Gå til innhold

Besynderlig at hvite kvinner anser seg selv som marginaliserte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om vi ser på jobbmarkedet og problemer med mangfold, osv. Det er mye sutring om at det er for lite kvinneandel. "Kvinne" er her implisitt forstått som vestlige. 

Det som er besynderlig er at hvite, vestlige (cis)kvinner, som er den mest privilegerte gruppen i verden, fortsatt ser på seg selv som ofre og en gruppe som er marginalisert. De setter seg selv i samme kategori som POC, LGBTTQQIAAP, osv.

Det blir merkelig at man skal kutte ned på andelen av en privilegert gruppe (hvite, vestlige menn) i diverse jobber, men istedenfor å erstatte dem med folk fra marginaliserte grupper, så erstatter man dem med individer fra den eneste gruppen som er mer privilegert. 🤔 

Anonymkode: 05d9d...5f2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg blir kvalm av sånne som deg, jo vi hvite kvinner i vesten har lang vei å gå til vi er helt frie. 

Vi tjener mindre.

Vi har statistisk sett høyere sjanse for å bli utsatt for voldtekt, partnervold, misbruk, trakassering.

Vi må faktisk passe oss på gata når vi går hjem fra byen etter en kveld. 

Vi har mindre kapital enn menn.

Vi jobber mer.

Osv 

Anonymkode: 79e08...ed9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir kvalm av sånne som deg, jo vi hvite kvinner i vesten har lang vei å gå til vi er helt frie. 

Vi tjener mindre.

Vi har statistisk sett høyere sjanse for å bli utsatt for voldtekt, partnervold, misbruk, trakassering.

Vi må faktisk passe oss på gata når vi går hjem fra byen etter en kveld. 

Vi har mindre kapital enn menn.

Vi jobber mer.

Osv 

Anonymkode: 79e08...ed9

Har du seriøse kilder?

Dere tjener ikke mindre 

Dere jobber ikke mer

Det å ikke ha mer kapital er et valg individuelle personer gjør uavhengig av kjønn

Anonymkode: 2b810...df0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du seriøse kilder?

Dere tjener ikke mindre 

Dere jobber ikke mer

Det å ikke ha mer kapital er et valg individuelle personer gjør uavhengig av kjønn

Anonymkode: 2b810...df0

Kjønnsforskning — en grunnbok av og Jørgen Lorentzen og Wenche Mühleisen (red.) er en fin kilde! Det samme er Cathrine Holsts Hva er Feminisme?

Hvite cis-menn er uten tvil den mest priviligerte gruppen i dagens samfunn. Ja, hvite kvinner har det generelt enklere enn minoritetskvinner, og norsk politikk har et desperat behov for en interseksjonell (stats)feminisme, men det er fortsatt hvite cis-menn som står øverst i samfunnets makthierarki. 

Anonymkode: 6b95d...7eb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjønnsforskning — en grunnbok av og Jørgen Lorentzen og Wenche Mühleisen (red.) er en fin kilde!

Hehehehe

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Kjenner jeg blir kvalm av sånne som deg, jo vi hvite kvinner i vesten har lang vei å gå til vi er helt frie. 

Vi tjener mindre.

Vi har statistisk sett høyere sjanse for å bli utsatt for voldtekt, partnervold, misbruk, trakassering.

Vi må faktisk passe oss på gata når vi går hjem fra byen etter en kveld. 

Vi har mindre kapital enn menn.

Vi jobber mer.

Osv 

Anonymkode: 79e08...ed9

Nei, jobber mindre. Vesentlig mindre..https://www.nettavisen.no/na24/kvinnelig-toppsjef-refser-kvinner---de-vil-heller-shoppe-enn-a-jobbe/3423404723.html

Anonymkode: 82460...7f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i universets historie har det eksistert så priviligerte skapninger som hvite kvinner

Anonymkode: 5afd3...507

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det fordi kvinner ikke vil jobbe, eller er det fordi det er vanskeligere å få full stilling i såkalte "kvinneyrker"? Og hvordan er det i familier hvor en må gå ned i stilling fordi bhg ikke er åpen lenge nok, eller det ungen er født i feil mnd slik at en av foreldrene må ta ut ulønnet perm? 

Anonymkode: 94477...c6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UK + Wales
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/domestic-abuse-violence-death-women-partner-a9333161.html

Australia 

According to domestic violence statistics, 1 in 5 (or 1.7 million) women and 1 in 20 men (428,000) men have been sexually assaulted and/or threatened since the age of 15.

https://www.who.com.au/domestic-violence-statistics-in-australia

USA : 
In the last 15 years, more than 
207,000 minors
 have become legally wed in the United States, many marrying below the age of consent to sex in their states.
https://theconversation.com/child-marriage-is-still-legal-in-the-us-88846


Og dette er bare noen ting som påvirker
vestlige hvite jenter og kvinner.

Anonymkode: 551ba...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

UK + Wales
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/domestic-abuse-violence-death-women-partner-a9333161.html

Australia 

According to domestic violence statistics, 1 in 5 (or 1.7 million) women and 1 in 20 men (428,000) men have been sexually assaulted and/or threatened since the age of 15.

https://www.who.com.au/domestic-violence-statistics-in-australia

USA : 
In the last 15 years, more than 
207,000 minors
 have become legally wed in the United States, many marrying below the age of consent to sex in their states.
https://theconversation.com/child-marriage-is-still-legal-in-the-us-88846


Og dette er bare noen ting som påvirker
vestlige hvite jenter og kvinner.

Anonymkode: 551ba...469

Jeg tror mange av dere mødre der ute skal være veldig glad hvis dere har døtre fremfor sønner.

Jeg har begge deler og det er liten tvil om hvem jeg er mest bekymret for. Tidlig voldsom død, rus, utsatt for vold, falle ut av skolen, 30% sjanse for ikke å bli far, størst sjanse for å havne i fengsel. Osv. Min sønn har mye dårligere odds en min datter.

Min datters viktigste valg er hvem hun evt. Gifter seg med. 

Gutter dominerer ALLE negative parameter. Samtidig blir de kalt priviligerte hvite menn og har ingenting å klage på. Det er riktig at helt på toppen i samfunnet dominerer en liten gruppe menn. Den STORE gruppen hvite menn havner under streken og ikke privilegert.

At hvite norske kvinner har det så ille?? Siste klassereunion var alle jentene i live 4% av gutta var døde. De fleste jentene hadde komfortable jobber innen det offentlige på skolen og helsevesen. Noen veldig få av gutta var høyt lønnet i privat næringsliv. Langt de fleste var kroppsarbeidere som tømrer, lastebil sjåfører, bilmekaniker osv. Mange av dem hadde ikke egne barn. Jentene derimot hadde barn alle sammen. 

Den offerrollen kvinner insistere på å beholde passer ikke. Menn taper på stort sett alle områder. Mer og mer for hvert år. På de fleste status studier osv. 

Anonymkode: 0fcd3...341

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir kvalm av sånne som deg, jo vi hvite kvinner i vesten har lang vei å gå til vi er helt frie. 

Vi tjener mindre.

Her var det mye feil.

Kvinner tjener det samme for samme jobb, men jobber mindre og velger andre jobber enn menn, og tjener naturligvis derfor ikke det samme. 

Sitat

Vi har statistisk sett høyere sjanse for å bli utsatt for voldtekt, partnervold, misbruk, trakassering.

Begge kjønn utsettes for omtrent like mye partnervold, men menns vold har naturlig nok større skadepotensiale og blir sånn sett ofte grovere. Menn er mer utsatt for vold og misshandling.

https://bufdir.no/vold/Vold_og_overgrep_mot_voksne/Partnervold/

Sitat

Vi må faktisk passe oss på gata når vi går hjem fra byen etter en kveld. 

Det må menn og. Som nevnt er menn mer utsatt for vold enn kvinner.

https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Kjonnslikestilling/Vold_og_kjonn/Utsatthet_for_vold/

 

Sitat

Vi har mindre kapital enn menn.

Men like muligheter til å opparbeide det, så her er det bare å brette opp ermene ;)

Sitat

 

Vi jobber mer.

Osv 

Anonymkode: 79e08...ed9

 

Feil. Kvinner jobber betraktelig mindre enn menn.

https://www.ssb.no/tidsbruk

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid said:

Det må menn og. Som nevnt er menn mer utsatt for vold enn kvinner.

Ja, fra andre menn.

Anonymkode: 4fb5e...863

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fra andre menn.

Anonymkode: 4fb5e...863

Jeg er sikker på at du føler at du har et poeng her?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor noen menn, mener at vi er så mye mer priviligerte enn de.

Jeg har hele livet mitt, ønsket at jeg heller var mann. Og ikke fordi jeg ikke føler meg som kvinne. Men for all den dritten jeg hadde sluppet.

Jeg jobber i dag innen helse, har en bachelorgrad, men mennene får bedre betalt for samme jobb. De får bare høyere lønnstrinn enn hva de skal ha. Mens vi kvinnene må krangle for å få det lønnstrinn et vi har krav på. 

Er ikke mye gøy da det kommer en 22 år gammel student, og får samme lønn som meg. Jeg er 45 år, og har jobbet i dette yrket i 20 år, og fullført min utdannelse.

Anonymkode: eb5c8...397

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2020 at 5:46 PM, AnonymBruker said:

Kjønnsforskning — en grunnbok av og Jørgen Lorentzen og Wenche Mühleisen (red.) er en fin kilde! Det samme er Cathrine Holsts Hva er Feminisme?

Hvite cis-menn er uten tvil den mest priviligerte gruppen i dagens samfunn. Ja, hvite kvinner har det generelt enklere enn minoritetskvinner, og norsk politikk har et desperat behov for en interseksjonell (stats)feminisme, men det er fortsatt hvite cis-menn som står øverst i samfunnets makthierarki. 

Anonymkode: 6b95d...7eb

Hvite cis-menn har skapt alt som er av teknologi, kunst, politikk osv. Hvorfor skal de ikke være den mest priviligerte gruppen? De har skapt alt. Men kvinner er faktisk mer priviligerte, så snille er faktisk hvite cis-menn.

Anonymkode: a4778...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvorfor noen menn, mener at vi er så mye mer priviligerte enn de.

Nå er vell poenget at menn ikke er mye mer privilegerte, ikke at kvinner nødvendigvis er det. 

Sitat

 

Jeg har hele livet mitt, ønsket at jeg heller var mann. Og ikke fordi jeg ikke føler meg som kvinne. Men for all den dritten jeg hadde sluppet.

Jeg jobber i dag innen helse, har en bachelorgrad, men mennene får bedre betalt for samme jobb. De får bare høyere lønnstrinn enn hva de skal ha. Mens vi kvinnene må krangle for å få det lønnstrinn et vi har krav på. 

Er ikke mye gøy da det kommer en 22 år gammel student, og får samme lønn som meg. Jeg er 45 år, og har jobbet i dette yrket i 20 år, og fullført min utdannelse.

Anonymkode: eb5c8...397

 

Nå stemmer nok ikke dette ellers i samfunnet. Kvinner får samme lønn for samme jobb som menn:

Sitat

 

Årsaken til lønnsgapet ligger i at menn i større grad enn kvinner jobber i sektorer, yrker og bransjer med høyere lønn.

https://no.wikipedia.org/wiki/Likelønn

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvite cis-menn har skapt alt som er av teknologi, kunst, politikk osv. Hvorfor skal de ikke være den mest priviligerte gruppen? De har skapt alt. Men kvinner er faktisk mer priviligerte, så snille er faktisk hvite cis-menn.

Anonymkode: a4778...edc

Menn har ikke skapt alt.

Anonymkode: 4fb5e...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Aldri i universets historie har det eksistert så priviligerte skapninger som hvite kvinner

Anonymkode: 5afd3...507

Jo, kongelige og adel. De har opp gjennom historien faktisk hatt privilegier i ordets rette forstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klossmajor skrev:

Jo, kongelige og adel. De har opp gjennom historien faktisk hatt privilegier i ordets rette forstand.

Fra et sånt Rawlsiansk perspektiv, hva ville du vært født som? Vilkårlig mannlig aristokrat i middeladeren opptil et par hundre år etter, eller vilkårlig vestlig kvinne i dag?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...