Gå til innhold

Hvordan blir julen i år?


Drizzt

Anbefalte innlegg

Smitten øker i samfunnet og vi går med raske skritt mot desember med lengre åpningstider, fulle shoppingsentre hvor folk handler til jul, familiesammenkomster, julefrokoster med venner og diverse julearrangementer utendørs hvor mange tilskuere samles.

Det er jo rene galskap nå i disse koronatider (elsker uttrykket), så hvordan blir det? Jeg tipper mye blir avlyst eller iallefall kraftig nedskalert. Jeg er allerede godt i gang med julegaveshopping og barnas julekalendre er så å si ferdige. Jeg vil unngå det vanlige kaoset i desember og har avtalt med familie og venner at det blir flere og små selskaper hjemme hos oss med maks 10-15 stk tilstede, barn inkludert.

Hvordan har dere tenkt å ha det i år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere steder i Norge er det nå en maksgrense på 10 hjemme så å planlegge for opp til 15 kan være optimistisk for mange. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegavehandel på nett ble vanlig og før koronaen kom.

De fleste julebord avlyses i år.

Lurt å ha en plan B om man pleier å ha veldig store juleselskaper. Mange kommuner har ti personer som maks i private sammenkomster allerede.

Det blir ingen store juleavslutninger på skoler og barnehager. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg har ikke begynt å tenke på julen. Mest av alt skulle jeg ønske hele julen og vinteren ble hoppet over i år. Gaver kommer jeg til å kjøpe på nett. Det gjør jeg som oftest hvert år. Jeg hater å gå i butikker å bli nærmest tråkket på av stressende folk. Skal hjem til familien å feire. Selv om jeg mest av alt skulle ønske jula hadde blitt hoppet over i år så håper jeg likevel på en god jul. Bedre enn i fjor. Da var det ikke korona som ødela men meg selv. Så familien fortjener en god jul i år, selv om det ikke blir som tidligere år på grunn av korona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi kun 5 på julaften og omtrent det samme på nyttårsaften. Og jeg er aldri på julebord, så det er ikke noe problem for meg. Jeg har såvidt begynt med julegavene. Det er ikke rødt her lenger heldigvis.

Men det blir ikke vanlig julegrantenning i år dessverre. Heldigvis blir det flere kirkekonserter i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trykksjakta

Tviler vel egentlig på at jula blir så mye annerledes for de fleste. Det er jo familietid uansett. Blir sikkert en sørgelig jul for de som liker å drikke seg dritings og rulle under bordene på julebord på jobben, men ellers tror jeg de fleste vil få det ganske så fint i jula i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Julen i år blir omlag som Julen ifjor.   Den store utfordringen blir for dem som  skal hjem til Jul på  overfylte tog, fly, trikker, busser  etc.   Her  bør myndighetene allerede nå sette inn strakstiltak så Juletrafikken ikkje skaper unødig bekymring,og kaos.       Mat må ein ha, og barna bør ein tenke på, men de fleste voksne  har vel   såpass at det  ikkje er synd i dem, og de greier seg langt utpå nyåret, og   gavedrysset til alle "untatt barna" bør settes på vent til neste år. 

Det blir utvilsamt en annerledes Jul for de aller fleste  der ein ikkje kan gå til den tradisjonelle julehøgtidsgudtj. på Julaften, juleavsluttning m/ foreldre på skolene, og troleg  blir det  begrenset inntak v/ mange butikker.  Julebordene er  blitt avlyst, og mange hoteller permiterer,og  stenger døreneallerede  i slutten av november.    

