Gå til innhold

Sykehusleger tjener overraskende lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Innenfor samme yrke, eller generelt? Jeg jobbet tidligere i Vestland fylke, i samme yrke og samme stilling, gikk ned 100 000 i årslønn da jeg startet i jobb i Oslo. 

Anonymkode: 5b7a3...257

Begge deler. Jeg har en venninne som gikk opp 200 000 i årslønn da hun flyttet til Oslo. Hennes nye stilling var lavere enn den hun sa opp i Bergen.

Anonymkode: bcf62...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke relevant, men jobber som behandler. 

Anonymkode: 5b7a3...257

Om masteren ikke er relevant for jobben, så kan det ikke brukes som argument.

Anonymkode: 20f0c...eb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innenfor samme yrke, eller generelt? Jeg jobbet tidligere i Vestland fylke, i samme yrke og samme stilling, gikk ned 100 000 i årslønn da jeg startet i jobb i Oslo. 

Anonymkode: 5b7a3...257

Da har du forhandlet dårlig. Hvorfor tok du til takke med dette?

Anonymkode: 20f0c...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis bedre å være fastlege enn sykehuslege. Her jeg bor, og jeg bor på en liten plass, ligger våre 3 leger på 1,7 - 2,0 mill i brutto i året. Og så klager dem høylytt over at dem må ha hjemmevakter 3.hver uke mellom kl 16-20 mandag til fredag. 

Staaaakkars. 

Anonymkode: 1afbf...c83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om masteren ikke er relevant for jobben, så kan det ikke brukes som argument.

Anonymkode: 20f0c...eb0

Den er relevant for jobben, hadde ikke kunnet hatt den stillingen jeg har uten den masteren. 

Anonymkode: 5b7a3...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du forhandlet dårlig. Hvorfor tok du til takke med dette?

Anonymkode: 20f0c...eb0

Fast jobb og 100 % var viktigere enn ingen jobb. 

Anonymkode: 5b7a3...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis bedre å være fastlege enn sykehuslege. Her jeg bor, og jeg bor på en liten plass, ligger våre 3 leger på 1,7 - 2,0 mill i brutto i året. Og så klager dem høylytt over at dem må ha hjemmevakter 3.hver uke mellom kl 16-20 mandag til fredag. 

Staaaakkars. 

Anonymkode: 1afbf...c83

Herregud, kanskje du skal oppdatere deg litt før du prøver å uttale deg om fastlegers lønn og arbeidstid. Den summen du skisserer er bruttolønn FØR legen har betalt husleie, alt av lønn til kontorpersonalet, arbeidsgiveravgift, innkjøp av forbruksmateriell osv. De fleste fastleger er selvstendig næringsdrivende og har arbeidsgiveransvar; utgiftssummen kommer hos mange opp på rett rundt millionen årlig og sågar er netto lønn ikke akkurat noe å skryte av. Men for all del, fortsett og kritiser en av de mest overarbeidede, stressede og dårlig lønnede yrkesgruppene i landet relativt til ansvar, arbeidsmengde og utdanning🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 05517...cbe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis bedre å være fastlege enn sykehuslege. Her jeg bor, og jeg bor på en liten plass, ligger våre 3 leger på 1,7 - 2,0 mill i brutto i året. Og så klager dem høylytt over at dem må ha hjemmevakter 3.hver uke mellom kl 16-20 mandag til fredag. 

Staaaakkars. 

Anonymkode: 1afbf...c83

For den summen skal de også lønne minst et annet menneske på kontoret, betale husleie, strøm, forsikring, kurs for å være faglig oppdatert, datalisenser, ny gyn stol, ny maskin på laben, stoler på venterommet ect. Folk som har så liten innsikt som deg burde ikke fått lov å uttale seg. 

Anonymkode: 954d8...e00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger jobber vel både offentlig og privat, helt sykt opplegg. 

Anonymkode: 5376d...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dyrt å bo i Oslo!

Vil tro de fleste leger på sykehus tjener mer, han er nok dårlig til å forhandle, eller kanskje bare under middels flink (noen må være det også).

Anonymkode: 20f0c...eb0

Nei, det gjør de aldeles ikke. Legeforeningen forhandler lønn for legene med Spekter (som oftest) eller Virke (gjelder kun få sykehus, bl.a Diakonhjemmet og Haraldsplass i Bergen). Wasim jobber i Vestre Viken, og der får alle overleger på alle fire sykehusene tilnærmet identisk grunnlønn. Har ingenting med å være god eller dårlig til å forhandle, all den tid leger ikke forhandler egen lønn. 

Anonymkode: 05517...cbe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dankert skrev:

Han kan bli fastlege, de tjener mer.

Eller tannlege 😄 Tipper de gjør det.

Anonymkode: 6d155...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er desverre et resultat av at kvinner ikke er flinke nok til å forhandle lønn. Kvinner: skjerp dere! 

Anonymkode: 92139...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller tannlege 😄 Tipper de gjør det.

