed2...59a Det er ikke du som bestemmer om noen er klar for et barn. For en toskete kommentar. Skal overvektige straffes med å ikke få barn fordi de lot seg selv bli tykk? Er det mulig? Anonymkode: 538bd...6cf 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 24. oktober 2020 #11 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke du som bestemmer om noen er klar for et barn. For en toskete kommentar. Skal overvektige straffes med å ikke få barn fordi de lot seg selv bli tykk? Er det mulig? Anonymkode: 538bd...6cf Hvis de ikke klarer å ta vare på seg selv klarer de heller ikke å ta vare på et barn. Skal hun mate barnet sitt med det hun også spiser slik at barnet også får overvektsproblemer hele livet? Skal hun ha en høyrisiko graviditet? Hvis du ikke klarer å ta kontroll over eget liv og helse kan du ikke ha barn! Og ja mange overvektige straffes fordi de er overvektige. Det er vanskeligere å bli gravid og man får et svangerskap med risiko. De har ikke energi til å løpe rundt med barnet. Synes så synd på barn som ikke får en aktiv livvstil fordi foreldrene ikke orket Endret 24. oktober 2020 av Badbunny 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Del Skrevet 24. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke du som bestemmer om noen er klar for et barn. For en toskete kommentar. Skal overvektige straffes med å ikke få barn fordi de lot seg selv bli tykk? Er det mulig? Anonymkode: 538bd...6cf Å være svært overvektig gir risiko i svangerskapet. Å vente med barn til vekten er redusert er ikke å straffe, men å ta hensyn til helsa slik at hun ikke blir alvorlig syk under svangerskapet og slik at babyen får en god start på livet Anonymkode: 4f5ec...8f1 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 24. oktober 2020 #13 Del Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, Badbunny skrev: Hvis de ikke klarer å ta vare på seg selv klarer de heller ikke å ta vare på et barn. Skal hun mate barnet sitt med det hun også spiser slik at barnet også får overvektsproblemer hele livet? Skal hun ha en høyrisiko graviditet? Hvis du ikke klarer å ta kontroll over eget liv og helse kan du ikke ha barn! Hva med Erna Solberg da? Hun klarer å styre hele landet, selv om hun er tykk. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Del Skrevet 24. oktober 2020 Om du vil gå ned i vekt så sjekk tallene dine i en bmr kalkulator. Den vil hjelpe deg til å se hvor mange kalorier du må ligge på for å gå ned i vekt. Bruk gjerne en app som teller kalorier for deg noen dager først og logg alt. Da får du et overblikk på hvor mye du faktisk får i deg og hvor du kan kutte enkelt (hvilke matvarer som er kaloritette). Jeg vet om noen som var lettere overvektig og hun fikk pes hver gang hun var på kontroll under graviditeten..... Hun synes ikke det var noe kjekt, også ble hun hele tiden påminnet risikoene for det ene og andre, ble tettere oppfulgt og hun kunne heller ikke føde i badekar blant annet. Anonymkode: b18e2...beb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #15 Del Skrevet 24. oktober 2020 Jeg veide 114 kg på mitt meste. Jeg startet med å telle kalorier og fikk meg et gigantisk sjokk! Jeg ble virkelig overrasket over hvor mye kalorier vanlig mat inneholder. Jeg har helt klart spist altfor store porsjoner i alle år. Legg på usunn mat og det er ikke rart at man blir stor. Last ned Lifesum appen, den er gratis og vei og registrer all mat. Anbefales virkelig! Anonymkode: 48c78...e5c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 24. oktober 2020 #16 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) 3 minutter siden, Hannah80 skrev: Hva med Erna Solberg da? Hun klarer å styre hele landet, selv om hun er tykk. Erna solberg sine barn er voksne. Vet ikke om hun var like tykk for 21 år siden som er alderen til hennes yngste barn. Tviler på det. Man trenger heller ikke å være fysisk aktiv for å styre et land. Hun blir kjørt overalt, middagen lages for henne, tipper at hun ikke gjør så mye annet enn å sitte mesteparten av dagen Endret 24. oktober 2020 av Badbunny 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #17 Del Skrevet 24. oktober 2020 Sjekk ut fatpositivefertility på instagram Anonymkode: a6c5c...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella_b Skrevet 24. oktober 2020 #18 Del Skrevet 24. oktober 2020 Jeg er like høy som du, TS, og veier 92 kg. Og det kunne ikke falt meg inn å bli gravid nå, før jeg er tilbake på normalvekt. Sist jeg gikk gravid startet jeg på 85 kg og endte på nærmere 110 kg mot slutten av svangerskapet (98 umiddelbart etter fødsel), og det skal jeg aldri gjenta. Utviklet svangerskapsdiabetes og måtte igangsettes, og var generelt helt oppsvulmet og jævlig. Babyen måtte omtrent tvangsmates med donert morsmelk på nyfødtintensiven for å slippe en rask nedgang i blodsukker, pga diabetesen min. Altså satte jeg både meg selv og barnet i mer fare enn vi trengte å være i, pga mine livstillsvalg. Man kan selvsagt få svangerskapsdiabetes uten å være overvektig, men vi har mye høyere risiko. Som en tidligere normalvektig person vet jeg også at jeg er utrolig mye slappere og har det mye verre nå enn før jeg la på meg. Og jeg veier nesten 30 kg mindre enn deg. Det er selvfølgelig helt individuelt hvordan man føler seg i vekten, men overvekt er farlig. For deg og for fosteret. Jeg anbefaler virkelig å stå på ordentlig i noen måneder og gå ned så mye du klarer, før du evt begynner å prøve. Det er ikke verd risikoen bare fordi du har ordentlig lyst. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #19 Del Skrevet 24. oktober 2020 Mye av dette er sånt bare en lege kan svare på, så jeg ville begynt der. Snakket med fastlegen og fått fakta og råd på bordet. Og så tenker jeg at når du er tidlig i 20-årene, så har du god tid på å få barn, og at det kan være lurere å jobbe med vekta først? Ikke bare for babyens skyld, men for at du skal slippe å være så overvektig resten av livet med alt belastning og plager det vil medføre. Når barna er født har man det veldig travelt og det er vanskelig å holde på strenge rutiner. Selv jeg som alltid har vært normalvektig sliter med å ha kontroll på alt jeg får i meg som småbarnsmor, det blir fort noen brødskiver for mye her og en sukkerholdig skål med corn flakes der. Blodsukkeret krasjer etter lite søvn, full jobb og henting i barnehagen, lett å gomle den sjokoladen eller falle for fristelsen å lage en feit halvfabrikata-rett til middag når man egentlig skulle ha spist torsk og råkostsalat. Så kommer kvelden og man er dausliten etter legging, og ender opp med netflix i stedet for den planlagte gåturen. Bruk heller de neste par årene på å ta vare på deg selv, få en kostholds- og treningsrutine som du trives med over tid, er mitt råd. Du er ung og fri, det er nå du har mulighet til å prioritere deg selv, være nøye med måltider og ha mye tid til mosjon. Det du trenger er ikke en slankekur, men en varig livsstilsendring som du trives med, og det tar noen år med den livsstilen før den er en så naturlig del av livet ditt at du ikke får "tilbakefall" med en gang hverdagen butter imot og småbarnskaoset inntreffer. Anonymkode: 42f02...803 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #20 Del Skrevet 24. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå høres jeg sikkert slem ut, men når man veier 130 kilo spiser man ikke ganske sunt og bare litt for mye. Kostholdet ditt er langt på ville veier og du spiser for mye. Her bør du få hjelp både med kostholdsplan og mengde. Anonymkode: 4f5ec...8f1 Hvorfor er det slik at overvektige folk i Norge ikke skal høre at det de driver med er livsfarlig? Vi skal liksom ikke si noe negativt om overvektige selv om overvekt er noe av det farligste man kan gjøre mot seg selv. Koster samfunnet milliarder av kroner med alt som fører med. Fatpositivity... nei altså... er vi helt fjerne her i Norden eller? I andre land som Japan så er det ikke lov å være overvektig... Anonymkode: b0ed2...59a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå