Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lik. Det er så deilig å ha tid for seg selv uten kjas og mas, ansvar og forventninger. Så blir jeg bare såpass trøtt og sliten at det blir tiltak å gå på badet for å stelle seg. Så jeg ligger litt til og kjører minste motstands vei. Til det er så sent at jeg får dårlig samvittighet eller tenker at nå MÅ jeg legge meg for å få nok søvn. Vi er bare menneskelige. Tren viljestyrke! 

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Høres ut som meg... 

• Liker 2
Skrevet

Du beskriver meg så godt! Jeg sliter ikke med insomni heller. Så jeg kan aldri gi noen en god forklaring på hvorfor jeg er våken til 3-4 på morningen.

Anonymkode: c4ebd...e1e

• Liker 3
Skrevet

Samme her med meg!

Det er en blanding av at jeg ikke har lyst å legge meg  for å våkne til en ny dag, og gjøre de samme kjedelige tingene eller bli konfrontert med de samme problemene.

Mulig jeg er deprimert? 

Anonymkode: ce809...c1d

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Samme her med meg!

Det er en blanding av at jeg ikke har lyst å legge meg  for å våkne til en ny dag, og gjøre de samme kjedelige tingene eller bli konfrontert med de samme problemene.

Mulig jeg er deprimert? 

Anonymkode: ce809...c1d

Den der har jeg også, ikke én dag til liksom. Med meg er det en slags angst, orker ikke møte dagen med alle dens krav og aktiviteter.

Anonymkode: 82dfb...52b

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hver dag sliter jeg med å få meg opp av sengen, og jeg tenker derfor at jeg skal legge meg tidlig til kvelden. Likevel klarer jeg aldri det uansett hvor sliten jeg er. Tiden går, og jeg blir sittende oppe selv om jeg er helt utslitt. Jeg har noen teorier om at jeg kanskje sliter med overganger fra en aktivitet til en annen. Eller at jeg muligens (ubevisst) sitter oppe til jeg stuper for å unngå søvnproblemer og tankekjør. Evt., er jeg avhengig av internett, og får ikke til å logge av. Ellers er jeg bare et klassisk b-menneske som elsker kveldene mer enn noe. Det er jo likevel en uvane. Jeg tenker alltid at jeg skal legge meg tidlig, men nesten hver kveld skjer det at jeg blir sittende oppe til midt på natta. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke bare er å legge seg..? Noen som har noe god forklaring eller tips til hvordan jeg kan legge meg tidligere? 

Helt likt her. Og i mitt tilfelle tror jeg alt du skriver stemmer som "årsaksforklaring". De gangene jeg legger meg tidlig er det fordi det nesten går rundt for meg.. Men da sover jeg så lenge at neste kveld blir det sent igjen.. Noe som har funket av og til er at jeg lager regler for meg selv.. Som at jeg ikke får se på mobilen i senga, men bare lese bok uten briller f.eks.. Men det funker jo typ 1, kanskje 2 kvelder på rad. Og det er jo når jeg har kommet meg i seng.. Forstår det som at du sliter med å gå å legge deg? Jeg har prøvd å ha på en alarm som sier jeg må legge meg.. Og prøvd å ordne meg klar for senga tidligere på kvelden, så det ikke blir et tiltak.. Om det funker? Njææ.. Av og til. 

Skrevet (endret)
9 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hver dag sliter jeg med å få meg opp av sengen, og jeg tenker derfor at jeg skal legge meg tidlig til kvelden. Likevel klarer jeg aldri det uansett hvor sliten jeg er. Tiden går, og jeg blir sittende oppe selv om jeg er helt utslitt. Jeg har noen teorier om at jeg kanskje sliter med overganger fra en aktivitet til en annen. Eller at jeg muligens (ubevisst) sitter oppe til jeg stuper for å unngå søvnproblemer og tankekjør. Evt., er jeg avhengig av internett, og får ikke til å logge av. Ellers er jeg bare et klassisk b-menneske som elsker kveldene mer enn noe. Det er jo likevel en uvane. Jeg tenker alltid at jeg skal legge meg tidlig, men nesten hver kveld skjer det at jeg blir sittende oppe til midt på natta. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke bare er å legge seg..? Noen som har noe god forklaring eller tips til hvordan jeg kan legge meg tidligere? 

Her tror jeg det er mange som kan kjenne seg igjen! 😂😴🙈

Jeg tror det kan være lurt å innføre flere tiltak som er realistiske og gjennomførbare over tid.. her er noen ting jeg har gjort som hjelper meg (har nok litt samme problemstilling selv) 

For min del er det fysisk aktivitet som ofte hjelper best. Er ikke kroppen sliten men kun hodet kan jeg lett bikke over til å bli sittende som en zombie foran skjermen langt utover natta.

Det hjelper også å begynne å gire ned noen timer før sengetid. Jeg har barn, så hos meg er det da ofte først etter 20.00 at ting begynner å roe seg. Målet mitt er å legge meg før midnatt, aller helst før 23.00. Da vet jeg kl 20.00 at jeg har noen timer med egentid som jeg kan bruke til TV, skjerm, hva som helst.

Jeg tar også i perioder melatonin, det får du kjøpt på helsekost. Synes det stort sett hjelper, (men ikke alltid) Den typen jeg har er en sugetablett som skal taes ca halvtime/time før sengetid. Som regel tar jeg den da rundt 22/22.30 tida, og det kan jo være en blanding av placebo, eller forberedelse til en overgang mellom aktivitet (våken/sove) når jeg går å henter tabletten, og selve effekten av tabletten som tilsammen gjør at det funker for meg. Det finnes andre alternativer på helsekost, te for eksempel. Alt dette er naturlige og ganske uskyldige preparater som kjøpes over disk og gir ikke avhengighet eller hangover.  