Anonymkode: 6d155...cb5

Ja, en tannlege med egen praksis drar lett inn 2-3 millioner i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dankert skrev:

Ja, en tannlege med egen praksis drar lett inn 2-3 millioner i året. 

Oi 😮 Jeg ble skikkelig overasket nå.

Anonymkode: 6d155...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Oi 😮 Jeg ble skikkelig overasket nå.

Anonymkode: 6d155...cb5

Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Dankert skrev:

Virkelig?

Ja jeg fleipa om at de tjente mer enn en sykehus lege (fordi å gå til tannlegen er dyrt) Men dette ante jeg ikke :) 

Anonymkode: 6d155...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lavt.

Men det er nok litt fordi det er så utrolig mange som kunne tenke seg å jobbe som sykehuslege. Jobber som ingen vil ha må ha høyere lønn, sånn er markedet. 

Anonymkode: 9433b...813

Ja, det er attraktivt å jobbe på Oslo universitetssykehus. Dermed er det vanskeligere å forhandle om lønn. 

Mannen min er overlege, ca like lang ansiennitet som Zahid (litt lengre), jobber ved et relativt stort lokalsykehus. Han har en attraktiv grenspesialisering det er vanskelig å rekruttere. Han tjener ca 1,3-1,4 mill inkl alle tillegg, han jobber da MYE overtid (og skriver vel å merke også overtid, det gjør de ikke alle steder!). Han har nok ikke vært særlig flink til å få mer i lokale forhandlinger de senere årene, og burde nok tjent mer. Men dårlig betalt er det jo vanskelig å si at det er, men det er likevel ingen tvil om at han jobber hardt for de pengene... 
I helseforetaket hvor han jobber, er det to sykehus. Han jobber ved det desidert største og mest «sentrale». Legene ved det lille og usentrale sykehuset tjener mye mer enn legene ved sykehuset hvor mannen min jobber. Det er helt nødvendig for å rekruttere (og selv da er det vanskelig). En helt nyutdannet grenspesialist (i meget prestisjefylt spesialitet) ved det lille sykehuset tjente like mye som den mest erfarne legen på 60+ med akkurat samme prestisjefylte grenspesialisering ved det større sykehuset. Det sier vel en hel del om muligheter for å forhandle om lønn hvis man er villig til å bo i perifere småbyer - og at det er verre for folk som Zahid å forhandle ved Oslo universitetssykehus. 

Anonymkode: 1c853...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør de aldeles ikke. Legeforeningen forhandler lønn for legene med Spekter (som oftest) eller Virke (gjelder kun få sykehus, bl.a Diakonhjemmet og Haraldsplass i Bergen). Wasim jobber i Vestre Viken, og der får alle overleger på alle fire sykehusene tilnærmet identisk grunnlønn. Har ingenting med å være god eller dårlig til å forhandle, all den tid leger ikke forhandler egen lønn. 

Anonymkode: 05517...cbe

Det er generelt fullt mulig å forhandle om lønn ved ansettelse. Men som jeg skrev i et annet innlegg er det ikke sikkert det er særlig lett å forhandle om lønn ved ansettelse ved Oslo universitetssykehus, siden det er mest attraktivt i landet, og det står alltid en annen person klar til å ta jobben. Dermed blir resultatet, som du sier, at alle overlegene på de fire sykehusene har omtrent den samme grunnlønna. Slik er det imidlertid på ingen måte i hele landet. Små sykehus på perifere steder = vanskelig å rekruttere = mulighet for å forhandle hardt om lønn. Universitetssykehusene? Not so much... 

Anonymkode: 1c853...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, kanskje du skal oppdatere deg litt før du prøver å uttale deg om fastlegers lønn og arbeidstid. Den summen du skisserer er bruttolønn FØR legen har betalt husleie, alt av lønn til kontorpersonalet, arbeidsgiveravgift, innkjøp av forbruksmateriell osv. De fleste fastleger er selvstendig næringsdrivende og har arbeidsgiveransvar; utgiftssummen kommer hos mange opp på rett rundt millionen årlig og sågar er netto lønn ikke akkurat noe å skryte av. Men for all del, fortsett og kritiser en av de mest overarbeidede, stressede og dårlig lønnede yrkesgruppene i landet relativt til ansvar, arbeidsmengde og utdanning🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 05517...cbe

Her er det vel snakk om summen legen tar ut i lønn (som kommer på ligningen), etter at utgifter som husleie, lønn til kontorpersonale etc er betalt?
Men dette er næringsinntekt, og det er noe helt annet enn lønnsinntekt. Man skal vel trekke fra 40% eller noe for å kunne sammenligne med lønnsinntekt. Man må også skaffe sin egen vikar hvis man er syk eller blir gravid, har begrensede rettigheter ved sykdom med mindre man har betalt store summer for egen forsikring, må spare til pensjon selv etc. Der har sykehusleger mange sosiale rettigheter og fordeler en selvstendig næringsdrivende fastlege ikke har. 

Anonymkode: 1c853...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...