Gå til innhold

Rassia hos biltuningsfirma

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 hours ago, Tiuren said:

Det var ofte slik før, men er ikke alltid sant lenger. Min MB finnes i 4 forskjellige effektvarianter med samme motor og understell. 

Poenget er at TS ikke har peil i det hele tatt.

Anonymkode: de25a...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 23.10.2020 den 21.58, Mannisinbestealder skrev:

Min bil har vært hos et tuningfirma og blitt omprogrammert. Jeg er klar over at det ikke uten videre er helt lovlig å øke motoreffekten på denne måten selv om min bil tåler den ekstra effekten med god margin. Myndighetene krever ikke ekstra avgift på grunn av økt effekt i seg selv, men bilen kan ha økte utslipp og Vegvesenet har også andre motiver for å begrense denne praksisen. Nå har de aksjonert sammen med Politiet i Vestfold og de vil kontakte firmaets kunder. De har selvfølglig grunn til å tro at en høy andel av disse bilene nå kjøres med ulovlige egenskaper på veiene. En vanlig EU kontroll vil bare avdekke åpenbare endringer hvor det også er utført fysiske/mekanske endringer. Etter det jeg har lest vil de nå kreve at bileier dokumenterer at bilen har originale egenskaper og legger frem solid dokumentasjon på det. Statens Vegvesen har trolig ikke tilgang til utstyr for å måle motoreffekt. Jeg reagerer på at myndighetene snur bevisbyrden og tilsynelatende lar bileier få utgifter og  byrden med å bevise at bilen er forskriftsmessig. Det er normalt ikke slik ellers i samfunnet. Bilene kan være omprogrammert flere ganger og skiftet eier siden den ble registrert i firmaets database. Om jeg blir kontaktet tenker jeg at jeg vil gi et tydelig signal at jeg ikke aksepterer motsatt bevisbyrde. Jeg vil oppfattes som uskyldig inntil de eventuelt kan bevise det motsatte. Har jeg jussen på min side?

De som ønsker å kritisere bileiere som tuner bilene sine oppfordres til å starte en egen tråd. Det er ikke så vanskelig.

Sikkert samme jakten som på verksteder som tilbyr  deg å betale 2000 for EU-godkjenning 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...