Gå til innhold

Full jobb, tre barn, utslitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn under 12 år, hvor alle tre er krevende på hver sin måte. Jobber 100% som ped. Leder i barnehage. I tillegg har vi nettopp flyttet til et hus som pusses opp. Jeg har begynt å merke at hver minste lille ting irriterer meg, er konstant sliten og småforkjølet hele tiden. Jeg har en angstdiagnose men ikke kjent på angst på ett år nå, sannsynligvis fordi jeg har jobbet 50 prosent og har mer tid og overskudd til alt annet i mitt liv. Nå har jeg jobbet 100% i 4 måneder og merker at angsten er på vei, og jeg er redd for å møte veggen igjen. I tillegg har jeg ryggproblemer og går til behandling pga det. Alt dette gjør at jeg har begynt å vurdere å be om 40% permisjon og bare jobbe 60% for å få mer overskudd. Jeg vet ikke om jeg kan kreve dette, men tenker at det er bedre det enn at jeg møter veggen og ender 100% sykmeldt igjen. Er det andre i tilsvarende situasjon som meg som har valgt å jobbe deltid i noen år? Jeg har noe penger spart som skal gjøre at vi ikke merker noe økonomisk til at jeg går ned i stillingsprosent. 

Takker for alle svar! ☺️

Anonymkode: c769d...3d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du barn under 12 år, har du krav på å jobbe redusert stilling. Du trenger ikke søke permisjon, du kan be om å få jobbe redusert stilling. Da avtaler du med sjefen når du skal gå tilbake til full stilling igjen - og om du fremdeles føler du vil jobbe redusert når den tid kommer, kan du bare be om å få forlenget perioden. Så lenge du har barn under 12, skal sjefen ha vesentlige grunner for å nekte deg det. 

Ville kanskje begynt med å gå ned til 80% først, og sett hvordan det gikk. Evt sett på andre måter jeg kunne få mer avlastning - som i hva gjør mannen? 

Husk på at du taper både pensjon, og at det vil få store økonomiske konsekvenser om du blir langtidssyk/ufør. 

Anonymkode: f854d...3a7

• Liker 5
Skrevet

Få barnas far til å gå ned i stillingsprosent for å ta seg av barn og hus. Du risikerer så mye ved å gå ned i stillingsprosent og inntekt.

Anonymkode: 423b1...040

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få barnas far til å gå ned i stillingsprosent for å ta seg av barn og hus. Du risikerer så mye ved å gå ned i stillingsprosent og inntekt.

Det går dessverre ikke. Han tjener mye mer enn meg og tar like stor del i barnas liv som jeg gjør, så det hadde ikke hjulpet meg noe at han gikk ned i stilling, tvert i mot, da hadde vi merket det økonomisk. 

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager skal FAR gå ned i stillingsprosent, fordi MOR er sliten? Det er ikke rettferdig i det hele tatt. Hvorfor skal FAR tape inntekt og pensjon og ta alle risikoene, når det er MOR som er sliten? Skal far tape lønn, pensjon, og karriere, for at MOR skal slappe av hjemme..? 

• Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn under 12 år, har du krav på å jobbe redusert stilling. Du trenger ikke søke permisjon, du kan be om å få jobbe redusert stilling. Da avtaler du med sjefen når du skal gå tilbake til full stilling igjen - og om du fremdeles føler du vil jobbe redusert når den tid kommer, kan du bare be om å få forlenget perioden. Så lenge du har barn under 12, skal sjefen ha vesentlige grunner for å nekte deg det. 

Ville kanskje begynt med å gå ned til 80% først, og sett hvordan det gikk. Evt sett på andre måter jeg kunne få mer avlastning - som i hva gjør mannen? 

Husk på at du taper både pensjon, og at det vil få store økonomiske konsekvenser om du blir langtidssyk/ufør. 

Ja, nemlig, hvis jeg skulle bli ufør så er det jo ille. Men jeg tenkte å søke om ulønnet permisjon ja, og gå ned til 60% i kanskje ett år eller to.

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, nemlig, hvis jeg skulle bli ufør så er det jo ille. Men jeg tenkte å søke om ulønnet permisjon ja, og gå ned til 60% i kanskje ett år eller to.

Ts

Du bør regne på hvor mye du vil få utbetalt dersom du skulle måtte over på AAP og eventuelt uføretrygd etter noen år med 60% inntekt, og etter en skilsmisse. Det vil nemlig være forbløffende lite morsomt.

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er derfor jeg ville startet med 80%, og sett hvordan det gikk, og så heller gå over til 60% etter noen måneder om det fremdeles ikke er blitt bedre. Å jobbe 80% har mindre alvorlige økonomiske konsekvenser enn å gå ned til 60%, så litt dumt å gå ned "unødvendig" mye. 

Min mor jobbet 80% en god del år, og fikk seg en skikkelig kalddusj da de la om pensjonsreglene for noen år siden, og hun nå blir heftig straffet for det :s (heldigvis har hun og pappa et godt og stabilt forhold, da, og han har veldig god pensjon, men om hun skulle blitt alene, hadde det vært smalhans..)

Skrevet

Ville snakket med legen, kanskje det er mulig å få 20% sykmelding en periode mens du kommer deg til hektene igjen?

Anonymkode: 6ace6...36b

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville snakket med legen, kanskje det er mulig å få 20% sykmelding en periode mens du kommer deg til hektene igjen?

Anonymkode: 6ace6...36b

Eventuelt roe ned på ting som ikke MÅ gjøres, f.eks. oppussing! Synes ikke folk skal sykemeldt fordi de er utslitt av barn, full jobb OG oppussing!

Anonymkode: 0ef97...5fe

• Liker 34
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt roe ned på ting som ikke MÅ gjøres, f.eks. oppussing! Synes ikke folk skal sykemeldt fordi de er utslitt av barn, full jobb OG oppussing!

Anonymkode: 0ef97...5fe

Helt enig. Men som jeg skriver oppe er det angsten som gjør at jeg sliter. Mener du da at jeg skal gå og presse meg på Jobb hver dag mens angstanfallene herjer med meg?

ts 

Skrevet

Jeg jobbet 100% frem til ifjor. Da var jeg så sliten at jeg grein av alt og ble sint og irritert på alt og alle. Følte jeg hele tiden måtte kjempe for å holde hodet over vannet i hverdagene og fikk aldri hentet meg inn etter helg. Skjønte at noe måtte gjøres. Har to barn. 

Løsningen min ble å søke 20% permisjon fra stillingen min så nå jobber jeg 80% og har det mye bedre. 

Denne rettigheten har alle med barn under 12 år. Helt genialt. For meg var det aldri aktuelt å gå permanent ned i stilling, ønsker meg tryggheten det gir at jeg når som helst kan gå tilbake i full stilling igjen når livssituasjonen tillater det. 

• Liker 4
Skrevet

Helt enig. Men som jeg skriver oppe er det angsten som gjør at jeg sliter. Mener du da at jeg skal gå og presse meg på Jobb hver dag mens angstanfallene herjer med meg?

ts 

Nei, poenget til personen var vel heller at man ikke sykemelder seg for noe sånt, da tar man heller redusert stilling. 

• Liker 4
Skrevet

Nei, poenget til personen var vel heller at man ikke sykemelder seg for noe sånt, da tar man heller redusert stilling. 

Ja, men det er det jeg skrev i Ts jo, at jeg ville heller gå ned enn å sykemelde meg og lurte på om noen hadde valgt å jobbe redusert i et par år. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Tre barn, full jobb og oppussing. Du så ikke denne komme altså? Ble du utslitt over natta? Ble alle tre barna krevende samtidig over natta? 

Anonymkode: 33019...d39

• Liker 9
Skrevet

ts 

Snakk med legen om din situasjon, for det å presse seg på jobb er ikke bra for noen. Det er ikke en skam å få en sykemelding når man sliter psykisk, det er uansett legen din som bestemmer det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er det jeg skrev i Ts jo, at jeg ville heller gå ned enn å sykemelde meg og lurte på om noen hadde valgt å jobbe redusert i et par år. 

Ts

Jeg jobbet 50% da barna var små, hadde ikke angst eller noe sånt, men ville ikke bli utslitt! Det er vel ganske mange som jobber redusert med små barn?

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke du skal redusere stilling eller ta permisjon. Du går til legen og tar en runde med AAP, muligens 50% uføretrygd. Da har du mulighet til å jobbe 100% om du klarer det og slipper stresset med alt om du ikke klarer det.

Anonymkode: c6c13...1fd

Skrevet
2 minutter siden, Pås skrev:

Jeg jobbet 50% da barna var små, hadde ikke angst eller noe sånt, men ville ikke bli utslitt! Det er vel ganske mange som jobber redusert med små barn?

Det har vært mye mer fokus de siste årene på farene ved å jobbe redusert. Så det er nok mindre vanlig enn hva det var før. 

• Liker 3
Skrevet

Du lever her og nå Ts, du må ordne livet ditt slik at du klarer det og kan trives. Ser de fleste svar her er preget av en forestilling om at man skal være frisk og rask til man er 90 og nyte de gode pensjonsårene, reise osv. Det er det slett ikke alle som får oppleve, mange blir demente i 50-årene eller får en kreftdiagnose el lign. Mange som aldri får oppleve den gode alderdommen. Jeg ser virkelig ikke poenget med å slite deg fullstendig ut nå og ikke ha noe glede av livet, for å kunne få et godt liv som pensjonist?!

Folk må virkelig tenke seg litt om.

Gå ned i stilling en periode og legg opp økonomien på en fornuftig måte.

Anonymkode: 6b77b...82b

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...