Gå til innhold

Dere som drikker for mye


Fremhevede innlegg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ser den. Men bare tenker at den det gjelder vil føle seg sviktet og lite sett og forstått med sine utfordringer hvis man bare skal forlate når de sliter med noe veldig, og den vanskelige jobben med å ta i mot behandling. 
men skjønner poenget, det bare er så brutalt å skulle svikte sine kjære når de sliter. Vet noen her sier at det er et valg å evt fortsette med rusen, men sånn egentlig så vil man jo ikke, men man klarer ikke.

Nettopp. Det valget kan ikke jeg ta. Enten må den vanskelige oppgaven utføres, med oss eller uten oss. Eller ikke i det hele tatt. Skal vi være med, så må det bli gjort et valg om behandling, et valg om å være en del av vår familie sammen. Jeg og barna kan ikke leve med dette stort lengre.

ts

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, burgut skrev:

Tusen takk!

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Skrevet
3 minutter siden, Oransjesjel skrev:

 

Du kan ikke forandre han - det er det bare han selv som kan gjøre... Jobben ligger hos han og han alene, selvom du kan være der  og støtte. Det finnes andre behandlingsalternativer - i det offentlige. Noen bra også - sjekk det ut! Det finnes dessverre utallige eksempler der alkoholden har vunnet. Det er sterke krefter i sving. Men - det er ikke umulig! La det iallefall ikke bare skure og gå, når det er såpass ødeleggende som jeg får inntrykk av at du opplever det. Ingenting blir bedre uten å jobbe med det, og få hjelp der hjelpen er å hente. Han må ville - for sin egen del - og da er det fullt mulig. Lykke til! 🙂 

 

Tusen takk! Nå har jeg ikke lest linkene ovenfor enda. Men tok en prat med fastlegen. Hun sa hun ikke hadde noe å hjelpe meg/oss med, men at hun var her for videre samtaler. Derfor jeg tenkte at Kildevangen og lignende er eneste alternativ. Skulle gjerne hørt mer om det som er offentlig. Må gjøre mer research. 
ts

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Skrevet

Mange synes kanskje det er ekstra vanskelig å starte med behandling fordi en selv ikke ser på seg selv som alkoholiker? Det er mye stigma knyttet til det og man har kanskje et bilde for seg av hva en rusmisbruker eller alkoholiker er, og sånn er man jo ofte ikke. Kan det være en del av forklaringen på hvorfor mange ikke går til det steget? 

Anonymkode: 04575...1f3

  • Liker 1
Skrevet

Ha en samtale med han, vær lyttende og støttende. La han få mulighet til å åpne sitt hjerte. Spør han, spør hva han mener om slik han holder på, lytt, spør hva han ønsker for familien, om han vil endre noe, lytt og hør på han, la han få fram sine følelser og vis ar du er der for han. Finn ur hva han tenker.

Når du har finnet ut masse om hva som er i hannes tanker og følelser. Da kan du spørre om hvordan han tror du opplever slik handling han driver med, finn ut om han tenker på deg oppi dette, forholdet generelt.

Til slutt vet du hva han tenker, ønsker, føler, og da er det lettere for deg å forstå og lettere å finne ut om dette er noe du ønsker og om det er en framtid med dere. Finn løsning sammen.

En slik samtale vil gi deg mere svar, enn at du bare ser en person som drikker og hvordan 'du opplever det. Dere må åpne dere mer for hverandre. Da får du tydeligere bilde over hele siruasjonen, slik at du kan se alt i ett perspektiv og finne løsning. 

Anonymkode: 37e98...7f6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En slik samtale vil gi deg mere svar, enn at du bare ser en person som drikker og hvordan 'du opplever det. Dere må åpne dere mer for hverandre. Da får du tydeligere bilde over hele siruasjonen, slik at du kan se alt i ett perspektiv og finne løsning. 

Skal gi han en sjanse til å snakke og fortelle. Vi har allerede hatt slike samtaler mange ganger. Slik jeg ser det er han i en tilstand av fornektelse. Han innser ikke at han drikker for mye, at dette påvirker han på mange måter, at dette påvirker meg og barna osv. Han er aggressiv, irritert, utålmodig, virker nedstemt. Kjefter mye og høyt foran barna også, dette har blitt forverret siste par månedene. Hele han har blitt forverret på kort tid og jeg holder ikke ut det. Ønsker ikke at barna skal oppleve han slik eller et liv slik. Jeg klarer ikke skåne de, for han er som en løs kanon. Men han forstår ikke at det er alkoholen som gjør han slik. Jeg vet han ikke er sånn og skulle så gjerne ønske han valgte oss foran drikkingen.

ts

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha en samtale med han, vær lyttende og støttende. La han få mulighet til å åpne sitt hjerte. Spør han, spør hva han mener om slik han holder på, lytt, spør hva han ønsker for familien, om han vil endre noe, lytt og hør på han, la han få fram sine følelser og vis ar du er der for han. Finn ur hva han tenker.

Når du har finnet ut masse om hva som er i hannes tanker og følelser. Da kan du spørre om hvordan han tror du opplever slik handling han driver med, finn ut om han tenker på deg oppi dette, forholdet generelt.

Til slutt vet du hva han tenker, ønsker, føler, og da er det lettere for deg å forstå og lettere å finne ut om dette er noe du ønsker og om det er en framtid med dere. Finn løsning sammen.

En slik samtale vil gi deg mere svar, enn at du bare ser en person som drikker og hvordan 'du opplever det. Dere må åpne dere mer for hverandre. Da får du tydeligere bilde over hele siruasjonen, slik at du kan se alt i ett perspektiv og finne løsning. 

Anonymkode: 37e98...7f6

Helt enig med deg i dette, Dette er slik jeg tenker det også bør være. men hva hvis personen ikke vil snakke eller åpne seg? Og går i fornektelse eller selv ikke skjønner eller vil innse at det er for mye feks..? 
ikke Ts 

Anonymkode: 04575...1f3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal gi han en sjanse til å snakke og fortelle. Vi har allerede hatt slike samtaler mange ganger. Slik jeg ser det er han i en tilstand av fornektelse. Han innser ikke at han drikker for mye, at dette påvirker han på mange måter, at dette påvirker meg og barna osv. Han er aggressiv, irritert, utålmodig, virker nedstemt. Kjefter mye og høyt foran barna også, dette har blitt forverret siste par månedene. Hele han har blitt forverret på kort tid og jeg holder ikke ut det. Ønsker ikke at barna skal oppleve han slik eller et liv slik. Jeg klarer ikke skåne de, for han er som en løs kanon. Men han forstår ikke at det er alkoholen som gjør han slik. Jeg vet han ikke er sånn og skulle så gjerne ønske han valgte oss foran drikkingen.

ts

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Følger tråden.. er i litt lignende situasjon, så håper noen har noen innspill på akkurat det du skriver her, hva gjør man når personen ikke ser at det er for mye og skadelig og påvirker andre etc...

Anonymkode: 04575...1f3

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følger tråden.. er i litt lignende situasjon, så håper noen har noen innspill på akkurat det du skriver her, hva gjør man når personen ikke ser at det er for mye og skadelig og påvirker andre etc...

Anonymkode: 04575...1f3

Vi skulle ha snakket sammen vi to.

Har du åpnet deg for familie/venner eller lege om dette? Slik at de forstår problemet?

ts

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...