Et siste tips er at du kan skrive dagbok for en liten stund, primært for å hjelpe deg å opprettholde fokus på denne tingen. Du bør kanskje ikke begynne skrivinga på kvelden (setter igang tankekjør) men på morgenen. Jeg holder på med litt rutineendringer selv og har ei bok jeg skriver i, to,tre ganger for uka, (helst minimum en gang i uka). Meningen er å oppsummere hvordan det har gått, se på hva som fungerte og hva som ikke fungerte. La oss si at du legger deg etter midnatt syv dager i uka nå, så er kanskje målet at du gradvis legger deg først 2/3 dager i uka før midnatt, også 3/4 dager. Gjennom å føre dagbok får du bedre overblikk over hvordan det går, det kan være vanskelig å danne seg et helhetsbildet (for eksempel for en tre måneders periode) om du ikke skriver det ned/dokumenterer. En annen fordel er at dagboka hjelper meg med å holde fokus. 
Til sist så tenker jeg at om du ikle har en jobb eller barn eller lignende som krever at du må stå opp tidlig og legge deg seint, så ikke vær så alt for streng med seg selv heller. Det viktigste er nok egentlig at du får nok søvn, og om du først sover godt når du legger deg har det kanskje ikke så mye å si om det er fra 22 eller 00 og utover..? :) 

Endret av Raven.Writingdesk
Skrevet

Samme her, og det er en av grunnene til at jeg valgte utdanning med mulighet til turnusarbeid 😊

Elsker natten ❤️

Anonymkode: 6f60c...58a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk tips på DPS å prøve slike knall oransje briller som nesten likner på vernebriller (dekker hele synsfeltet). Dette siden jeg er veldig skjermavhengig og jeg så på det som helt usannsynlig at jeg kunne klare å kutte ut skjerm før leggetid. Tar brillene på i 19-20 tiden og legger meg nå rundt 23, sovner før midnatt. Har vært en sånn som har slitt med å gå å legge meg hele livet. Får en helt annen ro nå, sover lenger og bedre om natten.

Anonymkode: 39af5...553

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tips på DPS å prøve slike knall oransje briller som nesten likner på vernebriller (dekker hele synsfeltet). Dette siden jeg er veldig skjermavhengig og jeg så på det som helt usannsynlig at jeg kunne klare å kutte ut skjerm før leggetid. Tar brillene på i 19-20 tiden og legger meg nå rundt 23, sovner før midnatt. Har vært en sånn som har slitt med å gå å legge meg hele livet. Får en helt annen ro nå, sover lenger og bedre om natten.

Oi, aldri hørt om. ☺️ Ser du ikke på skjerm da? Har du link? Hørtes ut som noe jeg burde prøve. ☺️

Skrevet
10 timer siden, Uatskillelig skrev:

jeg kjenner meg igjen. Jeg er et introvert b-menneske. Jeg trenger alenetid, og jeg vil ha den på kvelden, ikke morgenen. 

Anonymkode: c08a5...8c8

• Liker 4
Skrevet

Prøv å sette på alarm når du skal legge deg, så unngår du at tiden flyr uten at du vet hvor mye klokken er.

Anonymkode: 3cc06...b0f

Skrevet
3 hours ago, Kaisamaia said:

Oi, aldri hørt om. ☺️ Ser du ikke på skjerm da? Har du link? Hørtes ut som noe jeg burde prøve. ☺️

Jeg bruker noen som likner på disse: Uvex Skyper De du lenker til fungerer sikkert også. Da kan jeg fortsatt kan bruke skjerm så mye jeg orker, fordi de blokkerer ut det blå lyset som er dårlig for søvnen. :)

Skrevet

Jeg er også sånn, og har funnet ut at det har sammenheng med hvor vidt jeg føler at jeg har fått gjort det jeg ville/noe produktivt i løpet av dagen.

Må du opp tidlig selv om du legger deg sent? Selv har jeg begynt å tvinge meg til å stå opp kl. 11 hver dag uansett om det betyr at jeg får 1 eller 8 timer søvn. Og ingen soving på dagen. Lar meg selv få lov til å ligge i senga så lenge jeg vil, til jeg kviker litt mer, men får ikke lov til å sovne igjen. Det har hjulpet litt, men prøver samtidig å ikke være så slem mot meg selv hvis jeg likevel ender opp med å sove litt ekstra, for stress gjør det bare verre. Målet er å kunne stå opp kl. 9 hver morgen. 😅

Anonymkode: c9c1e...b43

Skrevet

Det kjedelige svaret er rutiner og opp om morgnen. Den beste medisinen mot det meste er fysisk arbeid/trening. Da frigis det endorfiner og man blir sliten nok på kvelden til å sovne.

Anonymkode: 4e6bd...27b

Skrevet
16 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tror jeg har en forklaring, som du kan ta som et tips: Du tenker at du skal legge deg tidlig, men du planlegger ikke for det. 

16 timer siden, Uatskillelig skrev:

Forstår deg veldig godt. Du sier noe der med viljestyrken. Jeg er viljesterk i livet generelt, men kanskje ikke på dette med rutiner. Alt sklir veldig lett ut.

Rutiner er til for at vi ikke skal behøve å bruke så mye viljestyrke på... rutineoppgaver. Rutiner er å automatisere, sånn at vi ikke tenker - og dermed åpner for motargumenter, som vi da må jobbe for å parere - vi bare gjør.

Anonymkode: ec6b5...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...