Gå til innhold

Er det noen ganger for sent på døgnet å sende sms?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Ezio skrev:

Hva er feil? 

Feilen ligger i at du ikke har lest det jeg har skrevet, bare de setningene som passer deg.

Anonymkode: ca002...b5b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feilen ligger i at du ikke har lest det jeg har skrevet, bare de setningene som passer deg.

Vel, dette er hvordan du uttaler deg. Du legger alt ansvaret for at du ikke skal kontaktes på andre. Vel, da må du si fra til dem på forhånd! Dette er 2020.

Skrevet
3 minutter siden, Ezio skrev:

Vel, dette er hvordan du uttaler deg. Du legger alt ansvaret for at du ikke skal kontaktes på andre. Vel, da må du si fra til dem på forhånd! Dette er 2020.

Feil igjen.  

Jeg har sagt flere ganger, senest i det innlegget du siterte (men som du beleilig nok fjernet fra sitatet)  at jeg ikke har noe i mot at folk kontakter meg på natten. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte tidlig i tråden at jeg ikke har problemer med at folk sender sms om natten (selv om jeg i de fleste tilfeller ikke forstår hensikten).

Jeg viser derimot forståelse for de som oppfatter det som et problem.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feil igjen.  

Jeg har sagt flere ganger, senest i det innlegget du siterte (men som du beleilig nok fjernet fra sitatet)  at jeg ikke har noe i mot at folk kontakter meg på natten. 

Jeg viser derimot forståelse for de som oppfatter det som et problem.

Hvorfor var du så ekstremt påståelig rundt dette da?! Og blandet deg inn i diskusjonen rundt dette å ikke ville bli forstyrret av hvem som helst på natten? Blir helt matt av dere ABere.

Skrevet
7 minutter siden, Ezio skrev:

Hvorfor var du så ekstremt påståelig rundt dette da?! Og blandet deg inn i diskusjonen rundt dette å ikke ville bli forstyrret av hvem som helst på natten? Blir helt matt av dere ABere.

Fordi jeg klarer å sette meg inn i andres situasjon, og se at selv om JEG ikke plages av det, kan andre gjøre det.

Empati kalles det. 

Skrevet
På 21.10.2020 den 14.08, PassionatePatti skrev:

Om jeg kommer på noe viktig jeg vil formidle før jeg glemmer det, sender jeg meldingen uansett klokkeslett. Jeg regner med at vedkommende har nok omløp i hodet til å sette mobilen på lydløs ved leggetid. Ellers sender jeg ikke meldinger etter kl. 22. 

Det er ikke alle som liker å ha telefonen på lydløs i tilfelle noe skjer. 
Det er en uting å sende sms etter klokka 22,

Anonymkode: f8392...36e

Skrevet

Selv om jeg ikke nødvendigvis opplever det som veldig plagsomt, så synes jeg det er en uting å sende SMS på tidspunkter det er høy sannsynlighet for at mottakeren sover. Uavhengig av om det er reklamemeldinger, venninneprat eller jobbmeldinger. 

Dette gjelder både om kvelden, og om morgenen. 

Jeg har opplevd å få reklamemeldinger og spørsmål fra venner 07.00 på en søndags morgen. Og selv om jeg sjelden våkner av sånt, så vekker det mannen min, som ikke får sove igjen. 

Vi har grunner for å ha lyd på telefonen, så det å fjerne lyden er ikke en mulighet. 

Meldinger som sendes etter leggetid plager meg egentlig mer. Hvis jeg har blitt trøtt, og holder på å sovne, så vekkes både jeg om nysgjerringheten min av en tekstmelding som kommer inn. Og da tar det gjerne lang tid å bli trøtt igjen. Oftest svarer jeg jo heller ikke der og da, hvis det ikke er veldig viktig. Og neste morgen er hele meldingen glemt. 

Det er bedre å sende melding på et tidspunkt jeg faktisk er våken. Da går det an å få svar også.

Anonymkode: 02d03...1c9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som liker å ha telefonen på lydløs i tilfelle noe skjer. 
Det er en uting å sende sms etter klokka 22,

Anonymkode: f8392...36e

Synd for dem i så fall. 

Skrevet
På 21.10.2020 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problemer med å få sms sent på kvelden/natten, det forstyrrer ikke meg, men jeg har mange ganger lurt på hvorfor det var så viktig å sende en melding på et slikt tidspunkt. 

De eneste sms-ene jeg har fått på natten, og som jeg forstår hvorfor ble sendt på det tidspunktet, var den som hadde beskjeden "Ring meg når du har sett denne!", og de som avlyser avtaler som er så tidlige at de ikke har mulighet til å få tak i meg på morgenen før jeg må dra ut.

Meldinger av typen "se hva bikkja gjorde", og "kan du sende meg en oppskrift på sjokoladekake?" sendt kl 3 på natten er bortsastet på meg.  De kaster jeg et blikk på når jeg står opp, og så går de i glemmeboka siden jeg ikke kan svare der og da.

Men det er klart, vi har alle ulike måter å bruke telefonene våre på.

For meg hadde det vært fordi det var da jeg husket å sende den. Jeg er nemlig et surrehue som har en tendens til å glemme ting. Og å legge inn i kalenderen at jeg skal huske  og sende en sms syns jeg er litt teit....

Anonymkode: 69daf...d61

Skrevet
8 timer siden, Ezio skrev:

Hva er feil? Jeg gjentok bare ting du har skrevet.

Som jeg skrevet to ganger i tråden nå; lær dere telefonene deres. Alle nyere smarttelefoner har funksjoner for å bøte på nettopp dette problemet.

Ikke for flight modus? Du snakker om nattmodus, da funger fremdeles wifi, og det er jo litt ekkelt å ligge med den strålingen på nattbordet hele natten. Jeg samsover med en baby, og liker ikke at hun utsettes for dette. 

Anonymkode: 0e890...723

• Liker 1
Skrevet

Jeg våkner av sms på natten. Det finnes ingen fornuftig grunn til å sende sms på natten. Er det noe viktig nok til å ringe på natten (sykdom, dødsfall osv) så ringer man. 

Anonymkode: f97c9...db8

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for flight modus? Du snakker om nattmodus, da funger fremdeles wifi, og det er jo litt ekkelt å ligge med den strålingen på nattbordet hele natten. Jeg samsover med en baby, og liker ikke at hun utsettes for dette. 

Anonymkode: 0e890...723

Tror du skal sette deg litt mer inn i funksjonene på telefonen din fremfor å lese konspirasjonsteorier.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg hadde det vært fordi det var da jeg husket å sende den. Jeg er nemlig et surrehue som har en tendens til å glemme ting. Og å legge inn i kalenderen at jeg skal huske  og sende en sms syns jeg er litt teit....

Anonymkode: 69daf...d61

Da får jeg svare det samme som andre får beskjed om i denne tråden: du får lære deg hvordan du kan bruke telefonen din, og sette på timet utsendelse.

Til nå har dette argumentet blitt brukt hyppig mot de som ikke ønsker å motta sms i tide og utide, og det samme argumentet kan brukes begge veier.

Som jeg har sagt gjentatte ganger gjennom tråden, jeg plages ikke av sms-er om natten, men jeg har forståelse for de som gjør det.
Jeg tenker at en gjengs telefonetikette ikke er så dumt, og så kan man heller avtale unntakene med den det gjelder.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har også ikke forstyrr-funksjon på mobilen MEN jeg syns fortsatt ikke at det er ok å sende meldinger seint på natta/utrolig tidlig om det ikke er noe viktig. Det er vanlig folkeskikk mener jeg. En prinsippsak. Hvorfor skal det ligge på mottaker å slå på ulike funksjoner, ha på lydløs ol. fordi sender vil være "fri" til å sende når det passer for dem? Ville du ringt på døra til noen kl 3 om natta for å si noe? For å ta de som kommer til å skrive "DET ER IKKE DET SAMME" i forkjøpet: Nei, det er ikke det samme, det er en sammenligning satt på spissen, men det, det har tilfelles med SMS er at det krever andres tid og oppmerksomhet for noe du trenger eller har behov for. Jeg mener på prinsipp, ved ren folkeskikk, at du ikke skal kreve av andres tid og oppmerksomhet unødig.

• Liker 1
Skrevet

Nei, hvis folk tar med tlf på nattbordet, bør de ta av lyden. Det gjør jeg selv. Null problem :)

Anonymkode: 48006...ade

Skrevet
10 minutter siden, Suffragette skrev:

Jeg har også ikke forstyrr-funksjon på mobilen MEN jeg syns fortsatt ikke at det er ok å sende meldinger seint på natta/utrolig tidlig om det ikke er noe viktig. Det er vanlig folkeskikk mener jeg. En prinsippsak. Hvorfor skal det ligge på mottaker å slå på ulike funksjoner, ha på lydløs ol. fordi sender vil være "fri" til å sende når det passer for dem? Ville du ringt på døra til noen kl 3 om natta for å si noe? For å ta de som kommer til å skrive "DET ER IKKE DET SAMME" i forkjøpet: Nei, det er ikke det samme, det er en sammenligning satt på spissen, men det, det har tilfelles med SMS er at det krever andres tid og oppmerksomhet for noe du trenger eller har behov for. Jeg mener på prinsipp, ved ren folkeskikk, at du ikke skal kreve av andres tid og oppmerksomhet unødig.

Det er faktisk litt det samme. 

Jeg er i full jobb (dagtid, ikke turnus), og er dermed avhengig av å holde en ganske strikt døgnrytme. Jeg kan heller ikke slå av lyden på telefonen (av private grunner). 

For meg er det å sende sms på natta omtrent det samme som å ringe noen - eller ringe på døra til noen. 

Sender noen meg en sms midt på natta, bør det for f... være livsviktig. 

Anonymkode: aea8e...d57

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk litt det samme. 

Jeg er i full jobb (dagtid, ikke turnus), og er dermed avhengig av å holde en ganske strikt døgnrytme. Jeg kan heller ikke slå av lyden på telefonen (av private grunner). 

For meg er det å sende sms på natta omtrent det samme som å ringe noen - eller ringe på døra til noen. 

Sender noen meg en sms midt på natta, bør det for f... være livsviktig. 

Anonymkode: aea8e...d57

Eniiiiiiig! Selvfølgelig, er det noe som haster eller en krise, selvfølgelig. Men kan jo få hjerteattakk av å få sms på natta, tenke det er noe alvrolig, også er det bare tull

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...