Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. oktober 2020 #21 Del Skrevet 16. oktober 2020 13 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg kommer fra Innlandet og har dialekt fra Innlandet. Det holder at jeg høres mindre begavet ut, jeg trenger ikke at det jeg skriver ser mindre begavet ut også. Ærlig talt trodde jeg dialektskriving var forbeholdt lavt utdannede strikkedamer/sygale fra Nord-Norge, Trøndelag eller Sunnmøre på Facebook. Jeg har også en dialekt som gjør at man høres ganske uintelligent ut, godt hjelpa av stereotyper i humorbransjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Titania- Skrevet 16. oktober 2020 #22 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg snakker mye likt som jeg skriver, men med enkelte dialektord og a-endinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hablador Skrevet 16. oktober 2020 #23 Del Skrevet 16. oktober 2020 Nei, det er bare harry 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #24 Del Skrevet 16. oktober 2020 Nå tenker jeg på det på en annen måte. Jeg skriver ikke dialekt. Men måten jeg skriver på, er som når jeg snakker. Jeg får ikke til å skrive på en formell og ren måte, men mer slik som jeg ville ha sagt det høyt. Og det er en av de tingene jeg ofte blir outet for her på KG. Om jeg er aktiv i flere tråder samtidig, så har jeg opplevd at folk har spurt "Er det du som skrev dette også?". Fordi det er så.... unormalt? Har hørt det fra samtlige norsklærere, når jeg skriver noveller og slik. At jeg skriv som jeg snakker, men skriver på bokmål og ikke på dialekt. Anonymkode: 62cba...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #25 Del Skrevet 16. oktober 2020 I uformelle settinger, skriver jeg sånn jeg prater. Alle jeg som er herfra gjør det. Ellers skriver jeg nynorsk på skole, på jobb og på mail. Her inne skriver jeg bokmål. Anonymkode: 913a1...a82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #26 Del Skrevet 16. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei e skrivå ikkje slik e snakkå.. Det hadde sett både rart og dumt ut.. Eller, jeg bytter ut jeg med e når jeg skriver på melding til folk jeg kjenner.. Alltid gjort. Anonymkode: 02787...62d E du au fra ændal? Eineste e at e aldri ville sagt «slik», e siå «sånn». Men for å svare på spørsmålet, så skriver jeg selvfølgelig ikke dialekt. Blir flau bare av å skrive dette - lite som tar seg så dårlig ut skriftlig som arendalsdialekta😂 Anonymkode: 26162...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 22. oktober 2020 #27 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Jeg skriver bokmål, men snakker østkantdialekt fra Oslo. Nei, ikke kebabnorsk, men østkandialekt. Jeg blir helt satt ut når jeg skal forsøke å lese hva vest- eller nordlendinger skriver dersom de har valgt å skrive på dialekt. Da må jeg lese det med den samme dialekten. De blir såm åm jej skulle skrevet sånn hær. Endret 22. oktober 2020 av Ezio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 22. oktober 2020 #28 Del Skrevet 22. oktober 2020 Skriver på bokmål i forum, men har ilagt meg noen dårlige vaner. Skriver f.eks "hu hadde på seg dunjakke" i stede for "hun hadde på..." Snakker østlandsk med hint av dialekt eller hva jeg skal kalle det. Er fra bygda så jeg sier typ mjølk, mjøl, sprettkønn osv 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. oktober 2020 #29 Del Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, GulSitron skrev: Skriver på bokmål i forum, men har ilagt meg noen dårlige vaner. Skriver f.eks "hu hadde på seg dunjakke" i stede for "hun hadde på..." Snakker østlandsk med hint av dialekt eller hva jeg skal kalle det. Er fra bygda så jeg sier typ mjølk, mjøl, sprettkønn osv 🤪 Sprettkønn? *føler meg dum* 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 22. oktober 2020 #30 Del Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, Daria skrev: Sprettkønn? *føler meg dum* Speltkorn kanskje? 😛 Aner ikke haha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 22. oktober 2020 #31 Del Skrevet 22. oktober 2020 35 minutter siden, Daria skrev: Sprettkønn? *føler meg dum* Popkorn 😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. oktober 2020 #32 Del Skrevet 22. oktober 2020 Fantastisk uttrykk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 22. oktober 2020 #33 Del Skrevet 22. oktober 2020 Ja, jeg gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 23. oktober 2020 #34 Del Skrevet 23. oktober 2020 Talespråket og skriftspråket mitt er ganske forskjellig. Jeg skriver bokmål, men snakker en dialekt fra et sted på Sørlandet. Å skrive på dialekt føles rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 23. oktober 2020 #35 Del Skrevet 23. oktober 2020 Nei, skriver som regel bokmål men prater vel relativt variabelt. Litt dialekt er det vel tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #36 Del Skrevet 23. oktober 2020 Skriver standard bokmål,men snakker Oslo østkant. Anonymkode: a9173...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #37 Del Skrevet 23. oktober 2020 Har tre kolleger på jobben som skriver på dialekt. Dette er to trøndere og en nordlending. Forferdelig greier. Anonymkode: cd25b...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #38 Del Skrevet 24. oktober 2020 Jeg skriver bokmål, og snakker veldig likt som jeg skriver. Er fra Oslo-området. Men putter inn noen muntlige ord som omg, liksom etc. Anonymkode: 36ef0...565 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #39 Del Skrevet 24. oktober 2020 Talespråket mitt ligg ganske nært det nynorske skriftspråket. Når eg skriv med vener og slikt, skriv eg dialekt. Elles skriv eg nynorsk. Det er ikkje særleg ulikt. Anonymkode: 62826...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. oktober 2020 #40 Del Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 14.25, Ezio skrev: Jeg skriver bokmål, men snakker østkantdialekt fra Oslo. Nei, ikke kebabnorsk, men østkandialekt. Jeg blir helt satt ut når jeg skal forsøke å lese hva vest- eller nordlendinger skriver dersom de har valgt å skrive på dialekt. Da må jeg lese det med den samme dialekten. De blir såm åm jej skulle skrevet sånn hær. Man sier vel ikke "skrevet" på østkantdialekt? Eller da betyr det noe helt annet Men sier man virkelig "jeg har skrevet ei bok" på Oslo øst? Nå er ikke jeg fra Oslo, men snakker en bred østlandsdialekt, og jeg sier "skrivi". Å bøye skrive-skriver-skrev-har skrevet er bokmål og vestkantdialekt i min verden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå