Gå til innhold

5-åring som tisser på seg


K@rine

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 5 1/2 år som sluttet med bleie like etter at han fylte 3 år. Det gikk bra en stund, men i ettertid har han tisset på seg i perioder (på dagtid - aldri på natten). Vi har prøvd å tenke ut om det kan være noe vi har sagt eller gjort som kan utløse dette, men kommer ikke på noe. Vi har vært hos lege, på helsestasjon og hos kiropraktor uten resultat. Legen ville ikke henvise ham videre, helsestasjonen forsto ikke problemet og behandlingen hos kiropraktor (7 behandlinger) hjalp ikke. Vi har prøvd med klistremerke-plansjer, hvor han har fått en liten belønning når han har vært "flink" over tid, vi har prøvd å prate med ham, og vi har prøvd å finne et mønster i hvorfor han tisser på seg, men uten resultat. Nå er jeg bekymret fordi han skal begynne på skolen neste høst og jeg er redd for at de andre barna skal mobbe ham. Kan noen hjelpe oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tisser på seg i perioder, hva vil det si? Som oftest hver dag.... en dag innimellom...... mange dager etterhverandre etter å ha vært tørr i flere uker?

Siden det alltid skjer på dagen kan det tyde på at han kanskje ikke gidder å gå på do og velger å tisse på seg i stedenfor, kanskje dere er nødt til å innføre regelmessige tidspunkter da han skal gå på do uansett om han sier at han må eller ikke, at han må prøve å se om han får ut noe.

Ellers så kan dere jo sette på han bleie i de periodene dette pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være tørr i flere dager for så å tisse på seg hver dag en uke i strekk. Vi har faste "tissevaner": før mat, før vi skal ut, før han går i barnehagen også videre. Vi har tilbydt ham flere ganger å begynne med bleie igjen, men det vil han ikke og ble fryktelig lei seg. Det er ikke meningen at vi skal gi ham skyldfølelse heller - det gjør jo bare vondt verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig med gjest over her jeg som foreslår bleie. Greit nok at han protesterer, men noen ganger må vi som foreldre ta noen upopulære avgjørelser. Bruk bleier på han i de periodene han ikke klarer å holde seg tørr, så skjønner han at det vil få konsekvenser for han at han ikke går på do når han må. Har hatte et liknende problem med vår sønn, og etter diverse utredninger og forsøk på behandlinger og oppfølginger fant vi ut at det dreide seg om slappehet fra hans side, han gadd rett å slett ikke gå på do når han måtte, og til slutt klarte han ikke å holde seg.

Det at sønnen din er tørr om natten beviser at det ikke er noe fysisk feil med han, og dersom dere ikke kan finne noen som helst grunn til at han skulle oppleve noe som fører til en slik reaksjon, så er det nok slapphet i hans tilfelle også.

At han protesterer mot å gå med bleie er helt naturlig, ellers innrømmer han jo at han ikke gidder gå på do. Sønnen vår protesterte vilt han også, og det er klart det oppleves som flaut å måtte gå med bleie i den alderen, men så fort han fikk bleia på stumpen så skjerpet han seg og sa i fra når han måtte på do. Var ikke mange våte bleier vi opplevde og han hadde en lengre tørr periode enn vi noen gang hadde opplevd tidligere. Så begynte han å bli litt slapp igjen, og da tok vi frem bleia igjen. Etter denne andre gangen som han måtte gå med bleie en kortere periode, har vi ikke opplevd noen problemer på snart 2 år, så han har nok skjønt nå at det å tisse på seg vil å få konsekvenser for han og dermed passer han på å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke stress, da føler han kanskje at det er noe galt med ham.

det der ordner seg selv , det blir jo endel klesvask da, men når skolen kommer så blir det mindre av det, da lytter de litt bedre til kroppen sin, de føler seg store og synes det er flaut om noen andre barn skulle finne det ut. Det er så mange som sliter med det der, jeg tok det opp med frøken og det viste seg at det var 3-4 stykker i den klassen som hadde det samme problemet.

Kanskje barnet ikke kjenner at det må på do før det er forseint.

Mange kjenner ikke at de må nemlig , fordi tissetrangen melder seg så fort.

Jeg hadde det problemet som barn og datteren min har det hun også, jeg tar det helt med ro, når hun blir eldre så lærer barnet sin kropp bedre å kjenne.

Datteren min er tørr om natten, men kan være endel uheldig om dagen, men jeg kan ikke bli sint eller noe sånt, for jeg ser at hun er like fortvilet over situasjonen.

Så det å skifte flere truser om dagen er helt normalt.

Ingenting er unormalt, alle unger er forskjellige, gi det tid.

Datteren min er eldre enn din sønn.

Jeg har vært hos helsesøster, men de jager seg mer opp enn meg.

Det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en av mine barnehageerfaringer igjen:

Unger liker ikke å tisse på kommando. De har ikke tid til å gå på do når de MÅ og da går det ofte galt.

Opplevde flere ganger at vi spurte barna før vi tok på dresser og skulle ut om de måtte tisse, men Neeeeeida! Vel ute (5 min senere) var det vått tøy eller et evig stress for å rekke doen.

Har ikke noe godt råd, men ville bare si at dette er helt normalt. Tror bare at du må roe ned litt og godta at det er noen uhell. Ikke mas om å gå på do. Snakk heller om det inniblandt. Ikke press med "Du er jo stor gutt nå og store gutter gjør ikke sånt" e.l. Da blir det bare vanskelig for ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere er helt sikre på at det ikke er noe som er fysisk galt, ville jeg ta det litt med ro.

Det er ikke alltid en 5-åring har full kontroll over kroppsfunksjonene - det kommer litt brått på - at han skal tisse.

Noen barn blir også så oppslukt av leken at de glemmer seg helt - til det er for seint.

Jeg har liten tro på mas, straff eller belønning med klistremerker. Dette fokuserer jo hele tiden på noe dere voksne opplever som galt ved gutten, og det er klart han vil oppfatte det, og det er ingen god følelse for en liten gutt.

Jeg ville ordnet klesskift med minst mulig "støy", og kort og greit - slik at ikke byttesituasjonen blir en kosestund med mye oppmerksomhet, og brukt masse ros - verbalt, eller med en klem - når det går bra.

Det er nemlig viktig å "knipe" unger i å gjøre det som er riktig - det er svært virkningsfult når man ønsker å endre en atferd hos barn.

Og det er flere skolebarn som har ekstra skift med seg i sekken/på skolen - fordi de av og til, eller ofte, tisser på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En stor andel av guttene (er mest de) tisser på seg da de beg. på skolen. Husker ikke hvor mange prosent det var.

Vi hadde samme problemet her i huset. Fortvilt for vår sønn kan du skjønne. Vi var på helsestasjon,barnelege. Prøvde alt av remedier. Det var mer til plage enn hjelp for vår sønn. Han var våt hver natt.

Da han beg. på skolen kom vi til den obligatoriske legesjekken. Dette skal han ikke gå plages med mente laegen og fikk han inn på sykehuset. Der ble han operert. Fikk ned den stenen som ikke ville være nede. Ikke en natt mere var han våt. snakk med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Bolling

Sett bleie på ungene om de ikke kan holde tett, det er et hjelpemiddel for å løse slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en gutt som nettopp er blitt 5år og i sommer så hadde han en sånn periode der han tisset på seg.. Jeg fant ut at han rett og slett ikke gadd å gå på do.. Han tisset på seg da han lekte, uansett om han var inne eller ute, dette gikk over etter ca 3uker tids.. Jeg måtte prøve flere måter å få slutt på dette, som at han ikke fikk se barnetv, ikke gå ut å leke, ikke få donald osv... Jeg sa også flere ganger at da ble han nødt til å bruke bleier, en dag så bare tok jeg på ham en bleie, etter at han hadde tisset på seg 3/4 rett etter hverandre da han var inne på rommet og lekte.. Han sluttet med bleier litt før han ble 3, har aldri brukt om natten etter det. Han ble selvfølgelig sint og lei seg da jeg tok på ham bleie og tok den fort av seg igjen.. Tror det var slutten på tisse på seg perioden hans...

Det går nok over før han begynner på skolen...

hilsen thalia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...