Gå til innhold

Rassia hos biltuningsfirma


Mannisinbestealder

Anbefalte innlegg

Min bil har vært hos et tuningfirma og blitt omprogrammert. Jeg er klar over at det ikke uten videre er helt lovlig å øke motoreffekten på denne måten selv om min bil tåler den ekstra effekten med god margin. Myndighetene krever ikke ekstra avgift på grunn av økt effekt i seg selv, men bilen kan ha økte utslipp og Vegvesenet har også andre motiver for å begrense denne praksisen. Nå har de aksjonert sammen med Politiet i Vestfold og de vil kontakte firmaets kunder. De har selvfølglig grunn til å tro at en høy andel av disse bilene nå kjøres med ulovlige egenskaper på veiene. En vanlig EU kontroll vil bare avdekke åpenbare endringer hvor det også er utført fysiske/mekanske endringer. Etter det jeg har lest vil de nå kreve at bileier dokumenterer at bilen har originale egenskaper og legger frem solid dokumentasjon på det. Statens Vegvesen har trolig ikke tilgang til utstyr for å måle motoreffekt. Jeg reagerer på at myndighetene snur bevisbyrden og tilsynelatende lar bileier få utgifter og  byrden med å bevise at bilen er forskriftsmessig. Det er normalt ikke slik ellers i samfunnet. Bilene kan være omprogrammert flere ganger og skiftet eier siden den ble registrert i firmaets database. Om jeg blir kontaktet tenker jeg at jeg vil gi et tydelig signal at jeg ikke aksepterer motsatt bevisbyrde. Jeg vil oppfattes som uskyldig inntil de eventuelt kan bevise det motsatte. Har jeg jussen på min side?

De som ønsker å kritisere bileiere som tuner bilene sine oppfordres til å starte en egen tråd. Det er ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen formening om tuning, men du har helt rett i hva angår rettspraksis og -premiss: Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Men dette er ikke umotiverte stikkprøver som det utrolige forslaget vår brunblå regjering hadde med å overvåke all datatrafikk uten foranledning og forankring i norske lover. Her har SVV og politiet allerede funnet en kundeliste som legger nær at du og andre har gjort en potensiell ulovlig aktivitet. Sammenliknbar med en hasjselgers telefonliste kan de gå gjennom og sjekke. Jeg synes likevel ikke at de skal kunne kreve dokumentasjon av deg - det er lett å måle hk, bare kjøre på en måletralle. Dette utstyret bør SVV også ha. Og dette har de all grunn til å teste.

Med det sagt, de siste årene har vi i praksis mistet alt som heter politi i Norge. De følger ikke opp mer alvorlige saker en gang som voldtekt, ran, innbrudd. Det hadde vært utrolig om det fantes en avdeling som følger opp dette, selv om SVV gjør jobben.

Anonymkode: 44db3...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 21.58, Mannisinbestealder skrev:

min bil tåler den ekstra effekten med god margin.

Hvordan vet du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Med det sagt, de siste årene har vi i praksis mistet alt som heter politi i Norge. De følger ikke opp mer alvorlige saker en gang som voldtekt, ran, innbrudd. Det hadde vært utrolig om det fantes en avdeling som følger opp dette, selv om SVV gjør jobben.

Helt sjukt å rævkjøre politiet enda hardere fordi man i alle år har nedprioritert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ezio skrev:

Hvordan vet du dette?

Det er flere grunner til at jeg føler meg trygg med en moderat effektøkning. Dette er BMW. Det er solide biler og det finnes utgaver av samme bil med større motor. Det finnes tuningpakker til min bil med TUV godkjenning hvor utslipp, effekt o.l er dokumentert. Dette blir da godkjent, men koster betydelig mer. Tuningfirmaet tar da også garantiansvaret om det skulle dukke opp feil som BMW avviser på grunn av at bilen er tunet. Girkassen er fra ZF og det er lett å søke opp hvor mye den tåler av moment. I andre BMW modeller finnes andre utgaver av denne motoren med omtrent samme effekt som jeg har nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Det er flere grunner til at jeg føler meg trygg med en moderat effektøkning. Dette er BMW. Det er solide biler og det finnes utgaver av samme bil med større motor. Det finnes tuningpakker til min bil med TUV godkjenning hvor utslipp, effekt o.l er dokumentert. Dette blir da godkjent, men koster betydelig mer. Tuningfirmaet tar da også garantiansvaret om det skulle dukke opp feil som BMW avviser på grunn av at bilen er tunet. Girkassen er fra ZF og det er lett å søke opp hvor mye den tåler av moment. I andre BMW modeller finnes andre utgaver av denne motoren med omtrent samme effekt som jeg har nå.

Standardsvaret jeg forventet. Bilene med større motor har annet oppsett, i alt fra girkasse til dempere og bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har forbeholdent og med viten gjort noe ulovlig. Selvfølgelig må du betale selv for å sette bilen i lovlig stand igjen. Når du er så idiot, så bør du egentlig levere førerkortet tilbake. Idioter har ingenting på veien å gjøre

Anonymkode: d9ff6...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har forbeholdent og med viten gjort noe ulovlig. Selvfølgelig må du betale selv for å sette bilen i lovlig stand igjen. Når du er så idiot, så bør du egentlig levere førerkortet tilbake. Idioter har ingenting på veien å gjøre

Anonymkode: d9ff6...416

Oisann, her har noen hatt en dårlig dag. Ikke slik man gir gode råd altså, men det vet du vel fra før. :)

Anonymkode: 44db3...5c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har forbeholdent og med viten gjort noe ulovlig. Selvfølgelig må du betale selv for å sette bilen i lovlig stand igjen. Når du er så idiot, så bør du egentlig levere førerkortet tilbake. Idioter har ingenting på veien å gjøre

Anonymkode: d9ff6...416

Du tok ikke henstillingen min om å ta denne debatten et annet sted ser jeg. Jeg vil ikke kalle en stor gruppe for idioter basert på dette. Det er nok viktigere hvordan man bruker bilen i trafikken. Hissige og uhøflige personer gjør seg dårlig både i trafikken og i samfunnsdebatten.

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ezio skrev:

Standardsvaret jeg forventet. Bilene med større motor har annet oppsett, i alt fra girkasse til dempere og bremser.

Det er ofte slik ja, men som du ser så selges det godkjente pakkeløsninger med moderat effektøkning til mange biler uten at slike komponenter byttes. Både jeg og min kollega har blitt tilbudt dette av den lokale BMW forhandleren. For meg er det god nok dokumentasjon på at denne bilen tåler en slik effektøkning. Reell belastningen på drivverk, hjuloppheng og bremser er uansett avhengig av kjørestil. Min bil er nå kjørt 60.000 km uten å skifte dekk og bremser. Når det gjelder girkasse så blir den omprogrammert til å passe den nye dreiemomentkurven.  Girkasseprodusenten ZF oppgir at denne girkassen tåler et moment på 50nM mer enn det bilen får etter tuning.

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har altså levert bilen din på et tuningverksted som primært driver med tuning av biler, og selskapet har for vane å ikke typegodkjenne chiptrimming og melde dette til SVV og oppdatere vognkortet? 

Høres rart ut at SVV forventer at bileiere fremskaffer dokumentasjon på at bilen er korrekt iht. vognkort. Det kan jo være en tidkrevende og dyr prosess å få alt det dokumentert. Du kan jo melde tilbake at du ikke ønsker den kostnaden, garanterer at bilen er original, og kan stille bilen til etterkontroll hos dem på deres regning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver man å tuner bilen sin? På norske veier skal man ikke kjøre fortere enn 110km/t.

I tillegg slipper bilen ut mer forurensning sier du.

Mannfolk...

Anonymkode: 25817...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor driver man å tuner bilen sin? På norske veier skal man ikke kjøre fortere enn 110km/t.

I tillegg slipper bilen ut mer forurensning sier du.

Mannfolk...

Anonymkode: 25817...04b

Ingen begrensninger for hvor fort man kan gå fra 0-110 km/t.

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Ezio said:

Standardsvaret jeg forventet. Bilene med større motor har annet oppsett, i alt fra girkasse til dempere og bremser.

Det var ofte slik før, men er ikke alltid sant lenger. Min MB finnes i 4 forskjellige effektvarianter med samme motor og understell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor driver man å tuner bilen sin? På norske veier skal man ikke kjøre fortere enn 110km/t.

I tillegg slipper bilen ut mer forurensning sier du.

Mannfolk...

Anonymkode: 25817...04b

Min bil er tunet. Forbruket gikk vesentlig ned.

 

Anonymkode: 1f041...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor driver man å tuner bilen sin? På norske veier skal man ikke kjøre fortere enn 110km/t.

I tillegg slipper bilen ut mer forurensning sier du.

Mannfolk...

Anonymkode: 25817...04b

Har vurdert å gjøre det samme med min bil. Utelukkende fordi det gir lavere forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bil er tunet. Forbruket gikk vesentlig ned.

 

Anonymkode: 1f041...34f

Forurensingen kan likevel øke, for noen av disse programmene overstyrer EGR og DPF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Ezio skrev:

Forurensingen kan likevel øke, for noen av disse programmene overstyrer EGR og DPF.

Min har fremdeles EGR og DPF. Forbruket gikk ned med en desiliter på mila, noe som er omtrent gjennomsnittlig i følge tuneren. Det vil si at selv om DPF og EGR blir fjernet så havner vi allikevel langt under det oprinnelige utslippet, på grunn av mer effektiv forbrenning av drivstoffet. 

På min forrige bil, som også ble tunet for å få ned forbruket, ble EGR og DPF fjernet. Alikevel så så vi en klar nedgang på avgassmålingen før og etter, bilen gikk klart renere etterpå. 

Anonymkode: 1f041...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort noe ulovlig og du må selv ta følgene av dette.

Anonymkode: 1b322...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...