AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Del Skrevet 16. oktober 2020 Det virker som det er vanlig blant trøndere. Anonymkode: bb847...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Del Skrevet 16. oktober 2020 snakker østlandsk, skriver bergensk og leser bergensk, samt tenker på bergensk Anonymkode: 4bbb6...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skriver på bokmål, snakker blanding av bergensk og østlandsk. Anonymkode: dcb60...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Del Skrevet 16. oktober 2020 Skriver som jeg prater.... mye liksom og serr osv 😂😂 Anonymkode: ca90f...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skriver bokmål, men snakker kristiansandsk. Det haddekke vært no særli greit å skrive såm æ snakkår. Anonymkode: 0386b...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Del Skrevet 16. oktober 2020 Skriver bokmål og helt annerledes enn jeg snakker. Snakker med nordlandsdialekt og høres sikkert mindre intelligent ut enn når jeg skriver. Anonymkode: 9c236...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Del Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver bokmål, men snakker kristiansandsk. Det haddekke vært no særli greit å skrive såm æ snakkår. Anonymkode: 0386b...963 Ååååh hørte det i hodet mitt, elsker den dialekten!! Misunner alle dere som har fin dialekt, jeg er fra Oslo 🙄 Anonymkode: ca90f...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantenistua Skrevet 16. oktober 2020 #8 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skriver bokmål og snakker østlandsk, men har likevel mye taleord i skrivingen om det er det det heter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Del Skrevet 16. oktober 2020 Nei e skrivå ikkje slik e snakkå.. Det hadde sett både rart og dumt ut.. Eller, jeg bytter ut jeg med e når jeg skriver på melding til folk jeg kjenner.. Alltid gjort. Anonymkode: 02787...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. oktober 2020 #10 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skriver tilnærmet slik jeg snakker, med unntak for enkelte muntlige uttrykk og engelske ord som lettere sniker seg inn i tale enn i skrift. Jeg er fra Oslo Vest og har knapt en sosiolekt å vise til, som Trond-Viggo en gang sa det... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. oktober 2020 #11 Del Skrevet 16. oktober 2020 Nei, absolutt ikke. Jeg skriver (håper jeg) rent bokmål men snakker en slags dialekt. Flytting og diverse andre ting har gjort at jeg ikke snakker noen "ren" dialekt, men det er i det minste ikke slikt skriftspråket mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg er trønder. Skriver bokmål overalt, unntaket er veldig nære venner og familie. Føler jeg bruker "vanlige" ord og uttrykk når jeg skriver bokmål. Veldig nøytralt, på en måte. Unntaket er når jeg skriver på trøndersk, da bruker jeg de ordene og uttrykkene jeg bruker til daglig: Men akkurat det e en vane æ prøve å legg fra mæ. Føle det bli litt uproft, og kan i verste fall gi et dårlig førsteinntrøkk. Har hatt litt diverse jobba der det e vektig å skriv ordentleg og skjekkele, så da har jeg byttet over til bokmål i de aller, aller fleste sammenhenger, for å slippe å bytte frem og tilbake hele tiden. Min største frykt er å glemme at jeg skrev bokmål til noen, eller glemme at jeg skrev trøndersk, for så å plutselig bytte om i neste melding. Da virker det jo nærmest som jeg har en splittet personlighet. Anonymkode: bac29...13a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. oktober 2020 #13 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skriver bokmål, men snakker en bred østlandsdialekt. På chat og sms kan jeg finne på å skrive litt dialekt-aktig, men ikke ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skriver nesten som jeg snakker. Jæi skriver nesten som jæi snakker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Del Skrevet 16. oktober 2020 Hoved regel i mitt mørsmål er skriv som du snakker og snakk som du skriver. Så ja. Tror at det kan ikke gjelde norsk ,doble bokstaver ,stille bokstaver osv... Anonymkode: 6411c...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Del Skrevet 16. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er trønder. Skriver bokmål overalt, unntaket er veldig nære venner og familie. Føler jeg bruker "vanlige" ord og uttrykk når jeg skriver bokmål. Veldig nøytralt, på en måte. Unntaket er når jeg skriver på trøndersk, da bruker jeg de ordene og uttrykkene jeg bruker til daglig: Men akkurat det e en vane æ prøve å legg fra mæ. Føle det bli litt uproft, og kan i verste fall gi et dårlig førsteinntrøkk. Har hatt litt diverse jobba der det e vektig å skriv ordentleg og skjekkele, så da har jeg byttet over til bokmål i de aller, aller fleste sammenhenger, for å slippe å bytte frem og tilbake hele tiden. Min største frykt er å glemme at jeg skrev bokmål til noen, eller glemme at jeg skrev trøndersk, for så å plutselig bytte om i neste melding. Da virker det jo nærmest som jeg har en splittet personlighet. Anonymkode: bac29...13a Jeg har kjent flere med dialekt som har glemt seg 😂 Men det er ikke noe vi fra Oslo tenker over... eneste, er om vi får en ufarlig melding på dialekt, så prøver vi å lese den høyt, og det er vi som høres ut som tullinger 😂😂 Anonymkode: ca90f...bd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 16. oktober 2020 #17 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg kommer fra Innlandet og har dialekt fra Innlandet. Det holder at jeg høres mindre begavet ut, jeg trenger ikke at det jeg skriver ser mindre begavet ut også. Ærlig talt trodde jeg dialektskriving var forbeholdt lavt utdannede strikkedamer/sygale fra Nord-Norge, Trøndelag eller Sunnmøre på Facebook. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 16. oktober 2020 #18 Del Skrevet 16. oktober 2020 Det er vel få i Norge som snakker som de skriver. Man skriver nynorsk eller bokmål og noen dialekter er nærere skriftspråket enn andre. Man skriver for eksempel "ikke" eller "ikkje" på norsk, men mange sier "itte" eller "itj". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Del Skrevet 16. oktober 2020 Selvfølgelig ikke. Jeg skriver bokmål eller nynorsk, snakker dialekt. Anonymkode: c49d0...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 16. oktober 2020 #20 Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg snakker ganske nøyaktig slik jeg skriver, men bruker ord som "jez" og "lissom" nesten kun når jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå