T-Rex Skrevet 4. november 2020 #281 Skrevet 4. november 2020 https://www.nrk.no/urix/derfor-kan-dette-ta-tid-1.15228974
NordicViking Skrevet 4. november 2020 #282 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, LilleMumi skrev: jeg forstår ikke. De sier Biden er 5 valgmenn fra å vinne. Men det er vell ikke førstemann til mølla? Jo, første person til 270 valgmenn blir president. 3
Druid Skrevet 4. november 2020 #283 Skrevet 4. november 2020 26 minutter siden, likestilling skrev: Når jeg sier ~90% mener jeg av registrerte velgere. I 2020 var det 1.382.000 stemmer til Hillary, nå 1.630.000 til Biden. Ganske mange flere. Ja, men det er ikke så nyttig å sammenligne: Trump gjorde ikke ett spesielt godt republikansk valg i 2016, det var Hillary som gjorde ett ekstremt dårlig. Avsløringene at hun hadde stått stille og sett partiet sabotere for Bernie, gjorde at mange Bernie tilhengerene boycottet valget. Nå er det i tillegg økt valgdeltagelse. Vi får se senere når analytikerene har fått crunsja tallene litt, om Biden har gjort det bra eller dårlig. Det er en del som har påpekt at demografien er i endring, og da kan det fort hende det er så bra det kan bli.
Valentin Skrevet 4. november 2020 #284 Skrevet 4. november 2020 Litt rotete men jeg prøver å forstå uavhengig av kandidat da det er to gamle mannfolk med masse maktkåte folk rundt seg som bruker folk å spytter på de etterpå. På begge sider. Jeg grubler på: et flertall av poststemmene har hvert til biden, over 100 mill. Det har gått igjen å igjen under tellingene, men så har trump velgerne stemt i dag. Det har vist seg over alt. Og da 29 mill og trump har fått 40 (70 ish) i dag. Hvis alle trump velgerne har stemt i dag så over 100 mill og 71 til biden. Går det opp? Det var så mye folk i gatene at valglokalene holdt oppe lenger.. det var lange køer.. men så bare 40 millioner har stemt i dag ca? Det henger ikke på greip. Hva skjer her? Hva er det jeg ikke ser eller forstår siden jeg ikke får det til å gå opp. Og jeg spør fordi jeg får ikke regnetstykket til å gå opp. Jeg driter i hvem som vinner sånn generelt men skjønner ikke dette. Noen som har fulgt valget, forstår hvordan poststemmene fungerer som ser noe jeg ikke ser da jeg får det ikke til å gå opp (lite søvn osv)
T-Rex Skrevet 4. november 2020 #285 Skrevet 4. november 2020 16 minutter siden, LilleMumi said: jeg forstår ikke. De sier Biden er 5 valgmenn fra å vinne. Men det er vell ikke førstemann til mølla? 270 er over halvparten, og det holder. 1
Gjest lillepersille123 Skrevet 4. november 2020 #286 Skrevet 4. november 2020 (endret) . Endret 29. april 2021 av lillepersille123
likestilling Skrevet 4. november 2020 #287 Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, Druid skrev: Ja, men det er ikke så nyttig å sammenligne: Trump gjorde ikke ett spesielt godt republikansk valg i 2016, det var Hillary som gjorde ett ekstremt dårlig. Avsløringene at hun hadde stått stille og sett partiet sabotere for Bernie, gjorde at mange Bernie tilhengerene boycottet valget. Nå er det i tillegg økt valgdeltagelse. Vi får se senere når analytikerene har fått crunsja tallene litt, om Biden har gjort det bra eller dårlig. Det er en del som har påpekt at demografien er i endring, og da kan det fort hende det er så bra det kan bli. Det er definitivt Biden som har gjort det bra nå. Her er tallene siden 1980: 2016 var det høyeste siden 1968 den gang, og nå ligger de vel på ~67% for 2020. Helt utrolig om det faktisk blir 270-268 slik det ligger an til nå. Både GA, PA og NC ser ut til å bli ganske umulige å snu. Trump-leiren mener fortsatt at de skal kunne vinne AZ på et vis. Jeg ser ikke helt hvordan, men det blir garantert mye styr fremover.
likestilling Skrevet 4. november 2020 #288 Skrevet 4. november 2020 23 minutter siden, Zienna skrev: Jeg har stor sans for Tulsey Gabbard. Spørsmålet er bare om hun blir atlfor liberal for amerikanerne.. Hun heter forresten Tulsi, ser mange skriver det feil Synd det ikke var henne i stedet for Biden og Harris.
Aliquis Skrevet 4. november 2020 #289 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, likestilling said: Helt utrolig om det faktisk blir 270-268 slik det ligger an til nå. Både GA, PA og NC ser ut til å bli ganske umulige å snu. Både GA og PA er forventet å flippe. 1
T-Rex Skrevet 4. november 2020 #290 Skrevet 4. november 2020 (endret) Forhåndsstemmer er som andre stemmer, med unntak av at de ofte blir telt opp til slutt. Sånn er det i Norge også. Uvanlig mange har forhåndsstemt i USA i år, fordi de ikke ville stå i kø på valgdagen og risikere koronasmitte. Trump har hele veien prøvd å bagatellisere korona, og dette har nok smittet over på velgerne hans. Så Trumps velgere har ønsket å være med på den happeningen et valg er på valgdagen, mens mange av Bidens velgere har vært litt mer fornuftige, og forhåndsstemt. Dermed blir det ulikt resultat om man ser på fordelingen av stemmer til Biden/Trump for forhåndsstemmer kontra stemmer avgitt på valgdagen. Endret 4. november 2020 av T-Rex 6
likestilling Skrevet 4. november 2020 #291 Skrevet 4. november 2020 Valgene i USA er jo noe for seg selv 🙃 Man kan søke opp folk med årstall, og det er haugevis av døde folk i f.eks. WI som forhåndsstemte....
Druid Skrevet 4. november 2020 #292 Skrevet 4. november 2020 Interesant nok kan du også stemme på døde folk... 1
T-Rex Skrevet 4. november 2020 #293 Skrevet 4. november 2020 12 minutter siden, likestilling said: Valgene i USA er jo noe for seg selv 🙃 Man kan søke opp folk med årstall, og det er haugevis av døde folk i f.eks. WI som forhåndsstemte.... Vi får tro at dette er noe av det som blir sjekket i fintellingen av forhåndsstemmer i dagene fremover. Nå med koronaen som herjer, er det å forvente at det er en del som har dødd etter at de forhåndsstemte og før valgdagen. 1
AnonymBruker90 Skrevet 4. november 2020 #294 Skrevet 4. november 2020 Ifølge forskning.no er det over 160millioner som har stemt. Jeg vet ikke akkurat sikkert tall på hvor mange av disse som er poststemmer. Det som er sikkert er at de fleste stater er strenge på gyldigheten til stemmene. For eksempel hvis de kommer inn etter 3.november så er de ikke gyldige, selv om det er poststemplet tidligere. Det betyr at mange poststemmer rett og slett kommer for sent. I USA sendes poststemme-skjema ut til de som ønsker å stemme via post, og det antallet vet man jo, men tror ikke man har et tall enda på hvor mange av de som faktisk har kommet inn igjen og som regnes som gyldige.
Valentin Skrevet 4. november 2020 #295 Skrevet 4. november 2020 4 minutter siden, T-Rex skrev: Forhåndsstemmer er som andre stemmer, med unntak av at de ofte blir telt opp til slutt. Sånn er det i Norge også. Uvanlig mange har forhånndsstemt i USA i år, fordi de ikke ville stå i kø på valgdagen og risikere koronasmitte. Trump har hele veien prøvd å bagatellisere korona, og dette har nok smittet over på velgerne hans. Så Trumps velgere har ønsket å være med på den happeningen et valg er på valgdagen, mens mange av Bidens velgere har vært litt mer fornuftige, og forhåndsstemt. Dermed blir det ulikt resultat om man ser på fordelingen av stemmer til Biden/Trump for forhåndsstemmer kontra stemmer avgitt på valgdagen. det du sier med fornuftige, vi setter smitterekord her i landet også nu. Og du driter i covid hvis valget er å sulte å kanskje daue av det. Usa har ikke noe nav eller sikkerhetsnett, mange må ha 2-3 jobber for å overleve. bøndene i usa får nå 1 dollar mer for kornet sitt f eks men det er ikke tema her. det var så mye folk at de måtte holde oppe enda lenger oppe for det var lange køer utenfor lokalene. er det mulig at et eller begge for den slags skyld har klart å manipulere valget. Å faktisk klare å få sendt inn ekstra stemmer? jeg vet ikke å derfor jeg lurer og prøver å finne ut om det er noe hold i de ryktene. tenk litt som ei bygd langt borte i kokk i norge for noen tiår siden, hadde fort ropt på trege-petter for at hans stemme også måtte være med i kurven. Og vi har historier ligende her i norge. Menneskets natur er den samme, uansett hvor. derfor prøver jeg å ta trump advokaten seriøs og finne ut om det er hold i det han sier eller ikke. Syntes det er trist ikke mediene gjorde det. nrk har hvert svært dyktige i dag og de fortjener applaus for skikkelig dekning men de sa bare at akkurat nå er det ikke noe hold i det, før de tok kvelden etter et døgn sending. Og ingen annen avis gjør jobben med å avvæpne de eller prøve å gjøre det engang. Bare click og reklamasjonskroner de er gira på.
Valentin Skrevet 4. november 2020 #296 Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker90 skrev: Ifølge forskning.no er det over 160millioner som har stemt. Jeg vet ikke akkurat sikkert tall på hvor mange av disse som er poststemmer. Det som er sikkert er at de fleste stater er strenge på gyldigheten til stemmene. For eksempel hvis de kommer inn etter 3.november så er de ikke gyldige, selv om det er poststemplet tidligere. Det betyr at mange poststemmer rett og slett kommer for sent. I USA sendes poststemme-skjema ut til de som ønsker å stemme via post, og det antallet vet man jo, men tror ikke man har et tall enda på hvor mange av de som faktisk har kommet inn igjen og som regnes som gyldige. Der ser du at jeg er sliten. Gyldighet av stemmer er hva jeg tenker på:) Jeg får nok svar i løpet av morgendagen ^^ bare «litt» nysgjerrig og gira på det sjukeste jeg har hvert vitne til og dette er historisk.. 1
Aliquis Skrevet 4. november 2020 #297 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, Valentin said: det var så mye folk at de måtte holde oppe enda lenger oppe for det var lange køer utenfor lokalene Dette skjer hvert Amerikanske valg, og så aktive som GOP har være på å begrense steder man kan stemme, så er det jo naturlig at det kanskje skjedde i større grad i år. 3
likestilling Skrevet 5. november 2020 #298 Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, T-Rex skrev: Vi får tro at dette er noe av det som blir sjekket i fintellingen av forhåndsstemmer i dagene fremover. Nå med koronaen som herjer, er det å forvente at det er en del som har dødd etter at de forhåndsstemte og før valgdagen. Det skjermbildet er fra Juni, meeen... https://publicinterestlegal.org/blog/detroit-voter-roll-cleanup-lawsuit-ends/ USA er skikkelig bananrepublikk når det gjelder demokrati. Det er så mange hull og mangler i systemet deres at man nesten skulle tro at de gjorde det med vilje. Denne er jo fantastisk 😅 De lar det sitte på 95% til 12. november, en uke fra nå.... Jeg tror jeg tipper på en knapp seier til Biden der også gitt... de finner nok noen stemmer her og der. Fort gjort at slike kommer bort eller glemmes under en stein eller lignende... https://www.foxnews.com/politics/stolen-ballots-arizona-election-day-glendale-police-farm-worker-vote Klovneland. Tidligere i år fant noen tilfeldigvis ut at man kunne be om en ny stemmeseddel dersom man bare hadde navn og fødselsdato, så ble forrige stemme automatisk kansellert. Jeg vet ikke om de rettet opp det. Jeg er glad jeg bor i et land der jeg i alle fall stoler på valg og resultat, selv om jeg ikke alltid liker dem... 4
Valentin Skrevet 5. november 2020 #299 Skrevet 5. november 2020 6 minutter siden, Aliquis skrev: Dette skjer hvert Amerikanske valg, og så aktive som GOP har være på å begrense steder man kan stemme, så er det jo naturlig at det kanskje skjedde i større grad i år. Ahh har hørt litt om det. takk for svar:) Det er spennende! Og gøy for det amerikanske demokratiet har fått noen spark i dag så folk har engasjert seg å kanskje det er bedre muligheter på sikt for den jevne amerikaner. 6/10 under fattigdomsgrensen og ingen fremtidsmuligheter 😕
Aliquis Skrevet 5. november 2020 #300 Skrevet 5. november 2020 11 minutter siden, Valentin said: Ahh har hørt litt om det. takk for svar:) Det er spennende! Og gøy for det amerikanske demokratiet har fått noen spark i dag så folk har engasjert seg å kanskje det er bedre muligheter på sikt for den jevne amerikaner. 6/10 under fattigdomsgrensen og ingen fremtidsmuligheter 😕 Det vil nok endre svært lite, men man slipper ihvertfall å forholde seg til en klovn i det hvite hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå