AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Del Skrevet 19. oktober 2020 Etter Corona tenker jeg og samboeren å enten kjøre bil til England eller fly og leie bil der. Han mener det er kjempelett å innstille seg på å kjøre bil på venstreside av veien. Det er ikke bare skryt. Han mestret det faktisk fra første stund på New Zealand og vi hadde ikke en eneste kjip eller farlig opplevelse. Jeg er fryktelig redd for å rote det til i kryss og rundkjøringene. Er det så lett som han påstår? Noen med erfaring her? Hvor enkelt er det å omstille seg? Anonymkode: 01f22...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. oktober 2020 #2 Del Skrevet 19. oktober 2020 Klarer du å tenke litt speilvendt, så er det enkelt. Jeg kan ikke tenke meg at jeg noen sinne klarer å kjøre bil uten problemer i England. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 19. oktober 2020 #3 Del Skrevet 19. oktober 2020 Jeg bodde der en periode, og er langt utover normalen interessert i kjøretøy, jeg tok buss og tog... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Del Skrevet 19. oktober 2020 ja, det tilpasser man seg fort. Anonymkode: 2b2b1...eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Del Skrevet 19. oktober 2020 Jeg og ei venninne gjorde det i fjor. Jeg var livredd mens jeg satt på med henne, men det gikk helt fint å kjøre selv. Hun hadde ikke peiling på hvor bilen lå i veibanen. Hun sa også at hun syntes det var behageligst å sitte på. Så da kjørte jeg de to ukene vi var der. Null stress, men husk å se deg for. Det var skummelt når hun glemte å se fremover før hun krysset vei for å ta av til høyre, for da kommer bilene forfra på høyre side for deg Anonymkode: b06cf...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Del Skrevet 19. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter Corona tenker jeg og samboeren å enten kjøre bil til England eller fly og leie bil der. Han mener det er kjempelett å innstille seg på å kjøre bil på venstreside av veien. Det er ikke bare skryt. Han mestret det faktisk fra første stund på New Zealand og vi hadde ikke en eneste kjip eller farlig opplevelse. Jeg er fryktelig redd for å rote det til i kryss og rundkjøringene. Er det så lett som han påstår? Noen med erfaring her? Hvor enkelt er det å omstille seg? Anonymkode: 01f22...f1e Det er ikke så veldig vanskelig. Vi kjørte i Australia i 10 dager, og det gikk veldig bra. Førersetet er på "feil" side og det minner deg hele tiden på at alt er motsatt av hva vi er vant til. Vi kjørte mye, så vi byttet på å kjøre. Automatgir er et must selvfølgelig. Anonymkode: 3ccd6...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 19. oktober 2020 #7 Del Skrevet 19. oktober 2020 Problemet er ikke å kjøre på venstre side eller å gire med feil hånd, men vikeplikt og når du skal kjøre kryss i litt pressede situasjoner. Fort gjort å komme på feil side(eller se til feil side) da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #8 Del Skrevet 19. oktober 2020 3 timer siden, Tiuren skrev: Problemet er ikke å kjøre på venstre side eller å gire med feil hånd, men vikeplikt og når du skal kjøre kryss i litt pressede situasjoner. Fort gjort å komme på feil side(eller se til feil side) da. Vi ville ikke fått til å gire med feil hånd, så for oss hadde det vært et problem. Det er nok annet å konsentrere seg om! Vikeplikt løste vi ved å være nøye og kikke til begge sider før vi kjørte. Det ble fort en god vane. I kryss hjalp vi hverandre, vi var alltid to i bilen. Vi kjørte i større og mindre byer og hadde ingen uhell eller nesten-uhell. Min erfaring er at det viktigste er å være to i bilen og hjelpe hverandre med venstrekjøringen, da er det mye enklere å ha full kontroll selv i pressede situasjoner. Anonymkode: 3ccd6...6ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 20. oktober 2020 #9 Del Skrevet 20. oktober 2020 På landsbygda og i småbyer tror jeg det skal gå helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Del Skrevet 20. oktober 2020 Jeg ville aldri brukt høyre-kjørt bil der. Tror det er mye enklere når selve bilen også er speilvendt, da er det en konstant påminnelse. Kjæresten tok lappen der, og det er helt greit, spesielt i trafikkerte strøk hvor du følger flyten:) litt verre når du er helt alene på veien. Anonymkode: 2e235...123 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 20. oktober 2020 #11 Del Skrevet 20. oktober 2020 Det er ikke bare bare. Vi kjørte norsk bil og campingvogn i England i en uke, og mannen min sa det var rimelig tøft. Jeg har stoffskiftesykdom, så jeg nektet å kjøre. Men med leiebil med rattet på riktig side blir det mye lettere. Så det anbefales. Rundkjøringer er avanserte med lyskryss midt i enkelte, så der måtte han holde tunga rett i munnen. Det som var vanskeligst var faktisk parkeringsplasser. Var flere ganger han var på vei ut innkjørselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 20. oktober 2020 #12 Del Skrevet 20. oktober 2020 51 minutter siden, Ezio skrev: På landsbygda og i småbyer tror jeg det skal gå helt fint. ...da ser jeg dessverre hele tiden for meg barne-tv med postmann Pat...de veiene der hadde kun plass til èn bil av gangen og det var lite passeringsmøteplasser å spore. Veldig glad for at jeg aldri skal kjøre under sånne forhold. Jeg ser det som en uavbrutt rekke muligheter til å krashe solid! Koselig gammel serie, men veldig trang følelse. Enjoy. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Del Skrevet 20. oktober 2020 Vil anbefale å leie bil i UK istedet for å ta med norsk bil, kjører man på landsbygda er så er det fort gjort å blingse på vei ut av et kryss og da kan det gå veldig galt. Som nevnt over så er veiene smale, uoversiktlige og hastigheten er høy. Anonymkode: 834f1...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 20. oktober 2020 #14 Del Skrevet 20. oktober 2020 Fyttikatta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Del Skrevet 20. oktober 2020 Null erfaring med england, men har kjørt masse bil(leiebil) på Malta, der de også har venstrekjøring + litt værre kjørekultur og smalere gater. Null problem! Det å sitte på "feil" side å kjøre gjør at du tenker litt annerledes. Værst var det å kjøre feil vei i rundkjøringer. Og i kryssig ut av parkeringsplasser o.l. så er det fort gjort å legge seg på feil side av veien, men det blir man fort vant til. Det viktigste for meg var at passasjeren tok seg av all navigasjon(med gps) slik at jeg kunne konsentrere meg 100% om trafikken. De eneste farlige situasjonene jeg opplever med venstrekjøring var når jeg var fotgjenger og så meg til feil side når jeg skulle krysse veien... 😂 Anonymkode: 327fb...264 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Del Skrevet 20. oktober 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Null erfaring med england, men har kjørt masse bil(leiebil) på Malta, der de også har venstrekjøring + litt værre kjørekultur og smalere gater. Null problem! Det å sitte på "feil" side å kjøre gjør at du tenker litt annerledes. Værst var det å kjøre feil vei i rundkjøringer. Og i kryssig ut av parkeringsplasser o.l. så er det fort gjort å legge seg på feil side av veien, men det blir man fort vant til. Det viktigste for meg var at passasjeren tok seg av all navigasjon(med gps) slik at jeg kunne konsentrere meg 100% om trafikken. De eneste farlige situasjonene jeg opplever med venstrekjøring var når jeg var fotgjenger og så meg til feil side når jeg skulle krysse veien... 😂 Anonymkode: 327fb...264 Ja, det kom plutselig en rød toetasjes buss fra "feil" retning. Rask reaksjon fra min sidemann reddet meg! Anonymkode: 3ccd6...6ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 20. oktober 2020 #17 Del Skrevet 20. oktober 2020 Har kjørt både egen norsk og engelsk leiebil i England og Skottland. Høyreratt er en påminnelse, men jeg foretrekker likevel å kjøre egen bil med venstreratt. Har dog kjørt relativt høye firehjulstrekkere hvor du har bedre oversikt. I lav bil blir utsikten veldig begrenset med venstreratt. Motorveikjøring er greit, men bredden på landsens veier er uvant. I tillegg er det ikke ofte vi kjører på smal vei med steinmurer på begge sider i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 20. oktober 2020 #18 Del Skrevet 20. oktober 2020 Jeg har vel 5000 km (+-) i England tidligere i år. Ikke vanskelig i det hele tatt. (Kjørte min egen bil) Eneste man må tenke på er å kjøpe linser til lyktene så du ikke blender de som kommer imot... OG! En ting jeg fant ut veldig fort.. Bensinstasjoner osv har DEDIKERT inn/utkjørsel. Ikke som her i Norge hvor du kan kjøre inn/ut hvor vi vil. Brant meg på det 1 gang, etter det var jeg påpasselig. I England vil du finne 17-åringer bak rattet og det synes i hvordan enkelte kjører. Jeg opplevde trafikanter der borte som svært aggressive i trafikken, som fikk audi-eiere her i Norge til å blekne i forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Del Skrevet 20. oktober 2020 2 minutter siden, AndreasBR skrev: Jeg har vel 5000 km (+-) i England tidligere i år. Ikke vanskelig i det hele tatt. (Kjørte min egen bil) Eneste man må tenke på er å kjøpe linser til lyktene så du ikke blender de som kommer imot... OG! En ting jeg fant ut veldig fort.. Bensinstasjoner osv har DEDIKERT inn/utkjørsel. Ikke som her i Norge hvor du kan kjøre inn/ut hvor vi vil. Brant meg på det 1 gang, etter det var jeg påpasselig. I England vil du finne 17-åringer bak rattet og det synes i hvordan enkelte kjører. Jeg opplevde trafikanter der borte som svært aggressive i trafikken, som fikk audi-eiere her i Norge til å blekne i forhold. Av alle de land jeg har kjørt motorsykkel, er Norge det verste! Makan til egoisme finnes ikke! Har også kjørt i England/Skottland, men selv der er det ikke nærheten av det vi har her i landet. Agressiviteten er en ting, men egoismen er noe helt anna. Opplevde aldri som om det var farlig å kjøre der. Ei heller i Italia, som har rykte på seg å være aggresivt. Der tuta de så fort det ble grønt lys, og man ikke var i farta med én gang. Anonymkode: 064cc...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 20. oktober 2020 #20 Del Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Av alle de land jeg har kjørt motorsykkel, er Norge det verste! Makan til egoisme finnes ikke! Har også kjørt i England/Skottland, men selv der er det ikke nærheten av det vi har her i landet. Agressiviteten er en ting, men egoismen er noe helt anna. Opplevde aldri som om det var farlig å kjøre der. Ei heller i Italia, som har rykte på seg å være aggresivt. Der tuta de så fort det ble grønt lys, og man ikke var i farta med én gang. Anonymkode: 064cc...b62 Hvordan da? Jeg har klasse A og hadde MC før, men kjører jeg bil sperrer jeg glatt for de som prøver passsere mellom høyre og midtre felt. Passering skal skje så langt til venstre som mulig.. Det vil si at de skal filtrere mellom venstre og midtre felt. Merker veldig ofte at folk ligger langt til venstre når det er adskilte felt også, har antatt at det går på egoisme. Man sperrer jo da for eventuelle motorsykler som kommer. Får følge med når man kjører ja, flytte på seg/flytte foten når det er gult så er man igang når det blir grønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå