Gå til innhold

Dere som drikker for mye

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilket alternativ hadde du valgt?

1. At den du lever med forteller at ditt alkoholproblem tærer på familien, og at du må velge mellom alkoholen og familien. 
Og ikke mer enn det. 

Vil du kunne skjønne at det blir konsekvenser om du ikke endrer deg?

eller

2. At den du lever med forteller at ditt alkoholproblem tærer på familien, og at du må velge mellom alkoholen og familien. Og vite at du MÅ slutte å drikke, med alle støtte og hjelp du kan få fra familie og annen hjelp. Men at du får en tidsperiode du må slutte å drikke innen.

Konsekvensen er at vi må flytte fra hverandre om ikke drikkingen tar slutt innen en viss tid.

Hvilket alternativ ville du valgt? Eller på hvilken annen måte?

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alternativene ser jo ikke så ulike ut, annet enn at du i alternativ 2 spesifiserer at vedkommende får støtte fra deg. Med mindre jeg misforsto noe?

Det er da alltid bedre å si at du vil støtte ham/henne. Hvis du da vil det.

Anonymkode: 04419...672

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Alternativene ser jo ikke så ulike ut, annet enn at du i alternativ 2 spesifiserer at vedkommende får støtte fra deg. Med mindre jeg misforsto noe?

Det er da alltid bedre å si at du vil støtte ham/henne. Hvis du da vil det.

Anonymkode: 04419...672

Tror TS mener at i alt. 2 gir hun en tidsfrist for når det må være bedring og sier konkret hva konsekvensen blir om ikke det skjer.

Kommer vel litt an på personen TS, ville kanskje startet med tilnærming 1 og sett hvordan det går en liten stund (bestem deg for en viss tid selv) før jeg tok samtalen med alternativ 2. Spørs jo på om personen selv er enig, om det kommer overraskende at du mener dette, om det er en person som lett går i lås om h*n får ultimatium/noe som oppfattes som det osv. 

Anonymkode: a7151...b30

• Liker 1
Skrevet

Om jeg ikke vil slutte for min egen del, velger jeg alkoholen. Man kan slutte å drikke for andre, men det varer ikke lenge. Som både avhengig og pårørende selv valgte jeg å forlate vedkommende. Å være glad i noen som lever i fornektelse maktet jeg ikke lenger. Det beste er å få det overstått og ikke pine seg selv lenger. Tidsfrister og å få andre til å slutte for deg er bare falske forhåpninger.

Anonymkode: 0a8d2...539

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke vil slutte for min egen del, velger jeg alkoholen. Man kan slutte å drikke for andre, men det varer ikke lenge. Som både avhengig og pårørende selv valgte jeg å forlate vedkommende. Å være glad i noen som lever i fornektelse maktet jeg ikke lenger. Det beste er å få det overstått og ikke pine seg selv lenger. Tidsfrister og å få andre til å slutte for deg er bare falske forhåpninger.

Hva kan være en grunn til å ikke ville slutte å drikke? Kan du gi noen eksempler?

Anonymkode: 04575...1f3

Skrevet

Du kan ikke bare tvinge personen til å slutte å drikke. Personen må ville det selv,og vil mest sannsynlig trenge behandling.

Jeg ville undersøkt og funnet behandlingstilbud,og sagt at «jeg har tatt valget om at jeg ikke kan leve med deg når du har alkoholproblemer. Du ser det kanskje ikke,men dette påvirker hele familien negativt,og vi har det ikke bra. Enten tar du imot dette tilbudet,og jeg vil støtte deg på veien,eller så må jeg gjøre det som er best for meg (og barna), og det er å gå videre i livet uten deg.»

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan være en grunn til å ikke ville slutte å drikke? Kan du gi noen eksempler?

Det er mye lettere å fortsette. Har du ikke vært i den situasjonen selv er det vanskelig å sette seg inn i. Ønsket om forandring må komme innenfra.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Jdz skrev:

Det er mye lettere å fortsette. Har du ikke vært i den situasjonen selv er det vanskelig å sette seg inn i. Ønsket om forandring må komme innenfra.

Ja det skjønner jeg. At det er lettere å fortsette. Men da handler det jo ikke om å ikke ville.  Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig på hva som kan være grunnen. Spesielt om man velger det fremfor familien sin

Skrevet
18 minutter siden, burgut skrev:

Du kan ikke bare tvinge personen til å slutte å drikke. Personen må ville det selv,og vil mest sannsynlig trenge behandling.

Jeg ville undersøkt og funnet behandlingstilbud,og sagt at «jeg har tatt valget om at jeg ikke kan leve med deg når du har alkoholproblemer. Du ser det kanskje ikke,men dette påvirker hele familien negativt,og vi har det ikke bra. Enten tar du imot dette tilbudet,og jeg vil støtte deg på veien,eller så må jeg gjøre det som er best for meg (og barna), og det er å gå videre i livet uten deg.»

Er det ikke brutalt å true/tvinge noen på den måten?

Skrevet

Alternativ 1. Ikke mere enn konkret og ikke gi mere. Ferdig. Enten eller. For din/familiens del, og for den du konfronterer. Da er det også viktig at du står for det. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å svare på. Avhengighet er sterke saker.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke brutalt å true/tvinge noen på den måten?

Jeg tenker det er litt brutalt,men hun tvinger ikke han. Hun må jo velge for seg selv. Om hun ser at dette påvirker familien negativt,synes jeg det er bra om hun velger å støtte han gjennom tilfriskningen og forhåpentligvis finne tilbake til det familielivet de ønsker. Men om han ikke klarer å velge det beste for seg,så må hun velge det beste for seg. Det er det bare hun som vet hva er. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å svare på. Avhengighet er sterke saker.

Er alle som drikker for mye (feks bruker det som «selvmedisinering») avhengige? Rent fysisk?

Skrevet
3 minutter siden, burgut skrev:

Jeg tenker det er litt brutalt,men hun tvinger ikke han. Hun må jo velge for seg selv. Om hun ser at dette påvirker familien negativt,synes jeg det er bra om hun velger å støtte han gjennom tilfriskningen og forhåpentligvis finne tilbake til det familielivet de ønsker. Men om han ikke klarer å velge det beste for seg,så må hun velge det beste for seg. Det er det bare hun som vet hva er. 

Ja ser den. Men bare tenker at den det gjelder vil føle seg sviktet og lite sett og forstått med sine utfordringer hvis man bare skal forlate når de sliter med noe veldig, og den vanskelige jobben med å ta i mot behandling. 
men skjønner poenget, det bare er så brutalt å skulle svikte sine kjære når de sliter. Vet noen her sier at det er et valg å evt fortsette med rusen, men sånn egentlig så vil man jo ikke, men man klarer ikke.

• Liker 1
Skrevet

Er enig med dere at alternativ 1 er det beste. Vi har egentlig startet den samtalen. Jeg har sagt at et valg må taes, og at jeg og barna lider under dette. Selv om jeg ikke fikk et konkret ja, forsto jeg det som at beskjeden var mottatt. Handlingen nå i helgen viser desverre noe helt annet.

Behandlingstilbud. Har hørt om Kildevangen over radioen. Leste at det ikke støttes økonomisk som andre helsetilbud, så dette må man koste selv. Hvordan blir det da med evnt sykemelding?

ts

Anonymkode: 2d6a6...c1c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er alle som drikker for mye (feks bruker det som «selvmedisinering») avhengige? Rent fysisk?

Det er ikke alle som er fysisk avhengige sånn at de får fysiske abstinenser om de slutter å drikke. Når det er sagt, så er den fysiske avhengigheten av alkohol ganske rask å komme seg ut av. Det er den psykiske, dvs. Suget etter alkohol som er vanskelig, og vil kanskje følge en person resten av livet.

Anonymkode: 5bc7d...273

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ser den. Men bare tenker at den det gjelder vil føle seg sviktet og lite sett og forstått med sine utfordringer hvis man bare skal forlate når de sliter med noe veldig, og den vanskelige jobben med å ta i mot behandling. 
men skjønner poenget, det bare er så brutalt å skulle svikte sine kjære når de sliter. Vet noen her sier at det er et valg å evt fortsette med rusen, men sånn egentlig så vil man jo ikke, men man klarer ikke.

Her er jeg helt enig med deg. 

Skrevet

Du kan ikke forandre han - det er det bare han selv som kan gjøre... Jobben ligger hos han og han alene, selvom du kan være der  og støtte. Det finnes andre behandlingsalternativer - i det offentlige. Noen bra også - sjekk det ut! Det finnes dessverre utallige eksempler der alkoholden har vunnet. Det er sterke krefter i sving. Men - det er ikke umulig! La det iallefall ikke bare skure og gå, når det er såpass ødeleggende som jeg får inntrykk av at du opplever det. Ingenting blir bedre uten å jobbe med det, og få hjelp der hjelpen er å hente. Han må ville - for sin egen del - og da er det fullt mulig. Lykke til! 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...