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Trykksjakta skrev:

Tviler vel egentlig på at jula blir så mye annerledes for de fleste. Det er jo familietid uansett. Blir sikkert en sørgelig jul for de som liker å drikke seg dritings og rulle under bordene på julebord på jobben, men ellers tror jeg de fleste vil få det ganske så fint i jula i år :)

Vår familie samles over 40-50 stk fra hele landet på julaften. Så for oss blir det veldig, veldig annerledes i år. Tipper det samme gjelder alle som har store familiesammenkomster hvor familiemedlemmer reiser fra hele landet for å møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet en tråd om julehandelen for en stund siden. Der var det, som her, mange som mente at løsningen ligger i netthandel. Men som jeg påpekte der, pakkene må jo hentes, hvis de er for store for postkassen. Og da blir det kø og kaos på post i butikk. Så med mindre ordningen med hjemkjøring utvides voldsomt, så er det ikke nødvendigvis noen stor hjelp i å kjøpe på nett. 

Julehandelen starter snart, og det eneste jeg har hørt fra myndighetenes side er en oppfordring om å starte ekstra tidlig i år. Men jeg håper de har mer å komme med enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre juleplaner blir nok mye som før. Jeg kjøper uansett de fleste gavene på nettet. At barnehagens julekonsert ikke blir noe av er helt greit, den består uansett av at jeg må løpe etter viljesterk toddler som nekter å delta i «koret». Andre julekonserter og greier pleier vi ikke være på. Vi møter bare nær familie uansett. Det eneste er vel at forkjølelser kan sette en stopper for de planene, men det må vi bare leve med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosendiva

Blir det samme . Jukegaver er jeg ferdig med .  Tenker ut og planlegger i God tid. Og vi er bare tre stykker . Blir en veldig rolig dag hos meg . Alt kan kjøpes på nett  og med planlegging  ingen kø. Be om leveranser tidelig eller sent på morran . Steder du henter pakker viss du må er oppe til 23 sjeldent masse folk der heller ikke kl 7 på morran.  Planlegging  er alfa og omega. 

Alt sånne julebord og avslutninger klarer jeg meg fint uten et  år.  Synes bare synd på de som driver resturang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis ikke julehysteri i år. Korona - aldri så galt at det ikke er godt for noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare 5 stk hos oss på julaften (meg, samboeren og våre 3 barn), kanskje vi blir 6 hvis vi inviterer svigerfar. Han pleier å dra til Thailand og Australia i vinterhalvåret, men det skjer vel neppe i år. Begynner på julegavehandel neste måned, så slipper jeg å gå på fullt kjøpesenter i Desember. På nyttårsaften så blir vi sikkert kun oss 5 også. Mulig vi går ut for å se på fyrverkeri ved midnatt. Jeg tror neppe vi kommer til å kjøpe noe særlig fyrverkeri selv i år, bortsett fra stjerneskudd. Hadde det ikke vært for Korona, så hadde vi nok feiret sammen med min svigermor og hennes mann, svigerfar, svigerinnen min og hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det penger, konfekt og ting jeg kan bestille på internett til julegaver. 

Har ingen planer om verken frisør eller nytt antrekk til jul.

Så blir ikke mye trasking på overfylte kjøpesentre for min del i år. 

Ikke noe julebord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.10.2020 den 19.25, Drizzt skrev:

Vår familie samles over 40-50 stk fra hele landet på julaften. Så for oss blir det veldig, veldig annerledes i år. Tipper det samme gjelder alle som har store familiesammenkomster hvor familiemedlemmer reiser fra hele landet for å møtes.

Eller så får dere gjøre som jeg så på facebook. Siden det er lov til å være 50 ved begravelser. Så innviteres dere herved til begravelse av grisen Oscar den 24.12 kl 17.00.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe julebord med jobben, men vennejulebord og familiemiddager går som normalt. Julegaver handler jeg som vanlig, men kanskje med litt mindre kø, det hadde vært deilig. Tenker det er greit å støtte de lokale butikkene i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var at eg og søster møtest, barna våre, foreldra våre, hennas mann, min mann og foreldra til hennas mann og broren til mannen hennas. Det er 12 personer.. Det går jo ikkje, så nå prøver vi å finne ut korleis vi deler oss utan å gjera det kleint.. korleis velge liksom? Vurderer å bare bli heima med mann og barn. Men venter å ser litt. 

Jobben har faktisk sone delt julebord i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...