Gå til innhold

Huset på prærien


Østkantgutt1913

Anbefalte innlegg

På 9.11.2020 den 18.09, lsklars skrev:

Joa, de har nå skrevet serien på tv litt fritt etter boka..var nok ikke SÅ dramatisk hele tiden på prærien, selv på 1880 tallet..

Mary ble vel blind av bistikk i serien mener jeg å huske, ikke kommet så langt på tv6 enda 

Den ekte Mary ble blind som 14 åring i 1879 etter skarlagensfeber da hun var 14. Hun dro på blinde skole et par år senere og var der i 8 år. Hun giftet seg aldri og fikk heller ikke barn.

I tv serien blir Mary blind i nest siste episode i sesong 4 som er en dobbel episode. Det blir sagt at Mary hadde skarlagensfeber som liten. (Stemmer ikke med virkeligheten)Det blir sagt i episoden fra hennes far Charles at han ikke finner noen mening med at en 15 åring skal bli fra tatt synet (så Mary er 15 år og ikke 14 som i virkeligheten)  Etter hun blir blind blir hun sendt til blindeskole (altså ikke noe venting på 2 år) Det er ikke blitt angitt i episodene hvor lang tid Mary er på blindeskolen, men i sesong åpningen på sesong 5 fyller Mary 16 år, så det virker som oppholdet på blindeskolen maks er på noen mnd.  Mary i tv serien blir også gift som 16 åring, og blir gravid 2 ganger. Det første mister hun i en spontanabort, og det andre barnet dør i en brann bare noen få måneder gammel. (Ingenting av dette stemmer med virkeligheten)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.10.2020 den 1.34, lsklars skrev:

Fantastisk lun og koselig serie som går hver dag på Tv6, og noe jeg MÅ få med hver dag.

 

Flere Huset på prærien fans her inne ?

Og hvem er deres favoritt i serien

En ikonisk serie fra 70 og 80 tallet. Faktisk god den dag i dag. Viser vel en god del om hvordan livet var den gangen på prærien og er basert på gamle bøker. Knallhardt liv der man levde for hånd til munn for mange. Ser litt på den selv, og mimrer fra den gang jeg synes den var utrolig spennende og god da jeg selv var barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 19.24, lsklars skrev:

Googla..

De holder seg bra jentene i serien..

Synd Landon døde av kreft for lenge siden nå 

Ja han spilte også i serien Bonanza som gikk som en farsott på 1960 tallet. Da som en mye yngre utgave :) Døde i 1991. Ville vært godt over 80 år i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Antiviruset skrev:

Ja han spilte også i serien Bonanza som gikk som en farsott på 1960 tallet. Da som en mye yngre utgave :) Døde i 1991. Ville vært godt over 80 år i dag.

Little Joe.

Min favoritt i Bonanza var Hoss 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en kjedelig episode nå sist.
Bør nok fjernes fra skjermen. Tvilsom at det trekker mange seere.

Anonymkode: 37b08...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, lsklars skrev:

Little Joe.

Min favoritt i Bonanza var Hoss 

Hele denne serien havarerte jo på grunn av at den gikk alt for lenge, og historiene ble til slutt nesten absurd meningsløse med syltynn handling og nesten en latterlig pietistisk hyklersk moral :)  Det var vel Adam i serien som trakk seg fra videre deltagelse på grunn av dette, og da stanset hele denne ellers fine serien opp. Slik blir det når seriene blir for lange, og man ikke har så mange flere temaer og fremstille på en troverdig måte. Faktisk noe som rammer serier også i våre dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.10.2020 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Kjedelig program. Burde arkiveres og aldri vises igjen.

Anonymkode: 37b08...638

Da lar du være å se da

Anonymkode: 5c21e...fad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan se hele serien på Viafree. 
min favoritt når jeg var barn var Albert. Nå som voksen liker jeg best karakterene til mr og MRS oleson. 

Anonymkode: 08c13...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Antiviruset skrev:

Hele denne serien havarerte jo på grunn av at den gikk alt for lenge, og historiene ble til slutt nesten absurd meningsløse med syltynn handling og nesten en latterlig pietistisk hyklersk moral :)  Det var vel Adam i serien som trakk seg fra videre deltagelse på grunn av dette, og da stanset hele denne ellers fine serien opp. Slik blir det når seriene blir for lange, og man ikke har så mange flere temaer og fremstille på en troverdig måte. Faktisk noe som rammer serier også i våre dager.

Ja.

Adam er vel den eneste som lever enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lsklars skrev:

Ja.

Adam er vel den eneste som lever enda 

Nei, han er død

Anonymkode: 1a699...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han er død

Anonymkode: 1a699...9bc

Oki, trodde han levde jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hele serien på DVD, syntes den er kos men liker best det historiske perspektivet med tanke på hvordan det var når telefonen kom og den slags, selv om de sikkert har tatt seg litt kunstneriske friheter her og der.
Og så er det gøy å se diverse skuespillere da dem var mye yngre, James Cromwell, Sean Penn... Johnny Cash og June Carter Cash var med i en episode også husker jeg.
De som spilte Charles og Caroline likte ikke hverandre i virkeligheten (men ble mer vennlige med hverandre etterhvert) og hun som spilte Laura hatet å kysse fyren som spilte Almanzo men til hennes forsvar så var hun bare 15 da de scenene ble spilt inn (han var 23 tror jeg).

Tror min favorittkarakter er mrs. Oleson, hun kan gjøre meg kjempesint i én episode og få meg til å le i den neste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2020 den 17.31, T-Rex skrev:

Vi er for gamle for dette nå, er vi ikke?

Tja, er det ikke helst vi godt voksne som liker Huset på prærien? Min onkel på 85 elsker serien. 

Koselig serie som var en del av barndommen min. Jeg leste også flere av bøkene som serien bygger på. Husker godt at jeg lånte bøkene på skolebiblioteket. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, mimz said:

Dette stemmer ikke. Han er født i 1955, og ifølge imdb lever han. 

https://www.imdb.com/name/nm0095450/

Dere snakker om to forskjellige personer

Skuespilleren som spiller Adam i Bonaza døde i 2010, 81 år gammel

Skuespilleren som spiller Adam i Huset på prærien er født i 1955 og lever enda
 

😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lileep skrev:

Dere snakker om to forskjellige personer

Skuespilleren som spiller Adam i Bonaza døde i 2010, 81 år gammel

Skuespilleren som spiller Adam i Huset på prærien er født i 1955 og lever enda
 

😊

Å ja. Beklager. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en kjedelig episode.
Nå MÅ det vel være nok tv-tid for dette programmet? 

Anonymkode: 37b08...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...