AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Del Skrevet 22. oktober 2020 Hjelp meg vær så snill!!!! Hvordan holder dere ut pliktbesøk av svigers i julen? Svigers bor langt unna og må overnatte når de først kommer. Når de har landet i huset gror de fort fast i sofaen. De er gamle og dårlig til bens. Kan ikke gå mer enn noen få titalls meter før beina svikter, så turer ute blir kun bilturer. Har også nedsatt syn og hørsel. Kan ikke passe barnebarna annet enn ved å sitte og se i bøker, tegne, bygge Lego eller lignende. Det i seg selv er jo flott, men etter 1/2 time er svigers slitne og vil aller helst trekke seg tilbake. De trives best med å sitte i sofaen mens de småsnorker foran tv med lydstyrken på fullt. Og slik går dagene... Det ender alltid opp med at julen fortoner seg som rene arbeidsleiren for oss som er vertskap. Svigers må oppvartes og underholdes. Samtidig som vi som vertskap må passe barna våre, og har mat og desserter som skal lages. Denne julen har jeg aller helst lyst til å være mest mulig ute av huset. Jeg orker rett og slett ikke å sitte i stua med svigers og høflighetskonversere i 9 timer med tv på hele dagen omgitt av sutrete unger som kjeder seg halvt ihjel. Har planlagt å dra på kontoret lille julaften og julaften da jeg uansett skal jobbe de dagene. (Kunne fått hjemmekontor men når svigers er jeg har jeg ikke tilgang til gjesterommet som også brukes som hjemmekontor-rom.Bruker dette som unnskyldning for å dra på kontoret). Tenker også å ta med ungene ut for å leke, slik vi pleier å gjøre på fridager. Noen andre som har tips til hva en kan gjøre? Jeg orker ikke mer gamlehjem!!!!! Anonymkode: 5edce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Del Skrevet 22. oktober 2020 Kan noen av moderatorene flytte denne til Barn-og familie forumet? Anonymkode: 5edce...696 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Del Skrevet 22. oktober 2020 De er jo gamle. Vær nå litt raus med dem😘 Anonymkode: 6c64b...d0a 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Del Skrevet 22. oktober 2020 En dag er du den gamle svigermora... Anonymkode: 1c946...27d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Del Skrevet 22. oktober 2020 Du legger nok for mye i besøket. Ingen for venter at du skal sitte å underholde svigerforeldrene i 9 timer. Heller tvert imot, det er noe du forventer selv. Ta imot dem, og la dem styre sin egen hverdag. Dra ut så mye du vil, gjør det du vil.... Det er ditt hus, dine barn og din hverdag. Du har ingen omsorgsplikt, forsørgerplikt eller underholdningsplikt. Hvis du føler du har det, så er det på tide å delegere dette til din samboer. Er tross alt din samboers foreldre. Senk skuldrene. Slapp av. Gjør det beste utav det. Hva nå enn det betyr for deg... Anonymkode: e8392...d7c 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Del Skrevet 22. oktober 2020 Forstår ikke hvorfor dere ikke kan gå ut med svigers på besøk. Kan ikke dere ta en tur mens de likevel snorker på sofaen? Anonymkode: a4c51...b45 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Del Skrevet 22. oktober 2020 Herregud, jeg hadde dødd. Du trenger vel ikke å høflighetskonversere med dem i 9 timer, jeg synes du skal gjøre det du har tenkt å gjøre uten at de er der. Det må de tåle. Ta med barna ut, lek med dem osv. De må greie å ta seg ei brødskive og sette på kaffen om de kan gå ti steg, så det kan de få gjøre selv. Middag er jo greit, det må dere ha uansett. Anonymkode: d50b6...b2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 22. oktober 2020 #8 Del Skrevet 22. oktober 2020 Så skru ned volumet på TVn? Syns du virker lite tålmodig og sympatisk. Du greier vel 2 dager med svigers? Hvor er mannen din oppi dette? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Del Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du legger nok for mye i besøket. Ingen for venter at du skal sitte å underholde svigerforeldrene i 9 timer. Heller tvert imot, det er noe du forventer selv. Ta imot dem, og la dem styre sin egen hverdag. Dra ut så mye du vil, gjør det du vil.... Det er ditt hus, dine barn og din hverdag. Du har ingen omsorgsplikt, forsørgerplikt eller underholdningsplikt. Hvis du føler du har det, så er det på tide å delegere dette til din samboer. Er tross alt din samboers foreldre. Senk skuldrene. Slapp av. Gjør det beste utav det. Hva nå enn det betyr for deg... Anonymkode: e8392...d7c Er helt enig med deg men: De blir fornærmet, desverre. Dette har de fortalt til min mann. Sist jul var de skuffet over at jeg måtte jobbe og min mann som stod for matlagingen på julaften, hadde brukt for mye tid på kjøkkenet visstnok... De hadde sagt at de hadde da forventet at vi ikke hadde så mye annet å gjøre. Men jeg måtte jo på jobb. Og maten lager seg ikke selv. ts Anonymkode: 5edce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 22. oktober 2020 #10 Del Skrevet 22. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ender alltid opp med at julen fortoner seg som rene arbeidsleiren for oss som er vertskap. Svigers må oppvartes og underholdes. Samtidig som vi som vertskap må passe barna våre, og har mat og desserter som skal lages. Anonymkode: 5edce...696 Hvorfor`? De er da voksne folk selv om de er eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Del Skrevet 22. oktober 2020 Kan ikke dere dra til de? Så er det bare å reise hjem første juledag og gjøre som dere vil resten av romjula. Anonymkode: d8754...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Del Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, Tanuki skrev: Så skru ned volumet på TVn? Syns du virker lite tålmodig og sympatisk. Du greier vel 2 dager med svigers? Hvor er mannen din oppi dette? Blir i 5-6 dager vanligvis, men denne gangen vurderer vi å kutte ned til 4 dager da vi ble så slitne sist jul.Mannen prøver så godt han kan men noen må jo passe barna og noen må lage mat. Dette med matlaging tar mannen seg av og det går fort noen timer. ts Anonymkode: 5edce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Del Skrevet 22. oktober 2020 Hvor gamle er disse menneskene? Jeg har jobbet en del på gamlehjem og det høres jo ut som om disse svigerforlendrene dine er dårligere enn mange sykehjemsbeboere. Hvordan klarer de seg hjemme om de er så stusselige? Anonymkode: c42d7...d57 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Del Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan ikke dere dra til de? Så er det bare å reise hjem første juledag og gjøre som dere vil resten av romjula. Anonymkode: d8754...c6c Det kunne vært en ide hvis det var plasse, men de har kun ett soverom i sin lille leilighet. Hotellopphold har vi ikke økonomi til nå da vi holder på å pusse opp. ts Anonymkode: 5edce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 22. oktober 2020 #15 Del Skrevet 22. oktober 2020 Høres ut som mine svigers. Det er slitsomt. Men dette er min mann sine foreldre. Jeg holder ut i 4 netter og 5 dager. De slapper av hjemme, mens vi er ute og leker med barna. Eneste regelen jeg har er at TVen ikke kan stå så høyt på. Kun til nyhetene. Ellers må de se på eller brukte tekst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #16 Del Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er disse menneskene? Jeg har jobbet en del på gamlehjem og det høres jo ut som om disse svigerforlendrene dine er dårligere enn mange sykehjemsbeboere. Hvordan klarer de seg hjemme om de er så stusselige? Anonymkode: c42d7...d57 De er i slutten av 70-årene. De fikk min mann litt sent. Klarer seg greit men har hatt uhell der de har snublet pga dårlig syn osv...Er livredd for at de skal ramle og skamslå seg mens de er her.. Har vært flere nestenulykker. ts Anonymkode: 5edce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #17 Del Skrevet 22. oktober 2020 5 minutter siden, O.G. skrev: Hvorfor`? De er da voksne folk selv om de er eldre. De er sosiale og snakkesalige. Har alltid masse historier , særlig fra gamle dager som de ønsker å fortelle. Blir mutte og småfornærmet om man ikke hører etter , barna avbryter, eller om man indikerer at man har noen ting man må få gjort unna. Jeg prøver å være imøtekommende og prate med dem så mye jeg kan. Jeg vil jo ikke fornærme dem heller. ts Anonymkode: 5edce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #18 Del Skrevet 22. oktober 2020 Men «være ute av huset mest mulig» er jo helt perfekt, Ts. Lag planer og forbered svigers. Er de av dem pragmatiske, oppegående sorten så sier du rett ut at dere foretrekker å være ute mye, og at de som må hvile mye da får bestemme selv hva og om de blir med på. Er de av den egoistiske meg-meg typen som lager drama så sier du at dere «har planlagt å være mye ute med barna så de får hvile seg». Uansett driter du i hva de gir av feedback og kjører eget løp. Du starter morgenen med en helt enkel normal frokost og så kan barn og besteforeldre leke 30 min mens dere voksne ordner til dagens aktivitet. Etter 30 minutter går dere ut og gjør deres ting. Svigers kan sove foran TV. Alle er happy. Kommer dere ikke tilbake til lunsj: sørg for nok brød og pålegg i hus. Returner før svigers går til sengs for nye 30 minutter barn-besteforeldre og kvelds. Jeg tenker at middag i en slik setting blir takeaway eller noe oppvarmet. Julen er uansett ikke tiden en har veldig lyst ti» å lage mat - butikkene er stengt og de som er åpne har knapt ferskvare. Så jul = spise ute, ferdigmat og mat fra frysa. Det er uansett ikke ufint å grensesette besøk. Å si «vi har ikke tid/ork/energi/lyst til at dere er her mer enn to dager. Så om dere vil komme er dere velkomne, men dere må dra igjen dag to, eller flytte over på hotel.» (det siste er helt rimelig. Gamle folk har plenty med penger) Anonymkode: 1a2dc...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #19 Del Skrevet 22. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne vært en ide hvis det var plasse, men de har kun ett soverom i sin lille leilighet. Hotellopphold har vi ikke økonomi til nå da vi holder på å pusse opp. ts Anonymkode: 5edce...696 Det hadde jeg faktisk funnet råd til for en natt. Hadde heller spist noen lette middager tidligere i mnd for å spare inn det og få en fin jul for alle. Anonymkode: d8754...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #20 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg tenker man kan strekke seg ganske langt for gamle foreldre noen få dager i året.. Men, barna må få lov å gå ut å leke litt (ikke hele dagen synes jeg da, det blir litt dårlig gjort når man har besøk.. men et par timer hver dag), du må få lov til å jobbe uten sure miner, og mannen må få lov til å lage julematen... Det må han snakke med dem om og forklare at det er ikke noe valg dere har. Når mannen lager mat så kan jo de gamle sitte på kjøkkenet da, så får de være sosiale og mannen får laget mat samtidig. Har dere hage så kan dere sette opp varmelampe så kan de gamle sitte i veggen under den mens du og barna leker i hagen. Anonymkode: 09195...a1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå