Gjest Ludmilla Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg blir så oppgitt over dette. Jeg og en eldre i familien på snart 90 år var på et kjøpesenter fordi hun skulle gjøre noen ærender. Der treffer hun folk hun kjenner over alt og stopper for å slå av en prat. Greit nok, men har ingen i de over 70 fått med seg at vi er mitt i en pandemi. Da står man ikke tett sammen og prater, da tar man ikke på hverandre, klemmer osv. Her går vi andre omveier for ikke å ha nærkontakt, og vi holder avstand. Så tar jeg altså med meg noen som absolutt burde passe seg og de holder på som vanlig. I dag ble jeg så irritert over dette at jeg nesten blåste til en som absolutt måtte helt opp i ansiktet på den eldre familiemedlemmet. Flere som har lagt merke til det samme?
parmanoia Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Ja. Greit at de selv driter i om de dør etter et langt liv, men det finnes faktisk andre som vil holde seg friske. 3
Gjest theTitanic Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 4 minutter siden, Ludmilla skrev: Jeg blir så oppgitt over dette. Jeg og en eldre i familien på snart 90 år var på et kjøpesenter fordi hun skulle gjøre noen ærender. Der treffer hun folk hun kjenner over alt og stopper for å slå av en prat. Greit nok, men har ingen i de over 70 fått med seg at vi er mitt i en pandemi. Da står man ikke tett sammen og prater, da tar man ikke på hverandre, klemmer osv. Her går vi andre omveier for ikke å ha nærkontakt, og vi holder avstand. Så tar jeg altså med meg noen som absolutt burde passe seg og de holder på som vanlig. I dag ble jeg så irritert over dette at jeg nesten blåste til en som absolutt måtte helt opp i ansiktet på den eldre familiemedlemmet. Flere som har lagt merke til det samme? Du utstråler dårlig energi når du vil fortelle andre hvordan de skal leve. Familiemedlemmer og alle de andre vet at det er en pandemi, men de velger å ikke tenke på det. For endel eldre så betyr den sosiale kontakten så mye og døden er allikevel så nær. Så de velger å ikke forholde seg til det for å overleve psykisk. Og det skal ikke du være sint for.
Tough cookie Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Mange gamle jeg ser henger sammen i klynger inne på kjøpesenter og utenfor butikker. Tror de driter i det ,eller så forstår de ikke alvoret. 2
lillevill Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, theTitanic skrev: Og det skal ikke du være sint for. Jeg tenker at man blir sint når noe er veldig viktig for en. Og at det er viktig for TS å beskytte de eldre er jo faktisk veldig bra. Jeg ble sint selv når jeg hadde hatt corona i vår og samtidig kom det flere eldre i familien og i området bare for å stikke innom å prate. 2
Gjest Theo_1 Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 12 minutter siden, Ludmilla skrev: Jeg blir så oppgitt over dette. Jeg og en eldre i familien på snart 90 år var på et kjøpesenter fordi hun skulle gjøre noen ærender. Der treffer hun folk hun kjenner over alt og stopper for å slå av en prat. Greit nok, men har ingen i de over 70 fått med seg at vi er mitt i en pandemi. Da står man ikke tett sammen og prater, da tar man ikke på hverandre, klemmer osv. Her går vi andre omveier for ikke å ha nærkontakt, og vi holder avstand. Så tar jeg altså med meg noen som absolutt burde passe seg og de holder på som vanlig. I dag ble jeg så irritert over dette at jeg nesten blåste til en som absolutt måtte helt opp i ansiktet på den eldre familiemedlemmet. Flere som har lagt merke til det samme? Ja, de eldre har gitt bæng i smittevern fra dag 12.mars. De er så opptatt av å føle seg fri og frigjort at de ikke følger påbud og retningslinjer fra myndighetene. Det er til å bli kvalm av fordi det er den eldre garde vi deltar i dugnaden for.
T-Rex Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Mange eldre er demente, i større eller mindre grad. Da har de problemer med å ta til seg ny informasjon, som at de må holde avstand osv. Hvis de er lite demente, er det ikke så lett å oppfatte at de ikke er 100%. Det er først korttidsminnet som går føyken, og da kan de gamle si "ja da, jeg skal huske på å holde avstand", og tre minutter etterpå er det glemt. Så ha litt tålmodighet med og forståelse for de eldre. Det er ikke nødvendigvis deres feil at de ikke oppfører seg som de bør. Endret 13. oktober 2020 av T-Rex 1
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg er egentlig enig med deg. Samtidig har jeg en viss forståelse for at mange av dem er så gamle at de har et litt annet forhold til det å dø enn vi som er yngre. Så har du kognitiv svikt, mange eldre forstår ikke helt at dette kan være så farlig, og glemmer seg lett når de ser Magnhild og Kåre som de ikke har sett på lenge osv. Mange eldre kan ikke bruke sosiale medier, de hører ikke i telefonen osv., så de får ikke dekket sosiale behov gjennom sosiale medier/telefon/skype/messenger/facetime og gud vet hva. Og mange er jo så tunghørte at når de først treffer kjente, må de opp i ansiktet til andre for å høre hva folk sier. Jeg tror vi bare må prøve å gjøre det beste ut av det og bite tennene sammen, tvinge fram et smil og hjelpe dem så godt vi kan, minne på smittevern osv. Å nekte dem sosialt samvær og kjefte og dytte folk unna er nok ikke veien å gå.
Nikitaspin Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Mine svigerforeldre har innstillingen at dør de så dør de, livskvaliteten er viktigere og de vet ikke hvor lenge de har igjen uansett. Mange av deres venner ser det på samme måte, det må man respektere. 8
Honey Dew Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg kjørte nettopp forbi et stort busstopp full av ungdommer. Jeg kan ikke si at de var flinke til å holde avstand heller. 2
Gjest Theo_1 Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 20 minutter siden, T-Rex skrev: Mange eldre er demente, i større eller mindre grad. Da har de problemer med å ta til seg ny informasjon, som at de må holde avstand osv. Hvis de er lite demente, er det ikke så lett å oppfatte at de ikke er 100%. Det er først korttidsminnet som går føyken, og da kan de gamle si "ja da, jeg skal huske på å holde avstand", og tre minutter etterpå er det glemt. Så ha litt tålmodighet med og forståelse for de eldre. Det er ikke nødvendigvis deres feil at de ikke oppfører seg som de bør. De demente du snakker om kjører bil til kjøpesenter hver dag og samler seg på kafeene, så det kreves mye tålmodighet å se på når mange mennesker har mistet jobbene sine etc pga nedstenging av samfunnet
Gjest theTitanic Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, lillevill skrev: Jeg tenker at man blir sint når noe er veldig viktig for en. Og at det er viktig for TS å beskytte de eldre er jo faktisk veldig bra. Jeg ble sint selv når jeg hadde hatt corona i vår og samtidig kom det flere eldre i familien og i området bare for å stikke innom å prate. Ja, men at det er viktig for deg betyr ikke at det er viktig for andre. Vi må ikke pålegge andre våre egne ønsker, tanker og frykter. Det er nok grunner til at de gjør som de gjør, og den grunnen er selvsagt ikke at informasjon om korona har gått dem hus forbi.
lillevill Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 11 minutter siden, theTitanic skrev: , men at det er viktig for deg betyr ikke at det er viktig for andre Håper da at det er viktig for andre at eldre overlever dette.. 🤔
Gjest theTitanic Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, lillevill skrev: Håper da at det er viktig for andre at eldre overlever dette.. 🤔 hvilke tiltak hver enkelt gjør er basert på hvor viktig for dem dette er. Mange har ikke tro på at korona er verre enn andre virus, andre velger å ikke forholde seg til dette fordi det rett og slett blir for mye å psykisk håndtere. Å bestemme i andres liv er faktisk ikke din oppgave. Alle ønsker selvsagt å overleve, men overlevelse er så mye mer enn bare kampen mot et virus.
Gjest Ludmilla Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Ts her Det går fint å treffe andre mennesker og holde en samtale uten å gå helt opp i ansiktet på hverandre. Det er jo ikke meningen at vi ikke skal ha omgang med andre eller kunne slå av en prat. Men jeg liker dårlig når de blir for nærgående. Jeg tror at dere som mener at de gamle ikke bryr seg så mye om de dør av det eller ikke tar feil for det meste. Mitt familiemedlem er veldig redd for det, men det som mangler er forståelsen for alvoret. Og det er det som slåt meg mest når det kommer til den generasjonen. Nå er vedkommende i min familie ikke svekket kognitivt, så nei jeg sa ikke noe til noen av dem. Men hadde vedkommende vært svekket kognitivt så hadde jeg følt det viktig å beskytte. Det er en merkelig ting, folk holder avstand i køer på butikk osv, men så fort de møter noen de kjenner så glemmer de at det går fint å snakke sammen uten å klenge på hverandre. Jeg forstår ikke hvordan noen eldre kan mene at det ikke er så nøye, de skal allikevel dø snart, Er dette en reel tankegang, eller noe unge mennesker tror de tenker? I såfall bør de eldre lese seg opp på hvor ille det er å få korona og dø på den måten. Det må finnes bedre måter å dø på for et menneske som har levd lenge. Jeg tror faktisk ikke at dette er tanker de gamle har i det hele tatt. Endret 13. oktober 2020 av Ludmilla
Den Sagnomsuste Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) 11 timer siden, Ludmilla skrev: Jeg blir så oppgitt over dette. Jeg og en eldre i familien på snart 90 år var på et kjøpesenter fordi hun skulle gjøre noen ærender. Der treffer hun folk hun kjenner over alt og stopper for å slå av en prat. Greit nok, men har ingen i de over 70 fått med seg at vi er mitt i en pandemi. Da står man ikke tett sammen og prater, da tar man ikke på hverandre, klemmer osv. Her går vi andre omveier for ikke å ha nærkontakt, og vi holder avstand. Så tar jeg altså med meg noen som absolutt burde passe seg og de holder på som vanlig. I dag ble jeg så irritert over dette at jeg nesten blåste til en som absolutt måtte helt opp i ansiktet på den eldre familiemedlemmet. Flere som har lagt merke til det samme? Hvis hun er 90 år har hun opplevd "De harde tredveåra", 2. Verdenskrig, Hong Kong- syken, Asiasyken, den kalde krigen, finanskrisen, svineinfluensaen og trolig mannens død. Er det så vanskelig å forstå at hun velger å sosialisere heller enn å være redd? Jeg vet ikke om hun er religiøs, men jeg ville tenkt at dersom Gud har ledet meg igjennom alt det jeg nevnte så lar jeg han bestemme denne gangen også. Jeg ville tenkt at jeg hadde vært velsignet og levd et langt (og forhåpentligvis innholdsrikt) liv allerede. En dag må det jo ta slutt uansett. Jeg forstår nittiåringene godt. Det jeg derimot forstår mindre av er sekstiåringene som driver på sånn, og sitter uten munnbind på t-banen (på tross av påbud!). De setter jo potensielt mange år på spill...? Vel, jeg har uansett innfunnet meg med at jeg ikke kan forvente all verdens av andre under pandemier. Det tok meg hele sommeren å forstå det, men nå tenker jeg at min eksponering er mitt ansvar osv. Jeg kan ikke styre andre, jeg kan bruke munnbind og holde avstand og that's it. Endret 14. oktober 2020 av Den Sagnsomsuste 2
Den Sagnomsuste Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) 11 timer siden, Theo_1 skrev: Ja, de eldre har gitt bæng i smittevern fra dag 12.mars. De er så opptatt av å føle seg fri og frigjort at de ikke følger påbud og retningslinjer fra myndighetene. Det er til å bli kvalm av fordi det er den eldre garde vi deltar i dugnaden for. Denne "dugnaden" var over før den begynte. Dugnad er frivillig, mens dette er påtvunget. Dessuten forsvant viljen til selvoppofrelse som dugg for solen i det samme øyeblikket som Norge åpnet flytrafikken. Når folk drar på tur over hele Europa (karantenefritt mer eller mindre) samtidig som urimelige tiltak blir opprettholdt (typ 200 stk på fotballkamp) mister mange gløden. Hvorfor ikke ta seg en fest liksom? (Dette gjelder ikke meg, men jeg er i stand til å forstå hvorfor folk driter i det). Myndighetene har skylda igjennom inkonsistent smittevern etter mitt syn. 11 timer siden, Honey Dew skrev: Jeg kjørte nettopp forbi et stort busstopp full av ungdommer. Jeg kan ikke si at de var flinke til å holde avstand heller. De må jo sitte sammen som vanlig hele dagen hver eneste uke. Hvorfor skulle de plutselig holde avstand på busstoppet? Det gir jo egentlig lite mening gjør det ikke? Forskjellen er at eldre kan velge om de vil menge seg eller ikke. Endret 14. oktober 2020 av Den Sagnsomsuste 3
Gjest Ludmilla Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 7 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Hvis hun er 90 år har hun opplevd "De harde tredveåra", 2. Verdenskrig, Hong Kong- syken, Asiasyken, den kalde krigen, finanskrisen, svineinfluensaen og trolig mannens død. Er det så vanskelig å forstå at hun velger å sosialisere heller enn å være redd? Jeg vet ikke om hun er religiøs, men jeg ville tenkt at dersom Gud har ledet meg igjennom alt det jeg nevnte så lar jeg han bestemme denne gangen også. Jeg ville tenkt at jeg hadde vært velsignet og levd et langt (og forhåpentligvis innholdsrikt) liv allerede. En dag må det jo ta slutt uansett. Jeg forstår nittiåringene godt. Det jeg derimot forstår mindre av er sekstiåringene som driver på sånn, og sitter uten munnbind på t-banen (på tross av påbud!). De setter jo potensielt mange år på spill...? Vel, jeg har uansett innfunnet meg med at jeg ikke kan forvente all verdens av andre under pandemier. Det tok meg hele sommeren å forstå det, men nå tenker jeg at min eksponering er mitt ansvar osv. Jeg kan ikke styre andre, jeg kan bruke munnbind og holde avstand og that's it. Men dette gjelder jo ikke bare 90 åringen. Hva med alle denne 90 åringen er i kontakt med? Hjemmesykepleie, jeg og andre som hjelper henne osv. så selv en 90 åring selv ikke har så mye å tape, så er det mange rundt dem som har det. Nå har jeg svart på dette over her, men mitt familiemedlem er redd for å dø og har ikke noe ønske om å få hverken korona eller noe annet. Vedkommende er heller ikke dement, men likevel mangler det forståelse for alvoret både for seg selv og andre. Ts
Honey Dew Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 7 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Denne "dugnaden" var over før den begynte. Dugnad er frivillig, mens dette er påtvunget. Dessuten forsvant viljen til selvoppofrelse som dugg for solen i det samme øyeblikket som Norge åpnet flytrafikken. Når folk drar på tur over hele Europa (karantenefritt mer eller mindre) samtidig som urimelige tiltak blir opprettholdt (typ 200 stk på fotballkamp) mister mange gløden. Hvorfor ikke ta seg en fest liksom? (Dette gjelder ikke meg, men jeg er i stand til å forstå hvorfor folk driter i det). Myndighetene har skylda igjennom inkonsistent smittevern etter mitt syn. De må jo sitte sammen som vanlig hele dagen hver eneste uke. Hvorfor skulle de plutselig holde avstand på busstoppet? Det gir jo egentlig lite mening gjør det ikke? Forskjellen er at eldre kan velge om de vil menge seg eller ikke. De sitter sikkert med en meters avstand gjennom dagen.
Hasselnøtter Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg forstår veldig godt at de som er så gamle (og sannsynligvis har innsett at de er på tampen av livet) velger å klemme hverandre. Mange eldre er alene hele dagene, de har ikke samme kontakt med andre som vi yngre har, med alle våre sosiale medier. En klem kan være så viktig for livskvaliteten at det trumfer smittevern. De vil heller dø lykkelig om et par måneder enn å gå inn i en depresjon det siste året. Jeg har ALL respekt for det. Så får vi andre være ekstra forsiktige rundt dem. Holde avstand, bruke maske og vaske hender.
Anbefalte innlegg